Maksimum Tork Devrinde Sürmek ve Yakıt ekonomisi

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...

İstanbullu

Panpa
8 Eyl 2016
7,345
10,782
4,770
İstanbul
Marka
Hyundai
Merhaba
Aracımı mümkün olduğu kadar maksimum tork devirinde kullandım.
Maksimum tork devri için aracın en verimli olduğu devir bandı olduğu söylenir. Burda üretilen gücün tamamaını kullanmak için bol rampalı bit otoyol kullandım. Büyük bir kısımını 5nci vitesde gidebildim. Ama son rampayı 4ncü vitesde çıkabildim.
Bu videoyu bana "yüksek devir ceviriyorsun araban çok yakar" diyen arkadaşlarım için yaptım
Araba yüke binmedende Maksimum tork devrinde gidebilir. Yakıt tüketimi sizin bu devri tutarken verdiğiniz gaz pedalı komutuna bağlı olarak artar veya azalır. İnanın aynı yolu 2500 devir ile gitsem arabam gene aynı yakacaktı. Aracımı yavaş sürüyorsam tamamen sebebi, tehlikeli bir durumda tepki süremi artırmak içindir.

 
Son düzenleme:
  • Beğeni
Tepkiler: HAKANBURSA

AcilStop

Elit Apaçi
3 Kas 2017
346
248
945
40
Araçlar en düşük tüketimi her zaman motorun en yüksek tork verdiği devirde gerçekleştirmez. Her motorun en düşük tüketim yaptığı devir farklıdır ve bu devir laboratuvarda çoklu test ile ölçüp belirlenir. Örneğin bir atmosferik motor en yüksek tork değerini 4300 rpm'de veriyor olabilir ancak en verimli çalıştığı devir 2500 olabilir.
 
  • Beğeni
Tepkiler: Patri

İstanbullu

Panpa
8 Eyl 2016
7,345
10,782
4,770
İstanbul
Marka
Hyundai
Araçlar en düşük tüketimi her zaman motorun en yüksek tork verdiği devirde gerçekleştirmez. Her motorun en düşük tüketim yaptığı devir farklıdır ve bu devir laboratuvarda çoklu test ile ölçüp belirlenir. Örneğin bir atmosferik motor en yüksek tork değerini 4300 rpm'de veriyor olabilir ancak en verimli çalıştığı devir 2500 olabilir.

Benim arabamın en ekonomik devri 2000 devir dakika 4 ncü vites 60 km. 4.5 litre felan yakıyor.
 

Patri

Profesör
22 Eyl 2016
258
440
1,395
Yakıt tüketimini belli kalıplara sokmayın. Her şartta ve araçta değişiklik gösterir.
 
  • Beğeni
Tepkiler: AcilStop

İstanbullu

Panpa
8 Eyl 2016
7,345
10,782
4,770
İstanbul
Marka
Hyundai
Şöyle diyelim. Elde edilen en ekonomik beygir gücü maksimum tork devrinde elde ediliyor. Fakat bu devir ve güç o anki ihtiyacın fazlası ise boşa gidiyor. Doğal olarak benzinde boşa gidiyor.
Gaz pedalına bastığınız oran işte burda luzuma giriyor motor. Sen gaz pedalına bastıkca binen yüke oranla, tork devrindeki tüketimi optimize edebiliyorsun. Mesela ben videoda 3500 devir ceviriken saate 2 litre ile 13 litre yakıt akışı arasında gezdim durdum. Yol boyunca bunun ortalaması 6.6 olmuş. Yani sizin motora verdiğiniz yük ile tüketim orantılı. Araba devir ceviriyor diye yakıtı artıyor diye bir durum yok..
 

AcilStop

Elit Apaçi
3 Kas 2017
346
248
945
40
Daha önce test cihazları ile öçmüşlüğüm yok ama kendi deneyimlerime göre sizin videodaki gibi yokuş çıkarken aracı maksimum tork civarında kullanmak daha düşük tüketim sağladığını düşünüyorum. Aynı şey düz yolda ve yokuş aşağı geçerli değil tabi ki. O zamanda motorun en verimli olduğu devirde kullanmak gerekiyor.
 

İstanbullu

Panpa
8 Eyl 2016
7,345
10,782
4,770
İstanbul
Marka
Hyundai
Daha önce test cihazları ile öçmüşlüğüm yok ama kendi deneyimlerime göre sizin videodaki gibi yokuş çıkarken aracı maksimum tork civarında kullanmak daha düşük tüketim sağladığını düşünüyorum. Aynı şey düz yolda ve yokuş aşağı geçerli değil tabi ki. O zamanda motorun en verimli olduğu devirde kullanmak gerekiyor.

Bende isterim, saate 60 km hızla arabayı yürütmek , ama maalesef İstanbul trafiğinde 60 km hızla gideni yolda biçiyorlar.
Düz yolda 90 km hızla gidersem ise bir nebze olsun daha ekonomik oluyor. Yine İstanbul trafiğinde anca kurtarıyor.

 

atoprak

Aydın
Panpa
5 Kas 2016
1,589
2,193
2,520
Aalsmeer
Marka
Yok
Aslında araca, o anki yol şartlarını karşılayabilecek, en uygun düşük motor devri yakıt tüketiminin en düşük kalmasına nedendir bence. Bu doğrultuda yeterli tork, düşük devirde sağlanıyor ve araca gerekli ivmeyi sağlayacak güç üretilebiliyorsa, tüketim düşük oluyor. Çok ağır olmayan, atmosferik ama sıkı bir motora sahip bir araç üzerinden düşünürsek, örneğin 2.0 benzinli bir Accord olsun, bu aracı ilerletmek için, sürekli 4200 devir de (maks torku bu devirde veriyor o motor) tutmaya gerek yok. Muhtemelen 2-3k devir arasında da o araç yol alabilecek ivmeye sahip olacağından 4200rpm size gereksiz yakıt tüketimi getirir ...

kısacası aracı ilerletebilecek ivmeyi, ne kadar düşük devir bandında yakalarsak, araç o kadar az yakar .. makisimum tork devri , çekişin en yüksek olduğu (ama genellikle bu kadar çok çekişe de gerek olmayacaktır) motor devirini gösteriyor..

Basit bir denklem var aslında ... bize gerekli olan şey aslında çıktı, yani Güç tür. Ortalam ve genel olarak
Güç = Tork * Devir gibi düşünün... burada ki değişkenleri bir çok motor karakterine göre yorumlayabilir, sonuca olaşabilirsiniz...
 

İstanbullu

Panpa
8 Eyl 2016
7,345
10,782
4,770
İstanbul
Marka
Hyundai
Aslında araca, o anki yol şartlarını karşılayabilecek, en uygun düşük motor devri yakıt tüketiminin en düşük kalmasına nedendir bence. Bu doğrultuda yeterli tork, düşük devirde sağlanıyor ve araca gerekli ivmeyi sağlayacak güç üretilebiliyorsa, tüketim düşük oluyor. Çok ağır olmayan, atmosferik ama sıkı bir motora sahip bir araç üzerinden düşünürsek, örneğin 2.0 benzinli bir Accord olsun, bu aracı ilerletmek için, sürekli 4200 devir de (maks torku bu devirde veriyor o motor) tutmaya gerek yok. Muhtemelen 2-3k devir arasında da o araç yol alabilecek ivmeye sahip olacağından 4200rpm size gereksiz yakıt tüketimi getirir ...

kısacası aracı ilerletebilecek ivmeyi, ne kadar düşük devir bandında yakalarsak, araç o kadar az yakar .. makisimum tork devri , çekişin en yüksek olduğu (ama genellikle bu kadar çok çekişe de gerek olmayacaktır) motor devirini gösteriyor..

Basit bir denklem var aslında ... bize gerekli olan şey aslında çıktı, yani Güç tür. Ortalam ve genel olarak
Güç = Tork * Devir gibi düşünün... burada ki değişkenleri bir çok motor karakterine göre yorumlayabilir, sonuca olaşabilirsiniz...

Ağırlığı 1 ton olan kompact bir otomobilin saate 100 km hızı sabit tutabilmesi için gerek güc 14 ila 12 beygir arasında olduğu ölçülmüş. Tabi bu değer düz yol için geçerli. Aynı denklem %10 kadar o hızı tutabilmek içinde 3 katı güc gerektiğini söylüyor. Saate 100 km hızı %10 rampada koruyarak çıkması için 1 tonluk arabanın 35-40 beygir üretmesi gerekiyor. İhtiyac fazlası güç , araca ivmelenme olarak dönecektir. yeterli yüc sağlanmadığında ise hız kaybı yaşanacaktır.
 
Son düzenleme:
  • Beğeni
Tepkiler: atoprak

atoprak

Aydın
Panpa
5 Kas 2016
1,589
2,193
2,520
Aalsmeer
Marka
Yok
Ağırlığı 1 ton olan kompact bir otomobilin saate 100 km hızı sabit tutabilmesi için gerek güc 14 ila 12 beygir arasında olduğu ölçülmüş. Tabi bu değer düz yol için geçerli. Aynı denklem %10 kadar o hızı tutabilmek içinde 3 katı güc gerektiğini söylüyor. Saate 100 km hızı %10 rampada koruyarak çıkması için 1 tonluk arabanın 35-40 beygir üretmesi gerekiyor. İhtiyac fazlası güç , araca ivmelenme olarak dönecektir. yeterli yüc sağlanmadığında ise hız kaybı yaşanacaktır.

Süper, demekki 1tonluk bir araç için ortalama bir rampada 35-40hp yetiyorsa, çok yuvarlak olacak ama muhtemelen aynı Accord u bu rampada tutmak için 2-2k devir yeterli gelir gibi ki torq düşük olur bu devirlerde.
 

İstanbullu

Panpa
8 Eyl 2016
7,345
10,782
4,770
İstanbul
Marka
Hyundai
Süper, demekki 1tonluk bir araç için ortalama bir rampada 35-40hp yetiyorsa, çok yuvarlak olacak ama muhtemelen aynı Accord u bu rampada tutmak için 2-2k devir yeterli gelir gibi ki torq düşük olur bu devirlerde.

Burda vitesin oranı önemli.. Mesela benim araba 5nci vites oranı 0,77 . Yani ben saate 90 km hızla giderken arabamın lastiklerine giden güç

3000 rpm: 86.9 Nm / 64.1 lb-ft / 27.3 kW / 37.1 PS / 36.6 hp
Gear raito 5nci vites 0,77
4ncü vitesde 0,907
3ncü vitesde 1,27
36,6 hp X 0,77 = 28 hp. Aytenin 3000 devirde 5nci vitesde maksimum teker gücü 28 hp sürat 91 km/h
36,6 hp X 0,907 = 33 hp. Aytenin 3000 devirde 4nci vitesde maksimum teker gücü 33 hp sürat 78 km/h
36,6 hp X 1,27 = 46 hp. Aytenin 3000 devirde 3ncü vitesde maksimum teker gücü 46 hp sürat 56 km/h

Benim 4 ncü vitesde %10 luk eğimde yokuşu 100 km hızla tırmanman için gereken devir 3500 devir
3500 rpm: 90 Nm / 66.4 lb-ft / 33 kW / 44.9 PS / 44.2 hp
Benim 3 ncü vitesde %10 luk eğimde yokuşu 100 km hızla tırmanman için gereken devir 5000 devir
5000 rpm: 85.5 Nm / 63.1 lb-ft / 44.8 kW / 60.9 PS / 60 hp

Bu videoda görüldüğü gibi. Motorun tork verisibi görebilirsin. Gaz pedalına tam basmadığım için tork ecu tarafından otomatik artırılabiliyor.
videoda 8:30 dakikadan itibaren 4ncü vitesde 3500 devirde 85 newton tork üreterek hızı ancak sabit tutabiliyorm. Motor yükü %100.




 
Son düzenleme:

AcilStop

Elit Apaçi
3 Kas 2017
346
248
945
40
Aracın hızı ile aracın ürettiği motor gücünü ve torku görünce dayanamayıp bu arabanın motoru kaç beygir güç üretiyor diye baktım sitesinde "1.0 MPi benzinli motor 5.500 devir ile maksimum 66 ps, ve 3.500 devirde maksimum 9,7 kg·m tork sağlar" diyor. Araç hafif olunca oldukça küçük bir motor yetmiş.

Konuda geçtiği için belirteyim Accord ağır bir araç bu nedenle 2000-2500 devir ile % 10 eğimi 100 km hızla çıkamaz. Tecrübe ile sabit olduğu için hiç şanzıman ve diferansiyel oranlarına bakıp hesap kitap yapmadan 2000-2500 devirde motorun ürettiği hp ve tork oldukça düşük kalacağını söyleyebilirim.

Bu arada sormadan edemeyeceğim ölçüm için kullandığınız cihaz sanırım odb'ye bağlanıyor. Bu cihazı nereden ve kaç paraya temin ettiniz.
 
Son düzenleme:

yaso

TORNACI
8 Eyl 2016
3,204
11,547
5,320
Antalya
Marka
Ford
ECU’da yakıt miktarı, yakıt basıncı, hava debisi, enjektör zamanlaması, ateşleme gibi parametrelerin hepsi gaz pedalına basma miktarınıza ve motor devrine göre hesaplanır. Bu konuda yönetici GAZ PEDALI ve buna bağlı olarak motor devridir.
Motorun rahat çalışabileceği en düşük devirde kullanarak tasarruf sağlanır. Yakıt tasarrufu için bir rampayı motor titreşimi, boğulma hissi olmayan en düşük devirde çıkmak gerekir. Düz yolda da motor rahat bir şekilde gidebiliyorsa 1.500 devirde bile gidilir. Hafif aşağı eğimli yol 1100 devirle bile gidilebilir. Önemli olan sizin pedalı kullanma kabiliyetiniz.
Tamam yüksek devirde gaz pedalına az basıyorsunuz fakat motor devri dolayısıyla piston hareket hızı yüksek olduğu için enjektör zamanlaması da yüksek oluyor birim zamanda verilen yakıt yine artıyor.
Yüksek devir her zaman yakıt tasarrufu sağlamaz. Gerekmediği taktirde fazla devirli kullanmanın gereği yok
 

İstanbullu

Panpa
8 Eyl 2016
7,345
10,782
4,770
İstanbul
Marka
Hyundai
Bu aşağidaki resim üsten tek egzantrikli suzuki swift 1.0 3 silindirli atmosferik ve enjektörlü motorun Brake specifi Fuel comsuption haritası.
Geo-1L-bsfc-chart-reconstruction.gif
Bu motorun en verimli oldugu devir 2500 devirden 3500 devire kadar olan 55 newtonluk güç bandında elde edilen her kw için 250 gram benzin yakıldığı gösterir.
Yanı bu motorun en verimli olduğu alan gaz pedalına %65 kadar basılınca alınmakta.
 
  • Beğeni
Tepkiler: AcilStop

İstanbullu

Panpa
8 Eyl 2016
7,345
10,782
4,770
İstanbul
Marka
Hyundai
Bu harita ise yine 1 litre 3 silindir ve 12 valfli honda motoruna ait. Honda_Insight_5mt.jpg
Bu motor benim aracıma daha yakın teknik dönelere sahip. Burda motor 65 newton tork üretirken 1200 - 2800 devir arasında %70 gaz pedalına basıldığında elde edilen Kw başına yakılan 215 gram benzini göstermekte...
 
  • Beğeni
Tepkiler: AcilStop

İstanbullu

Panpa
8 Eyl 2016
7,345
10,782
4,770
İstanbul
Marka
Hyundai
Fakat benim arabam dcvvt olduğu için 1900 - 3500 devir arasında en verimli tüketime ulaşmakta...
Motorun BSFC haritasını bulumadım. Ama 3 silindir oluşu sebebiyle sürtünme oranı, 4 silindirli bir motordan çok daha azdır. Bu sebeble devir ceviriken yaşadığı aşınma ve tüketim artışı 4 silindirli bir motordan nispeten daha azdır..
 
  • Beğeni
Tepkiler: yaso

İstanbullu

Panpa
8 Eyl 2016
7,345
10,782
4,770
İstanbul
Marka
Hyundai
Bu haritaların ortak yanı motor yükte değilken , yani gaz pedalına %10 %20 basarak aracı yürüttüğünüzde üretilen her kw için yakılan yakıtın grami 2 katını aşmakta. Bu sebeleki aracların extra Urban tüketimleri, şehir içi dur kalk ve ağır hızlarda tüketilen benzinden çok daha düşük çıkıyor. Motorun en verimsiz olduğu yüke binmediği alanlar hep trafik ortamında kullanılıyor.
 

İstanbullu

Panpa
8 Eyl 2016
7,345
10,782
4,770
İstanbul
Marka
Hyundai
Bu kadar veriyi analiz edip duran , her türlü veriyi paylaşan biri olarak Hyundai İ10 kullanıyor olmam sizlerin en büyük şansızlığınız olmuş.. Bir Bmw M5 veya Tesla sahibi olsaydım paylaşımlarım kesinlikle çok daha ilgi çekici olurdu kesin..
 
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
AdBlock Tespit Edildi!

OTOPARK.COM Forum'u Adblock ile kullanmanız bizi üzdü

Değerli ziyaretçimiz/üyemiz, OTOPARK.COM Forum ücretsiz bir oluşum olup, maliyetlerin karşılanması için reklamların yayınlanması gerekmektedir. Lütfen Adblock'u OTOPARK.COM'dan hariç tutunuz.

Tamam, AdBlock'u devre dışı bıraktım