Lastik Boyutu, Tabanı ve Yakıt Tüketimi

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...

06ibrahim006

Taklacı Güvercin
18 Kas 2017
20
38
295
27
Ankara
Öncelikle herkese selamlar. Benim kafama takılan bir konu var sizlerle paylaşmak, tartışmak istedim. Benim arabam 100 beygir 150 Nm torka sahip bir Astra. Fabrika lastik ebatı olarak 175/65/14 ve 195/55/15 önermiş. Ve bir başka örnek olarakta Jetta 102 beygir 148 Nm torka sahip iken fabrika 205/55/16 lastik öneriyor. Ben 16 jant takıp lastiklerimi 205/45/16 yapmak istiyordum fakat herkes yakıtın çok artar diyor. Jetta ile aynı güçte iken hatta 100 kilo civarında daha hafif iken 16 jant 205 taban lastik taktığımda arabam çok yakıt tüketir mi? Şuan LPG'de jetta ile hemen hemen aynı yakıt tüketimine sahip. Elbet taban büyüten jant büyüten tecrübeliler vardır aramızda. Bu konu hakında fikri olan tecrübesi olan varsa paylaşabilir mi acaba?
 

bt

Takipçi
Destekçi
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,040
7
51,372
6,820
Kocaeli
Marka
Opel
Hocam lastik ebatlarından biri 175/65R14 ise diğeri 195/50R15 olması gerekir. Öteki türlü çapı çok değişiyor.

205 tabanlı 16" jantlı tekerleklere gelirsek orada da yakıtın artacağı doğrudur. Taban genişledikçe yolla temas edip sürtünecek yüzey de büyüyecek, doğal olarak tüketim buradan artacak. 16" jant geldiğinde de döndürülecek parça(tekerlek) ağırlaşacağı için yine daha çok güç harcanması gerekecek, hem performans hem de tüketim konusunda olumsuz etkisi olacaktır. Bu konuda rakip bir araçla direk kıyaslamanız sağlıklı olmaz. Çünkü diğer araçta lastik ebatına göre şanzıman oranları optimum değerleri verecek şekilde ayarlanır. Aynı sınıfta direk rakip olan başka arabalarda da buna rastlayabilirsiniz. Hatta örnek olarak Corsa D ve Fiesta Mk7 lastik ebatları birbirlerinden çok farklıdır.

Ben jantlarımı yenileyeceğim zaman üst donanımlarındaki 15"-16" ebatlarına çıkma seçeneğim varken, bulabilmek için bayağı uğraşıp orijinal ebatı olan 13" jant takımı almıştım. 75hp motora daha büyük jant taksam çekişi iyice düşerdi.

Astra, standart halinde kesinlikle dengesiz bir araç değil ve geniş tabanlı lastiğe ihtiyacı yok. O yüzden orijinal ebatlarda kalmanızı öneririm.
 
  • Beğeni
Tepkiler: Tunc ve alfhonso

06ibrahim006

Taklacı Güvercin
18 Kas 2017
20
38
295
27
Ankara
Hocam lastik ebatlarından biri 175/65R14 ise diğeri 195/50R15 olması gerekir. Öteki türlü çapı çok değişiyor.

205 tabanlı 16" jantlı tekerleklere gelirsek orada da yakıtın artacağı doğrudur. Taban genişledikçe yolla temas edip sürtünecek yüzey de büyüyecek, doğal olarak tüketim buradan artacak. 16" jant geldiğinde de döndürülecek parça(tekerlek) ağırlaşacağı için yine daha çok güç harcanması gerekecek, hem performans hem de tüketim konusunda olumsuz etkisi olacaktır. Bu konuda rakip bir araçla direk kıyaslamanız sağlıklı olmaz. Çünkü diğer araçta lastik ebatına göre şanzıman oranları optimum değerleri verecek şekilde ayarlanır. Aynı sınıfta direk rakip olan başka arabalarda da buna rastlayabilirsiniz. Hatta örnek olarak Corsa D ve Fiesta Mk7 lastik ebatları birbirlerinden çok farklıdır.

Ben jantlarımı yenileyeceğim zaman üst donanımlarındaki 15"-16" ebatlarına çıkma seçeneğim varken, bulabilmek için bayağı uğraşıp orijinal ebatı olan 13" jant takımı almıştım. 75hp motora daha büyük jant taksam çekişi iyice düşerdi.

Astra, standart halinde kesinlikle dengesiz bir araç değil ve geniş tabanlı lastiğe ihtiyacı yok. O yüzden orijinal ebatlarda kalmanızı öneririm.
Arabanın kullanım kılavuzunda 195/55/15 yazıyor bende şaşırmıştım ilk gördüğümde ama fabrika verisi bu şekilde. Hatta piyasada 195/60/15 kullananlar bile var. Benim büyütme sebebim yeni jantlar takmak istememden kaynaklı. Arabam Astra F ben arabaya Astra H jantı takmak istiyorum görüntüsü çok hoşuma gidiyor. Ama öğrenci olduğumdan dolayı yakıt tüketiminde aşırı bir artışı kaldıramam. Ne kadarlık bir artış olur bunu araştırıyorum ama hiç değiştiren uygulayan birisine denk gelip tecrübelerinden faydalanamadım.
 

Patri

Profesör
22 Eyl 2016
258
440
1,395
Ben 205/55/16 dan 225/40/18e geçmiştim.100 km'de yakıt 0.3-0.4 civarı arttı. Ama takacağın lastiğin yuvarlanma direncide önemli.

Bu arada, araç üreticileri yeni model bir araç için, jant ve lastik boyutunu sadece motor gücü ve şanzımana göre seçmez. Tasarımda doğrudan etkilidir. Bahsettiğiniz araç jetta mk5 sanırım, astra f'in yanında oldukça heybetli, çamurluk hacmi daha büyük. Kalkıpta jettaya 175 65 14 koyarlarsa hem yol tutmaz, hemde komik durur.
 
  • Beğeni
Tepkiler: bt

06ibrahim006

Taklacı Güvercin
18 Kas 2017
20
38
295
27
Ankara
B
Ben 205/55/16 dan 225/40/18e geçmiştim.100 km'de yakıt 0.3-0.4 civarı arttı. Ama takacağın lastiğin yuvarlanma direncide önemli.

Bu arada, araç üreticileri yeni model bir araç için, jant ve lastik boyutunu sadece motor gücü ve şanzımana göre seçmez. Tasarımda doğrudan etkilidir. Bahsettiğiniz araç jetta mk5 sanırım, astra f'in yanında oldukça heybetli, çamurluk hacmi daha büyük. Kalkıpta jettaya 175 65 14 koyarlarsa hem yol tutmaz, hemde komik durur.
Söylediklerinize katılıyorum. Ben bildiğim iki araba olduğu için kıyaslama yaptım sadece. Heybet olarak çok aşırı farklar yok güç olarak aynılar ve benim arabam daha hafif buna rağmen bir jettadan çok yakıt mı tüketir bunu merak ediyorum. Lastikçilere sorsan tak gitsin çevirir diyor 205/55/16 bile taksan olur diyor ama o kadar da olmaz.
 

123456mtn

Panpa
8 Eyl 2016
1,211
2,491
3,770
Sivas
Marka
Caterham
Lastik taban ölçüsünden çok tekerlek yarıçapındaki değişimin sizi caydırması gerekiyor;
195/55/15’te bu değer 48.825cm iken 205/45/16’da bu değer 49.865cm. Bu değerin önemide kuvvet yolu uzadığından aktarma organlarına binen yükün artmasıdır.
 
  • Beğeni
Tepkiler: bt

ShadoWalkn

Panpa
27 Eyl 2016
1,423
2,430
2,570
İstanbul
Olayı sadece jant ve ebat büyütmek üzerine ve yakıt tüketimine etkileri üzerine düşünmemek lazım.

Neden? Açıklayayım.

Şimdi birincisi, fabrikanın verdiği minimum değer ile maksimum değer arasında bir oran var malum. Otomobil üreticileri belirtilen model için belirttikleri orjinal lastik çaplarında %3 daha büyük veya daha küçük ebatlardaki ölçüleri yakıt tüketimi, yol tutuş ve fren güvenliği açısından tavsiye etmezler. Yani sen Astra'nı alıp bir Opel yetkili servisine gidip ben orjinal 16" jant istiyorum ve 205 55 16 lastik takacağım desen, servis danışmanının sana o jantı satmaması gerekiyor.

Bu da gerekli şartları yerine getiren ölçülerden ibaret. Yani fabrikanın dediği 175 65 14 ile 195 55 15 arasındaki fark %2.082. Üretici bu değere bakarak onay vermiş. Ancak 175 65 14 ile 205 55 16 arasında %7.722 fark var. Kaldı ki 195 55 15 ile 205 55 16 arasında bile sayısal açıdan minimum fark varmış gibi gözükse de bu iki ebat arasındaki oran %5.760'tır.

İkinci konu ise öncelikle fabrikanın verdiği en üst değerlerin üstüne çıkmamak gerekiyor. Çünkü özellikle kış aylarında, bahsi geçen onaylanmış maksimum ebat ve ölçünün üzerinde jant ve lastik kullanmak, kar yağışı olduğu zaman davlumbaza birikecek olan karın daha ciddi anlamda davlumbaz iç yüzeyinde donmasına sebep olur. Davlumbazda donan kar ile yola çıktığınızda olması gereken boşlukta yeterince yer kalmayacağından yolda giderken sağa ya da sola dönüşlerde yeteri derecede boşluk olmadığından davlumbazla birlikte çamurluğu da söküp atacak kadar, amortisöre & yaylara, fren tertibatına ve hatta poryaya zarar verebilecek derecede ciddi zararlara sebep olmasına yol açıyor.

Örnek verecek olursam BMW 340i'ye verilen en büyük jant ebatı 19" olup, orjinal 20" M3 & M4 jantı alamazsınız. M3 ve M4'e verilen maksimum jant ebatı 20" tir. Ancak üretimde çamurluklar daha bombeli ve davlumbaz bölgesi daha geniş olarak üretilmektedir. Bunların hepsi belirli hesaplar ile yapılır. Ha diyeceksin ki "kardeşim iyi diyorsunda, 340i'ye 19" jant veriliyor madem. E M3 & M4'e de 19" jant veriliyor. Alır onu takarım." Yine alıp takamazsın çünkü bu sefer jant ebatları aynı olsa da (inç bazında) offseti (derinliği) farklı olacağından yine olmuyor.

Özetle jant değiştireceksen alacağın maksimum ölçü 195 55 15 olmalı. Onun üstü büyük risk almanla sonuçlanır. Günün sonunda 16" alabilir misin? Evet. 205 55 16 lastik takabilir misin? Evet. Ancak frenlerin erken biter, motor daha fazla yakıt harcar, ön ve arka takımları bu yüzdelik dilimler arasındaki oran hesabına göre minimum 2.5 kat ile maksimum 3.5 kat daha fazla zorlarsın. Olan yine aracına ve sonunda cebine olur.
 
Son düzenleme:
  • Beğeni
Tepkiler: 123456mtn

06ibrahim006

Taklacı Güvercin
18 Kas 2017
20
38
295
27
Ankara
Ben sanırsam söylemek istediğimi tam anlatamadım. Bende sizler gibi düşünüyorum lastik çapının fabrikanın verdiğinden daha büyük veya küçük olması taraftarı değilim. Ben 16 jant takmak istediğimde arabayı yorar ifadesiyle karşılaştıktan sonra aynı güçteki arabalar 16 kullanıyor yorulmuyorda benim arabam neden yorulsun diye merak ettim. 205/45/16 istememin sebebi daha heybetli oturaklı olmasını istememden kaynaklı idi. Şuan hala 16 jant takma fikrim değişmedi aradığım jantı bulduğum zaman takacağım fakat hem sürtünmenin azalmasından hemde jant çapının fazla oynamaması adına 195/45/16 takmaya karar verdim. Fabrikasyon ebatım ile arada %-0,21 kadar fark oluşturuyor ve bana çok makul geldi. Sonuçta arabam spor bir araba değil imkanlarımın elverdiği ölçüde buna binebiliyorum en azından görüntüsünü daha gözüme hitap edecek şekilde değiştirmeliyim diye düşünüyorum. Birdaha bu yaşlara gelmeyeceğim belki de birdaha hiç böyle imkanım olmayacak. Bu arada takacağım jant ise yine orjinal GM Opel jantı.
 

bt

Takipçi
Destekçi
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,040
7
51,372
6,820
Kocaeli
Marka
Opel
Ben sanırsam söylemek istediğimi tam anlatamadım. Bende sizler gibi düşünüyorum lastik çapının fabrikanın verdiğinden daha büyük veya küçük olması taraftarı değilim. Ben 16 jant takmak istediğimde arabayı yorar ifadesiyle karşılaştıktan sonra aynı güçteki arabalar 16 kullanıyor yorulmuyorda benim arabam neden yorulsun diye merak ettim. 205/45/16 istememin sebebi daha heybetli oturaklı olmasını istememden kaynaklı idi. Şuan hala 16 jant takma fikrim değişmedi aradığım jantı bulduğum zaman takacağım fakat hem sürtünmenin azalmasından hemde jant çapının fazla oynamaması adına 195/45/16 takmaya karar verdim. Fabrikasyon ebatım ile arada %-0,21 kadar fark oluşturuyor ve bana çok makul geldi. Sonuçta arabam spor bir araba değil imkanlarımın elverdiği ölçüde buna binebiliyorum en azından görüntüsünü daha gözüme hitap edecek şekilde değiştirmeliyim diye düşünüyorum. Birdaha bu yaşlara gelmeyeceğim belki de birdaha hiç böyle imkanım olmayacak. Bu arada takacağım jant ise yine orjinal GM Opel jantı.
Daha önce de dediğim gibi üreticiler, artacak ağırlığı göz önünde bulundurup şanzıman oranlarıyla vs.lerle bunu dengelemeye çalışıyorlar. Bazı marka ve modeller, daha büyük jantı daha güçlü motor seçeneğinde sunuyor. Gerçekten çok heves ettiyseniz alın takın tabii. Ama ona göre zorlanmalar kaçınılmaz olacaktır, artacak yakıt tüketimini "bir daha mı gelicez dünyaya" mottosuyla gözardı edebilirsiniz :)
 

06ibrahim006

Taklacı Güvercin
18 Kas 2017
20
38
295
27
Ankara
Daha önce de dediğim gibi üreticiler, artacak ağırlığı göz önünde bulundurup şanzıman oranlarıyla vs.lerle bunu dengelemeye çalışıyorlar. Bazı marka ve modeller, daha büyük jantı daha güçlü motor seçeneğinde sunuyor. Gerçekten çok heves ettiyseniz alın takın tabii. Ama ona göre zorlanmalar kaçınılmaz olacaktır, artacak yakıt tüketimini "bir daha mı gelicez dünyaya" mottosuyla gözardı edebilirsiniz :)
Hocam dünya hayatını bir kere yaşıyoruz içki içmiyorum sigara içmiyorum tek masrafım ve tek tutkum arabam. Artan yakıtıda çok umrumda olmaz açıkçası yaksında 1 litre fazla yaksın gün gelecek elektrikli arabalara binip bu keyiften mahrum kalacağız zaten. Ha motor yorulmuş süspansiyon yorulmuş oda artık o kadar umrumda değil 20 yaşında araba sonuçta onarılamaz birşey değil. Arabanın mekanik yıpranması belki onarılır ama benim geçen günlerim geçen yaşlarım ve hevesim tekrar gelmez o yüzden gözümü kararttım ve jant arıyorum :) Ha şunu da ekleyeyim kesinlikle bilinçli şekilde hareket ediyorum önceliğim arabanın görünüşünden ziyade kendimin ve diğer trafiktekilerin can ve mal güvenliği o konuda hiç sıkıntı yok. Keyif için kendime ve bir başkasına zarar veremem kesinlikle.
 
  • Beğeni
Tepkiler: bt

bt

Takipçi
Destekçi
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,040
7
51,372
6,820
Kocaeli
Marka
Opel
Hocam dünya hayatını bir kere yaşıyoruz içki içmiyorum sigara içmiyorum tek masrafım ve tek tutkum arabam. Artan yakıtıda çok umrumda olmaz açıkçası yaksında 1 litre fazla yaksın gün gelecek elektrikli arabalara binip bu keyiften mahrum kalacağız zaten. Ha motor yorulmuş süspansiyon yorulmuş oda artık o kadar umrumda değil 20 yaşında araba sonuçta onarılamaz birşey değil. Arabanın mekanik yıpranması belki onarılır ama benim geçen günlerim geçen yaşlarım ve hevesim tekrar gelmez o yüzden gözümü kararttım ve jant arıyorum :) Ha şunu da ekleyeyim kesinlikle bilinçli şekilde hareket ediyorum önceliğim arabanın görünüşünden ziyade kendimin ve diğer trafiktekilerin can ve mal güvenliği o konuda hiç sıkıntı yok. Keyif için kendime ve bir başkasına zarar veremem kesinlikle.
İster istemez milletçe yakıt konusuna fazla duyarlıyız kusura bakmayın. :D Bakıldığı zaman, ben de lastik bulamadığım için 155 ebattan 175 ebata yükselttim lastik tabanını. Motor gücü düşük bir arabmda bana 0,5 lt kadar etkisi olmuştur. (%10) Sizin tüketiminiz de jant ağırlığının farkıyla filan rahat %10 olur. Göze alıyorsanız ve dediğiniz gibi kaliteli ürünlerle sıkıntı yaşatmaz.

Yakıt ve performans dışındaki somut etkilerinden bahsedersem;
jant ebatı ve taban genişleyip yanak incelince, düzgün yol yüzeyinde araba 200kg daha ağırmış veya 10cm daha genişmiş gibi yola daha iyi oturur. Yüzey geometrisi bozuk yollarda ise biraz daha fazla yüzme yapar. Arabanın karakteri o yönde de değişir. Arabanızı yakından tanıyorsanız ve alışkınsanız, bu konuda kendinize birkaç hafta alışma süresi tanıyın.
Sert çukur veya tümseklerde ise lastiğin baloncuk çıkarma veya jantla birlikte hasar alma riski sanıldığından çok daha fazla yükselir. Bu konuda da ekstra özenli olmaya çalışın. Başlarda bunun için de yeni alışkanlıklar kazanmanız gerekecektir. =) Örnekleyecek olursam: 2009 Fiesta'mız 16" janta sahipti ve 1 yılda 4-5 kez ön lastiklerde baloncuk sorunu yaşadık, 2010 Fiesta'mız ise 15" janta sahip ve ilk sahibi olarak hala bizde. 190küsür bin km'de, henüz hiçbir lastik baloncuk çıkarmadı. :)
 

06ibrahim006

Taklacı Güvercin
18 Kas 2017
20
38
295
27
Ankara
İster istemez milletçe yakıt konusuna fazla duyarlıyız kusura bakmayın. :D Bakıldığı zaman, ben de lastik bulamadığım için 155 ebattan 175 ebata yükselttim lastik tabanını. Motor gücü düşük bir arabmda bana 0,5 lt kadar etkisi olmuştur. (%10) Sizin tüketiminiz de jant ağırlığının farkıyla filan rahat %10 olur. Göze alıyorsanız ve dediğiniz gibi kaliteli ürünlerle sıkıntı yaşatmaz.

Yakıt ve performans dışındaki somut etkilerinden bahsedersem;
jant ebatı ve taban genişleyip yanak incelince, düzgün yol yüzeyinde araba 200kg daha ağırmış veya 10cm daha genişmiş gibi yola daha iyi oturur. Yüzey geometrisi bozuk yollarda ise biraz daha fazla yüzme yapar. Arabanın karakteri o yönde de değişir. Arabanızı yakından tanıyorsanız ve alışkınsanız, bu konuda kendinize birkaç hafta alışma süresi tanıyın.
Sert çukur veya tümseklerde ise lastiğin baloncuk çıkarma veya jantla birlikte hasar alma riski sanıldığından çok daha fazla yükselir. Bu konuda da ekstra özenli olmaya çalışın. Başlarda bunun için de yeni alışkanlıklar kazanmanız gerekecektir. =) Örnekleyecek olursam: 2009 Fiesta'mız 16" janta sahipti ve 1 yılda 4-5 kez ön lastiklerde baloncuk sorunu yaşadık, 2010 Fiesta'mız ise 15" janta sahip ve ilk sahibi olarak hala bizde. 190küsür bin km'de, henüz hiçbir lastik baloncuk çıkarmadı. :)
Araba şuan leylek olmasına rağmen, lastik yanakları tombul tombul olmasına rağmen çukurlara, tümseklere durarak giriyorum resmen o konuda çevremdekiler istersen arabadan inelim de öyle geç sen diye sitem ettiği bile oluyor :) İnce yanakla çok sıkıntı yaşayacağımı sanmıyorum. Jantları takıp 3.5 spor yay taktıktan sonra ne yakıtı gözüme görünür ne konforsuzluğu :) Zaten şimdide çok konforlu değil :)
 
  • Beğeni
Tepkiler: bt

bt

Takipçi
Destekçi
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,040
7
51,372
6,820
Kocaeli
Marka
Opel
Araba şuan leylek olmasına rağmen, lastik yanakları tombul tombul olmasına rağmen çukurlara, tümseklere durarak giriyorum resmen o konuda çevremdekiler istersen arabadan inelim de öyle geç sen diye sitem ettiği bile oluyor :) İnce yanakla çok sıkıntı yaşayacağımı sanmıyorum. Jantları takıp 3.5 spor yay taktıktan sonra ne yakıtı gözüme görünür ne konforsuzluğu :) Zaten şimdide çok konforlu değil :)
Heee, yalnız spor yay konusu lastikten çok farklı. Yay gelince bozuk yolda araba tehlikeli bir hal almaya başlar. (yanyoldan e-5 bağlantıları ve yonca kavşaklar en bariz örnekler) Ek olarak, normalde rahatça geçilen yol bozukluklarında bile arabanın direksiyon kutusuna, salıncaklarına, rot başlarına hep zedeleyici darbeler gelir. Yay yerine biraz para biriktirip ayarlanabilir coilover öneririm. Daha dengeli ve güvenli bir alçaltma yöntemi olur.
 

06ibrahim006

Taklacı Güvercin
18 Kas 2017
20
38
295
27
Ankara
Heee, yalnız spor yay konusu lastikten çok farklı. Yay gelince bozuk yolda araba tehlikeli bir hal almaya başlar. (yanyoldan e-5 bağlantıları ve yonca kavşaklar en bariz örnekler) Ek olarak, normalde rahatça geçilen yol bozukluklarında bile arabanın direksiyon kutusuna, salıncaklarına, rot başlarına hep zedeleyici darbeler gelir. Yay yerine biraz para biriktirip ayarlanabilir coilover öneririm. Daha dengeli ve güvenli bir alçaltma yöntemi olur.
Coil işi fazlasıyla tuzlu bir işlem. Sadece önler için 750 lira fiyat teklifi veriyolarlar. Eibach yaylara baktığımda ön arka 3,5 düşürmenin maliyeti 700 lira civarına halledilebiliyor. Jantı taktıktan sonra arka çamurluk ile lastik arası fazla boşluk kalmaz ise sadece önlere coil o zaman düşünebilirim. Ankara'da bu işleri uygun fiyatlara yapan bildiği yer olan varsa tavsiyere ve dost edinmeye açığım :)
 
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
AdBlock Tespit Edildi!

OTOPARK.COM Forum'u Adblock ile kullanmanız bizi üzdü

Değerli ziyaretçimiz/üyemiz, OTOPARK.COM Forum ücretsiz bir oluşum olup, maliyetlerin karşılanması için reklamların yayınlanması gerekmektedir. Lütfen Adblock'u OTOPARK.COM'dan hariç tutunuz.

Tamam, AdBlock'u devre dışı bıraktım