Tekrardan merhabalar... Evet, yine ben geldim. Bu gün ''Derinlemesine Bakış'' konumuzda otomobil dışında bir şey işleyeceğiz: Toyota 4A blok ailesi.
Ama konuya geçmeden önce sizlere bir şey açıklamak istiyorum. (Okumak istemiyorsanız koyu kısmı geçebilirsiniz.)
Bazılarınız; ''Neden sahip olmadığın arabalar hakkında konu açıyorsun?'' diyebilir. Sebebi basit. Yıllardır araştırdığım otomobilleri ve öğrendiğim bilgileri sizlerle paylaşarak foruma renk katmak. Yine sadece Japonlar'dan gittiğimin farkındasınızdır. Bunun sebebi ise (Özellikle eski Japonlar hakınnda) fazla bilgi bulunmaması. Mesela biriniz çıkıp ''Yaw bize ne Japondan. Sen bize M3 anlat'' diyebilir. Onu da anlatırız elbet ama zaten M3 tarihi hakkında çok fazla içerik var. (GT-R konusu açmamamın sebeplerinden biri de bu. Hakkında zaten çok fazla bilgi mevcut.) Şimdilik hakkında zor bilgi bulunan,''Unique'' diye tabir edilen otomobillerden gitmek istiyorum.
Eğer bu tür konular hoşunuza gitmiyor ise yorum veya DM'den yazarak yazmamı istediğiniz konu türünü söyleyebilirsiniz.
Açıklama burada bitti. İsterseniz şimdi yazıya geçelim.
Birinci Bölüm: A motor ailesi
70'li yılların sonunda Toyota, artık eskiyen K ailesi motorların yerini alacak bir motor tasarlamaya başlar, ve ilk olarak 1978 yılında 1A ile üretime girer.
Klasikleşmiş dökme demir blok ve alüminyum silindir kafasını kullanan bu motor ailesi, ileride - bizim de esas konumuz olan- Japonyanın ilk DOHC 4v motorlarından biri olacak olan 4A-GE'nin de yükseldiği bir ailedir.
A ailesinin üretimi 2006 yılında sona erse de, 8A blok, Toyota'nın Çinli ortağı FAW tarafından hala üretilmektedir.
1A-C ve 1A-U:
78-80 arasında 1452 cc'lik 4 silindirli, SOHC 8v bir motor olarak hayatımıza girdi. 77.5 mm çap ve 77 mm strok ölçülerini, ve çift boğazlı bir karbüratörü kullanarak 79 hp @ 5600 rpm ve 113 nm @ 3600 rpm değerlerini üreten bu motorun sıkıştırma değeri ise 9.0:1 idi. 1A-U versiyonları 2-way denilen bir katalizör kullanıyordu.
Kullanılan otomobiller: AL10 Tercel ve Corsa.
2A: 1979-1989 arası üretilmiş yeni bir versiyondur. SOHC 8v düzeni korunurken motorun hacmi bu sefer 1295 cc'dir. Bazı modelleri otomatik sıcak hava emiş sistemi (Tahminimce kışın daha çabuk ısınması için) ve otomatik jikle kullanmıştır. Yine tek karbüratörlü bir motordur.
2A, 2A-L 2A-LC 76 mm çap, 71.4 mm strok ve 9.3:1 sıkıştırma ile 64 hp @ 6000 rpm ve 98 nm @ 3800 rpm değerlerini yakalamışlardır. Japonya dışına satılan AE80 Corolla, AL11 Tercel ve AL20 Tercel'de görev yapmıştır.
2A-U ve 2A-LU ise ise Toyota'nın TTC-C katalizörünü kullanmıştır.
74 hp @ 6000 rpm ve 106 nm @ 3600 rpm üreten bu motorların sıkıştıması, diğer versiyonlar ile aynıdır. Japonya'da satılan AE80 Corolla, AL20 Corolla II, AL11 Corsa, AL20 Corsa, AE80 Sprinter, AL11 Tercel ve AL20 Tercel modellerinde kullanılmıştır.
3A: Yine 1979-1989 arasında, 1A motorun yerini alması için tasarlanmıştır. Yine SOHC 8v, 1452 cc, 77.5/77 mm çap/strok, 9.0:1 sıkıştırma düzenini kullanmakatadır fakat yanma odasının tasarımı biraz daha farklıdır.
3A, 3A-C: Avrupa versiyonları 70 hp @ 5600 rpm ve 108 nm @ 3800 rpm, Amerika versiyonları ise sırası ile 59 hp @ 4500 rpm (AL21 3 kapı) ve 61 hp @ 4800 rpm (AL25 5 kapı) değerlerini kullanmaktadır. Japonya dışında satılan AL12, AL21 ve AL25 Tercel modelleri tarafından kullanılmıştır.
3A-U, 3A-LU: TTC-C sistemi ile donatılıp sadece Japonya'da satılan modellerde kullanılmıştır. (Bazı modellerde 3A-II olarak ta geçmiş.)
82.4 hp @ 5400 rpm ve 118 nm @ 3600 rpm değerlerini üretmiştir.
AA60 ve AT150 Carina, AE81 Corolla, AL21 Corolla II, AT140 ve AT150 Corona, AL12, AL21 ve AL25 Corsa, AW10 MR2, AE70 Sprinter, AL25 Sprinter Carib, AL21 ve AL25 Tercel ve AE85 Sprinter Trueno & Corolla Levin modellerinde kullanılmıştır.
3A-HU: TTC-C kullanan ve yüksek sıkıştırmalı bir versiyondur. Yine sadece Japonya'da satılmıştır.
85 hp @ 6000 rpm ve 121 nm @ 4000 rpm verilerini üretmiştir. Sıkıştırma oranı 9.3:1'dir.
AL21 Corolla II, AL21 Corsa ve AL21 Tercel bu motoru da kullanmıştır.
3A-SU: Ağustos 1984'te tanıtılıp çift karbüratörlü ve TTC-C kullanan bir motordur. Özellikleri arasında değişken venturili çift karbüratör ve ve kendisine özel bir yanma odası tasarımı vardır. Bu tasarım daha iyi bir yanma, daha az emisyon, daha az yakıt tüketimi ve daha iyi bir performans sağlamaktadır. Aslında Toyota'nın demo motoru da denilebilir. 9.3:1 sıkıştırma kullanıyor.
89 beygiri 6000 devirde vermektedir. AL21 Corolla II, AL21 ve AL25 Corsa, AL25 Sprinter Carib, AL21 ve AL25 Tercel modellerinde kullanılmıştır.
Yazdıktan sonra şunu fark ettim ki, çok fazla detaya girip fazla uzatmışım. Bundan sonra 4A motor hariç daha kısa bilgiler vereceğim. Yarın buradan devam ederiz.
Ama konuya geçmeden önce sizlere bir şey açıklamak istiyorum. (Okumak istemiyorsanız koyu kısmı geçebilirsiniz.)
Bazılarınız; ''Neden sahip olmadığın arabalar hakkında konu açıyorsun?'' diyebilir. Sebebi basit. Yıllardır araştırdığım otomobilleri ve öğrendiğim bilgileri sizlerle paylaşarak foruma renk katmak. Yine sadece Japonlar'dan gittiğimin farkındasınızdır. Bunun sebebi ise (Özellikle eski Japonlar hakınnda) fazla bilgi bulunmaması. Mesela biriniz çıkıp ''Yaw bize ne Japondan. Sen bize M3 anlat'' diyebilir. Onu da anlatırız elbet ama zaten M3 tarihi hakkında çok fazla içerik var. (GT-R konusu açmamamın sebeplerinden biri de bu. Hakkında zaten çok fazla bilgi mevcut.) Şimdilik hakkında zor bilgi bulunan,''Unique'' diye tabir edilen otomobillerden gitmek istiyorum.
Eğer bu tür konular hoşunuza gitmiyor ise yorum veya DM'den yazarak yazmamı istediğiniz konu türünü söyleyebilirsiniz.
Açıklama burada bitti. İsterseniz şimdi yazıya geçelim.
Birinci Bölüm: A motor ailesi
70'li yılların sonunda Toyota, artık eskiyen K ailesi motorların yerini alacak bir motor tasarlamaya başlar, ve ilk olarak 1978 yılında 1A ile üretime girer.
Klasikleşmiş dökme demir blok ve alüminyum silindir kafasını kullanan bu motor ailesi, ileride - bizim de esas konumuz olan- Japonyanın ilk DOHC 4v motorlarından biri olacak olan 4A-GE'nin de yükseldiği bir ailedir.
A ailesinin üretimi 2006 yılında sona erse de, 8A blok, Toyota'nın Çinli ortağı FAW tarafından hala üretilmektedir.
1A-C ve 1A-U:
78-80 arasında 1452 cc'lik 4 silindirli, SOHC 8v bir motor olarak hayatımıza girdi. 77.5 mm çap ve 77 mm strok ölçülerini, ve çift boğazlı bir karbüratörü kullanarak 79 hp @ 5600 rpm ve 113 nm @ 3600 rpm değerlerini üreten bu motorun sıkıştırma değeri ise 9.0:1 idi. 1A-U versiyonları 2-way denilen bir katalizör kullanıyordu.
Kullanılan otomobiller: AL10 Tercel ve Corsa.
2A: 1979-1989 arası üretilmiş yeni bir versiyondur. SOHC 8v düzeni korunurken motorun hacmi bu sefer 1295 cc'dir. Bazı modelleri otomatik sıcak hava emiş sistemi (Tahminimce kışın daha çabuk ısınması için) ve otomatik jikle kullanmıştır. Yine tek karbüratörlü bir motordur.
2A, 2A-L 2A-LC 76 mm çap, 71.4 mm strok ve 9.3:1 sıkıştırma ile 64 hp @ 6000 rpm ve 98 nm @ 3800 rpm değerlerini yakalamışlardır. Japonya dışına satılan AE80 Corolla, AL11 Tercel ve AL20 Tercel'de görev yapmıştır.
2A-U ve 2A-LU ise ise Toyota'nın TTC-C katalizörünü kullanmıştır.
74 hp @ 6000 rpm ve 106 nm @ 3600 rpm üreten bu motorların sıkıştıması, diğer versiyonlar ile aynıdır. Japonya'da satılan AE80 Corolla, AL20 Corolla II, AL11 Corsa, AL20 Corsa, AE80 Sprinter, AL11 Tercel ve AL20 Tercel modellerinde kullanılmıştır.
3A: Yine 1979-1989 arasında, 1A motorun yerini alması için tasarlanmıştır. Yine SOHC 8v, 1452 cc, 77.5/77 mm çap/strok, 9.0:1 sıkıştırma düzenini kullanmakatadır fakat yanma odasının tasarımı biraz daha farklıdır.
3A, 3A-C: Avrupa versiyonları 70 hp @ 5600 rpm ve 108 nm @ 3800 rpm, Amerika versiyonları ise sırası ile 59 hp @ 4500 rpm (AL21 3 kapı) ve 61 hp @ 4800 rpm (AL25 5 kapı) değerlerini kullanmaktadır. Japonya dışında satılan AL12, AL21 ve AL25 Tercel modelleri tarafından kullanılmıştır.
3A-U, 3A-LU: TTC-C sistemi ile donatılıp sadece Japonya'da satılan modellerde kullanılmıştır. (Bazı modellerde 3A-II olarak ta geçmiş.)
82.4 hp @ 5400 rpm ve 118 nm @ 3600 rpm değerlerini üretmiştir.
AA60 ve AT150 Carina, AE81 Corolla, AL21 Corolla II, AT140 ve AT150 Corona, AL12, AL21 ve AL25 Corsa, AW10 MR2, AE70 Sprinter, AL25 Sprinter Carib, AL21 ve AL25 Tercel ve AE85 Sprinter Trueno & Corolla Levin modellerinde kullanılmıştır.
3A-HU: TTC-C kullanan ve yüksek sıkıştırmalı bir versiyondur. Yine sadece Japonya'da satılmıştır.
85 hp @ 6000 rpm ve 121 nm @ 4000 rpm verilerini üretmiştir. Sıkıştırma oranı 9.3:1'dir.
AL21 Corolla II, AL21 Corsa ve AL21 Tercel bu motoru da kullanmıştır.
3A-SU: Ağustos 1984'te tanıtılıp çift karbüratörlü ve TTC-C kullanan bir motordur. Özellikleri arasında değişken venturili çift karbüratör ve ve kendisine özel bir yanma odası tasarımı vardır. Bu tasarım daha iyi bir yanma, daha az emisyon, daha az yakıt tüketimi ve daha iyi bir performans sağlamaktadır. Aslında Toyota'nın demo motoru da denilebilir. 9.3:1 sıkıştırma kullanıyor.
89 beygiri 6000 devirde vermektedir. AL21 Corolla II, AL21 ve AL25 Corsa, AL25 Sprinter Carib, AL21 ve AL25 Tercel modellerinde kullanılmıştır.
Yazdıktan sonra şunu fark ettim ki, çok fazla detaya girip fazla uzatmışım. Bundan sonra 4A motor hariç daha kısa bilgiler vereceğim. Yarın buradan devam ederiz.
Son düzenleme: