KAPALI Isınan Fren Diskleri Soğutmak...

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...

myk1905

Asfalt Kurutucu
22 Eyl 2016
35
17
595
31
İstanbul
Selamun Aleykum arkadaşlar,
Başıma daha önce iki kere gelen bir olay sürekli kafamı kurcalıyor. Bilen varsa aydınlatsın bakalım. Özellikle sinan reis daha iyi bilir diye düşünüyorum.

Kurban bayramında bir kaç günlüğüne renault clio 1.5 dci kiraladım. Sakarya İnönü yaylasında 4 kişilik ekiple kamp yaptıktan sonra dönerken -bildiğiniz üzere yaylalar deniz seviyesinden yukarıda olur- 1100 rakım gibi bi yükseklikten virajlı ve bir hayli bozuk bir yoldan döndüğüm için fazlaca frene abanmak durumunda oldum ister istemez. Malum 4 yetişkin, tıka basa dolu bagaj vs. Tabi vitesi düşük tutup motor freni ile destekledim ama bi yere kar. Yaklaşık 25-30 km yaptım bu şekilde. Aşağı merkeze indiğimde fark ettim. Frenlerden hafif bir sürtünme sesi geliyodu. Böyle çok az basınca bile sürtme sesi geliyodu. Bende çektim kenara. Frenlerin ısındığı aklıma geldi tabi. Fakat nasıl soğutsam diye düşündüm. İlk aklıma gelen elbette bir çoğunuz aklına geldiği üzere su ile soğutma oldu. Açıkçası durup soğumalarını bekleyecek kadar vaktimde olmadığı için öylede yaptım. Yani su döküp soğuttum. Fakat baya bir duman ve 'cıs cıs' sesleri eşliğinde oldu tabi. Bu denli sıcak bir disk acaba su ile direkt olarak soğutulduğunda çatlaklar yada aşırı sertleşme oluşur mu? Mesleğim gereği az çok malzeme bilgisi ne sahibim -mekatronik teknikeriyim-
Siz ne düşünüyorsunuz?
 

Onay Kalkan

Profesör
8 Eyl 2016
415
749
1,695
29
Sakarya
Marka
Hyundai
Sıcak frenlere su dökmek çok büyük bir hata. Yapmanız gereken şey, eğime göre 1. veya 2. viteste inmekti. Böylece frenlere yük bindirmemiş olacaktınız. Isındıktan sonra da duruma göre soğumasını bekleyebilir ya da bir süre yavaş ve dikkatli bir şekilde sürebilirsiniz.
 

123456mtn

Panpa
8 Eyl 2016
1,211
2,491
3,770
Sivas
Marka
Caterham
Selamun Aleykum arkadaşlar,
Başıma daha önce iki kere gelen bir olay sürekli kafamı kurcalıyor. Bilen varsa aydınlatsın bakalım. Özellikle sinan reis daha iyi bilir diye düşünüyorum.

Kurban bayramında bir kaç günlüğüne renault clio 1.5 dci kiraladım. Sakarya İnönü yaylasında 4 kişilik ekiple kamp yaptıktan sonra dönerken -bildiğiniz üzere yaylalar deniz seviyesinden yukarıda olur- 1100 rakım gibi bi yükseklikten virajlı ve bir hayli bozuk bir yoldan döndüğüm için fazlaca frene abanmak durumunda oldum ister istemez. Malum 4 yetişkin, tıka basa dolu bagaj vs. Tabi vitesi düşük tutup motor freni ile destekledim ama bi yere kar. Yaklaşık 25-30 km yaptım bu şekilde. Aşağı merkeze indiğimde fark ettim. Frenlerden hafif bir sürtünme sesi geliyodu. Böyle çok az basınca bile sürtme sesi geliyodu. Bende çektim kenara. Frenlerin ısındığı aklıma geldi tabi. Fakat nasıl soğutsam diye düşündüm. İlk aklıma gelen elbette bir çoğunuz aklına geldiği üzere su ile soğutma oldu. Açıkçası durup soğumalarını bekleyecek kadar vaktimde olmadığı için öylede yaptım. Yani su döküp soğuttum. Fakat baya bir duman ve 'cıs cıs' sesleri eşliğinde oldu tabi. Bu denli sıcak bir disk acaba su ile direkt olarak soğutulduğunda çatlaklar yada aşırı sertleşme oluşur mu? Mesleğim gereği az çok malzeme bilgisi ne sahibim -mekatronik teknikeriyim-
Siz ne düşünüyorsunuz?
Çat edene 2 kırılırdı :)
 

myk1905

Asfalt Kurutucu
22 Eyl 2016
35
17
595
31
İstanbul
Selamun Aleykum arkadaşlar,
Başıma daha önce iki kere gelen bir olay sürekli kafamı kurcalıyor. Bilen varsa aydınlatsın bakalım. Özellikle sinan reis daha iyi bilir diye düşünüyorum.

Kurban bayramında bir kaç günlüğüne renault clio 1.5 dci kiraladım. Sakarya İnönü yaylasında 4 kişilik ekiple kamp yaptıktan sonra dönerken -bildiğiniz üzere yaylalar deniz seviyesinden yukarıda olur- 1100 rakım gibi bi yükseklikten virajlı ve bir hayli bozuk bir yoldan döndüğüm için fazlaca frene abanmak durumunda oldum ister istemez. Malum 4 yetişkin, tıka basa dolu bagaj vs. Tabi vitesi düşük tutup motor freni ile destekledim ama bi yere kadar. Yaklaşık 25-30 km yaptım bu şekilde. Aşağı merkeze indiğimde fark ettim. Frenlerden hafif bir sürtünme sesi geliyodu. Böyle çok az basınca bile sürtme sesi geliyodu. Bende çektim kenara. Frenlerin ısındığı aklıma geldi tabi. Fakat nasıl soğutsam diye düşündüm. İlk aklıma gelen elbette bir çoğunuz aklına geldiği üzere su ile soğutma oldu. Açıkçası durup soğumalarını bekleyecek kadar vaktimde olmadığı için öylede yaptım. Yani su döküp soğuttum. Fakat baya bir duman ve 'cıs cıs' sesleri eşliğinde oldu tabi. Bu denli sıcak bir disk acaba su ile direkt olarak soğutulduğunda çatlaklar yada aşırı sertleşme oluşur mu? Mesleğim gereği az çok malzeme bilgisi ne sahibim -mekatronik teknikeriyim-
Siz ne düşünüyorsunuz?


Burada bahsettim zaten söylediğinizi. Ama dediğim gibi tüm çabama rağmen ısınmıştı. Birde neden yanlış olduğunu söylerseniz iyi olur. Teşekkürler.
 

maximaorhan

Dispatcher
8 Eyl 2016
5,510
17,959
5,320
33
34
Hocam yanlış anlamayında Mekatronik teknikerisiniz az cok malzeme bilginiz var ama sıcak metale su dökülmemesi gerektiğini mi bilmiyorsunuz?
 
  • Beğeni
Tepkiler: Sencer

myk1905

Asfalt Kurutucu
22 Eyl 2016
35
17
595
31
İstanbul
Hocam yanlış anlamayında Mekatronik teknikerisiniz az cok malzeme bilginiz var ama sıcak metale su dökülmemesi gerektiğini mi bilmiyorsunuz?

Mesajımda da belirttiğim gibi biliyorum. Ama balataların kalınlığı göz önünde bulundurulursa ve tam olarak hangi malzemeden üretildiğini bilmediğimde böyle bir yol izledim. Sonuçta söz konusu sıcaklık 90-100 derecelerde diye tahmin ediyorum. Malzemenin ısı dayanımı ne bilemem. Acaba bildiğiniz için mi bu soruyu sordunuz? Yoksa tahmin mi ediyorsunuz.
Ayrıca sıcak metale su dökülmez diye birşey yoktur. Bunuda nereden çıkardını? Yapmak istediğiniz işleme göre değişir. Eğer sıcak metali hızlı bir şekilde soğutursanız sertleşmesine neden olursunuz. Benimde asıl sorum şu; bu sertleşme -sertleşme miktarıda göz önünde bulundurularak- herhangi bir sıkıntı çıkarır mı
 

maximaorhan

Dispatcher
8 Eyl 2016
5,510
17,959
5,320
33
34
Mesajımda da belirttiğim gibi biliyorum. Ama balataların kalınlığı göz önünde bulundurulursa ve tam olarak hangi malzemeden üretildiğini bilmediğimde böyle bir yol izledim. Sonuçta söz konusu sıcaklık 90-100 derecelerde diye tahmin ediyorum. Malzemenin ısı dayanımı ne bilemem. Acaba bildiğiniz için mi bu soruyu sordunuz? Yoksa tahmin mi ediyorsunuz.
Ayrıca sıcak metale su dökülmez diye birşey yoktur. Bunuda nereden çıkardını? Yapmak istediğiniz işleme göre değişir. Eğer sıcak metali hızlı bir şekilde soğutursanız sertleşmesine neden olursunuz. Benimde asıl sorum şu; bu sertleşme -sertleşme miktarıda göz önünde bulundurularak- herhangi bir sıkıntı çıkarır mı
Tahmin falan etmiyorum. Ben öyle teknisyen falanda değilim, bilmişlik taslamak istemem. Sanayide yetiştim ben. O yüzden işin içindeki insan az çok sıcak motora, sıcak frenlere, sıcak olan yerlere soğuk su dökülmemesi gerektiğini bilir. En azından ben böyle öğrendim. Yaptığınız yanlış bir şey. Diskiniz yamulmuş ya da kılcal bi şekilde çatlamış olabilir kontrol ettirmenizde fayda var :)
 
  • Beğeni
Tepkiler: myk1905

myk1905

Asfalt Kurutucu
22 Eyl 2016
35
17
595
31
İstanbul
Disklerin yamulma ihtimali var su dokunce e madem duz yola geldiniz disk frenler hava aldikca kendikendine sogur keske su dokmeseydiniz ama olan olmus

Haklısınız yamulma ihtimali var. Ama belki balatanın fazla ısınmamış olma ihtimali ve döktüğüm suyun çok soğuk olmamasından dolayı - sonuçta normal sıcaklıkta içme suyu döktüm. Yarım litre şişeyi ikiye bölüp ön disklere döktüm- belki sadece diskin ön yüzeyinde biraz sertleşme olmuş olabilir. O da zaten zamanla aşınacaktır diye düşünüyorum
 

Faruk

Asfalt Kurutucu
Yayın Yönetmeni
7 Eyl 2016
36
67
635
Sakarya
Arkadaşların da dediği gibi su dökmek çok doğru değil. Kullandığınız araçta tek parça da olsa günümüzde bir çok araçta artık delikli fren disklerine kolay kolay denk gelebiliyoruz. Bunlarda su ile soğutmanın etkisi daha da keskin belli oluyor o deliklerden dışarıya doğru çatlamaya başlıyorlar. Bu nedenle araçları yıkatırken bile dikkat etmek gerektiğini söyleyenler var. Sorunuza cevap olarak ise hiç durmadan devam etmek en doğru seçenek olacaktır. Hava akışıyla daha doğru eşit soğuma sağlanabilir.
 
  • Beğeni
Tepkiler: myk1905

Onay Kalkan

Profesör
8 Eyl 2016
415
749
1,695
29
Sakarya
Marka
Hyundai
Burada bahsettim zaten söylediğinizi. Ama dediğim gibi tüm çabama rağmen ısınmıştı. Birde neden yanlış olduğunu söylerseniz iyi olur. Teşekkürler.
Kusura bakmayın, motor freni kısmını fark etmemişim. Bu tip uzun inişlerde frene uzun süre basmak yerine yol durumuna göre viraj gibi gerekli yerlerde frene basıp düz inişlerde de işi motor kompresyonuna bırakırsanız frenleriniz her kullanımınızdan sonra soğuma fırsatı bulacaktır.
 
  • Beğeni
Tepkiler: myk1905

kerpetenemir

Emir Kerpeten
Panpa
9 Eyl 2016
1,332
2,965
3,770
27
İstanbul
Marka
Opel
Sıcak diske su dökmek diske zarar verir yamultur çatlatır bu ne gibi sorunlara yol açar : frene basarsınız ve arabanın farklı yerlere doğru gittiğini görürsünüz çünkü diskler yamulmuştur ve fren bir tutuyor bir tutmuyor , mekantronik teknikeri demişler cnc makinalarda punclar soğusun diye hiç su döken görmedim?
 
  • Beğeni
Tepkiler: myk1905

myk1905

Asfalt Kurutucu
22 Eyl 2016
35
17
595
31
İstanbul
Sıcak diske su dökmek diske zarar verir yamultur çatlatır bu ne gibi sorunlara yol açar : frene basarsınız ve arabanın farklı yerlere doğru gittiğini görürsünüz çünkü diskler yamulmuştur ve fren bir tutuyor bir tutmuyor , mekantronik teknikeri demişler cnc makinalarda punclar soğusun diye hiç su döken görmedim?

Cevap için teşekkürler, ama Mekatroniğin CNC operatörlüğü ile bir ilgisi yok. Karıştırdınız herhalde.
 

ReNeReNe

Asfalt Kurutucu
15 Eyl 2016
12
10
595
42
İstanbul
Fren disklerimiz 100 derece değil böyle inişlerde 200-300 dereceleri rahat görür . Akabinde fren hidroliği bile kaynamaya başlar sonra fren yeterli basıncı üretmez .. Kendi kendine soğumaya bırakmak en mantıklısıdır . Aklınızda olsun su birikintilerine bile hızlıca girmeyin derim ..
 

TaN54

Asfalt Kurutucu
23 Eyl 2016
7
1
595
Sıcaklık bahsettiğiniz 100 derece civarında ise hiçbir şey olmaz rahat olun, tabi diskler kızıl bir renk almadıysa zaten öyle bir renk alması için çok yüksek sıcaklıklardan bahsediyoruzdur ki böyle bir durumda öyle bir cahillik yapacağınızı sanmıyorum mesleğinizi göz önüne alarak..Millet olarak ayar olduğum bir husus var bilgi sahibi olmadan fikir sahibi olmak maaşallah bu konuda üstümüze yok..Bu araçları yapan insanlar diskler sıcakken bunlara su sıçrayacağının hesabını hiç yapmıyor zaten öylece bir bardak suya çatlayacak diskleri piyasaya sürüveriyorlar..Ayrıca CNC den bahseden arkadaş soğutmak için su kullanıldığını görmedim demiş kardeş bence sen CNC görmemişsin. CNC lerde soğutma için genelde boryağ-su karışımı kullanılır...
 
  • Beğeni
Tepkiler: myk1905

asoguz

Asfalt Kurutucu
18 Eyl 2016
11
7
595
Teknik açıdan baktığınızda ısınmış bir malzeme genleşmiş haldedir , soğutulması halinde ısıl işlem görmüş olur . Şimdi diskin tamamı aynı alaşımdan yapıldığı için merkez ve en dışının genleşme katsayısı aynıdır.siz su döktüğünüzde çap ve merkez aynı şekil değiştirmeye çalışacak fakat merkez sabit olduğu ve çapı küçük olduğu için dış çapa göre bu durum yamulmaya sebebiyet verecektir. Diğer bir açıdan yaptığınız sıcak metale ani soğutma ile diskin gevreklesmesini haliyle de sunekligini kaybetmesini sağladınız bu durum da uzun vadede problem yaratır. Tekrar etmemeniz dileğiyle.
 
Son düzenleme:
  • Beğeni
Tepkiler: hollandali ve bt

Mehmet55

Profesör
8 Eyl 2016
255
361
1,395
Marka
Opel
1 hafta önce yokuş inerken benim frenlerden ağır balata kokusu geldi ve durdum. Durunca dumanlar yükseliyordu. Yaklaşık 50-60 dk sadece bekleyip soğuttum. Servisi aradım el frenini çekme yapışır dedi ve asla su dökmemem gerektiğini söyledi.
 
  • Beğeni
Tepkiler: myk1905
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
AdBlock Tespit Edildi!

OTOPARK.COM Forum'u Adblock ile kullanmanız bizi üzdü

Değerli ziyaretçimiz/üyemiz, OTOPARK.COM Forum ücretsiz bir oluşum olup, maliyetlerin karşılanması için reklamların yayınlanması gerekmektedir. Lütfen Adblock'u OTOPARK.COM'dan hariç tutunuz.

Tamam, AdBlock'u devre dışı bıraktım