Merhaba,
Bildiğimiz üzere çoğu yeni dizel araç, partikül filtresi barındırıyor. Bunlardan büyük bir kısmı, partikül filtresi rejenerasyonu sırasında, iş zamanı sonu- egzoz zamanı başında fazladan mazot püskürtüyor. Tam anlamıyla yanmayan yakıt, katalizörde yanıyor ve sıcaklık artıyor. Egzoz gazı sıcaklığını arttırıp filtredeki kurumları yakmak için kullanıyor bunu.
Fakat şöyle bir problem var:
Geç yapılan enjeksiyon sonucunda, normalde pistonun üzerindeki bir çanağa püskürtülen, silindir duvarlarıyla alakası olmayan motorin, silindir duvarlarını ıslatmaya başlıyor. Sonuç ise "oil dilution" yani yakıtın , motor yağını seyreltmesi. Ford'larda vs, motor yağına mazot karıştı uyarısı vardır. Kendine özel lambası bile var. Bakım zamanı gelince de yanıyor hatta. Mazotun bir kısmı buharlaşıyor. Fakat benzin kadar uçucu olmadığı için hatırı sayılır bir kısmı yağın içerisinde kalıyor.
Yağ çubuklarında da maksimum çizgisinin üstünde bir X çizgisi daha olabiliyor. Çünkü yağa mazot karışınca seviyesi yükseliyor. X çizgisi, içerisine mazot karışmış halde izin verilen maksimum yağ miktarıdır. Üstüne çıktığı zaman , krank mili yağa çarpmaya başlayabilir.
Silindir cidarlarını mazot ile ıslatmak neye sebep olur ?
+İncelen yağ, mazot ile birlikte yanabilir, yağ tüketimine sebebiyet verebilir.
+Daha kötüsü, motor yağına mazot karışması sonucu yağın viskozitesi etkilenir. Yağı değişmediği için yağlama kabiliyeti düşer, motorun ömrü azalır.
Kötü senaryo çizmiş olmayayım. Bu yağ incelmesi senaryosu, limitler dahilinde gerçekleşiyor. Fakat gene de mazot ile yağ inceliyor, bunun kaçarı yok. Ağır vasıtalarda vs bu rejenerasyon işlemi, egzoz manifolduna konulan ayrı enjektörden yapılıyor. Haliyle yağ ile bağlantısı kalmıyor. Fakat binek araçlarda, maliyet sebebiyle uygulanmıyor.
Ve evet, partikül filtre rejenerasyonu yapan her araç, az ya da çok mazot karıştırıyor yağa. Bu nedenle, yağ değişim periyotlarını atlamamanızı tavsiye ederim.
Bildiğimiz üzere çoğu yeni dizel araç, partikül filtresi barındırıyor. Bunlardan büyük bir kısmı, partikül filtresi rejenerasyonu sırasında, iş zamanı sonu- egzoz zamanı başında fazladan mazot püskürtüyor. Tam anlamıyla yanmayan yakıt, katalizörde yanıyor ve sıcaklık artıyor. Egzoz gazı sıcaklığını arttırıp filtredeki kurumları yakmak için kullanıyor bunu.
Fakat şöyle bir problem var:
Geç yapılan enjeksiyon sonucunda, normalde pistonun üzerindeki bir çanağa püskürtülen, silindir duvarlarıyla alakası olmayan motorin, silindir duvarlarını ıslatmaya başlıyor. Sonuç ise "oil dilution" yani yakıtın , motor yağını seyreltmesi. Ford'larda vs, motor yağına mazot karıştı uyarısı vardır. Kendine özel lambası bile var. Bakım zamanı gelince de yanıyor hatta. Mazotun bir kısmı buharlaşıyor. Fakat benzin kadar uçucu olmadığı için hatırı sayılır bir kısmı yağın içerisinde kalıyor.
Yağ çubuklarında da maksimum çizgisinin üstünde bir X çizgisi daha olabiliyor. Çünkü yağa mazot karışınca seviyesi yükseliyor. X çizgisi, içerisine mazot karışmış halde izin verilen maksimum yağ miktarıdır. Üstüne çıktığı zaman , krank mili yağa çarpmaya başlayabilir.
Silindir cidarlarını mazot ile ıslatmak neye sebep olur ?
+İncelen yağ, mazot ile birlikte yanabilir, yağ tüketimine sebebiyet verebilir.
+Daha kötüsü, motor yağına mazot karışması sonucu yağın viskozitesi etkilenir. Yağı değişmediği için yağlama kabiliyeti düşer, motorun ömrü azalır.
Kötü senaryo çizmiş olmayayım. Bu yağ incelmesi senaryosu, limitler dahilinde gerçekleşiyor. Fakat gene de mazot ile yağ inceliyor, bunun kaçarı yok. Ağır vasıtalarda vs bu rejenerasyon işlemi, egzoz manifolduna konulan ayrı enjektörden yapılıyor. Haliyle yağ ile bağlantısı kalmıyor. Fakat binek araçlarda, maliyet sebebiyle uygulanmıyor.
Ve evet, partikül filtre rejenerasyonu yapan her araç, az ya da çok mazot karıştırıyor yağa. Bu nedenle, yağ değişim periyotlarını atlamamanızı tavsiye ederim.