İlk Kez Manuel Kullanım İçin Tavsiyeler

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...

mustfasari

Asfalt Kurutucu
2
Evet sayın büyüklerim,abilerim internette ne kadar araştırsamda sorumun cevaplarını tam alamadım ve neden foruma sormuyorum dedim ve kendimi yazarken buldum :)

18 yaşımı doldurmaya aylar kaldı ve ehliyet için sabırsızlanıyorum şimdi asıl sorularima geleyim.Ailemde otomatik şanzımanlı bir araca sahibiz ve daha önce hiç manuel bir araç olmadı ve doğal olarak hiç kullanmadım suana kadar hep otomatik kullandım otomatik rahatlığı başka tabi kullanırken keyif de alıyorum ancak manuel bir araca bindigimde içimde hep bir heyecan bi güzel bir heves geliyor babamın otomatik isteme sebebin dolayı manuel almadık ama ehliyetimi aldıktan sonra aracımızı değiştireceğiz ve babamı manuel için ikna ettim (hiç zor olmadi onunda içinde varmış bi deneyelim diyerek ikna ettim) suan ehliyetimin olmamasından dolayı arabayi cok sık kullanmiyorum ama genellikle baba oğul kullanırız bu ehliyet aldiktan sonra da kendi paramı kazanip kendi arabami alasaya kadar böyle devam edeceginin garantisini babam kendisi verdi.

Simdi sorularima gelmek istiyorum suana kadar manuel tecrubem o kadar az ki en son ne zaman kullandığımi bile hatırlamıyorum( iyi bir kalkış ve iyi bir duruş icin tavsiyelerinizi de eklerseniz sevinirim)

1.Sorum vites geçişleri
Örneğin 100 km hızla 5 viteste sakin ilerliyoruz gazlama moduna geçerken veya sollama yapmam gerektiğinde 5 ten direk 3 e cekebilirmiyiz yoksa bu 4 ve 3 olarak mi devam etmeliyim
2.sorum kasislere yaklaşırken suan ki aracimizin altı biraz alçak yuklu oldugumuz zaman bayag bi yavas geceriz durma noktasina kadar geliriz bi büyüğüm manuel de yürüyen araba 1 e atılmaz dedi sadece kalkarken kullanmami söyledi ben kasise yaklaştığımda 5-10 gibi hızlarda 2 den mi devam etmeliyim 1 e atayimmi
3.sorum hızlı bir kalkış yapicaz diyelim 3 bin 4 bin devirlerde kaldiricaz debriyaji nasil bırakmalıyız?
4.sorum virajlara girerken vites seçimlerimiz nasil olmalı


Yazımı okuyan ve cevaplayacak olan arkadaşlara ayri ayri çok teşekkür ederim.

Imla yazım hatasi varsa affola.
 
Hepsini kullanırken öğrenceksin zaten hem deneye deneye öğrensen daha güzel olur diye düşünüyorum ben tek başıma bahçede ileri geri sonra sokak mahalle derken öğrendim ve manuel in hiç zorluğunu görmedim ama otomatikten geçiş nasıl olur bilemem. hiç otomatik kullanmadım büyük şehirde yaşamadığım sürecede kullanmayı düşünmüyorum çünkü hep seri ve devirli kullanıyorum ve bu manuel le çok zevkli oluyor
 
  • Beğeni
Tepkiler: mustfasari
1. 5ten direk 3e düşebilirsiniz sıralı şanzıman olmadığı için. Deviri aşırı yükseltmediğiniz ya da heel and toe yaptığın(ki bu zordur) zaman sıkıntı olmaz.
2. yürüyen araba 1'e atılır gene üstte dediğim gibi devire bağlı. 1.vitesin oranı kısa olduğu için düşük hızda devir çok yükselir.
3.Seri kalkış yaparken de debriyajı hissederek ve gazı artırarak(motor bayılmasın diye) devam edersiniz. Normal kalkışa göre debriyajı daha hızlı bırakacaksınız zaten otomatikmen.
4. Virajlarda da motorun tork verebildiği güzel devirlerde tutarsan iyi olur.
Kursta çok bi şey öğrenemezsin o yüzden internette araştırmaya devam et. Sistemin çalışmasını araştır kafana daha iyi oturur. Bi de en önemlisi pratik. Ne kadar sürersen o kadar alışırsın :D kolay gelsin
 
  • Beğeni
Tepkiler: mustfasari
1. araba ve şanzıman uyumuna bağlı ama iki tane küçültsen olur heralde

2. ikinci viteste toros bile yürütür sıkıntı olmaz, bire alayım geçeyim sonra ikiye alayım diye uğraşmak anlamsız.

3. elin yanmışçasına çekmemekte fayda var, seri ama biraz kavramaya da fırsat vererek yapmak daha doğru olur.

4. o tecrübeyle alakalı ama verebileceğim tavsiye gazlıyorsan eğer 1. vitesi zaten hiç kulanma, ikinci vitesi de sadece 180 derece dar dönüşlerde kullan. bazı virajlarda 2. vites hala çalışır durumda olur ama viraj çıkışı risklidir kafadan kayabilirsin o yüzden böyle durumlarda 3. vitesi seç seni yavaşlatmaz hatta gücü daha iyi aktaracağın için hızlandırır.

Ek olarak; heel&toe ve sol ayak frenini kesinlikle öğren, esp'yi de "en az" 6 ay boyunca kapatma.
 
  • Beğeni
Tepkiler: mustfasari
1-Araba elin kolun olana kadar 5-3 e cekip cekemiyecegini anliyamassin aslinda bu aracin ne kadar devir cevirdigine bagli vitesi kucultukten sonra redline a getirmeye calismayacaksin tabiki arac o vitesste yurumesinicin en az 2.000 devir gerekir bunu zamanla ogrenirsin

2-arac durma noktasina gelince 1 e atmanin bir zarari olmaz 2 risklidir 2 de arac kavramiyabilir tork gelmez hareket etmez titret yada istop eder 1 risksizdir hizin 10 sa 1 e atabilirsin bence bir sikinti yok

4-virajin icindede vites degistebilirsin bu yuzden viraj oncesi 3 e aliyim 3 de sabit gidiyim diye kasmana gerek yok
Ben seni anliyorum bizdede ben arabayi kullanmiya basladigimdan beri toyota corolla 1.4 dizel otomatik advance var ilk defa manuele citroen saxo da gectim kesinlikle cok zevk aliyorum saxoda manuel oldugu icin corollaya bindigimde keske buda manuel olsa diyorum


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
 
  • Beğeni
Tepkiler: mustfasari
Şaka bi yana dururken de debriyaja basıcaksın süre süre pratik yapa yapa zaten refleks oluşur sen takma viteslerin yerini iyi öğren o da refleks olsun bitti gitti işte :)
 
Videolar izleyebilirsin, nerede ne yapacağını az çok gösterir oradan hatırlarsın. Ondan sonra zaten gerisi gelir. Arabacı adamsın burada olduğuna göre, daha koltuğa oturur oturmaz kafada canlanır herşey, reflekslerin ne yapacağını gösteriyor sana düşünerek yapmıyorsun vites ve debriyajla ilgili olan şeyleri. Birde öyle kapalı alanda kalk dur yaparak öğrenilmiyor. Şehiriçi, bol dönüşlü, dur kalklı yerlerde sürersen en fazla üçüncü turunda herşey yerine oturuyor. Aynı durumdayız kendim ne yaşadıysam onları söyledim. Bizde otomatik yok ama, bende otomatiği merak ediyorum.

 
  • Beğeni
Tepkiler: mustfasari
Hepinize teker teker teşekkür ederim Allah razı olsun dediğiniz gibi iş pratikte bitiyor.Buraya yazıp çok iyi yaptığımı anladım tam anlamıyla cevaplarımı alabildim.Ben takıldığım yer olursa yine size sorarım.İyi geceler herkese
 
Videolar izleyebilirsin, nerede ne yapacağını az çok gösterir oradan hatırlarsın. Ondan sonra zaten gerisi gelir. Arabacı adamsın burada olduğuna göre, daha koltuğa oturur oturmaz kafada canlanır herşey, reflekslerin ne yapacağını gösteriyor sana düşünerek yapmıyorsun vites ve debriyajla ilgili olan şeyleri. Birde öyle kapalı alanda kalk dur yaparak öğrenilmiyor. Şehiriçi, bol dönüşlü, dur kalklı yerlerde sürersen en fazla üçüncü turunda herşey yerine oturuyor. Aynı durumdayız kendim ne yaşadıysam onları söyledim. Bizde otomatik yok ama, bende otomatiği merak ediyorum.

Hocam yine de boş alanda pratik yapmak çok fazla yol aldırıyor insana.En azından arabaya alışmak için...
 
Hocam yine de boş alanda pratik yapmak çok fazla yol aldırıyor insana.En azından arabaya alışmak için...
Sadece kullanmak için öğrenen adam için evet fakat bu işi gerçekten zevk alarak yapan yani hevesli insan için bir işe yaramıyor. Hevesli adam daha ilk kavratmasında öğreniyor bana göre. Zaten kapalı alanın amacı da kavrama noktası çalışmak değil mi ? Var mı pratik yapmaya kapalı alana gidipte slalom yapan ? :D
 
......
....
Simdi sorularima gelmek istiyorum suana kadar manuel tecrubem o kadar az ki en son ne zaman kullandığımi bile hatırlamıyorum( iyi bir kalkış ve iyi bir duruş icin tavsiyelerinizi de eklerseniz sevinirim)

1.Sorum vites geçişleri
Örneğin 100 km hızla 5 viteste sakin ilerliyoruz gazlama moduna geçerken veya sollama yapmam gerektiğinde 5 ten direk 3 e cekebilirmiyiz yoksa bu 4 ve 3 olarak mi devam etmeliyim
2.sorum kasislere yaklaşırken suan ki aracimizin altı biraz alçak yuklu oldugumuz zaman bayag bi yavas geceriz durma noktasina kadar geliriz bi büyüğüm manuel de yürüyen araba 1 e atılmaz dedi sadece kalkarken kullanmami söyledi ben kasise yaklaştığımda 5-10 gibi hızlarda 2 den mi devam etmeliyim 1 e atayimmi
3.sorum hızlı bir kalkış yapicaz diyelim 3 bin 4 bin devirlerde kaldiricaz debriyaji nasil bırakmalıyız?
4.sorum virajlara girerken vites seçimlerimiz nasil olmalı


Yazımı okuyan ve cevaplayacak olan arkadaşlara ayri ayri çok teşekkür ederim.

Imla yazım hatasi varsa affola.
Öncelikle hayırlı olsun.

1- Bazen ekonomik sürüş diye kasarım, motorun zorlanmayacağı düzlüklerde sabit hızla 60 ile 5. viteste gittiğim bile olur. Birden gazlama isteği gelirse 5'ten 2'ye bile alabilirim. Ama burada kilit nokta o vites 2'ye takılana kadar gaza basıyor ol ki o sürede motor boşta 4000rpm'e filan gelmiş olsun. Yoksa şanzıman ciddi zorlanır. Bu hareketi hadi bismillah deyip ilk sürüşünde yapma. Hem manuel vitese, hem de arabanıza iyice alışmış olduktan sonra böyle şeyleri düşünmeye başla, zamanı gelince de 40 yıldır yapıyormuş gibi değil, yavaş hareketlerle uygulamaya başla :)

2- Arabayı yürüyüş hızına kadar indiğinde 1. vitese takmak mantıklı. Ama 10km/h dediğinde çoğu araba 2.vitesi kurtarabilir duruma gelmiş olur. Bu da arabasına göre değişiyor. Bazı arabaların 1.vites oranı çok yüksek, onlarda ilk kalkış dışında neredeyse hiç 1'e takmamak gerekir. Şanzıman 1'e geçerken 2'deki gibi değilse, hafif nazlanıyorsa; geçtikten sonra debriyajı bıraktığında da silkeleme yaptırıyorsa o hız o arabada 1. vites için uygun değildir.

3- Ayağı seri çekmekte fayda var. Ama tokatlar gibi yapmana da gerek yok. Kavrama ve şanzıman dışında yük binen yerleri de düşünmek gerekir. :)

4- Tamamen virajına bağlı. İdeal vitesin o anda neyse onunla devam et. İleri sürüş tekniklerine zaten 6 aydan önce, araba senin bir uzvunmuş gibi hissetmeden geçme. Ondan sonra da zamanı geldiğinde vites seçimi arabanın tork eğrisine ve virajın, zeminin, eğimin durumlarına göre değişir. Sert U dönüşlerinde 2'ye kadar düşebilirsin. Yokuş aşağı dik inişlerde normalden 1 veya 2 vites aşağıda inmekte fayda var. Düzlükte zemin iyi tutunmuyorsa çoğu zaman 1 vites yukarda seyretmek iyidir. Araba çok güçlüyse çekiş sıkıntı oluyorsa yine genelin bir üst vitesinde kalmak yararlı olabilir. Bu konunun içeriği dediğim gibi arabanın göstergelerine hiç bakmadan kullanabildiğin zaman düşüneceğin şeyler. :) Acele etme. Şimdilik kendini viraj içinde vites değiştirmemeye alıştırsan yeter. :)

Bunların dışında frenleme sırasında yeterince uzun mesafen varsa vites düşüre düşüre durmaya alıştır kendini. Ama 2'den sonra boşa al, 1'e takmaya çalışma :) . Bu işlemi de tabii ki abartma. Dozunu tutturmak için önce sağda solda gözlemleyerek ön izlenim oluştur. Sonrasında uygularken tıpkı 2. sorunun cevabında bahsettiğim gibi şanzıman bir alt vitese geçmek için nazlanıyorsa, araba huysuzlanıyorsa, debriyajı çektiğinde fazlaca silkeliyorsa suyunu çıkarıyorsun demektir :) Bu tarz tepkilerle araba seninle konuşur. Zamanla bunu da oturtursun.
 
Araç hakimiyetini tam sağlamadan, vitesleri artık refleks haline getirip atmadan trafiğe çıkma derim bir de
 
Tüm yazılanlar birleştirildiğinde zaten arkadaşlar gerekli açıklamaları yapmışlar. Tekrar tekrar açıklamaya lüzum yok diye düşünüyorum. 2. ve 4. soruyla ilgili ufak bir ayrıntıyı söyleyeyim sadece;
2- Araç yüklü haldeyken 5-10 kmh gibi hızlarda dizel-benzin fark etmez 2.viteste aracı devam ettirirsin ama yarım debriyaj yapmak zorunda kalırsın ki bu kavramanın ömrünü azaltır. Bu tip durumlarda üşenmeden mümkün olduğunca 1.vitese geçmeye çalış. 1.vitese geçerken de debriyaja sonuna kadar bastığından emin ol ve vitese takarken özellikle 1.vites dişlisi için geçerli ki kibar davran. Hızlı ve sert şekilde geçişler 1.vites dişlisini diğer viteslere göre daha fazla zorlar.
4- Güvenli sürüşte virajı alacağın vites, viraja girmeden önce belirlenir. Viraj içinde vites değiştirmek pek tabii yapılabilir bir şey fakat güvenli değildir. Viraj içinde vites değişimi, sakin kullanımda direksiyon hakimiyetini bozabileceği gibi seri kullanımda da hem direksiyon hakimiyetini hem de aracın sahip olduğu dengeyi bozacaktır. O yüzden güvenli sürüş tekniklerinde virajdan önce vites belirlenir ve viraj o vitesle alınır. Virajı alacağın vitesi belirleme mevzusu da bir çok değişkene bağlıdır. Yol durumu ( yokuş çıkmak- inmek), araçtaki yük durumu, mevcut hız v.b durumlara bağlıdır. Bu değişkenleri bir kaç saniye içinde hesaplayıp vitesi virajdan önce seçebilmekse zaman ve pratik isteyen bir şeydir.
 
Son düzenleme:
  • Beğeni
Tepkiler: Porsche ve anl_akl
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...