benim demek istediğim sizin de bildiğiniz gibi atdc yani piston aşağı inerken ki enjeksiyon durumunda olursa;
Yanma verimi düşer(yani yanmayan yakıt vardır egzoz dumanında)
Sıcaklık düşer,
NOX gazı salınımı düşer,
Performans düşer,
Yakıt sarfiyatı artar.
Bilerek yanma verimi düşürülüp, patlamadan sonra yanmayan yakıtla birlikte egzoz dumanı egr'ye yollanır.
Bildiğiniz şeyleri bizimle paylaşın belki ben yanlış biliyorumdur saygılar.
konu saptı yalnız
Piston aşağı inerken, ana enjeksiyon devam ediyor. Post enjeksiyon ile yanma başlatılıyor üst ölü noktadan önce. Üst ölü noktaya çok az bir süre kala yüklü miktarda enjeksiyon yapılıyor. Üst ölü noktadan 5-6 derece sonra bu yakıt yanıyor ve maksimum basınç elde ediliyor. Bu sırada enjeksiyon devam edebilir. Çok abartılmadığı sürece yakıt yanmaya devam edecektir.
Fakat üst ölü noktadan 50-60 derece sonra artık yanma tamamlanmış oluyor. İşte orada sıkılan yakıt, yanmadan egzozdan dışarı gider. Amacı şudur, bu yakıt katalitik konvertöre gider ve orada yanar. Hemen arkasından gelen dpf'i ısıtır ve isin yanmasını sağlar. Çünkü normalde egzoz gazı sıcaklığı, turboyu geçtikten sonra öyle bir düşer ki, isin yanma ihtimali kalmaz. Yaklaşık 10 saniye +2800 devirde tam yüke yakın gitmeden, egzozun sıcaklığı 550 dereceyi geçmez. 540-550 gibi de is yanmaya başlıyor. Müşteri sürekli tapagaz gidemeyeceği için, böyle bir art enjeksiyon bulunmuş.
Hatta şunu söyleyeyim, egr bilerek dışarı atılmış yakıtı kullanmamak için tasarlanmıştır. Öyle ki, rejenerasyon sırasında motor egzoza yakıt attığı için egr tamamen kapanır
Zaten kapanmazsa, egzoz gazı sıcaklığı egr yi ve emme manifoldunu tehlikeye sokacaktır.
Egr'nin asıl amacı motoru boğmak. Maalesef öyle. Taze oksijen yerine soğumuş yanma ürünleri pompalıyor. E haliyle oksijen azaldığı için ona göre atılacak yakıt da azalıyor. Yanma sıcaklıkları düşüyor. Oksijen de az zaten. NOx iyice düşüyor. Ayrıca yanma sıcaklığı düştüğü için, motor bloğuna ısı transferi düşüyor, verim artıyor biraz
Fakat bu artan, termal verim. Isıl verimi iyi ama yakıtın tam yanmasını bozuyorsun çünkü içeride bol oksijen yok, e zaten dizel bol oksijen seviyor, en sonunda gene verim düşüyor bana göre.
Ufak bir dip bilgi: Benzinli araçta egr, dizelden çok daha azdır. Çünkü benzinli motorun hava-yakıt karışımı hassastır. Dizelde çok fark etmez, fakir karışım olduğu sürece. (Zaten bırak zengin karışımı, stoichiometric bile veremezsin dumana boğulur motor
) Benzinli araçta egr'yi kapatınca şehir içi yakıt tüketimi artar yukarıda bahsettiğim ısıl verimden ötürü, bir de egr den gelen sıcak gaz, benzinin buharlaşmasını kolaylaştırır. Egr bozulunca rölantide titremeye başlar o yüzden benzinli motor