IKCO'nun Kısa Tarihi

sputnik

Üye
5,484
IKCO (İran Khodro CO) yani İran Otomobili Şirketi. 1962 yılında Khayami ailesi tarafından Tahran’da kuruldu.

iran-khodro-squarelogo-1464078611698.png

IKCO’nun bünyesinde bulunduğu Iran Khodro Industrial Group (IKCOOS), çeşitli araç ve parçaların üretim, satış ve ihracatı için kurulmuş bir anonim şirkettir.
Iran Khodro, 2010 yılında 774.965 adetlik binek ve ticari araç üretimiyle o yıl Ortadoğu’nun en büyük üreticisi olmuştur.

Peykan.jpg

IKCO bünyesinde üretilen ilk araç Rootes Arrow modelinin benzeri olan Paykan modelidir. Paykan sedan modeli, yıllar içinde yapılan değişikliklerle 1967 yılından 2005 yılına kadar üretilmiştir. Paykan pickup modelinin 1969 yılında başlayan üretim serüveni, 2015 yılında son bulmuştur.

autowp.ru_iran_khodro_bardo_3.jpg

Paykan’ın yerini, Türkiye’de de satışı yapılmış olan Samand modeli almıştır. 2003 yılında ortaya çıkan modelin üretimi hâlen devam etmektedir. Peugeot’nun 405 modelinin üzerine inşa edilen model 2009’a kadar Peugeot motorları kullanırken, 2009’dan itibaren İran’da üretimi gerçekleştirilen yerli Ar-Ge bir motorla satılmaktadır. Bu motor benzin ve CNG ile çalışmaktadır. Şanzıman seçeneği yoktur ve 5 ileri manuel şanzımanlı olarak satılmaktadır.

IKCO, tanınmış otomobil üreticileriyle işbirliğine önem vermektedir. PSA grubuyla sıkı bir işbirliği içindedir. Yılda 700-800 milyon euroluk Peugeot parçası ithalat yapmaktadır. IKCO ve PSA grupları 2016 ılında ortak bir firma olan IKAP’ı kurmuştur, her firmanın %50 hakkı bulunmaktadır. Renault’nun İran faaliyetlerini sürdüren Renault Pars firmasının %51 ortağı Renault Fransa’yken, %49 ortağı IKCO’dur. Mercedes-Benz lisansıyla kamyon, otobüs ve E sınıfı otomobil üretimi gerçekleştirmektedir. Suzuki’nin İran’daki üretim faaliyetleri için anlaşmaları vardır.

IKCO, İran dışında Azerbaycan, Irak, Ermenistan, Özbekistan, Türkmenistan, Suriye, Afganistan gibi ülkelerde satılmaktadır.

2015 yılında açıklanan 7 yıllık stratejisine göre şirket, tasarım, kalıp yapımı, süspansiyon, aktarım organları, trim ve elektronik konularında yoğunlaşacaktır.

Mayıs 2017’de yapılan anlaşmaya göre, İtalyan Pininfarina SpA firması 36 ay içinde IKCO için 4 araç tasarlayacak, bunun karşılığında 70 milyon euro alacaktır.

IKCO’nun dünya çapında 12 üretim tesisi bulunmaktadır. Bunlardan 6’sı İran’da, diğer 6’sı ihracat yaptığı ülkelerdedir (Azerbaycan, Belarus, Mısır, Senegal, Suriye, Venezuela).

iran-mali-samand-a-satis-baslamadan-bin-adet-talep-1074470-151_o.jpg

Geçmişte Türkiye, Ukrayna gibi farklı pazarlara da giren şirket devamlılık sağlayamamıştır.


IKCO fabrikalarında bugüne kadar üretilen ve üretileceği açıklanan araçlar:
IKCO: Samad, Soren, Runna, Dena, Dena+, Arisun, Paykan, Aryan
Peugeot: 206, 207, 405, 407, Pars, RD, ROA
IKAP (IKCO & PSA): 508, 2008, 301
Renault: Logan, Captur
Suzuki: Grand Vitara, Kizashi
Haima: S5, S7

0wz3p7gvbs.jpg
4ep4pcugrg.jpg
44mn1l6gi3.jpg
bt6rlktve5.jpg
sux7lbefbw.jpg
ryp5nlnmiv.jpg
 
Son düzenleme:
Dena modelini beğendim fabrika ne zaman üretime başlar bilinmez ama ucuz sedan arayanlar için iyi bir marka olacak gibi duruyor
 
Van'da üretim tesisi açacağı haberini dün okumuştum. Van'da yaşayan insanlarımız içinde ilk aşamada 1000 kişilik istihdam yaratacağını yazmışlardı. Türkiye genelinde her şehirde servis ve yedek parça ağı oluşturulursa çok daha fazla kişi ekmeğini yer. Umarım havada kalmaz ve açılışı gerçekleşir. Gerçi biz ülke olarak böyle iran araçlarını pek sevmiyoruz ama ilk geldiklerinde ikco samand modellerini satarken rakabetçi fiyatları vardı devam edilseydi belki tutardı.
 
Sorun çıkarmayıp, çok yakmazsa, fiyatı ve yedek parçası ucuz olursa baya satar diye düşünüyorum. Umarım, Gaz markasının çıkardığı next modelleri gibi bir şey olmaz.
 
Sorun çıkarmayıp, çok yakmazsa, fiyatı ve yedek parçası ucuz olursa baya satar diye düşünüyorum. Umarım, Gaz markasının çıkardığı next modelleri gibi bir şey olmaz.

Samand, Soren, Denna, Denna Plus modelleri Peugeot 405 altyapısını kullanıyor. Samand buraya Peugeot motoruyla gelmişti, 2009'dan sonra yerli motora geçmişler. Tekrar buraya gelince nasıl gelecekler bilmiyorum, göreceğiz.
Runna ise Peugeot 206 altyapısını kullanıyor.

Eski teknoloji Peugeot'nun farklı görünüşlü güncel üretimlileri gibi düşünebiliriz. Gaz kamyonetler bir felaket, bunlar o seviyede olmaz sanırım. Orada fabrikasyon CNG'li çıkıyormuş, burada da LPG'li çıkar.
 
  • Beğeni
Tepkiler: Akın