Şasi doğrultma hakkında

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...

bt

Takipçi
Destekçi
18,501
Marka
Honda
Arkadaşlar Merhabalar.

Bazılarınızın bildiği üzere geçenlerde Mazda'mız kaza yapmıştı. Fotoğrafları da şurada.

Şimdi bu arabanın onarımında küçük bir şasi doğrultma işlemi gerekeceğini söylemişler. Onu duyunca arabayla azıcık alakası olan herkes gibi benim de midem bulandı. 3 hafta sonra onarımı bitti, araba servisten çiçek gibi çıkmış. Hayırlı olsun dedik.

Benim danışacağım konu şu:
Serviste el değmeden sadece makina işçiliğiyle şasi doğrultmuşlar. O nasıl oluyor bilmiyorum, bilen aydınlatabilir mi? Elin ince ayarıyla kabasını göz kararı, incesini elde ölçüm cihazlarıyla ölçme olmadan; direk makinelerle bu iş nasıl oluyor? Fabrikaların üretim tesislerindeki robotlar tarzı, lazerlerle ölçüm yapabilen makinelerle filan mı yapıyorlar nasıl oluyor? Yetkili servisler kaporta tarafında çıtayı oraya kadar çıkarttılar mı? Yoksa "el değmeden, makineyle" sözünden kasıtları aşina olduğumuz daha basit yöntemler mi?

Bizimkiler bayağı kullanmış etmiş, hiç sıkıntı yok arabada diyorlar. Arabanın kazalı halini de, onarılmış halini de henüz görmedim ama gören ve kullanan herkes gayet temiz yapılmış dedi. Açıkçası gördüğümde ben de aynı kanıda olursam, arabayı gerçekten sıfır kusurla toparlamışlarsa bu konuda merakım bir kat daha artacak.
 
  • Beğeni
Tepkiler: alfhonso ve Cenk
Faturayı kafamda 15.000 hesaplamıştım ama 20.000 çıkmış. Ben tek far değişir diye düşünüyordum, ötekinde sadece çizik olmasına rağmen değiştirmişler. Nasıl oldu bilmiyorum ama sigorta raporunda da kusur 8/8 karşı tarafta çıkmış. Değer kaybı da kovalayacaklar şimdi.

Bir de forum ahalisine danışacağım bir şey var.
Çok geçmiş olsun hocam tekrardan.. Ailedeki bmw'ye 27 bin lira masraf çıktı demiştim ki sizinkinin bu kadar tutacağını sanmıyordum ama en azından araba iyi onarılmış ve 8/8 karşı taraf suçlu bulunmuş diye bir teselli bulmak mümkün gibi gözüküyor.

Şase onarımı meselesine gelince; aracın kazalı resimlerinden hatırladığım kadarıyla en fazla darbeyi önden almıştı. Şasi onarım işlemi ön taraftan mı gerçekleşti ? Eğer ön taraftan gerçekleştiyse şasenin ön tarafında küçük çaplı darbeleri belli ölçüde emebilsin, kazanın şiddeti yekpare şekilde bütün olarak üretilen şasenin aslına direkt zarar gelmesin diye ön kısıma şaseyle bitişik koruma monte edilir. Eğer görselde çizdiğim kısımda bir sıkıntı olduysa orada işlem yapılabilir. Yanlış bilmiyorsam da aracın gidişine dair bir sıkıntı çıkarmaz.
burulma-merkezi.jpg
 
Son düzenleme:
  • Beğeni
Tepkiler: Cussler
İster istemez bizim 307 ile kıyaslayasım geliyor :) onun şasisinin önemli bir bölümü kesilip yerine donör parça kaynatılmıştı. Virajlarda daha fazla yatması dışında pek sorunu yoktu ama düzeltme işlemi ile ne olur bilemem. Cenk hocamında bahsettiği gibi zaten hasar alsın diye düşünülen parçalar hasar aldıysa pekte mühim bir durum değil ama neden değiştirmemişler anlamadım
 
Çok geçmiş olsun hocam tekrardan.. Ailedeki bmw'ye 27 bin lira masraf çıktı demiştim ki sizinkinin bu kadar tutacağını sanmıyordum ama en azından araba iyi onarılmış ve 8/8 karşı taraf suçlu bulunmuş diye bir teselli bulmak mümkün gibi gözüküyor.

Şase onarımı meselesine gelince; aracın kazalı resimlerinden hatırladığım kadarıyla en fazla darbeyi önden almıştı. Şasi onarım işlemi ön taraftan mı gerçekleşti ? Eğer ön taraftan gerçekleştiyse şasenin ön tarafında küçük çaplı darbeleri belli ölçüde emebilsin, kazanın şiddeti yekpare şekilde bütün olarak üretilen şasenin aslına direkt zarar gelmesin diye ön kısıma şaseyle bitişik koruma monte edilir. Eğer görselde çizdiğim kısımda bir sıkıntı olduysa orada işlem yapılabilir. Yanlış bilmiyorsam da aracın gidişine dair bir sıkıntı çıkarmaz.
Ekli dosyayı görüntüle 10670
Çizdiğin yere tampon demiri monte ediliyor. O direk değişen bir parça. Hatta benim arabada da değişmesi gerekli, değişmemişler zamanında. En fazla tampon takıldığında kenarlarda açıklık oluşuyor. Tampon demiri olsa değişirdi de, şasi doğrultması yapılmış. Vururken iki taraf da hareketli olduğundan öteki araç yandan daha fazla hasar aldı. :) Bizim araç darbeyi sol önden almış aslen. Şasi doğrultma ya çamurluk üstü bölümde, ya da tampon demirlerinin takıldığı profil çeliklere yapıldı. Benim takıldığım nokta bunu elle değilse nasıl bir makineyle yaptıkları.
 
Çizdiğin yere tampon demiri monte ediliyor. O direk değişen bir parça. Hatta benim arabada da değişmesi gerekli, değişmemişler zamanında. En fazla tampon takıldığında kenarlarda açıklık oluşuyor. Tampon demiri olsa değişirdi de, şasi doğrultması yapılmış. Vururken iki taraf da hareketli olduğundan öteki araç yandan daha fazla hasar aldı. :) Bizim araç darbeyi sol önden almış aslen. Şasi doğrultma ya çamurluk üstü bölümde, ya da tampon demirlerinin takıldığı profil çeliklere yapıldı. Benim takıldığım nokta bunu elle değilse nasıl bir makineyle yaptıkları.
Bu işlemi nereye yaptıklarını bilmeden hangi aletle nasıl yapıldığını çözmek zor. Ben yüklediğin 2 tane kaza resmine tekrar baktım da sağ veya sol çamurluktan şasenin direkt iskeletini yamultacak kadar içeri göçme yok gibi görünüyor. Darbenin etkisiyle iç kısımdaki bir parça şaseyi zorladı desem şase o kadar kolay yamulacak bir şey değil. Ayrıca şasenin direkt iskeletinde yamulma olsa onu yetkili servis falan halledemez diye düşünüyorum. En azından şasenin iskeletini kusursuz düzeltebilecek bir işletme ve işçilik yok diye biliyorum. Mikronluk hesaplarla yapılan bir işlem bu. Onu orada yetkili servisteki ustaların yapmayı geçtim hesaplaması bile zor. Bilgisayarlı şase doğrultma diye bir mevzu var ama ben şasesi işlem görüpte fabrika çıkışlı gibi dikiş tutan bir araba hiç duymadım. Benim tahminimce tampon demirinin şaseye monte edilen ayaklarında işlem yapıldı. Ama kesinkez anlamanın tek yolu yetkiliyi arayıp işlemin tam olarak hangi tarafta yapıldığını öğrenip o kısmı yapabiliyorsan kendin, yapamıyorsan da bir ustayla kontrol etmek.
fluence_n..jpg
 
Son düzenleme:
Bu işlemi nereye yaptıklarını bilmeden hangi aletle nasıl yapıldığını çözmek zor. Ben yüklediğin 2 tane kaza resmine tekrar baktım da sağ veya sol çamurluktan şasenin direkt iskeletini yamultacak kadar içeri göçme yok gibi görünüyor. Darbenin etkisiyle iç kısımdaki bir parça şaseyi zorladı desem şase o kadar kolay yamulacak bir şey değil. Ayrıca şasenin direkt iskeletinde yamulma olsa onu yetkili servis falan halledemez diye düşünüyorum. En azından şasenin iskeletini kusursuz düzeltebilecek bir işletme ve işçilik yok diye biliyorum. Mikronluk hesaplarla yapılan bir işlem bu. Onu orada yetkili servisteki ustaların yapmayı geçtim hesaplaması bile zor. Bilgisayarlı şase doğrultma diye bir mevzu var ama ben şasesi işlem görüpte fabrika çıkışlı gibi dikiş tutan bir araba hiç duymadım. Benim tahminimce tampon demirinin şaseye monte edilen ayaklarında işlem yapıldı. Ama kesinkez anlamanın tek yolu yetkiliyi arayıp işlemin tam olarak hangi tarafta yapıldığını öğrenip o kısmı yapabiliyorsan kendin, yapamıyorsan da bir ustayla kontrol etmek.
Ekli dosyayı görüntüle 10671
Hah bak cevaplarından cımbızla yakalamaya çalışıyorum. Bu bilgisayarlı şasi doğrultma mevzusunu biraz açsana. :) Kazada darbe pis yerden geldiği için yürüyene sirayet edecek kadar darbe olmamasına rağmen şasiyi çok hafif bükmüş bir yerlerden. Yapılan işlem çok hafif doz yani.
 
Simdi soyleceklerim asiri cahillik icerebilir bastan uyariyorum. yorumlarim tamamen (genelde oldugu gibi gerci) sacma olacak . Benim en son sag arka camurluga vurdular . Arka plastik tampon harici buyuk kazamda bu oldu. Neyse satarken sorun olmasin vs serviste yapildi. Bi ara arabayi gormeye gittigimde araci bulamadim nautilus un oradaki lastikcideymis araba rot balans icin. Bazi islemleri bildigim kadariyla disarida yaptiriyorlar.benim hatirladigim kadariyla serviste bahsettikleri gibi komplike bir alet yok. Yapacak adam cok islerini iyi bilen duzgun insanlar hepsi yalan yok ama bahsedilen tarzda birsey ben gormedim. Servisi karis karis biliyorum yok . Ama bazen aralarinda paslastiklari servisin alt giris kapisindan yukari yokusa yuruyup uste cikilinca hali hazirda uzun zamandir var olan ford servisi var. Belki orada olma ihtimali vardir. Cunku servisin icinde yikama bolumunde veya en asagida o tarz bir makina gormedim. Yapacak insan cok sagolsunlar mazda araclari kendilerinden iyi biliyorlar ama makinadan bihaberim ben .
 
Son düzenleme:
Hah bak cevaplarından cımbızla yakalamaya çalışıyorum. Bu bilgisayarlı şasi doğrultma mevzusunu biraz açsana. :) Kazada darbe pis yerden geldiği için yürüyene sirayet edecek kadar darbe olmamasına rağmen şasiyi çok hafif bükmüş bir yerlerden. Yapılan işlem çok hafif doz yani.
Hocam bilgisayarlı şase doğrultma dedikleri mevzuda aracı lifte kaldırırlar, yamulan kısmı belirlerler, aracın uygun bölgesine kalın bir aparat ( muhtemelen zincir olur ) takılıp bilgisayar desteğiyle bildiğin şaseyi çekiştirirler. Ufak derecede bir yamulma varsa da yine o kısmı ezerek ya da bükerek eski haline getirmeye çalışırlar. Bu işlemler sırasında da bilgisayar sistemi belli rakamsal ölçülerle şasede ki değişimi hesaplar ve optimum seviyeye gelene kadar işlem gerçekleşir. Burada asıl mevzu şu ki şaseler fabrikada üretilirken büyük robotların kollarının ucunda iğne ucu büyüklüğünde mikronluk hesap yapan hassas cihazlar bulunur. Üretilen şasenin her zerresine bu iğneler defalarca değdirilip çekilerek hesaplama yapılır. Bu hesaplamada şasede nokta kadar bile hata olup olmadığını ölçmek içindir. Yani işlem bu derece hassastır. Bu hassasiyette işlem yapan bir bilgisayarlı sistem yok. Zaten senin takip ettiğin yeşil oto ekspertiz kanalında da hasarlı araç videosunu hatırlarsan orada eleman da ' bilgisayarlı sistemle düzeltildi falan demelerine bakmayın olmaz ' diye kendisi de teyit ediyor.
 
Son düzenleme:
Bu arada hocam paso görsel atıyorum fakat anlatması ve anlaşılması güç olmasın diye daha kolayıma geliyor :) İkinci bir ihtimal olarak aklıma şöyle geliyor; şase doğrultma dedikleri belki ön tampon demiri ile şasenin bağlandığı noktada yapılan bir işlem de olabilir. Bazı kazalarda bu bağlantı yerleri az ya da çok yamulabiliyor. Şasenin üstünde direkt işlem gördüğü yer burası da olabilir. Yanılmıyorsam da bu kısımda yapılan ufak işlemlerin aracın gidişine bir etkisi olmuyor ki zaten sizin aracın da öyle şasenin etkili derecede yamulacağı kadar bir kazası yok.
emirhan-81-600x337.jpg
 
  • Beğeni
Tepkiler: Cussler
Simdi soyleceklerim asiri cahillik icerebilir bastan uyariyorum. yorumlarim tamamen (genelde oldugu gibi gerci) sacma olacak . Benim en son sag arka camurluga vurdular . Arka plastik tampon harici buyuk kazamda bu oldu. Neyse satarken sorun olmasin vs serviste yapildi. Bi ara arabayi gormeye gittigimde araci bulamadim nautilus un oradaki lastikcideymis araba rot balans icin. Bazi islemleri bildigim kadariyla disarida yaptiriyorlar.benim hatirladigim kadariyla serviste bahsettikleri gibi komplike bir alet yok. Yapacak adam cok islerini iyi bilen duzgun insanlar hepsi yalan yok ama bahsedilen tarzda birsey ben gormedim. Servisi karis karis biliyorum yok . Ama bazen aralarinda paslastiklari servisin alt giris kapisindan yukari yokusa yuruyup uste cikilinca hali hazirda uzun zamandir var olan ford servisi var. Belki orada olma ihtimali vardir. Cunku servisin icinde yikama bolumunde veya en asagida o tarz bir makina gormedim. Yapacak insan cok sagolsunlar mazda araclari kendilerinden iyi biliyorlar ama makinadan bihaberim ben .
Ford servisi de kendilerininse kaporta işlemlerinde paslaşabilirler. Ama şasi doğrultma gibi bir işlemde dolu göçüklerindeki gibi dışarıdan kimselere güvenemezler.
Hocam bilgisayarlı şase doğrultma dedikleri mevzuda aracı lifte kaldırırlar, yamulan kısmı belirlerler, aracın uygun bölgesine kalın bir aparat ( muhtemelen zincir olur ) takılıp bilgisayar desteğiyle bildiğin şaseyi çekiştirirler. Ufak derecede bir yamulma varsa da yine o kısmı ezerek ya da bükerek eski haline getirmeye çalışırlar. Bu işlemler sırasında da bilgisayar sistemi belli rakamsal ölçülerle şasede ki değişimi hesaplar ve optimum seviyeye gelene kadar işlem gerçekleşir. Burada asıl mevzu şu ki şaseler fabrikada üretilirken büyük robotların kollarının ucunda iğne ucu büyüklüğünde mikronluk hesap yapan hassas cihazlar bulunur. Üretilen şasenin her zerresine bu iğneler defalarca değdirilip çekilerek hesaplama yapılır. Bu hesaplamada şasede nokta kadar bile hata olup olmadığını ölçmek içindir. Yani işlem bu derece hassastır. Bu hassasiyette işlem yapan bir bilgisayarlı sistem yok. Zaten senin takip ettiğin yeşil oto ekspertiz kanalında da hasarlı araç videosunu hatırlarsan orada eleman da ' bilgisayarlı sistemle düzeltildi falan demelerine bakmayın olmaz ' diye kendisi de teyit ediyor.
Doğrulttukları eğriliğin gözle görülüyor olması bile sürpriz. Çünkü kaza 40-50 km ile yapılmış şehir içi kazası. Belki uç kısımda olduğundan filandır.
Bu arada hocam paso görsel atıyorum fakat anlatması ve anlaşılması güç olmasın diye daha kolayıma geliyor :) İkinci bir ihtimal olarak aklıma şöyle geliyor; şase doğrultma dedikleri belki ön tampon demiri ile şasenin bağlandığı noktada yapılan bir işlem de olabilir. Bazı kazalarda bu bağlantı yerleri az ya da çok yamulabiliyor. Şasenin üstünde direkt işlem gördüğü yer burası da olabilir. Yanılmıyorsam da bu kısımda yapılan ufak işlemlerin aracın gidişine bir etkisi olmuyor ki zaten sizin aracın da öyle şasenin etkili derecede yamulacağı kadar bir kazası yok.
Ekli dosyayı görüntüle 10672
Tam da bunu demeye çalışırken mesajını attın :)
Ama yine de emin olamıyorum. O yüzden bir ara araba elime gelirse ciddi ciddi denemeyi düşünüyorum. Tabii sahipleri "ciddi deneme"mi kabul ederlerse. :) Bu tarz sapmalar ancak yüksek hız stabilitesinde anlaşılabilir. Bir de virajlarda esp'li filan hem sağa hem sola zorlayarak...
 
  • Beğeni
Tepkiler: Cenk
Tam da bunu demeye çalışırken mesajını attın :)
Ama yine de emin olamıyorum. O yüzden bir ara araba elime gelirse ciddi ciddi denemeyi düşünüyorum. Tabii sahipleri "ciddi deneme"mi kabul ederlerse. :) Bu tarz sapmalar ancak yüksek hız stabilitesinde anlaşılabilir. Bir de virajlarda esp'li filan hem sağa hem sola zorlayarak...
Muhtemelen o kısımda ufak bir yamulma olmuştur hocam.. Zaten kaza bölgesine de oldukça yakın bir nokta bu bağlantı yeri. Bazı kazalarda o kırmızı daire içine aldığım şase bağlantı noktası içeriye doğru kıvrılarak bükülebiliyor. İşte bunları bilgisayarlı sistemle çekiştirip düzeltiyorlar ama o hasar sadece büküldüğü kısmı değil, şasenin geri kalanındaki ayarı da bozuyor. Ama sizin araçta muhtemelen bir kaç milimetre ya da en fazla bir kaç santim bir yamulma vardı ki onu da elle düzeltmişlerdir. Bildiğim de bağlantı noktasındaki bu derece ufak hasar bir sıkıntı çıkarmıyor aracın gidişinde. Ben daha önceden aynı noktadan ufak tefek eziği olan araçlar görmüştüm. Onlar perte ayrılmıyor, ufak bir elle müdahale ile bağlantı noktası kendine getiriliyordu. Yüksek ihtimal sizinkinde de durum budur. Ama yine de o kısma bir bakabilirsin. Aracın altına girebilirsen fazla zorlanmadan görülebilir gibi geliyor o kısım :)
 
  • Beğeni
Tepkiler: bt
Muhtemelen o kısımda ufak bir yamulma olmuştur hocam.. Zaten kaza bölgesine de oldukça yakın bir nokta bu bağlantı yeri. Bazı kazalarda o kırmızı daire içine aldığım şase bağlantı noktası içeriye doğru kıvrılarak bükülebiliyor. İşte bunları bilgisayarlı sistemle çekiştirip düzeltiyorlar ama o hasar sadece büküldüğü kısmı değil, şasenin geri kalanındaki ayarı da bozuyor. Ama sizin araçta muhtemelen bir kaç milimetre ya da en fazla bir kaç santim bir yamulma vardı ki onu da elle düzeltmişlerdir. Bildiğim de bağlantı noktasındaki bu derece ufak hasar bir sıkıntı çıkarmıyor aracın gidişinde. Ben daha önceden aynı noktadan ufak tefek eziği olan araçlar görmüştüm. Onlar perte ayrılmıyor, ufak bir elle müdahale ile bağlantı noktası kendine getiriliyordu. Yüksek ihtimal sizinkinde de durum budur. Ama yine de o kısma bir bakabilirsin. Aracın altına girebilirsen fazla zorlanmadan görülebilir gibi geliyor o kısım :)
Valla Cenk sen beni canlı gözle görmedin. O arabanın altına kafam bile girmez öyle diyeyim. :D
Dediğin gibi hasar fazla olamaz. Öteki taksi bizim arabanın tam ucuna çarpıp sekmiş, o ara kapısına da bizim arabanın burnundan hasar alıp gitmiş duran arabaya vurmuş üstüne. Gel gör ki, bizim araba olduğu yerde duruyordu. Ne bir kayma izi ne bir şey. Kaydıysa da 1 karış filan kaymıştır.
 
Ford servisi de kendilerininse kaporta işlemlerinde paslaşabilirler. Ama şasi doğrultma gibi bir işlemde dolu göçüklerindeki gibi dışarıdan kimselere güvenemezler.

Doğrulttukları eğriliğin gözle görülüyor olması bile sürpriz. Çünkü kaza 40-50 km ile yapılmış şehir içi kazası. Belki uç kısımda olduğundan filandır.

Tam da bunu demeye çalışırken mesajını attın :)
Ama yine de emin olamıyorum. O yüzden bir ara araba elime gelirse ciddi ciddi denemeyi düşünüyorum. Tabii sahipleri "ciddi deneme"mi kabul ederlerse. :) Bu tarz sapmalar ancak yüksek hız stabilitesinde anlaşılabilir. Bir de virajlarda esp'li filan hem sağa hem sola zorlayarak...
Yani dolu islemlerinde disariya yaptirdilar bi ara ama sonra cok arac gelince ve tabi camlar vs firma servise gelerek yapti.
Abi o zaman diyecek birsey yok 2011 den beri gidiyorum o servise ford onlarin degil ama oradaki herkes ic ice . Oyle durum oluncada dedigim gibi fikir yuruttum.
 
Son düzenleme:
  • Beğeni
Tepkiler: bt
Valla Cenk sen beni canlı gözle görmedin. O arabanın altına kafam bile girmez öyle diyeyim. :D
Dediğin gibi hasar fazla olamaz. Öteki taksi bizim arabanın tam ucuna çarpıp sekmiş, o ara kapısına da bizim arabanın burnundan hasar alıp gitmiş duran arabaya vurmuş üstüne. Gel gör ki, bizim araba olduğu yerde duruyordu. Ne bir kayma izi ne bir şey. Kaydıysa da 1 karış filan kaymıştır.
Ayıpsın hocam, insta'dan görüyoruz birbirimizi. Bir denersin en azından. Olmadı zaten sürüşte sorun yoksa gerisi de sıkıntı değildir :D

Vallahi ucuz atlatmışsınız o kadar diyorum. 1. Hava yastıklarının açılmaması, 2. Darbenin şiddetinin daha fazla olmaması ve şaseyi o bağlantı noktasından direkt yamultmaması.. Bu ikisi büyük şans. Eğer bunlar olsaydı o aracı perte çıkarırlardı Allah korusun.
 
Valla Cenk sen beni canlı gözle görmedin. O arabanın altına kafam bile girmez öyle diyeyim. :D
Dediğin gibi hasar fazla olamaz. Öteki taksi bizim arabanın tam ucuna çarpıp sekmiş, o ara kapısına da bizim arabanın burnundan hasar alıp gitmiş duran arabaya vurmuş üstüne. Gel gör ki, bizim araba olduğu yerde duruyordu. Ne bir kayma izi ne bir şey. Kaydıysa da 1 karış filan kaymıştır.

Olsun abi krikoyla kaldırırız biraz bakarsın gene de :)


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
 
Aracın karoserinin sıkıca bağlanıp cihaz ile marka model girdikten sonra fabrika değerlerini tamamıyla gösteren bir sistem var, ve kaçık ne kadarsa değere birebir tutuyor sonucunda harika bir şasi elde ediliyor, çoğu serviste bu cihaz olmadan kaporta atölyesi açamazlar :)
 
Aracın karoserinin sıkıca bağlanıp cihaz ile marka model girdikten sonra fabrika değerlerini tamamıyla gösteren bir sistem var, ve kaçık ne kadarsa değere birebir tutuyor sonucunda harika bir şasi elde ediliyor, çoğu serviste bu cihaz olmadan kaporta atölyesi açamazlar :)
Aradığım bilgi tam olarak buydu. :) Bu bilgiden yola çıkarak ufak tefek araştırmaya başladım.

Şöyle cihazlardan mı bahsediyorsun?
http://www.kycmakine.com/urunler.htm
 
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...