Eski bir konuyu hortlatmış olduk ancak bu konu hala benim kafamı kurcalamakta. DPF bulunan dizel araçlarda LL-04 gereksinimine ihtiyaç duyduğu konusunda hemfikiriz.
Ancak benim N40B16A kodlu benzinli aracımda LL-01 mi yoksa LL-04 mü kullanılması gerektiği konusunda hala bazı şüphelerim bulunmakta. Bu konuda şimdiye kadar elde ettiğim verileri tartışmaya sunmak açısından paylaşıyorum.
Aracımın kullanma kılavuzunda LL-01 onaylı yağ kullanmam gerektiği, bulunamazsa LL-98 en son olarak LL-01 FE kullanılabileceği yazmakta. Uygun viskozite değeri 5w-30 ve 5w-40. (Aracın piyasaya sürüldüğü tarihte LL-04 onayının mevcut olmadığını göz önünde bulundurmak gerekir.)
Öte yandan LL-04 onayının geriye dönük uyumluluk barındırdığını, dolayısıyla LL-01 önerilen araçlarda kullanılmasının uygun olduğunu, ancak tersinin mümkün olmadığı elde ettiğim bir diğer veri.
Yağ seçici uygulamalarında valvetronic mekanizmalı N42 motorlarda LL-04 onaylı yağ kullanılması gerektiği belirtiliyor. Benim aracımda valvetronic bulunmuyor. N40 motor dar bir pazarda satıldığından bu motora özgü bir tavsiye bulunmuyor.
Edindiğim bilgilere göre iki yağ arasındaki temel fark LL-04 onaylı yağlarda kükürt külü içeriğinin azaltılmış olması durumu. Böylece motorun içinde ve egzoz ekipmanlarında istenmeyen kurum birikmesi azaltılabiliyor ancak motor parçalarındaki aşınma seviyesi kükürt külü yüksek LL-01 yağlarına göre daha yukarı bir seviyede bulunuyor. Kendi kullandığım LL-01 onaylı yağda katalitik konvertöre sahip araçlarda kullanılmasının güvenli olduğu yazmakta. (Katalitik konvertörün dolmasını engelleme hususu benim için önemli bir mesele)
Bir diğer konu motulun sitesinde bulunan uyarı yazısı. Aynen aktarıyorum:
BMW Long Life-04 spesifikasyonu, özellikle Valvetronic ve işlem sonrası sistemler uyumluluğu nedeniyle yağlayıcıya ciddi kısıtlamalar getirir. 2004’ten itibaren tüm BMW motorlarını ve 2004’ten önceki tüm BMW motorlarını kapsar çünkü BMW LL-04, BMW LL-98 ve BMW LL-01 gibi önceki tüm BMW standartlarını özelliklerini kapsar.
DİKKAT: BMW LL-04, Benzinli motorlar için yalnızca Avrupa Birliği ülkelerinde, İsviçre, Norveç ve Lihtenştayn'da kullanılabilir. Bu ülkelerin dışında, MOTUL 8100 X-CESS 5W-40 gibi BMW LL-01 onaylı bir yağlayıcı gerekir. BMW tavsiyelerine bakın.
LL-04 onayının benzinli motorlar için sadece Avrupa Birliği ülkelerinde kullanılması gerekliliği konusu muhtemelen satılan yakıtın bileşenine göre belirlenmiş bir uyarı. Öte yandan Türkiye pazarına sunulan araçların Avrupa üretimi olması konusu da göz önünde bulundurulması gereken bir diğer konu olabilir.
Şahsen aracın kitapçığına ve motulun uyarı yazısına uyarak LL-01 onayı ile devam etmeyi benzinli 2003 üretimi aracım için daha uygun buluyorum.
Bu konudaki sizin fikirlerinizi merak ediyor ve bekliyorum.