Rodaj hakkında bilgilendirme

alkın

Alkın Uslu
Panpa
1,362
Marka
Audi
Selamlar, forumda buna benzer konular var ancak ben özellikle küçük hacim düşük güc benzinli bir aracın rodajı hakkında dikkat edilmesi gereken bir şey var mı diye özellikle sormak istediğim için konuyu açtım.

Aracım bildiğiniz gibi 2004 model BBY kodlu motora sahip 1.4 16V Polo otomatik ve şuan 205.000 km'de yataklar, pistonlar, sübaplar vs vs değişecek motor içindeki tüm parçaların değişimi ve rektefiye işçiliği ile kapsamlı bir revizyona girdi.

Haftaiçinde teslim alacağım muhtemelen, teslim aldıktan sonra sanayideki kulaktan dolma bilgilerle değil kitabına uygun şekilde bir rodaj süreci geçirmek istiyorum.

10w40 mos2 katkılı liqui moly yağ ve mann yağ filtresi aldım, işler bitince araca bu konulacak (siyah yağ olan liqui moly yağı).

Bundan sonrasında hangi devir aralığında kaç km kullanmalıyım, yağı tekrar ne zaman yenilemeliyim, ceratec gibi katkılar kullanmalı mıyım?

Bilgilendirirseniz çok sevinirim.
 
Selam kardeşim, hayırlı uğurlu olsun ve geçmiş olsun diyelim. MoS2’li 10W-40 seçimine de helal olsun. Şimdi rodaj işine gelelim, toplam 1000 km’yi iki parçaya bölelim: İlk 500 km tam dikkatli olacağız, sonraki 500 km’de biraz daha rahat ederiz ama yine de yüklenmeyelim. İlk 500 km’de kesinlikle kickdown yapma, ani gaz tepkisi verme. Devir mümkünse 5000’i geçmesin, ideal olarak 2000-4000 arasında takılsın araba. Ne çok düşük devirde uzun süre tut ne de sürekli yüksekte, akışında kullan işte. Şehir içi dur-kalk, hafif yokuşlar falan en iyisi, ara sıra biraz daha kararlı gaz verip bırakabilirsin ama tam gaz asla yok. Hız da 120-130’ü geçmesin. Soğukken de 30-60 saniye rölantide bekle, hemen yola çıkma. 500 km’den sonra biraz esneriz rahatlarız birz daha, devri 5000’e kadar çıkarmana bir şey demez ama hâlâ tam performans yüklemesi yapma, kickdown’u minimumda tut. Uzun yol yapacaksan eğer, mümkünse hafif iniş çıkışlı yolları tercih et, sabit otoban devri şimdilik az olsun.1000 km dolunca mutlaka yağını ve filtresini değiştir, içinde biriken talaşlar falan temizlensin. Yine aynı yağı koyabilirsin ya da istersen iyi bir 5W-40’a geçersin. O değişimden sonra CeraTec katmayı düşünebilirsin, motoru daha da sessiz ve korunaklı yapar. Bu arada ilk 500 km’de yağ çubuğunu arada kontrol et, tüketim olabilir normaldir. Herhangi bir tuhaf ses, vuruntu falan olursa hemen ustaya dön eline levye al tabii. Böyle yaparsan motor ikinci baharını güzel yaşar, 1000 km sonrası rahat rahat keyfini sürersin. Yolun açık olsun, bir şey olursa yaz yine numaram var nasılsa 😂
 
Son düzenleme:
MoS2'li veya Ceratec'li yağ rodaj için kullanılmaz. Sürtünme azaltıcı ve aşınma önleyici katkılar bunlar. Rodajın amacı zaten segman ve gömlekleri kontrollü sürtünmeyle alıştırmak. Hatta mümkün mertebe mineral yağ kullanılır ama tabi bulması zor.

2004 model polo motoru muhtemelen yağ pompası dahil komple revize edildiği zaman 10w40 biraz kalın gelebilir. 5w30 öneririm. Gene de yağ rehberleri ne öneriyorsa o. Artık sıfır motor çünkü.

Kitabına göre yapmaya gelince:

Motor toplandıktan hemen sonra 10-15 dakika rölanti-2000 devir aralığı çalıştırıp bir daha yağı değişmeli. İster istemez çapaklar, kirler kalıyor motorun içinde rektifiye sonrası. Düzgün yıkama olmuyor. O yağ ve filtresi bir değişmeli. Rodajda o maddeler motorun içinde gezmemeli. Ayrıca yatak alıştırması da yapılmış oluyor.

Ardından yeni konan yağ ile 500-1000 km yapmak iyidir. Mümkün mertebe kısa sürüşlerden kaçınmalı. Motoru ideal sıcaklıkta kullanmalı. Çok bebek muamelesi yapmaya lüzum yok. Yük görmeden segman tam alışmaz. Uzun süre olmamak kaydıyla yarı gaza kadar yolu var. Hatta 2000-4000 arasını yarı gazla çıkıp ardından gazı bırakarak tekrar 2000'e inme manevrası yapılabilir 3-4 kez. Hem yükte hem kompresyonda segman alışsın. 1000 km sonra yağı değişecek tekrardan. Sonra ne yağ istersen konabilir.

Bu süreçte bir miktar yağ eksiltmesi normaldir. Hatta merak edip kompresyon ölçümü yapılırsa da bir miktar düşük çıkacaktır :)
 
Son düzenleme:
MoS2'li veya Ceratec'li yağ rodaj için kullanılmaz. Sürtünme azaltıcı ve aşınma önleyici katkılar bunlar. Rodajın amacı zaten segman ve gömlekleri kontrollü sürtünmeyle alıştırmak. Hatta mümkün mertebe mineral yağ kullanılır ama tabi bulması zor.

2004 model polo motoru muhtemelen yağ pompası dahil komple revize edildiği zaman 10w40 biraz kalın gelebilir. 5w30 öneririm. Gene de yağ rehberleri ne öneriyorsa o. Artık sıfır motor çünkü.

Kitabına göre yapmaya gelince:

Motor toplandıktan hemen sonra 10-15 dakika rölanti-2000 devir aralığı çalıştırıp bir daha yağı değişmeli. İster istemez çapaklar, kirler kalıyor motorun içinde rektifiye sonrası. Düzgün yıkama olmuyor. O yağ ve filtresi bir değişmeli. Rodajda o maddeler motorun içinde gezmemeli. Ayrıca yatak alıştırması da yapılmış oluyor.

Ardından yeni konan yağ ile 500-1000 km yapmak iyidir. Mümkün mertebe kısa sürüşlerden kaçınmalı. Motoru ideal sıcaklıkta kullanmalı. Çok bebek muamelesi yapmaya lüzum yok. Yük görmeden segman tam alışmaz. Uzun süre olmamak kaydıyla yarı gaza kadar yolu var. Hatta 2000-4000 arasını yarı gazla çıkıp ardından gazı bırakarak tekrar 2000'e inme manevrası yapılabilir 3-4 kez. Hem yükte hem kompresyonda segman alışsın. 1000 km sonra yağı değişecek tekrardan. Sonra ne yağ istersen konabilir.

Bu süreçte bir miktar yağ eksiltmesi normaldir. Hatta merak edip kompresyon ölçümü yapılırsa da bir miktar düşük çıkacaktır :)
Abi çok teşekkür ederim, bunu da mutlaka dikkate alacağım.
 
  • Beğeni
Tepkiler: Otto Çevrimi
MoS2'li veya Ceratec'li yağ rodaj için kullanılmaz. Sürtünme azaltıcı ve aşınma önleyici katkılar bunlar. Rodajın amacı zaten segman ve gömlekleri kontrollü sürtünmeyle alıştırmak. Hatta mümkün mertebe mineral yağ kullanılır ama tabi bulması zor.

2004 model polo motoru muhtemelen yağ pompası dahil komple revize edildiği zaman 10w40 biraz kalın gelebilir. 5w30 öneririm. Gene de yağ rehberleri ne öneriyorsa o. Artık sıfır motor çünkü.

Kitabına göre yapmaya gelince:

Motor toplandıktan hemen sonra 10-15 dakika rölanti-2000 devir aralığı çalıştırıp bir daha yağı değişmeli. İster istemez çapaklar, kirler kalıyor motorun içinde rektifiye sonrası. Düzgün yıkama olmuyor. O yağ ve filtresi bir değişmeli. Rodajda o maddeler motorun içinde gezmemeli. Ayrıca yatak alıştırması da yapılmış oluyor.

Ardından yeni konan yağ ile 500-1000 km yapmak iyidir. Mümkün mertebe kısa sürüşlerden kaçınmalı. Motoru ideal sıcaklıkta kullanmalı. Çok bebek muamelesi yapmaya lüzum yok. Yük görmeden segman tam alışmaz. Uzun süre olmamak kaydıyla yarı gaza kadar yolu var. Hatta 2000-4000 arasını yarı gazla çıkıp ardından gazı bırakarak tekrar 2000'e inme manevrası yapılabilir 3-4 kez. Hem yükte hem kompresyonda segman alışsın. 1000 km sonra yağı değişecek tekrardan. Sonra ne yağ istersen konabilir.

Bu süreçte bir miktar yağ eksiltmesi normaldir. Hatta merak edip kompresyon ölçümü yapılırsa da bir miktar düşük çıkacaktır :)

++++ katılmakla birlikte ben de aynı şeye değineceğim. Polo’nun 1.4 motoru zaten yağlama tasarımı nedeniyle olabildiğince hızlı yağlama gerektiriyor, bu nedenle yağın soğukta akışkan olması bu ve selefi modeller için oldukça elzem. Mos2 ise yaşlı motorlarda iş yapması için tasarlanmış, katkılı bir yağ. Sıfır motorda hiç ihtiyaç olmayan bir iş. Polo için 0W-30’dan 5W-40’a kadar yağ kullanılabilir ancak lifter sağlığı için olabildiğince tam sentetik ve akışkan tarafta kalmak en iyisi.
 
++++ katılmakla birlikte ben de aynı şeye değineceğim. Polo’nun 1.4 motoru zaten yağlama tasarımı nedeniyle olabildiğince hızlı yağlama gerektiriyor, bu nedenle yağın soğukta akışkan olması bu ve selefi modeller için oldukça elzem. Mos2 ise yaşlı motorlarda iş yapması için tasarlanmış, katkılı bir yağ. Sıfır motorda hiç ihtiyaç olmayan bir iş. Polo için 0W-30’dan 5W-40’a kadar yağ kullanılabilir ancak lifter sağlığı için olabildiğince tam sentetik ve akışkan tarafta kalmak en iyisi.
İade edip 5w40a mı geçeyim dersiniz yani
 
  • Beğeni
Tepkiler: S.Asil ve cerberra
İade edip 5w40a mı geçeyim dersiniz yani
Hatta 5W-30. Liqui Moly istiyorsan 4200 serisini tercih edebilirsin, çok geniş spectrumlu bir yağdır, öyle ki 5W-40 isteyen motorlara dahi koyulabiliyor. Rodaj konusunda zaten her şey net yazılmış en sağlıklı yol o şekilde olur, o kadar uğraşmaya gerek yok dersen daha düşük spectrumlu güvenilir bir 5W-30 yağı 5000 km kadar kullanıp yağ filtresiyle birlikte değiştirip sonraki her değişimi 15 binde bir yapabilirsin. Özellikle Ankara'da parklanıyorsa o motorda 10W yağ kullanma bence, gereksiz kalın gelir.
 
İade edip 5w40a mı geçeyim dersiniz yani
İlk yapı @Otto Çevrimi nin dediği gibi sürtünmeyi iyileştirmek için yapılan bir yağ değilde standart kalite sentetik bir 5w40 yağ kullanmanız daha iyi olur bence de. Sonrasında lifter problemi yaşamamanız için önemli bir durum. Yoksa benim gibi ( yağı toplayan tamirci koymuşut ve 20w50 koyduklarından lifterlee içeriden çizilmişti sonrasını biliyorsunuz zaten)

Genelde bahsedilmiş ama ben ilk bin kilometreden sonra ikinci bin kilometreye kadar sıkıştır bırak mantığıyla kullanmıştım. Beş bininci kilometrede rodajı tamamen bitirebilirsiniz ama yine de sekmanların alışması ve kompresyonun sağlıklı olması için sekmanların tam oturması ve honlamadan sonra oluşan çizgilen güzel alışması gerekiyor.
 
  • Beğeni
Tepkiler: cerberra
abilerim yanlışım varsa düzeltin demek için özetlemek istiyorum hem sizden aldığım bilgiler hem de araştırmalarım konusunda şöyle bir yol izleyeyim diyorum:

motoru yapan ustam shell bayisi, shell multi-ect 5w30 ile motora ilk startı verip 15 dk rölantide çalıştıracağım.

15 dk sonunda bu yağı ve yağ filtresini gene shell ect 5w30 ve mann yağ filtresi ile değiştireceğim.

ardından 1000 km'ye kadar mümkün olduğunca kısa yolculuklardan ve cold start harici rölantide çalıştırmadan kaçınarak, 2000-4000 arasındaki devir bandında gezdirme yaparak ve hiçbir zaman tam gaz vermeyerek arabayı kullanacağım.

1000 km sonunda da içindeki yağı 5w40 ya da 10w40 ile (kitapçık 5w30 ya da 5w40 tavsiye etmiş ama sanayide herkes bu motora 10w40 koyuyor, o yüzden bilemedim) motul, shell, lm gibi üst kaliteli bir yağ ve mann/mahle filtre ile değişimi sağlayıp artık canını okumayacak şekilde normal kullanımına devam edeceğim.

5000 km sonra da komple bakıma sokarım muhtemelen, o bakımdan sonra normal bir araba gibi sürerim iyice, yeri gelince dip gaz yapmak gibi.

tek sorum birkaç yerde 1000 km yağ değişiminin sonuna yaklaştığınızda motoru zorlayın diyenler olmuş, bu normal mi?
 
  • Beğeni
Tepkiler: Otto Çevrimi
abilerim yanlışım varsa düzeltin demek için özetlemek istiyorum hem sizden aldığım bilgiler hem de araştırmalarım konusunda şöyle bir yol izleyeyim diyorum:

motoru yapan ustam shell bayisi, shell multi-ect 5w30 ile motora ilk startı verip 15 dk rölantide çalıştıracağım.

15 dk sonunda bu yağı ve yağ filtresini gene shell ect 5w30 ve mann yağ filtresi ile değiştireceğim.

ardından 1000 km'ye kadar mümkün olduğunca kısa yolculuklardan ve cold start harici rölantide çalıştırmadan kaçınarak, 2000-4000 arasındaki devir bandında gezdirme yaparak ve hiçbir zaman tam gaz vermeyerek arabayı kullanacağım.

1000 km sonunda da içindeki yağı 5w40 ya da 10w40 ile (kitapçık 5w30 ya da 5w40 tavsiye etmiş ama sanayide herkes bu motora 10w40 koyuyor, o yüzden bilemedim) motul, shell, lm gibi üst kaliteli bir yağ ve mann/mahle filtre ile değişimi sağlayıp artık canını okumayacak şekilde normal kullanımına devam edeceğim.

5000 km sonra da komple bakıma sokarım muhtemelen, o bakımdan sonra normal bir araba gibi sürerim iyice, yeri gelince dip gaz yapmak gibi.

tek sorum birkaç yerde 1000 km yağ değişiminin sonuna yaklaştığınızda motoru zorlayın diyenler olmuş, bu normal mi?
Benim tek takıldığım nokta normal kullanımda kalın yağa geçilmesi. Şimdi motor zaten sıfır olacağı için üretici tarafından onaylanan en ince yağ kullanılabilir gibi geliyor bana. Yani hiç yoktan 10w40 koymayıp tam sentetiğe yönelmek lazım gibi geldi normal kullanmaya geçtikten sonra.

Son kısım için de; içinde o yağ varken ben zorlamazdım, onu demelerindeki amaç muhtemelen daha çok çapak vs toplayıp kurtulmak ama sen zaten ikinci bakımı da 5bin civarı yaparım diyorsun o yağ ile bi tık daha zorlamak daha mantıklı sanki
 
Son düzenleme:
Benim tek takıldığım nokta normal kullanımda kalın yağa geçilmesi. Şimdi motor zaten sıfır olacağı için üretici tarafından onaylanan en ince yağ kullanılabilir gibi geliyor bana. Yani hiç yoktan 10w40 koymayıp tam sentetiğe yönelmek lazım gibi geldi normal kullanmaya geçtikten sonra.

Son kısım için de; içinde o yağ varken ben zorlamazdım, onu demelerindeki amaç muhtemelen daha çok çapak vs toplayıp kurtulmak ama sen zaten ikinci bakımı da 5bin civarı yaparım diyorsun o yağ ile bi tık daha zorlamak daha mantıklı sanki
0 motor ama sonuçta rektefiyeli ya, nedense hiçbir zaman fabrika toleransında olmayacak gibi geliyor.

o sebeple 10w40 dedim abi
 
0 motor ama sonuçta rektefiyeli ya, nedense hiçbir zaman fabrika toleransında olmayacak gibi geliyor.

o sebeple 10w40 dedim abi
Toleranslar fabrika kadar dar olmasa da, yinede 0 motor toleranslarında olacaktır. Bence yağlamaya daha fazla özen gösterilmeli diye düşünüyorum. En azından rodaj zamanı daha ince yağ kullanmak mantıklı olabilir. Yağ yakımını da kontrol edersiniz, takipli olarak eksilme var mı yok mu?

Ankara'da bir BMW ustası var, rektefiye sonrası top speed falan yapıyor. İki kez yazdım, rodaj yapmadan zorlamayın aracı diye, o da patlayacaksa bende patlasın diyor. 0 arabalar da rodaj mı oluyor diyor. Sanayide ki ustaların hepsi bildiğini yapıyor anlayacağınız. G20'nin kitapçığında rodaj bölümü hala var bu arada, hangi km'lerde araç nasıl kullanılmalı yazmışlar.

Bundan dolayı 5w30 kullanmanın size zararı olmayacaktır, aksine ilk çalıştırmada daha iyi yağlama sağlar diye düşünüyorum.
 
Son düzenleme:
Toleranslar fabrika kadar dar olmasa da, yinede 0 motor toleranslarında olacaktır. Bence yağlamaya daha fazla özen gösterilmeli diye düşünüyorum. En azından rodaj zamanı daha ince yağ kullanmak mantıklı olabilir. Yağ yakımını da kontrol edersin, takipli olarak eksilme var mı yok mu?

Ankara'da bir BMW ustası var, rektefiye sonrası top speed falan yapıyor. İki kez yazdım, rodaj yapmadan zorlamayın aracı diye, o da patlayacaksa bende patlasın diyor. 0 arabalar da rodaj mı oluyor diyor. Sanayide ki ustaların hepsi bildiğini yapıyor anlayacağınız. G20'nin kitapçığında rodaj bölümü hala var bu arada, hangi km'lerde araç nasıl kullanılmalı yazmışlar.

Bundan dolayı 5w30 kullanmanın size zararı olmayacaktır, aksine ilk çalıştırmada daha iyi yağlama sağlar diye düşünüyorum.
o zaman @Toprak abi ve senin de dediğin üzerinde rodaj yağından sonra da 5w30 ile devam edeyim abi çünkü fabrika verisi 5w30.

usta her ne kadar abim gibi samimi ve güvendiğim birisi de olsa sanayide öğrenilmiş bilgilerle rodaj yapmak ya da zorlamak yerine tekniğine uygun şekilde ilk marş basmasında ben de dükkanda olacağım ve rodajı ilk marştan itibaren kendim yapacağım.
 
o zaman @Toprak abi ve senin de dediğin üzerinde rodaj yağından sonra da 5w30 ile devam edeyim abi çünkü fabrika verisi 5w30.

usta her ne kadar abim gibi samimi ve güvendiğim birisi de olsa sanayide öğrenilmiş bilgilerle rodaj yapmak ya da zorlamak yerine tekniğine uygun şekilde ilk marş basmasında ben de dükkanda olacağım ve rodajı ilk marştan itibaren kendim yapacağım.
Mantıklı olan da bu geliyor bana. Çünkü zaten segmanlar yeni ve silindir cidarı yeniden işlenmiş olacak. Honlanma olacak. Toleransları da 0 motor toleransları hedeflenecek. Artık tezgahların kalibrasyonu bakımı vs. tabiki sapması olur ama o kadar da farklı olmaması lazım. Eğer rodaj sonrası aşırı yağ tüketimi var ise, bence rektefiye işlemi sorgulanmalıdır.

Günün sonunda rodaj zaten parçaların birbirine alışması ve birbirini aşındırması aslında. Bizim isteğimiz de bu aşındırma sürecinin olabildiğince bizim kontrolümüzde ve bizim istediğimiz koşullarda olması. Ustalar bugüne kadar kaç kişiye rodajı kendisi yapmıştır, ya da kaç kişi bu kadar hakkını vermiştir, soru işareti. Aksine yeni motor diye eminim ki kökleye kökleye çıkan çok olmuştur saniyeden. Ondan dolayı vence kalın yağ koyup bazı şeyleri tolere ediyorlar.

Aksi senaryo da düşünsenize, araca motor yaptırdınız. Rodaj zaten hak getire. Koydunuz olması gereken yağı, 10k km sonra araç yine yağ yakıyor. Çapaklar cidarları mahvetmiş, yağ filtresi artık çapak bile geçiriyor. Ustaya da bir şey denmez, bu motorlar tutmuyor ya sat sen bunu der geçer. Uğraşmaz yani.
 
Son düzenleme:
0 motor ama sonuçta rektefiyeli ya, nedense hiçbir zaman fabrika toleransında olmayacak gibi geliyor.

o sebeple 10w40 dedim abi
Ya şöyle söyleyim o motoru yaptırmadan o km de normal kullanıyor olsam bile 10w40 tan incesini denerdim mutlaka, bence eksiltme olmaz ama olsa bile ben yağ dumanı kokusu vs. olmadıkça olabildiğince ince yağı kullanıp iki bakım arası az bi eklemeyi kabul ederim ilk marştaki yağlamayı iyileştirmek adına. Bi de vw ler zaten itici sorunlarıyla meşhur arabalar bunun en büyük sebebi de ilk marşta motorun üst taraflarının yağsız kalması, e bunun çözümü de daha kolay yukarı çıkabilecek bi yağ.

Yani özetle fabrikasyon ayar olmasa bile o motor 200k km lerdeyken normal şartlarda 5w40 la falan sorunsuz çalışır bence, sen bi de motor yaptırıyosun eğer önerilen speclerde 5w30 dahilse koyup denersin, son çare 10w40 olsun
 
Son düzenleme: