Focus 1'e sahip oldum, Astra G'de uzun süre kullandım. Uzun yolda Astra üzmez bence. Focus 1 bana kütük gibi geliyordu.
Araştırdığım kadarıyla control blade'in diğer bağımsızlardan en önemli farkı viraj dönüşleri esnasında süspansiyona binen yükün etkisiyle arka tekerlerin toe'larını değiştirerek passive rear wheel steering olayı sunması. Benim kıyasladığım araç S40, onda da teknik dokümanlarda arka süspansiyonla ilgili birebir aynı özelliklerden bahsediliyor. Aracın boyuna uzanan kolun bağlantı şekli ve inceliği sayesinde (zaten blade ismi de oradan geliyor) üzerine yük binince bir miktar esnemeye izin vererek açı değiştiriyor, olumlu yönde tabii ki.Bu sekilde fotograflara bakarak gorsel benzerlik ya da farkliliga gore suspansiyonun nasil calistigini ve neyi nasil ne derece yaptigini bilemezsiniz. Hangi suspansiyonlari kiyasliyorsaniz onlarin calisma sekli ve avantajlari hakkinda ureticinin belirttigi ya da bu ise merakli bilgi sahibi otomobil magazincilerinin arastirmalarini bulmaniz gerek. Ben de control blade'in calisma sekliyle ilgili yazdiklarimi kendi yorumuma gore yazmadim neticede. Double wishbone denen cift lades suspansiyon da bagimsizdir. Cogu aracta da ikizi gibi birbirine benzerler ama ayni surus karakterlerini sunmayabilir cunku ureticinin herhangi bir farkli yorumu, kurulumu isi bambaska noktaya getirebilir. Boyle fotograflardan bakarak farki yok farki var yorumu yapmak saglikli degil. Ancak kurulumda bariz bir fark varsa, ornegin yay ve amortisor konumlarinin farkliligi gibi, o zaman sinirli bir yorumda bulunulabilir. Size tavsiyem, bu gorsellerini attiginiz arac artik hangisiyse onun detaylarina bakmaniz. Zaten suspansiyonunda ekstra bir muhendislik varsa muhakkak internette bir yerde bununla ilgili bilgiler verilmistir. Hemen her marka rakiplerinden daha farkli bir teknolojiyle kurulum yapmissa bunu belirtir. Yoksa da zaten ekstra bilgi sunmazlar.
Ornek bu sekilde;
Ford Control Blade & Integral Link
Ford tüm profesyoneller gibi en iyi yaptığı şey için kendine hala “nasıl daha iyi yaparım” diye sormaya devam ediyor: Mondeo’nun yeni kuşağında Ford şasideki en önemli yeniliği arka aksta gerçekleş…hayatinvirajliyollarinda.com
Bu anlatim da yabanci kaynaklardan cevrilmistir. Arastirdiginiz, kiyasladiginiz suspansiyonun dedigim gibi ekstra ve kendine has bir teknolijisi varsa muhakkak bu linktekine benzer aciklamalari vardir.
Hangi model s40'tan bahsediyorsunuz bilemiyorum. 95-2004 arası üretilen modeller Volvo - Mitsubishi ortaklığında geliştirildi. 2004-2012 arasındaki modeller ise Ford ortaklığında geliştirildi. Bu yıllarda da zaten Focus'un c1 platformu kullanıldı. Eğer bahsettiğiniz araç bu yıllara ait bir modelse süspansiyonlarında da benzerlik, ortaklık görülmesi muhtemel.Araştırdığım kadarıyla control blade'in diğer bağımsızlardan en önemli farkı viraj dönüşleri esnasında süspansiyona binen yükün etkisiyle arka tekerlerin toe'larını değiştirerek passive rear wheel steering olayı sunması. Benim kıyasladığım araç S40, onda da teknik dokümanlarda arka süspansiyonla ilgili birebir aynı özelliklerden bahsediliyor. Aracın boyuna uzanan kolun bağlantı şekli ve inceliği sayesinde (zaten blade ismi de oradan geliyor) üzerine yük binince bir miktar esnemeye izin vererek açı değiştiriyor, olumlu yönde tabii ki.
Aralarındaki en bariz fark yayın konumu, onun haricinde prensipleri ve yerleşimi benzer sistemler (tabii detaya inilirse farklılıklar var, zaten multilink'in olayı da o, oldukça fazla kombinasyonda kurulum imkanı sunması). Bu durumda daha önce dediğim gibi bence control blade mevzusu, bu tipteki bağımsız süspansiyonlara Ford'un bir markalaştırma hamlesi. Çünkü C segmentte S40 Focus'tan önce 95'de üretime başladı bu süspansiyon ile, tabii Ford ile marka konumlandırması olarak (yani araca harcanabilecek geliştirme maliyeti olarak) fark mevcut o yüzden direkt bir "o ondan önce yaptı" kıyası olmuyor, zaten öyle bir kıyas mantıklı da değil.
Neticede bağımsız süspansiyon güzeldir, 4 kol ve üstü her sistem araç üreticisinin arabasına özendiğini gösterir bence. Sürüşte gerçekten başka oluyorlar, sofistike ama bir o kadar da içgüdüsel sistemler. Darısı diğer markaların başına (gerçi gittikçe azalıyorlar orası ayrı konu).
C segmentinde bağımsız süspansiyonlu olan focustan başka modellerde var derken size söylemiyorum ki bir önceki mesajımdan da belli sizin yazdıklarınızı okuyorum ben zaten yol tutuş dan bahsederken viraj giriş ve çıkış hızlarından bahsetmiyorum siz nasıl böyle anladınız ? Sizin anlatmak istediğinizi limitte limit dışında süspansiyonun geri dönüşlerini neler kattığını anlatmak istediğinizi anlıyorum bende yol tutuş diyerek hepsini katıyorum yani yol tutuş derken yolda ne kadar tutunursa o kadar iyidir en iyisi odur demek değildir benim için sizin bahsettikleriniz çok doğru benim baştan beridir demek istediğim savunduğum focus o kadar abartılacak kadar limitte limit dışında viraj performansı yok ama bu konuda başa oynayan modellerden ve bu segmentte çok daha iyi modeller var anlatmak istediğim budur sizinde en sonda yazdığınız gibi
Bağımsız için kötü örnek de vereyim konu biraz dağılmışken: Hyundai Accent Araba tutmuyor :'DMunferit, bt ve yazan başka üyeler olduysa onların dediği gibi bu yaştaki araçlara modelden çok araç özelinde, aracın durumuna dikkat ederek tercih yapılmalı.
Astra G sevdiğim bir araç, özellikle yüksek hız dengesi güzel. Uzun yol sık yapan birinin gönül rahatlığıyla tercih edebileceği bir araçtı. Focus 1'e bir kaç defa yolcu olarak bindim ve çevrem durduk yere 220 km/s ile tek el viraj kasmıyor, şehir içi sürüşlerinde yan koltukta otururken dikkatimi çeken bir durumla karşılaşmadığım için yorum yapamayacağım.
İyi durumda bir Astra G elegance'a şu an bile hayır demem, "iyi durumda" var mıdır orası biraz meçhul.
Bu forumda Focus özelinde başlayıp bağımsız süspansiyonun övüldüğü çok oldu.
Son nesillerde ise Corolla bağımsıza, Focus torsiyona dönünce; her zaman bağımsızın iyi olmadığını, Focus'un torsiyonunun bile daha iyi olduğunu yine burada öğrendik(?). Her torsiyon kötü değil, her bağımsız iyi değil. Veya her araç Focus değil demek daha doğru olur.
Doğru dediğiniz ama compactta kullanılan sistem önceki mesajlarda örneklediğim modellerden daha farklı bir süspansiyon sistemi o senelerde çok farklı bağımsız süspansiyon sistemleri varmış burdan herkes bunu öğrenmiş oldu o senelerde sadece C segmentte bağımsız sunan tek model olmadığını focus kullandığı sistem multlink diye adlandırılan şimdi bile aynı isimde ve sistemde kullanılan güncel bir sistem gariptir o dönem de yine aynı segmentte sunulan impreza ve lancer modellerinde de multlink bağımsız süspansiyon kullanıldığı yazan kaynaklar var sistem daha farklı görünüyor ona göreCompact arka düzende E36 nın değil E30 un yapısını kullanıyor.
Ekli dosyayı görüntüle 32861
Bu da Focus 1’in arka düzeni. Farkettiyseniz sağdan ve soldan bağlantı kolları geçiyor, BMW buna benzer gövdeye yatay şekilde kullanacağı bağlantı kollarını E36 da kullandı, E30 daki daha basit kaldı, dolayısıyla Compact’ın o konuda başarılı olduğunu düşünmüyorum. Zaten yol tutuş konusunda çoğu zaman Compact, Sedan Coupe ve diğerlerine göre eleştirilir.
Ekli dosyayı görüntüle 32862
Bu da E36 nın arka düzeni kırmızı bağlantı kollarına dikkat edin gövdeye paralel gidiyor, E30 da bunlardan yok, ayrıca Focus’un geometrisinde de bu paralel kollardan mevcut.
Doğru dediğiniz ama compactta kullanılan sistem önceki mesajlarda örneklediğim modellerden daha farklı bir süspansiyon sistemi o senelerde çok farklı bağımsız süspansiyon sistemleri varmış burdan herkes bunu öğrenmiş oldu o senelerde sadece C segmentte bağımsız sunan tek model olmadığını focus kullandığı sistem multlink diye adlandırılan şimdi bile aynı isimde ve sistemde kullanılan güncel bir sistem gariptir o dönem de yine aynı segmentte sunulan impreza ve lancer modellerinde de multlink bağımsız süspansiyon kullanıldığı yazan kaynaklar var sistem daha farklı görünüyor ona göre
Ekli dosyayı görüntüle 32863Auto catalog - specs, consumption, dimensions - CarSpecsData.com
The biggest auto catalog - cars encyclopedia! Detailed car specs and technical data of all cars, photos, opinions, news, useful articles and more!carsopedia.com
Merhabalar ilk önce farklı bir yorumla başlayayım ilk sayfada Astra'nın motoru Focus'un motorundan iyidir denmiş bu bir anlamda doğru çünkü 5.vites dişlisi Focus'un çok küçüktür motor gücü kolay çeviremez ara hızlanmalarda yetersiz kalabilir özellikle yüklüyken, fakat şu anlamda da iyi buluyorum 5.vites 3000 devirde 120 km hızla gidiyor bu durum diğer bir 1.6 5 ileri şanzımanlarda 100 110 arasıdır Focus'un şanzıman daha düşük devir yüksek hız mantığıyla tasarlanmış. Eğer performans kıyaslanacaksa ilk 3 vites özellikle astraya göre daha seri. Astra'nın 1.6 Ecotec motoru zamanının en iyi ara hızlanmalarından birine sahip 5.vites te bu yüzden astra rampalarda daha düzgün tırmanacaktır ancak 3000 devirde 105 gibi bi hızla ilerlediği için hızlanmak istediğinde daha fazla ses alacaktır.
Uzun yol konforu ise kişiden kişiye değişeceğini düşünüyorum Astra Focusa göre daha sessiz bir yalıtıma sahip bu konuda daha konforlu olabilir fakat Bana göre Focus un oturma pozisyonu, konsolu, genişliği daha uzun 5.vitesinden dolayı uzun yolda tercih edebilirim.
Asıl konu yol tutuş;
Tam olarak tecrübem yok okuduklarım ve söylenenlere göre de yorum yapacağım Astranın suspansiyonu focusa göre biraz daha sert deniyor bu yüzden astra daha az yana yatabilir fakat bu fikir vermeyebilir. Okuduğum şeylerden ve eski dergilere baktığımda ortak söylenen şeylerden biri astranın ani şerit değişimlerinde focusa göre daha sert yapısından dolayı daha stabil oluşuydu. Focus ise daha geniş iz açıklığı ve bağımsız suspansiyondan dolayı yüksek hızlarda ve keskin uzun virajlarda astraya göre daha stabil olduğu söyleniyordu
Bu arada limit olarak bakılacaksa yazıldığı gibi ikiside alt yapıya önem vermiş iki aracın suspansiyonları sert aralarında limit farkı olacaksa lastik çok önemli arabanın o an ki ağırlığı çok önemli. Kesin olmamak kaydıyla aralarında 1 2 km oynar Focusun daha geniş arka ön arka iz açıklığından uzun dingil mesafesinden ufacık da olsa yüksek limiti olduğunu zannediyorum.