Bisikleti Restore Etmek!

Onur Kmnt

Kerem Onur Kement
Profesör
1,075
20
Marka
Ford
Evet, başlıkta dediğim gibi kendi bisikletimi restore ettim. Değişmesi gereken parçalar değişti, boyanması gereken boyandı, temizlenmesi gereken temizlendi.

Eğer siz de bisiklet restore etmeyi düşünüyorsanız bu konu yardımcı olabilir.

Tabi bazı noktaları üstün körü geçtim (paslı vida vs.),

Bisikletin sökülmeden önceki hali (mavi-sarı-gri)(foto 10 ay önce);
1000041212.png




Önce gereken malzemeleri yazayım (Bunlar çift amortisörlü, V frenli, 3x7 vitesli bisiklet için gerekenler);

1) wd40 (paslı bileşenleri sökerken rahat olması için + temizleme)

2) alet takımı;
- 32, 16, 17, 10, 8 numara anahtar,
- 4, 5, 6 numara alyan,
- 14'lük lokma,
- pense, tornavida
(bisiklete göre değişebilir)

3) Boya malzemeleri;
- 2 kutu 400ml sprey astar,
- (kullanacağınız renge göre) 6 kutu 200ml sprey boya,
- 2 kutu 400ml sprey vernik,
- boyayı sökmek için boya sökücü (tavsiyem sprey almayın, işe yaramıyor),
- 220 ve 1000'lik su bazlı kum zımpara,
- Lastik sökme aparatı (lazım olursa).

Bunlar dışında değişmesi gerektiğini düşündüğünüz parçalar varsa onları da listeye ekleyebilirsiniz. Ben ekstradan zincir ve lastik alma durumunda kaldım.


Şimdi sırayla neler yaptığımı anlatayım.

Bisikleti sökme aşaması;
1000040704.jpg

20250818_130914.jpg

20250818_130923.jpg

20250818_130907.jpg


Adım adım;
1- fren ve vites tertibanı sökerek başlamak lazım.

Frenlerin tellerini 10 numara anahtar yardımıyla pabuçtan kurtarıyoruz, sonrasında fren kolunu 5 num alyanla söküp yerinden çıkarıyoruz.
V frenleri kadrodan sökmek için 5 num alyan kullanıyoruz yine.

Vites tellerini ise debriyajlarda kullanılan somundan kurtarıyoruz. Vites kollarını ben tornavida ile söktüm.
Arka debriyaj tekerin göbeğindeki demirde olduğu için 16 num anahtarla söküyoruz. Ön debriyajı ise 4 numara alyanla kadrodan kurtarıp kenara alıyoruz.


2- Tekerleri 16 numara anahtarla söküyoruz. Arka tekeri kadrodan kurtarmak için 17 numara anahtara da ihtiyaç oluyor. Tekeri söktükten sonra kenara alıyoruz.


3- Orta amortisörü sökmek için 5 numara alyana ihtiyaç oluyor. Söktükten sonra onu da kenara alıyoruz.

Ön amortisörü sökmek için gidonu sökmek gerekiyor. Gidonu 6 numara alyanla söküp kenara alıyoruz. Amortisörü sökmek için 32 numara anahtar kullanıyoruz. Sökerken somunlara ve bilyalara dikkat edin, geri takarken sırası önemli.

Ön amortisörün içini açmadan kanalların olduğu yere wd40 sıktım ve amortisör çalışmaya başladı. Daha önceden hiç bakımını yapmadığım için amortisör çalışmıyordu, sıkışmış gibiydi. Wd40 sıktıktan sonra düzeldi.

4- Pedalları 14'lük lokma ile söküyoruz. Bunu tekerleri sökmeden önce de yapabilirsiniz.


5- en son geriye saf kadro kalıyor. Eğer kadronuz benimki gibi çift parçaysa göbeğin olduğu yerden kurtarıp ayrı ayrı işlem yapabilirsiniz. Ben sökemediğim için uğraşmadım (sökmesi de zor ayrıca).


6- Boyama aşaması;

Öncelikle bisikletin boyasını söküp o şekilde boyamak daha iyi olacaktır. Eğer boya sökülmezse 220'lik zımpara ile güzelce tüm boyanacak parçaları zımparalayın (boya sökülse bile). Sonrasında parçaları güzelce astarlıyoruz. Parçaları askıya almanız gerekiyor, öbür türlü zorlar.

20250818_135216.jpg

20250818_172958.jpg
20250818_144804.jpg

20250818_180349.jpg


Önemli not: sürekli hareket eden yerlere astar-boya gelmemesine dikkat edin, kullanımda sıkıntı çıkarabilir.

Astarı 2-3 kat yapıyoruz daha iyi olması için.

Astar kuruduktan sonra 1000'lik zımpara ile güzelce zımparalayın. Sonrasında istediğiniz renkte bisikleti boyayabilirsiniz. Ben siyah-gri karışık yaptım.

Lakin boyama esnasında spreyi sıktığınız mesafeye dikkat edin, eğer yakından ve sabit sıkarsanız boya akacaktır, uzaktan sıkınca da gelmeyecektir. Bir kısmı boyadıktan sonra diğer tarafa geçin, sonrasında kat kat boyarsınız. Bas çek şeklinde boyamak daha iyi olacaktır.

20250818_144819.jpg

20250818_170515.jpg

20250818_190300.jpg

20250818_190306.jpg



Boya kuruduktan sonra vernik atıyoruz. (2 kat olacak şekilde yaparsanız iyi olur).

20250819_100817.jpg



Vernik de kuruduktan sonra bisikleti toplamaya başlayabiliriz.
(her aşamadan sonra 1 saat beklemiz gerekiyor iyice oturması için).

burada bazı boyamayı atladığım (boyandı sandığım) bölgeler var;
20250819_174003.jpg

20250819_174015.jpg


ilerde bu kısımlara lokal boya yaparım belki.


7- Boyama aşamasından sonra önce ön amortisör ve gidonu taktım. Sonrasında orta amortisör, pedal ve seleyi taktım. Sonrasında tekerleri taktım daha rahat işlem yapmak için.

20250819_173948.jpg



8- Tabi geri kalan işlemleri yapmadan önce değişmesi gereken bir şey vardı. Nedir o? Lastikler.

Dış lastikler sanıyorum ki orijinal. 15 yıllık süreçte çoktan değişmesi gerekiyordu. Ne ön ne de arka lastikte adım akıllı diş vardı. Tutuş zaten yok gibi bir şeydi. O yüzden bisiklet parçası satan bir dükkana gidip hem iç hem dış lastik aldım.

Lastikleri takmadan önce ön jantımda bulunan yamuklukları çekiç yardımıyla düzelttim. Alüminyum jant olmasından dolayı zamanında güzel bir hasar almıştı. düzeltme işlemi tam verimli olmasa da yeni jant masrafından kurtarıyor şimdilik.

Gerekiyorsa akord ayarı da yapabilirsiniz, ben uğraşmadım.

Yaklaşık 1.5 saatlik uğraş sonucu yeni lastikleri takabildim;


20250821_150958.jpg

26 jant / 1.95 lastik

Ön-arka 36 psi hava bastıktan sonra geriye kalan işlemleri yapabiliriz.


9- Önce V frenleri kadroya monte ettim, pabuç ayarlarını yaptıktan sonra fren kollarını takıp fren ayarını yaptım.

10- Vites kollarını takıp arka vitesin ayarını yaptım. Tellerin daha önce yıpranmasından dolayı biraz zorladı ama 15 yıllık debriyajın hâlâ düzgün çalışması takdire şayan.

11- orta vites ayarı ve yeni zincir için sokağın başındaki bisikletçiye gittim. Bendeki alyan yalama olduğu için mecbur kaldım vites ayarında. Ayarlar yapıldıktan sonra bisiklet hazır hâle geldi;


1000041209.jpg



Böylece bisikletim önceki haline nazaran çok daha iyi oldu. Hem frenler tutuyor hem de güzelce hızlanıyor. Görsel açıdan da daha iyi hâle geldiğini düşünüyorum.

Çamurluk, sepet, lamba vs. takılabilir. Bende şuan sepet takılı, ileriki zamanlarda çamurluk da takabilirim belki. Lamba takmak ise şimdi aklıma geldi.



Tabi işin maliyet kısmı var:

Boya için yaklaşık 1200 ₺ gibi para harcadım. Astarın beklediğimden erken bitmesi sonucu 2. kutuyu alma durumunda kaldım. Keza boyalarda da benzer durum oldu o yüzden 4 gri 2 siyah kutu aldım totalde, böylece daha kalın boya olmuş oldu. Vernik de astar gibi beklediğimden erken bitti. Sprey boya sökücü ise sade israf. Boya sökücü alacaksanız jel olanlardan alın.

Gri boyanın tonu astara çok benzediği için boyanıp boyanmadığını tam anlayamıyorsunuz. Tavsiyem koyu bir renge boyadıktan sonra gri boya kullanın.


Lastikler için 1300 ₺ para ödedim. Hayati faktör olduğu için bu para normal geliyor.


Zincir takma ve orta vites ayarı için 500 ₺ verdim bisikletçiye.

Totale baktığımızda 3000 ₺'ye bisikleti restore etmiş oldum. Daha detaylı şekilde temizlik yapılabilir ama çok üstüne durmadım. Umarım bu konu faydalı olur.

Ort. aynı kalitede 0 bisiklet 8k ₺ civarında başlıyor, elimde sağlam kadro varken yeni bisiklet almak içimden gelmedi. Bide merakım olduğu için bu işe giriştim. Yayarak 3 günde rahatlıkla yapılacak bir şey.
 

Ekli dosyalar

  • 20250828_170055.jpg
    20250828_170055.jpg
    2.8 MB · Görüntüleme: 0
Hayırlısı olsun 😎 İlk yapmaya göre epey sorunsuz ilerlemiş gibi duruyor, helal 🙂

Hemen yeni masraf çıkartayım 😅

Gidon sanki ters duruyor, belki fren kollarından dolayı bana öyle geliyor ama.. Fren kollarının da aşağı doğru bakması gerekiyor.

1000050867.jpg


İç lastik/dış lastik arasına mutlaka birşey koymak lazım. Hazır da satılıyor, eski bir iç lastikten de kesip konulabilir. Bu şekilde çok patlıyor.

Onun dışında kozmetik olarak.. Alışım ne varsa siyaha boyamak güzel olabilir.

Maşanın üst kısmı, gidon boğazı (bu pahalı bir parça değil değiştirilebilir ama ölçüsü-çapı falan ayrıntısı var) ve jantlar (fren kısımlarını maskeleyip komple göbek-teller) vs.

Jantlara havalı stickerlar yapıştırılabilir, facebook gruplarında satanlar var. İşte yukarıdaki bisiklet gibi olur..

Hatta o şekilde kadro da Specialized, Scott, Trek falan yapılabilir 😁 Tabi öyle de çok çakma duracak da..

Ya da böyle daha güzel; 98 model Trek 🙂
Diğer bisikletlerden beğenilen herhangi birinin tasarımı kopyalanabilir. Dönüşüm Club TR'den saygılar 😀

1000050869.jpg
 
Hayırlısı olsun 😎 İlk yapmaya göre epey sorunsuz ilerlemiş gibi duruyor, helal 🙂

Hemen yeni masraf çıkartayım 😅

Gidon sanki ters duruyor, belki fren kollarından dolayı bana öyle geliyor ama.. Fren kollarının da aşağı doğru bakması gerekiyor.

Ekli dosyayı görüntüle 51566

İç lastik/dış lastik arasına mutlaka birşey koymak lazım. Hazır da satılıyor, eski bir iç lastikten de kesip konulabilir. Bu şekilde çok patlıyor.

Onun dışında kozmetik olarak.. Alışım ne varsa siyaha boyamak güzel olabilir.

Maşanın üst kısmı, gidon boğazı (bu pahalı bir parça değil değiştirilebilir ama ölçüsü-çapı falan ayrıntısı var) ve jantlar (fren kısımlarını maskeleyip komple göbek-teller) vs.

Jantlara havalı stickerlar yapıştırılabilir, facebook gruplarında satanlar var. İşte yukarıdaki bisiklet gibi olur..

Hatta o şekilde kadro da Specialized, Scott, Trek falan yapılabilir 😁 Tabi öyle de çok çakma duracak da..

Ya da böyle daha güzel; 98 model Trek 🙂
Diğer bisikletlerden beğenilen herhangi birinin tasarımı kopyalanabilir. Dönüşüm Club TR'den saygılar 😀

Ekli dosyayı görüntüle 51567
sticker şeysini pek sevmiyorum açıkçası :)),

gidon olması gerektiği gibi, fren kollarını bilerek yukarı doğru ayarladım, boyum uzun olduğu için aşağı yönlü olunca uzak kalıyor, yukarıya doğru daha rahat.

arka jantın içinde silikon kaplama vardı lastik gibi, önde yok ama. Standart haliyle bile takarken zorladığı için ekstra bi kat sıkıntı yaratabilir, şimdilik böyle kullanayım diyorum.

gidon boğazını montaj yaparken fark ettim, yoksa onu da boyardım. Jantı boyama fikri vardı kafamda ama ona uğraşmak istemedim. Bide eldeki boyalar bitince ekstra alası gelmiyor insanın.

trek de benimkine baya benziyormuş :d.
 
  • Beğeni
Tepkiler: nıneleven
Eline sağlık, gidon konusu benimde dikkatimi çekti. Eski fotoğrafta tam tersi şekilde duruyor. Elcik kısmı iç bükeyken dış bükey olmuş bi tekrar kontrol et istersen.
 
  • Beğeni
Tepkiler: Onur Kmnt
Eline sağlık, gidon konusu benimde dikkatimi çekti. Eski fotoğrafta tam tersi şekilde duruyor. Elcik kısmı iç bükeyken dış bükey olmuş bi tekrar kontrol et istersen.
yok önceden de dışa doğruydu ama sıkı değildi tam, o yüzden tutarken falan aşağı yönde kaymıştı. Dış bükeyde daha rahat tutuyorum.
 
Güzel iş olmuş elinize sağlık, gri beni biraz boğdu tonundan kaynaklı sanırım :D Bir de harcanan boya miktarı çok ilginç, ben arabanın bir çamurluğunu tek kutuyla 4-5 kat boyuyordum
 
  • Beğeni
Tepkiler: Onur Kmnt
Güzel iş olmuş elinize sağlık, gri beni biraz boğdu tonundan kaynaklı sanırım :D Bir de harcanan boya miktarı çok ilginç, ben arabanın bir çamurluğunu tek kutuyla 4-5 kat boyuyordum
şansıma rüzgar çıktı tam boyama esnasında, sıktığımın çoğu boşa gitmiştir. kutusu 75tl olan boyadan çok bir şey beklemedim bide. Astarın spreyi kuvvetliydi mesela ama boya öyle olmadı maalesef :d

griyi bilerek tercih ettim de astarla aynı tonda olunca boyandığı anlaşılmıyordu, onun dışında benim hoşuma gitti açıkçası, siyah olmasa da olurdu bi bakıma.
 
  • Beğeni
Tepkiler: Toprak
şansıma rüzgar çıktı tam boyama esnasında, sıktığımın çoğu boşa gitmiştir. kutusu 75tl olan boyadan çok bir şey beklemedim bide. Astarın spreyi kuvvetliydi mesela ama boya öyle olmadı maalesef :d

griyi bilerek tercih ettim de astarla aynı tonda olunca boyandığı anlaşılmıyordu, onun dışında benim hoşuma gitti açıkçası, siyah olmasa da olurdu bi bakıma.
Hazır renk boyalarda, vernik ve astarlarda akçalı kullanıyorum ben hep. Hem sprey kafaları baya kaliteli hem de kapatıcılık falan güzel başka bi şey için lazım olursa aklında bulunsun. Fiyat fazla gelebilir ama totalde ucuza gelir
 
  • Beğeni
Tepkiler: Onur Kmnt