Birincisi, lpg'nin aslında enerjisi benzine yakın. Afr'si de yakın. Daha iyi pulverize olduğu ve daha iyi ısı çektiği için benzinli araçlardan performanslı oluyor.
Nerede daha az enerjisi var tam olarak ?
https://www.engineeringtoolbox.com/fuels-higher-calorific-values-d_169.html
Yakıtın soğutma etkisi, sadece zenginleştirme gerektiren bölgelerde geçerli. Yani %50 yük ve üstü. Aracı kullandığınız sürecin ne kadarını %50 yük ve üstünde gidiyorsunuz ? Daha çok yaktığı yer şehiriçi, zenginleştirme olmayan yer. Lpg'nin daha fazla tüketmesinin sebebi benzin performansı almaya çalışmak değil. Sadece karışım ayarıyla aynı performansı almak mümkün değil. Sıvı halde sevk edildiğinde ve ateşleme ayarlandığında benzinden üstün performans alınır.
Motor delinmiyor, emme manifoldu deliniyor. Söktürmek istesen bir tıpa ile tüm delikleri kapatırsın. Benzinle kullanılan motorların plastik emme manifoldu hiç mi çatlamıyor ? Alt tarafı plastik veya alüminyum emme manifoldu. Bu kadar büyütmeye gerek yok. Piston değil kapak değil.
Benzin yağlama yapmaz. Kurşunlu(süper) benzin yapardı, kurşunsuz benzin yağlama yapmaz. Soğutma istersen de üst devir ve yükte bir nebze benzin atarsın motora. Lpg'de bunu yapabilirsin, peki ya benzinle giderken lpg gibi ekonomik olabilir misin ? Olamazsın. Lpg, insana alternatif sağlar.
Bakın ben bunların hepsini , araçtan veri alarak kendi gözlerimle canlı canlı gördüm:
Sıcaklık İstanbul şehiriçinde yükselmez. Motorda yük yoksa, ısınma gerçekleşmez. Emiş hava sıcaklığı artar ama egzoz ve yanma sıcaklığı, yük altında olduğu duruma göre çok düşüktür. Şehiriçinde benzin tüketmek, boşa yakıt atmaktır. Motor otobanda, yüksek yük altında ısınır ve o yüzden zenginleştirme yapılır yakıtta. Yüksek yük altında lpg'de egzoz supaplarında sünme meydana gelebilir. Çok dert eden varsa, yüksek yük ve devirde motora benzin verme seçeneği mevcut lpg'de. 120 sabit giderken motor ısınmıyor bile. Neyin zenginleştirmesi, ne diye benzin atayım motora ?
Mesele 150-200 bin lira verip 3-5'e bakmak değil. Mercedes'in 200 bin km'de yaktığı benzini hesaplayın, lpg'ye geçildiğinde 20 kuruş az yaksa, 200 bin km'de 20.000 tl ediyor. Adam taksi diye kullansa 30-40 bin lira kar ediyor. Ne supabı ne kapağı adam arabayı amorti ediyor. Servise paradan haber verin. Ben bir sürü yetkili servis biliyorum, lpg'li araçlara da bakım yapan. Hangi servis lpg'li araca bakım yapmıyormuş merak ettim. Bir c180'de lpg takıldı diye ikinci el fiyatı 4-5 bin lira düşmez merak etmeyin. Adam gibi sistemle aynı paraya satılır, hatta üstüne para bile verilebilir.
156 hp'lik 1.6 bir araçtan bahsediyoruz. Uçak değil, amg değil. Motora "unique" muamelesi yapmaya gerek olmadığını düşünüyorum.