Bu konu açılana kadar Vectra SFI hakkında bilginiz varmıydı ?

  • Evet vardı

    Kullanılan: 27 41.5%
  • Hayır yoktu

    Kullanılan: 20 30.8%
  • Araç beni şaşırttı

    Kullanılan: 12 18.5%
  • İlgimi çekmedi

    Kullanılan: 6 9.2%

  • Kullanılan toplam oy
    65

ercanalhan

Yusuf Ercan Alhan
Profesör
395
Marka
Opel
Merhaba arkadaşlar konuyu benim gibi eski otomobillere ilgi duyanlar ve bu aracı merak edenler için açmak istedim..

C20XE Tarihcesi;

1986-87 yılları gibi o zamanlar GM bünyesinde bulunan Opel, 1982 senesinde Manta400 ile kazandığı Dünya Ralli Şampiyonluğu nunda vermiş olduğu referans ile tekrar İngiliz Cosworth firmasının kapısını çalar.Amacı Cosworth un kendileri için yapacakları performans motoruna mühendislik anlamında katkı sunmaları ve imalatını gerçekleştirmeleri.Nitekim o yıllarda Cosworth birçok firmaya aynı hizmeti sunuyor ve ortalıkta fırtınalar estiriyor.

Coswort dediğimiz gibi zaten Opel Manta400 ünde motoruna el atmıştı (her ne kadar fiyasko ile sonuçlansada Opel yine şansını deniyor)

GM ayrıca bünyesine kattığı BMW nin Alpina bölümünden ayrılma Frindz İndra (yazım hatası olabilir) isimli motor mühendisinide bu işin başına görevlendirir.

Geliştirilen motor kafası tamamen zor koşullar, yükleme ve güç, tork özellikleri baz alınarak geliştirilir.En son teknoloji ve Cosworth un özel döküm teknikleri ile dökülüp somuta taşınır. Bosch motronıc 2.5 versiyon ecu ile donatıldıktan sonra Mahle dövme pistonlarla taçlanır.

Ortaya çıkan motor artık 20XE kodlu bir yarış motorudur.Cosworth un döküm tekniği ile taşıdığı kapak neredeyse 400 nm gerilme kuvvetine dayanabilirken, Mahle pistonlar motorun atmosferik olarak 230 bg lere kadar yüklenebilmesine imkanda vermektedir.Bosch un yeni elektronik sistemide motorun verimini arttırmada azımsanamz bir katkı sağlar.Mekanik hava ölçer yerine artık daha sağlıklı ve stabilize ölçüm yapabilen elektronik hava ölçer gelmiştir.

Atmosferik olarakda yükleme imkanı veren motor %37 yakıt / güç verimi ilede göz doldurur.Günümüzde hala bu değer atmosferik bir motor için çok üst seviye denebilir.Ancak bunun dışında motorun en büyük özelliklerinden bir taneside tork sürekliliğidir. Yaklaşık olarak ! torkunun neredeyse %90 ını 3500 devir den sonra sabit değerlerde tutabilir. Doyurucu bir belge veya yazı bulamasamda emme manifoldu girişinde bulunan SFI kutusunun amacıda buna yönelik.

1987 senesinde 20XE Opel Kadett Gsi (astra nın öncülü) ye monte edilir.Ralli lerde onlarca başarı ve ödül kazanır.Ayrıca 156 bg stoc olarak da piyasaya sürülür ve satışı yapılır.Çok kısıtlıda olsa 4 kapı olarakda üretilir.
AB emisyon kuralları gereği katalizör eklenerek 150 bg e düşürülür. Aynı üretim yılı içerisinde gerçekleşen bu kanun değişikliğinden ötürü Kadett lerin de bir kısmı dahil bütün 20XE ler katalizör ilave edilerek üsretilir.Motor kodları C20XE olur ve artık 150 bg dir.

Detayları es geçiyorum..

Motor Kadett den sonra, Astra f GSİ, Vectra 2000, Vectra GT (vectra 2000 in ardılı) ve Calibra dada hizmet etmeye başlıyor.Bu süre zarfında distiribitör gidiyor, elektonik ateşleme geliyor.Ayrıca Turbo eklemesi (C20let) yapılarak Vectra Turbo 4x4 ve Calibra Turbo 4x4 dede kullanılıyor.

Günümüzde hala Chevrolet ve Lada takımlarında atmosferik ve turbo beslemeli olarak görev yapmakta. America da özellikle klasik araçlarda ucuz ve verimli olmasından dolayı tercih sebebi olabiliyor. Onlarca modifiye şirketi tarafından farklı tasarımlı buji kapağı desenine sahip.

F3 segmentinde Lotus şasisi ile hizmet etmiş, Kadett Boss modeli (yüklü) ile hacim/tork oranındaki birinciğini yıllar sonra Ferrari ye kaptırmış kıymeti bilinmeyen bir motor.

1991 yılından sonraki kapaklar Cosworth değil, KS firmasının aynı tasarımı korudukları üretimleridir.
Coscast, ks700, ks400 ve 859 kodlu kapaklar bulunmaktadır. Ks 400 ve 859 kodlu kapaklar son dönem c20xe lerde çıkmakta ve 220nm tork gerilme kuvveti dayanımı sunmaktadırlar.

1994 yılında AB emisyon kurallarının katılaşması ile üretimi durdurulan SFI yerini Ecotec motora bıraktı. Lotus üretimi kapak kullanan motor Opel in uzun yıllar "ayarlanmış emisyon değerleri" sloganınında başlangıcı oldu.Alt devirlerde daha canlı, daha iyi emisyon değerleri sunan motor genel kullanım amaçları göz önüne alınarak geliştirildi. Bosch ecu yerini Sıemens e bıraktı. 8 binlik devir kadranı 7 bine güncellendi.Bunun dışında aracın dışında hiçbir değişikliğe gidilmedi.

****MOTORUN GENEL ÖZELLİKLERİ (STOK)****

2000cc - 86 * 86 kare tip - 16V
150 bg, 190 nm tork
5 ileri getrag şanzıman
üstten çift eksantrik
Bosch Motronic 2.5 / 2.8

****ARACIN GENEL ÖZELLİKLERİ****

4 fren disk (önler hava kanallı)
Abs, aktif ön emniyet kemerleri, 5.yolcu kemeri
4 koltuk yolcu kafalığı, önler Recaro koltuk, bel ve sırt desteği
Ayarlanabilir direksiyon
Çelik ile güçlendirilmiş üst tavan rayları, alt eşikler, güvenlik kafesi, kapı içi çift çelik barlar
15 inç lik pervane tip jant.
6 hoparlör, otomatik anten
4 tam otomatik cam
Deri direksiyon ve vites topuzu
Arka cam çocuk kilidi, arka kapı çocuk kilitleri, arka cam buz çözücü
Yatabilen arka koltuklar, bagaja ulaşım kapağı, arka kol dayama
Üretilme yılına göre elektrikli sanruf veya airbag
Elektrikli ısıtmalı yan aynalar, gece modlu dikiz aynası
Hidrolik sert spor direkiyon, sert süspansiyon (bilstein b4)
Yükseklik ayarlı ön koltuklar, ayarlanabilen kafalıklar
Yol bilgisayarı, klima, sirkülasyon kapatıcı, soğutmalı torpido
Fabrikasyon renkli cam (karartmalı değil)
Işık şiddeti ayarlanabilen kadran ve yan aydınlatmalar.
Yumuşak malzeme torpido, kapı kol dayamaları ve kapı üst kısımları
Manuel arka perde
Motor, cam suyu ve balata sensörü, dış aydınlatma ampulleri kontrolü
Fabikasyon cam kaldırma modülü
Kapılar açıkken otomatik devreye giren dörtlü
Gecikmeli sönen tavan aydınlatması
Arka yolcu ayak kalorifer tesisatı

***Aklıma gelenler bu kadar arkadaşlar genel olarak araç hakkında bilgi vermeye çalıştım, aşşağıdada kendi aracım ile ilgili bilgileri paylaşmaya çalışacağım dilimin döndüğünce...

Aracım 1993 üretimi 94 çıkışlı Opel Vectra A kasa SFI modeli.. Yüklemelerde pek tercih edilmeyen veya aşırı yüklemelere uygun olmayan 859 / ks400 kapak ile İzmir Torbalı üretimi.. Yaklaşık 2 yıl araştırdıktan ve bekledikten sonra Ankara ya 2 kez bu araç için gititm ve almak nasip oldu. Aracı bir e200 hastası emekli amcamız temiz görerek alıyor ve sonra yine e200 almak için satıyor bana nasip oluyor.

Aracı aldığımda dıştan çok diri dursada mekanik olarak bakımsızdı.. baskı balatası bitmiş, fren disklerinde çatlaklar, ön takım tamamen sesli, motor bakımları yapılmamış, antifrizi eski ve dere suyu gibiydi.

Ancak bu bakımsızlığa tezaten araç çok orjinal tutulmuştu, farları aynaları stopları fabrikasyon hatta üzerindeki yazılar bile orjinal ve yeni gibiydi.. fabrikanın bandında yapıştırılan bagaj takozu yapışkanları bile üzerindeydi.

Aracı aldıktan sonra ilk işim triger, v kayış, devidaim, yağ, antifriz, fren ve ön takım bakımlarını yapmak oldu. 2013 de yaptığım bu bakımlardan sonra 2018 sonlarındada tekrar aynı işlemleri tekrarladık.

***Genel olarak araca gerek olsun veya olmasın yapılanlar şöyle;
Triger seti continental
v kayışı bosch
bilya grubu ina
devirdaim graf
bujiler ngk standart
salıncaklar delphi
rot başları delphi
buji kabloları özel yapım performans tip
tüm filtre grubu gm
motor yağı lıquı moly mos2 10w 40
ön akslar orjinal
aks körükleri orjinal
ön fren diskleri hava kanallı gm marka
arka fren diskleri zimmermann (delikli performans tip)
4 amortisör (bilstein b4)
amortisör takozları bilstein
amortisör bilyaları ina
rot kolları delphi
külbütör havalandırma hortumları gm
ön viraj burçları gm, rotları gm
arka viraj burçları yan sanayi
arka amortisör takozları gm
ön fren balataları gm, arkalar bosch
termostat gm
motor ısı sensörü bosch
klima radyatörü orjinal gm
motor radyatörü orjinal behr
farlar orjinal carello
teyp orjinali kaset çalarlı
ön hoparölrler orjinali sıfır
arka hoparlörler morel
egsoz komple ağar marka 20xe
klima ve radyatör fanı röleleri gm
radyatör müşürü bilstein
tavan döşemesi yenilendi (kronik sarkıyordu)
abs beyni değişti (arıza yaptı)
alt taban komple pasa ve taş çarpmalarına karşı kauçuk pütürle kapatıldı
alt taban içten bitüself üzeri kauçuk köpükle kaplandı.
kapı dış sacı bitüself üzeri kauçuk köpükle kaplandı
kapı döşemeleri ince kat şeklinde kauçuk köpükle kaplandı.
c sütunu içten kauçuk köpükle kaplandı.
72 lik varta akü takıldı, elektrik tesisatı bez bantla kaplandı.
motor su hortumları değişti

sağ ayna hafta sonu park halindeyken kulaklarını ara ara çınlattığım biri tarafından tırnağı kırıldı.. yan sanayi takmak zorunda kaldım eskisini tamir edene kadar.
tamponları çiziklerden dolayı ben boyattım, sol ön çamurluk altı çizildi lokal yaptırdım ve sol kapı daki boya harici fabrikasyon gri duman boyası. kendim süngerle yıkıyorum kendim elde pasta cila veya kil atıyorum.. hafta sonları biniyorum, iş yerimin garajında bırakıyorum.. buna karşın özellikle yıllık izinlerimde deli gibi geziyorum, ayda 2 sefer istanbul - izmit yapıyorum gece otoban ile.. senede 10 bin
52607822_300601460602065_3743323719431356416_n.jpg
13329842_10209756820064186_285789985_n.jpg
13814532_10210186280720434_260716888_n.jpg
15239304_10211451717395560_1592649013_n.jpg
38303393_10217100423289677_1696968224626704384_n.jpg
38257304_10217099862195650_6939189230614609920_n.jpg
38276252_10217100422889667_3925620144566435840_n.jpg
km yi buluyor. değişmediğim motor kulakları kaldı, motor un külbütör contası bile değişmedi henüz onada özellikle el sürmüyorum.. sagılar sevgiler.. biraz uzun oldu kusura bakmayın :)
 
Merhaba arkadaşlar konuyu benim gibi eski otomobillere ilgi duyanlar ve bu aracı merak edenler için açmak istedim..

C20XE Tarihcesi;

1986-87 yılları gibi o zamanlar GM bünyesinde bulunan Opel, 1982 senesinde Manta400 ile kazandığı Dünya Ralli Şampiyonluğu nunda vermiş olduğu referans ile tekrar İngiliz Cosworth firmasının kapısını çalar.Amacı Cosworth un kendileri için yapacakları performans motoruna mühendislik anlamında katkı sunmaları ve imalatını gerçekleştirmeleri.Nitekim o yıllarda Cosworth birçok firmaya aynı hizmeti sunuyor ve ortalıkta fırtınalar estiriyor.

Coswort dediğimiz gibi zaten Opel Manta400 ünde motoruna el atmıştı (her ne kadar fiyasko ile sonuçlansada Opel yine şansını deniyor)

GM ayrıca bünyesine kattığı BMW nin Alpina bölümünden ayrılma Frindz İndra (yazım hatası olabilir) isimli motor mühendisinide bu işin başına görevlendirir.

Geliştirilen motor kafası tamamen zor koşullar, yükleme ve güç, tork özellikleri baz alınarak geliştirilir.En son teknoloji ve Cosworth un özel döküm teknikleri ile dökülüp somuta taşınır. Bosch motronıc 2.5 versiyon ecu ile donatıldıktan sonra Mahle dövme pistonlarla taçlanır.

Ortaya çıkan motor artık 20XE kodlu bir yarış motorudur.Cosworth un döküm tekniği ile taşıdığı kapak neredeyse 400 nm gerilme kuvvetine dayanabilirken, Mahle pistonlar motorun atmosferik olarak 230 bg lere kadar yüklenebilmesine imkanda vermektedir.Bosch un yeni elektronik sistemide motorun verimini arttırmada azımsanamz bir katkı sağlar.Mekanik hava ölçer yerine artık daha sağlıklı ve stabilize ölçüm yapabilen elektronik hava ölçer gelmiştir.

Atmosferik olarakda yükleme imkanı veren motor %37 yakıt / güç verimi ilede göz doldurur.Günümüzde hala bu değer atmosferik bir motor için çok üst seviye denebilir.Ancak bunun dışında motorun en büyük özelliklerinden bir taneside tork sürekliliğidir. Yaklaşık olarak ! torkunun neredeyse %90 ını 3500 devir den sonra sabit değerlerde tutabilir. Doyurucu bir belge veya yazı bulamasamda emme manifoldu girişinde bulunan SFI kutusunun amacıda buna yönelik.

1987 senesinde 20XE Opel Kadett Gsi (astra nın öncülü) ye monte edilir.Ralli lerde onlarca başarı ve ödül kazanır.Ayrıca 156 bg stoc olarak da piyasaya sürülür ve satışı yapılır.Çok kısıtlıda olsa 4 kapı olarakda üretilir.
AB emisyon kuralları gereği katalizör eklenerek 150 bg e düşürülür. Aynı üretim yılı içerisinde gerçekleşen bu kanun değişikliğinden ötürü Kadett lerin de bir kısmı dahil bütün 20XE ler katalizör ilave edilerek üsretilir.Motor kodları C20XE olur ve artık 150 bg dir.

Detayları es geçiyorum..

Motor Kadett den sonra, Astra f GSİ, Vectra 2000, Vectra GT (vectra 2000 in ardılı) ve Calibra dada hizmet etmeye başlıyor.Bu süre zarfında distiribitör gidiyor, elektonik ateşleme geliyor.Ayrıca Turbo eklemesi (C20let) yapılarak Vectra Turbo 4x4 ve Calibra Turbo 4x4 dede kullanılıyor.

Günümüzde hala Chevrolet ve Lada takımlarında atmosferik ve turbo beslemeli olarak görev yapmakta. America da özellikle klasik araçlarda ucuz ve verimli olmasından dolayı tercih sebebi olabiliyor. Onlarca modifiye şirketi tarafından farklı tasarımlı buji kapağı desenine sahip.

F3 segmentinde Lotus şasisi ile hizmet etmiş, Kadett Boss modeli (yüklü) ile hacim/tork oranındaki birinciğini yıllar sonra Ferrari ye kaptırmış kıymeti bilinmeyen bir motor.

1991 yılından sonraki kapaklar Cosworth değil, KS firmasının aynı tasarımı korudukları üretimleridir.
Coscast, ks700, ks400 ve 859 kodlu kapaklar bulunmaktadır. Ks 400 ve 859 kodlu kapaklar son dönem c20xe lerde çıkmakta ve 220nm tork gerilme kuvveti dayanımı sunmaktadırlar.

1994 yılında AB emisyon kurallarının katılaşması ile üretimi durdurulan SFI yerini Ecotec motora bıraktı. Lotus üretimi kapak kullanan motor Opel in uzun yıllar "ayarlanmış emisyon değerleri" sloganınında başlangıcı oldu.Alt devirlerde daha canlı, daha iyi emisyon değerleri sunan motor genel kullanım amaçları göz önüne alınarak geliştirildi. Bosch ecu yerini Sıemens e bıraktı. 8 binlik devir kadranı 7 bine güncellendi.Bunun dışında aracın dışında hiçbir değişikliğe gidilmedi.

****MOTORUN GENEL ÖZELLİKLERİ (STOK)****

2000cc - 86 * 86 kare tip - 16V
150 bg, 190 nm tork
5 ileri getrag şanzıman
üstten çift eksantrik
Bosch Motronic 2.5 / 2.8

****ARACIN GENEL ÖZELLİKLERİ****

4 fren disk (önler hava kanallı)
Abs, aktif ön emniyet kemerleri, 5.yolcu kemeri
4 koltuk yolcu kafalığı, önler Recaro koltuk, bel ve sırt desteği
Ayarlanabilir direksiyon
Çelik ile güçlendirilmiş üst tavan rayları, alt eşikler, güvenlik kafesi, kapı içi çift çelik barlar
15 inç lik pervane tip jant.
6 hoparlör, otomatik anten
4 tam otomatik cam
Deri direksiyon ve vites topuzu
Arka cam çocuk kilidi, arka kapı çocuk kilitleri, arka cam buz çözücü
Yatabilen arka koltuklar, bagaja ulaşım kapağı, arka kol dayama
Üretilme yılına göre elektrikli sanruf veya airbag
Elektrikli ısıtmalı yan aynalar, gece modlu dikiz aynası
Hidrolik sert spor direkiyon, sert süspansiyon (bilstein b4)
Yükseklik ayarlı ön koltuklar, ayarlanabilen kafalıklar
Yol bilgisayarı, klima, sirkülasyon kapatıcı, soğutmalı torpido
Fabrikasyon renkli cam (karartmalı değil)
Işık şiddeti ayarlanabilen kadran ve yan aydınlatmalar.
Yumuşak malzeme torpido, kapı kol dayamaları ve kapı üst kısımları
Manuel arka perde
Motor, cam suyu ve balata sensörü, dış aydınlatma ampulleri kontrolü
Fabikasyon cam kaldırma modülü
Kapılar açıkken otomatik devreye giren dörtlü
Gecikmeli sönen tavan aydınlatması
Arka yolcu ayak kalorifer tesisatı

***Aklıma gelenler bu kadar arkadaşlar genel olarak araç hakkında bilgi vermeye çalıştım, aşşağıdada kendi aracım ile ilgili bilgileri paylaşmaya çalışacağım dilimin döndüğünce...

Aracım 1993 üretimi 94 çıkışlı Opel Vectra A kasa SFI modeli.. Yüklemelerde pek tercih edilmeyen veya aşırı yüklemelere uygun olmayan 859 / ks400 kapak ile İzmir Torbalı üretimi.. Yaklaşık 2 yıl araştırdıktan ve bekledikten sonra Ankara ya 2 kez bu araç için gititm ve almak nasip oldu. Aracı bir e200 hastası emekli amcamız temiz görerek alıyor ve sonra yine e200 almak için satıyor bana nasip oluyor.

Aracı aldığımda dıştan çok diri dursada mekanik olarak bakımsızdı.. baskı balatası bitmiş, fren disklerinde çatlaklar, ön takım tamamen sesli, motor bakımları yapılmamış, antifrizi eski ve dere suyu gibiydi.

Ancak bu bakımsızlığa tezaten araç çok orjinal tutulmuştu, farları aynaları stopları fabrikasyon hatta üzerindeki yazılar bile orjinal ve yeni gibiydi.. fabrikanın bandında yapıştırılan bagaj takozu yapışkanları bile üzerindeydi.

Aracı aldıktan sonra ilk işim triger, v kayış, devidaim, yağ, antifriz, fren ve ön takım bakımlarını yapmak oldu. 2013 de yaptığım bu bakımlardan sonra 2018 sonlarındada tekrar aynı işlemleri tekrarladık.

***Genel olarak araca gerek olsun veya olmasın yapılanlar şöyle;
Triger seti continental
v kayışı bosch
bilya grubu ina
devirdaim graf
bujiler ngk standart
salıncaklar delphi
rot başları delphi
buji kabloları özel yapım performans tip
tüm filtre grubu gm
motor yağı lıquı moly mos2 10w 40
ön akslar orjinal
aks körükleri orjinal
ön fren diskleri hava kanallı gm marka
arka fren diskleri zimmermann (delikli performans tip)
4 amortisör (bilstein b4)
amortisör takozları bilstein
amortisör bilyaları ina
rot kolları delphi
külbütör havalandırma hortumları gm
ön viraj burçları gm, rotları gm
arka viraj burçları yan sanayi
arka amortisör takozları gm
ön fren balataları gm, arkalar bosch
termostat gm
motor ısı sensörü bosch
klima radyatörü orjinal gm
motor radyatörü orjinal behr
farlar orjinal carello
teyp orjinali kaset çalarlı
ön hoparölrler orjinali sıfır
arka hoparlörler morel
egsoz komple ağar marka 20xe
klima ve radyatör fanı röleleri gm
radyatör müşürü bilstein
tavan döşemesi yenilendi (kronik sarkıyordu)
abs beyni değişti (arıza yaptı)
alt taban komple pasa ve taş çarpmalarına karşı kauçuk pütürle kapatıldı
alt taban içten bitüself üzeri kauçuk köpükle kaplandı.
kapı dış sacı bitüself üzeri kauçuk köpükle kaplandı
kapı döşemeleri ince kat şeklinde kauçuk köpükle kaplandı.
c sütunu içten kauçuk köpükle kaplandı.
72 lik varta akü takıldı, elektrik tesisatı bez bantla kaplandı.
motor su hortumları değişti

sağ ayna hafta sonu park halindeyken kulaklarını ara ara çınlattığım biri tarafından tırnağı kırıldı.. yan sanayi takmak zorunda kaldım eskisini tamir edene kadar.
tamponları çiziklerden dolayı ben boyattım, sol ön çamurluk altı çizildi lokal yaptırdım ve sol kapı daki boya harici fabrikasyon gri duman boyası. kendim süngerle yıkıyorum kendim elde pasta cila veya kil atıyorum.. hafta sonları biniyorum, iş yerimin garajında bırakıyorum.. buna karşın özellikle yıllık izinlerimde deli gibi geziyorum, ayda 2 sefer istanbul - izmit yapıyorum gece otoban ile.. senede 10 bin Ekli dosyayı görüntüle 17511 Ekli dosyayı görüntüle 17512 Ekli dosyayı görüntüle 17513 Ekli dosyayı görüntüle 17514 Ekli dosyayı görüntüle 17515 Ekli dosyayı görüntüle 17516 Ekli dosyayı görüntüle 17517 km yi buluyor. değişmediğim motor kulakları kaldı, motor un külbütör contası bile değişmedi henüz onada özellikle el sürmüyorum.. sagılar sevgiler.. biraz uzun oldu kusura bakmayın :)
Maşallah, özellikle aracına böyle değer veren insanları gördükçe kendimi iyi hissediyorum, ve piyasaya daha olumlu bakıyorum, Vectra A GT'leri genel anlamda az buçuk biliyordum bayağı güçlü olduklarını da, ama o Lotus'lu SFI muhabbetini bilmiyordum, güzel bir yazı olmuş, aracınızı da sevdiğiniz belli oluyor, merak ettim de aracınız kaç bin km de acaba?

Foruma hoşgeldiniz.:)
 
Bulundugum memlekette bire bir ayni kasa garaj arabasi bir vectra var. Yasli bir dayida duruyor ve aracini cok seviyor. Isteyen kimseye de satmiyor. Grinin ustune kirmizi sticker detaylari her yanindan gectigimde bir daha baktiriyor. Kendisi de lpg'siz biniyor ve yanlisim olmasin ama 200 binleri falan daha gormemistir. Tamamen orjinal kullaniyor.

Bende 2.0 zetec 136 hp mondeo varken araclari deneme amacli yolda yurumek istedigim modellerden biriydi bu kasa vectra. Arkadasa cok israr etsem de dayisindan koparamadi araci :) Masaallah hocam kazasiz gunlerde kullanin insaallah.
 
arkadaşlar düzeltme yapamadığım için buraya not düşmek istedim "motor %37 yakıt / güç verimi ilede göz doldurur" kısmı hatalı yazım "%37 lik biz dizel motor veriminden sonra en verimli benzinli motorların arasında" olacak o kısım.. cümle yazım hatası için özür..
 
  • Beğeni
Tepkiler: berkecan
@sinan evet zamanının güzel arabalarıydı.. babamdada gl si vardı 18 sene kullandık.. içindeki anılarla beraber satıldı gitti..
 
  • Beğeni
Tepkiler: berkecan
Merhaba arkadaşlar konuyu benim gibi eski otomobillere ilgi duyanlar ve bu aracı merak edenler için açmak istedim..

C20XE Tarihcesi;

1986-87 yılları gibi o zamanlar GM bünyesinde bulunan Opel, 1982 senesinde Manta400 ile kazandığı Dünya Ralli Şampiyonluğu nunda vermiş olduğu referans ile tekrar İngiliz Cosworth firmasının kapısını çalar.Amacı Cosworth un kendileri için yapacakları performans motoruna mühendislik anlamında katkı sunmaları ve imalatını gerçekleştirmeleri.Nitekim o yıllarda Cosworth birçok firmaya aynı hizmeti sunuyor ve ortalıkta fırtınalar estiriyor.

Coswort dediğimiz gibi zaten Opel Manta400 ünde motoruna el atmıştı (her ne kadar fiyasko ile sonuçlansada Opel yine şansını deniyor)

GM ayrıca bünyesine kattığı BMW nin Alpina bölümünden ayrılma Frindz İndra (yazım hatası olabilir) isimli motor mühendisinide bu işin başına görevlendirir.

Geliştirilen motor kafası tamamen zor koşullar, yükleme ve güç, tork özellikleri baz alınarak geliştirilir.En son teknoloji ve Cosworth un özel döküm teknikleri ile dökülüp somuta taşınır. Bosch motronıc 2.5 versiyon ecu ile donatıldıktan sonra Mahle dövme pistonlarla taçlanır.

Ortaya çıkan motor artık 20XE kodlu bir yarış motorudur.Cosworth un döküm tekniği ile taşıdığı kapak neredeyse 400 nm gerilme kuvvetine dayanabilirken, Mahle pistonlar motorun atmosferik olarak 230 bg lere kadar yüklenebilmesine imkanda vermektedir.Bosch un yeni elektronik sistemide motorun verimini arttırmada azımsanamz bir katkı sağlar.Mekanik hava ölçer yerine artık daha sağlıklı ve stabilize ölçüm yapabilen elektronik hava ölçer gelmiştir.

Atmosferik olarakda yükleme imkanı veren motor %37 yakıt / güç verimi ilede göz doldurur.Günümüzde hala bu değer atmosferik bir motor için çok üst seviye denebilir.Ancak bunun dışında motorun en büyük özelliklerinden bir taneside tork sürekliliğidir. Yaklaşık olarak ! torkunun neredeyse %90 ını 3500 devir den sonra sabit değerlerde tutabilir. Doyurucu bir belge veya yazı bulamasamda emme manifoldu girişinde bulunan SFI kutusunun amacıda buna yönelik.

1987 senesinde 20XE Opel Kadett Gsi (astra nın öncülü) ye monte edilir.Ralli lerde onlarca başarı ve ödül kazanır.Ayrıca 156 bg stoc olarak da piyasaya sürülür ve satışı yapılır.Çok kısıtlıda olsa 4 kapı olarakda üretilir.
AB emisyon kuralları gereği katalizör eklenerek 150 bg e düşürülür. Aynı üretim yılı içerisinde gerçekleşen bu kanun değişikliğinden ötürü Kadett lerin de bir kısmı dahil bütün 20XE ler katalizör ilave edilerek üsretilir.Motor kodları C20XE olur ve artık 150 bg dir.

Detayları es geçiyorum..

Motor Kadett den sonra, Astra f GSİ, Vectra 2000, Vectra GT (vectra 2000 in ardılı) ve Calibra dada hizmet etmeye başlıyor.Bu süre zarfında distiribitör gidiyor, elektonik ateşleme geliyor.Ayrıca Turbo eklemesi (C20let) yapılarak Vectra Turbo 4x4 ve Calibra Turbo 4x4 dede kullanılıyor.

Günümüzde hala Chevrolet ve Lada takımlarında atmosferik ve turbo beslemeli olarak görev yapmakta. America da özellikle klasik araçlarda ucuz ve verimli olmasından dolayı tercih sebebi olabiliyor. Onlarca modifiye şirketi tarafından farklı tasarımlı buji kapağı desenine sahip.

F3 segmentinde Lotus şasisi ile hizmet etmiş, Kadett Boss modeli (yüklü) ile hacim/tork oranındaki birinciğini yıllar sonra Ferrari ye kaptırmış kıymeti bilinmeyen bir motor.

1991 yılından sonraki kapaklar Cosworth değil, KS firmasının aynı tasarımı korudukları üretimleridir.
Coscast, ks700, ks400 ve 859 kodlu kapaklar bulunmaktadır. Ks 400 ve 859 kodlu kapaklar son dönem c20xe lerde çıkmakta ve 220nm tork gerilme kuvveti dayanımı sunmaktadırlar.

1994 yılında AB emisyon kurallarının katılaşması ile üretimi durdurulan SFI yerini Ecotec motora bıraktı. Lotus üretimi kapak kullanan motor Opel in uzun yıllar "ayarlanmış emisyon değerleri" sloganınında başlangıcı oldu.Alt devirlerde daha canlı, daha iyi emisyon değerleri sunan motor genel kullanım amaçları göz önüne alınarak geliştirildi. Bosch ecu yerini Sıemens e bıraktı. 8 binlik devir kadranı 7 bine güncellendi.Bunun dışında aracın dışında hiçbir değişikliğe gidilmedi.

****MOTORUN GENEL ÖZELLİKLERİ (STOK)****

2000cc - 86 * 86 kare tip - 16V
150 bg, 190 nm tork
5 ileri getrag şanzıman
üstten çift eksantrik
Bosch Motronic 2.5 / 2.8

****ARACIN GENEL ÖZELLİKLERİ****

4 fren disk (önler hava kanallı)
Abs, aktif ön emniyet kemerleri, 5.yolcu kemeri
4 koltuk yolcu kafalığı, önler Recaro koltuk, bel ve sırt desteği
Ayarlanabilir direksiyon
Çelik ile güçlendirilmiş üst tavan rayları, alt eşikler, güvenlik kafesi, kapı içi çift çelik barlar
15 inç lik pervane tip jant.
6 hoparlör, otomatik anten
4 tam otomatik cam
Deri direksiyon ve vites topuzu
Arka cam çocuk kilidi, arka kapı çocuk kilitleri, arka cam buz çözücü
Yatabilen arka koltuklar, bagaja ulaşım kapağı, arka kol dayama
Üretilme yılına göre elektrikli sanruf veya airbag
Elektrikli ısıtmalı yan aynalar, gece modlu dikiz aynası
Hidrolik sert spor direkiyon, sert süspansiyon (bilstein b4)
Yükseklik ayarlı ön koltuklar, ayarlanabilen kafalıklar
Yol bilgisayarı, klima, sirkülasyon kapatıcı, soğutmalı torpido
Fabrikasyon renkli cam (karartmalı değil)
Işık şiddeti ayarlanabilen kadran ve yan aydınlatmalar.
Yumuşak malzeme torpido, kapı kol dayamaları ve kapı üst kısımları
Manuel arka perde
Motor, cam suyu ve balata sensörü, dış aydınlatma ampulleri kontrolü
Fabikasyon cam kaldırma modülü
Kapılar açıkken otomatik devreye giren dörtlü
Gecikmeli sönen tavan aydınlatması
Arka yolcu ayak kalorifer tesisatı

***Aklıma gelenler bu kadar arkadaşlar genel olarak araç hakkında bilgi vermeye çalıştım, aşşağıdada kendi aracım ile ilgili bilgileri paylaşmaya çalışacağım dilimin döndüğünce...

Aracım 1993 üretimi 94 çıkışlı Opel Vectra A kasa SFI modeli.. Yüklemelerde pek tercih edilmeyen veya aşırı yüklemelere uygun olmayan 859 / ks400 kapak ile İzmir Torbalı üretimi.. Yaklaşık 2 yıl araştırdıktan ve bekledikten sonra Ankara ya 2 kez bu araç için gititm ve almak nasip oldu. Aracı bir e200 hastası emekli amcamız temiz görerek alıyor ve sonra yine e200 almak için satıyor bana nasip oluyor.

Aracı aldığımda dıştan çok diri dursada mekanik olarak bakımsızdı.. baskı balatası bitmiş, fren disklerinde çatlaklar, ön takım tamamen sesli, motor bakımları yapılmamış, antifrizi eski ve dere suyu gibiydi.

Ancak bu bakımsızlığa tezaten araç çok orjinal tutulmuştu, farları aynaları stopları fabrikasyon hatta üzerindeki yazılar bile orjinal ve yeni gibiydi.. fabrikanın bandında yapıştırılan bagaj takozu yapışkanları bile üzerindeydi.

Aracı aldıktan sonra ilk işim triger, v kayış, devidaim, yağ, antifriz, fren ve ön takım bakımlarını yapmak oldu. 2013 de yaptığım bu bakımlardan sonra 2018 sonlarındada tekrar aynı işlemleri tekrarladık.

***Genel olarak araca gerek olsun veya olmasın yapılanlar şöyle;
Triger seti continental
v kayışı bosch
bilya grubu ina
devirdaim graf
bujiler ngk standart
salıncaklar delphi
rot başları delphi
buji kabloları özel yapım performans tip
tüm filtre grubu gm
motor yağı lıquı moly mos2 10w 40
ön akslar orjinal
aks körükleri orjinal
ön fren diskleri hava kanallı gm marka
arka fren diskleri zimmermann (delikli performans tip)
4 amortisör (bilstein b4)
amortisör takozları bilstein
amortisör bilyaları ina
rot kolları delphi
külbütör havalandırma hortumları gm
ön viraj burçları gm, rotları gm
arka viraj burçları yan sanayi
arka amortisör takozları gm
ön fren balataları gm, arkalar bosch
termostat gm
motor ısı sensörü bosch
klima radyatörü orjinal gm
motor radyatörü orjinal behr
farlar orjinal carello
teyp orjinali kaset çalarlı
ön hoparölrler orjinali sıfır
arka hoparlörler morel
egsoz komple ağar marka 20xe
klima ve radyatör fanı röleleri gm
radyatör müşürü bilstein
tavan döşemesi yenilendi (kronik sarkıyordu)
abs beyni değişti (arıza yaptı)
alt taban komple pasa ve taş çarpmalarına karşı kauçuk pütürle kapatıldı
alt taban içten bitüself üzeri kauçuk köpükle kaplandı.
kapı dış sacı bitüself üzeri kauçuk köpükle kaplandı
kapı döşemeleri ince kat şeklinde kauçuk köpükle kaplandı.
c sütunu içten kauçuk köpükle kaplandı.
72 lik varta akü takıldı, elektrik tesisatı bez bantla kaplandı.
motor su hortumları değişti

sağ ayna hafta sonu park halindeyken kulaklarını ara ara çınlattığım biri tarafından tırnağı kırıldı.. yan sanayi takmak zorunda kaldım eskisini tamir edene kadar.
tamponları çiziklerden dolayı ben boyattım, sol ön çamurluk altı çizildi lokal yaptırdım ve sol kapı daki boya harici fabrikasyon gri duman boyası. kendim süngerle yıkıyorum kendim elde pasta cila veya kil atıyorum.. hafta sonları biniyorum, iş yerimin garajında bırakıyorum.. buna karşın özellikle yıllık izinlerimde deli gibi geziyorum, ayda 2 sefer istanbul - izmit yapıyorum gece otoban ile.. senede 10 bin Ekli dosyayı görüntüle 17511 Ekli dosyayı görüntüle 17512 Ekli dosyayı görüntüle 17513 Ekli dosyayı görüntüle 17514 Ekli dosyayı görüntüle 17515 Ekli dosyayı görüntüle 17516 Ekli dosyayı görüntüle 17517 km yi buluyor. değişmediğim motor kulakları kaldı, motor un külbütör contası bile değişmedi henüz onada özellikle el sürmüyorum.. sagılar sevgiler.. biraz uzun oldu kusura bakmayın :)
Öncelikle merhaba konunuzu önce görmüştüm takip ediyordum yazmaya şimdi fırsat buldum öncelikle konunuzu böyle açtığınız içn bu bilgileri bizimle paylaştığınız içn size çok teşekkür ederim sayenizde bilgilendim bu bilgiler benim için çok değerli çünkü bu motoru çok merak ediyordum Opel i efsane yapan motorlarddan biri bence bi de bu model hakkında bilgim çok yoktu gerçekten çok merak ediyordum bu Vectra lari böyle temiz orjinal görünce çok mutlu oldum maşallah aracınız gerçekten çok güzel Rabbim kaza bela vermesin Opel in bu eski astra ve vectra daki f kasaları gerçekten çok güzel ve başarılı bence bizde de 98 model astra var f kasa station Wagon yıllardır bizde mutluyuz onunla:) çok seviyorum onu
 
Son düzenleme:
  • Beğeni
Tepkiler: ercanalhan
Öncelikle merhaba konunuzu önce görmüştüm takip ediyordum yazmaya şimdi fırsat buldum öncelikle konunuzu böyle açtığınız içn bu bilgileri bizimle paylaştığınız içn size çok teşekkür ederim sayenizde bilgilendim bu bilgiler benim için çok değerli çünkü bu motoru çok merak ediyordum Opel i efsane yapan motorlarddan biri bence bi de bu model hakkında bilgim çok yoktu gerçekten çok merak ediyordum bu Vectra lari böyle temiz orjinal görünce çok mutlu oldum maşallah aracınız gerçekten çok güzel Rabbim kaza bela vermesin Opel in bu eski astra ve vectra daki f kasaları gerçekten çok güzel ve başarılı bence bizde de 98 model astra var f kasa station Wagon yıllardır bizde mutluyuz onunla:) çok seviyorum onu


Opel i sevdiren modellerdir Vectra A ve Astra F bu yüzden yerleri farklıdır. Fanlarıda çoktur.

Arabamı çok seviyorum, belkide bu yüzdendir onun hakkında bilgi edinmek çok hoşuma gidiyor... bide ayağımın altında kıpır kıpır motoru hissetmekte güzel bir duygu.

güle güle kullanın :)
 
  • Beğeni
Tepkiler: berkecan
Opel i sevdiren modellerdir Vectra A ve Astra F bu yüzden yerleri farklıdır. Fanlarıda çoktur.

Arabamı çok seviyorum, belkide bu yüzdendir onun hakkında bilgi edinmek çok hoşuma gidiyor... bide ayağımın altında kıpır kıpır motoru hissetmekte güzel bir duygu.

güle güle kullanın :)
Testi gelse efsane olur bence aklınızda var mı aracınızın testini çektirmek
 
attığım bu iki videoyu izlemediysenizmutlaka izleyin özellikle bu videoda Astra gsi nin ralli aracı vardı ondan da bahsediyorlardi
 
f kasa testini izledim, bizim camiada aşşa yukarı herkes birbirini tanır. bu araçda şanslı arabalardan birtanesi..

açıkcası test edilmesi için bir talebim olmadı ama, dışarda gençlerin talepleri daha modern ve teknolojik araçlara yönelik.. birçok sosyal medya kullanıcından yaşca büyük bu otomobiller artık :) yani arz talep düşünüldüğünde test olarak pek albenili durmuyor gibi, bende böyle düşünüyorum zaten.

...ve bir gerçek varki tip olarakda pek yakışıklı sayılmaz :) (otobanda sol şeritte selektör yapıyorum mesela adam çekilir gibi oluyor, sonra aynaya bakıyor bakması ile tekrar sol şeride gelip basması bir oluyor :) ... )

bilmem açıklayıcı olabildimmi
 
Eskilerden bir oto dergisinden bulduğum yazının bir kısmınıda paylaşmak istedim...

...Michael Schumacher, Jarno Trulli, Nick Heidfeld ve Alexander Wurz gibi gelecekteki F1 yıldızlarını üreten Formula 3 motor yarışında 20xe nam-ı diğer kırmızı kapak Dünya nın en başarılı motoru oldu.Alfa Romeo, Fiat, Mercedes-Benz, Toyota ve VW gibi markaları geride bırakarak sadece Almanya da 163 F3 galibiyeti, Dünya çapında 30 ulusal şampiyonluk kazandı...
 
  • Beğeni
Tepkiler: berkecan
Eskilerden bir oto dergisinden bulduğum yazının bir kısmınıda paylaşmak istedim...

...Michael Schumacher, Jarno Trulli, Nick Heidfeld ve Alexander Wurz gibi gelecekteki F1 yıldızlarını üreten Formula 3 motor yarışında 20xe nam-ı diğer kırmızı kapak Dünya nın en başarılı motoru oldu.Alfa Romeo, Fiat, Mercedes-Benz, Toyota ve VW gibi markaları geride bırakarak sadece Almanya da 163 F3 galibiyeti, Dünya çapında 30 ulusal şampiyonluk kazandı...
Vay be yani bu motor formula araçlarında da mı kullanılmış