Stock M50B20TU motoru turbolamak ? / Turbo setup yakıt tüketimini düşürür mü ?

ahmetveliarslan

ahmet veli arslan
Düz Yol Gazcısı
17
34
Marka
BMW
Herkese selam, E36 320i kullanıcısıyım. Benzin fiyatları sebebiyle yakıt konusunda çok dertliyim. Bir yere kadar idare ediyordum fakat artık baş edemiyorum. Biraz agresif sürdüğümden, 60 litre benzinle 500km anca yapabiliyorum. Araba maks torku 4000rpm'de maks hp'yi 5900rpm'de verince yakıtta çok artıyor. 5.vites 4000rpm'de 134km/s hızla gidiyor ve bu sabit hızda bile 10 litre yakıyor. İsteğim, arabayı turbolayıp 2500-6000rpm arasında lineer şekilde tork elde etmek. En azından makul kullanımlardaki yakıt seviyem ciddi düşsün, basınca da gitsin birazcık.
Stock M50B20 vanoslu motoru turbolama konusunda bilgisi, tecrübesi olan var mı? İnternetten araştırdığım kadarıyla 0.5 bar seviyelerinde yapılıyor ve 230hp 300nm tork seviyelerinde bir güç elde ediliyor. Motor ömrüne etkisi ne seviyede olur bu işin? sağlıklı, dertsiz şekilde binilir mi?
 
Aracı aftermarket şekilde performans kaygısıyla turboladıktan sonra genellikle yakıt tüketimi artar, yazılımcı ekonomik odaklı bir mapping yaparsa belki etkisi olabilir ama bu turbolama maliyetini, bakım maliyetini düşündüğünüzde astarı yüzünü geçer, amorti etmesi uzun yıllar alır.

Yazınızdan anladığım kadarıyla uzun yol ağırlıklı kullanıyorsunuz, maksimum torku kullanayım diye 134 km/s de gitmek zorunda değilsiniz, aracı yeterince akıtacak değerde gitmeniz alt devirlerde gitmeniz sizin için yararlı olandır. fazla devir çevirmeden gitmeye çalışın, aracı sadece yükte(yokuşta-doluyken) vs. o dediğininiz devirlere çıkarınız.

Diyelim ki uzun yolda hep yüksek süratlerde gitmek istiyorsunuz fakat aracın devri buna müsaade etmiyorsa o zaman da daha uzun oranlı bir diferansiyel tercih etmeniz gerekir, fakat bu da şehir için yakıt tüketiminizi arttırabilir.

Kısacası turbolamayı ekonomi amaçla yapan pek yok, ha olsa da yakıt tüketimini yine azaltacağını düşünmüyorum. Ekonomik bir şekilde ECU programlansa bile o maliyeti çıkarması için uzun süreler gerekecektir. Eğer günlük kullanıyorsanız ve daha az yakan ikinci bir araç tercih edebiliyorsanız bir duruma göre değerlendirin derim.
 
Son düzenleme:
  • Beğeni
Tepkiler: fujiwara
Benzinli motoru turbolayınca yakıtın düşeceğini düşünüyorsanız, aklınızdan çıkartın. "Ciddi düşmek" bir kenara, "ciddi artış"ın garantisini veririm.

Turbo, zaten benzer gücü üretmek için daha küçük motor hacmi kullanmak adına kullanılır. Tork devrinizin de ekonomiyle doğrudan bir bağlantısı yok.

Yüksek hızdaki yakıt tüketiminizin doğrudan sebepleri, ya motor sağlıklı değil ya da dişli oranları çok kısa.
E39 M52B20 ile , sizden daha ağır bir arabayla 130 sabit 7 yakıyordum ben 5 ileri tam otomatik şanzımanla. 10 yakmam için "ortalama" hızımın 170 olması lazımdı.
 
Evet ağırlıklı olarak otobanda kullanmaktayım. İkinci bir araç istemiyorum çünkü kendisi çok keyifli.
Tecrübem ve çok bilgim yok ama bu biraz seçilen turbo ve yazılımla alakalı bir durum diye düşünüyorum. Mevcuttaki şanzıman ve diferansiyel sabit kalacak şekilde, gücü alt devirden lineer şekilde verecek turbo ile, 140km/s hızla giderken turbolu halinin teknik olarak daha az yakması gerekiyor diye düşünüyorum :)
Maliyet ciddi seviyede olacaktır, Kabaca liste; turbo, beyin, intercooler, egzos bileşenleri, wastegate, ateşleme. Mevcuttaki diferansiyel, akslar ve şanzımanın bile değişmesi gerekiyor. Frenler ve geri kalan yürüyen gücü kaldırır seviyede.
 
aracınızın kondisyonu mükemmel dahi olsa 20 yaşın üzerinde bir araçtan bahsediyoruz. aracınız şu halinde dahi bazı arızaları sık verebilecek bir yaşta. eğer sanayide bununla uğraşacak bir ahbabınız yoksa tavsiye etmem. ayrıca bu işleme vereceğiniz parayla mevcut aracınıza daha uzun yıllar yakıt alabilirsiniz. tabii başımızdaki malum şahıs benzin fiyatını sabit tutarsa :D
 
Son düzenleme:
Benzinli motoru turbolayınca yakıtın düşeceğini düşünüyorsanız, aklınızdan çıkartın. "Ciddi düşmek" bir kenara, "ciddi artış"ın garantisini veririm.

Turbo, zaten benzer gücü üretmek için daha küçük motor hacmi kullanmak adına kullanılır. Tork devrinizin de ekonomiyle doğrudan bir bağlantısı yok.

Yüksek hızdaki yakıt tüketiminizin doğrudan sebepleri, ya motor sağlıklı değil ya da dişli oranları çok kısa.
E39 M52B20 ile , sizden daha ağır bir arabayla 130 sabit 7 yakıyordum ben 5 ileri tam otomatik şanzımanla. 10 yakmam için "ortalama" hızımın 170 olması lazımdı.
3.45 kilitli diferansiyel mevcut. Getrag 5 ileri şanzıman mevcut. Motor 135 bin kilometredeyken +0.50mm olarak yeni yapıldı. Aynı anda arabanın tüm mekaniği sıfırlandı. 6bin km oldu. İlerleyen zamanda 1 litre civarı düşebilir yakıt olarak.
Kullandığım yerde iniş çıkış bol, 134 km ile 7 litre ile gittiğim yer de mevcut 12-13 lere çıktığı yer de oluyor.
 
M43B16 kullanıcısı olarak, abilerini ilgiyle izleyen küçük kardeş gibi okudum yazılanları :)
 
Aracınızı kullanmak muhakkak keyiflidir ancak saydığınız maliyetler neredeyse bir araç alır seviyeye çıkabilir işçilikle birlikte dolayısıyla ikinci araç konusunda fikrimi yineliyorum, mantıklı gelir gelmez tabii ki sizin bileceğiniz iş, öteki türlü yakıttan dolayı turbolamak biraz bahanesi gibi olur. Ayrıca ikinci araç olarak kullandığınızda aracınızı daha az kullanır ve daha az da yıpratırsınız. Custom beyin vs ile turbolanan araçta günlük tempoyu sürdürmek pek de güvenilir olmayabilir.


Bu arada bir BMW sever olarak aracınızı merak ettim, fotoğrafını paylaşabilirsiniz eğer isterseniz.
 
aracınızın kondisyonu mükemmel dahi olsa 20 yaşın üzerinde bir araçtan bahsediyoruz. aracınız şu halinde dahi bazı arızaları sık verebilecek bir yaşta. eğer sanayide bununla uğraşacak bir ahbabınız yoksa tavsiye etmem. ayrıca bu işleme vereceğiniz parayla mevcut aracınıza daha uzun yıllar yakıt alabilirsiniz. tabii başımızdaki malum şahıs benzin fiyatını sabit tutarsa :D

Ben mühendisim, otomotiv sektöründe çalışıyorum ve ciddi bir ilgim var. Alırken en iyi durumdakilerden birini alsam da sıfırlama işlemini yapmadan içim rahat etmedi. Alttanda üsttende tabanlarına kadar gördük arabayı. Boyası ve içi hariç mükemmele yakın durumda, bunlarda fena değil.
Sonrasındaki süreç için yapılacak işlemlerin işçiliği ve malzeme kalitesi önemli olabilir turbo işlemlerinde, aynı zamanda sınırları tabi.
 
  • Beğeni
Tepkiler: racer ve Mt.Akina
Aracınızı kullanmak muhakkak keyiflidir ancak saydığınız maliyetler neredeyse bir araç alır seviyeye çıkabilir işçilikle birlikte dolayısıyla ikinci araç konusunda fikrimi yineliyorum, mantıklı gelir gelmez tabii ki sizin bileceğiniz iş, öteki türlü yakıttan dolayı turbolamak biraz bahanesi gibi olur. Ayrıca ikinci araç olarak kullandığınızda aracınızı daha az kullanır ve daha az da yıpratırsınız. Custom beyin vs ile turbolanan araçta günlük tempoyu sürdürmek pek de güvenilir olmayabilir.


Bu arada bir BMW sever olarak aracınızı merak ettim, fotoğrafını paylaşabilirsiniz eğer isterseniz.

Yaktığı kadar gitsin istiyorum o kadar :)
Fazla fotoğrafı yok, henüz çekemedim.
 

Ekli dosyalar

  • KLPC9342.JPG
    KLPC9342.JPG
    246.7 KB · Görüntüleme: 0
  • TTCC1594.JPG
    TTCC1594.JPG
    274.7 KB · Görüntüleme: 0
  • IMG_5703.JPG
    IMG_5703.JPG
    2.3 MB · Görüntüleme: 0
  • IMG_5705.JPG
    IMG_5705.JPG
    2.2 MB · Görüntüleme: 0
Yaktığı kadar gitsin istiyorum o kadar :)
Fazla fotoğrafı yok, henüz çekemedim.
Maşallah alt gergilerle vs. güzel duruyor, uğraşılmışlık var, emek var. 🧿 Turbo olayını size bırakıyorum ama ''yakıt mevzusunun arkasına sığınmadan'' 😂 ben bir E36 BMW'nin olması gerektiği gibi atmosferik doldurmanız taraftarıyım :) , muhtemelen Turbo'dan daha uyguna çıkacaktır. Ama işte burada da insanın aklına şey geliyor, ben daha yeni motor yaptırmışım, yapsam o zaman yaparım :D . Sizi anlıyorum kafa karışıklığı uzun süre daha sürecek gibi, gönlünüzden nasıl geliyorsa öyle yapınız.
 
Son düzenleme:
Maşallah alt gergilerle vs. güzel duruyor, uğraşılmışlık var, emek var. 🧿 Turbo olayını size bırakıyorum ama ''yakıt mevzusunun arkasına sığınmadan'' 😂 ben bir E36 BMW'nin olması gerektiği gibi atmosferik doldurmanız taraftarıyım :) , muhtemelen Turbo'dan daha uyguna çıkacaktır. Ama işte burada da insanın aklına şey geliyor, ben daha yeni motor yaptırmışım, yapsam o zaman yaparım :D . Sizi anlıyorum kafa karışıklığı uzun süre daha sürecek gibi, gönlünüzden nasıl geliyorsa öyle yapınız.
Teşekkürler:)
Pandeminin de etkisiyle 6 ay sanayide kaldı araba, ciddi emek var :) Sırf benim 2 aya yakın mesaim var. Türkiye'nin dört köşesinden parça aradım neredeyse :))
Araba 93 model vanoslu m50. Bu versiyon ara versiyonmuş onu öğrendim, 1-1,5 sene kadar üretilmiş araba, parça bulması zor oldu baya. Yürüyeni ve soğutma sistemi dahil çoğu parçaları farklı. Teknik resimleri ezberletti sağolsun :)
Aslında motor içine girmeyecektik, Km olarak çok az ama contalara, iticilere ve gaydlara girince iş motora döndü:) Strokera niyetlendik fakat bu yapılan diğer işlerin maliyeti tahmin edilenden o kadar fazla oldu ki orjinal olarak toplayabildik motoru. Bir de önceki yürüyen hazırlığı da 20'nin gücüne göreydi. Gerçi şuan, 500hp yapılan muadillerinin yarısından fazlasına göre bile daha iyi yürüyene sahiptir. Pilot sport 4 lastiklerle birlikte istesekte arabayı bozamıyoruz yolda. Islakta bile bırakmıyor kendini öyle.

Hakkıyla yapılmış stroker m50'den 200 hp civarı alınıyor ama tork çok az artıyor, 240nm seviyelerine anca geliyor. Hacim de arttığından yakıtı düşünemiyorum bile:) Açıkcası turbo hem yakıt olarak hem performans olarak çok mantıklı geliyor bana. Turbonun amacı mevcut motoru yüzde 30 seviyelerinde daha verimli hale getirme olması lazım.
 
Son düzenleme:
  • Beğeni
Tepkiler: BorgaXxX
Turboyu ben de tavsiye etmem. Aracınıza daha az yaktırma konusunu zatne tamamen unutun, turbolamak ancak "en çok ne kadar yakabilir" diyerek tüketimin üst limitini sınamanızı sağlar.

En basit özetini şöyle yapayım: Yanma odası aynı. Turbo ile daha fazla hava girişi -> yanabilecek daha fazla yakıt -> mevcut düzenin koşullarını zorlayarak daha fazla yanma ile daha fazla güç çıkışı.

Yakıt ekonomisi arıyorsanız egzoz sistemini sıkıştırabilirsiniz, egr üzerinde düzenleme yapıp doğru ayarlarla daha verimli yanma sağlayabilirsiniz, hafif jantlar kullanabilirsiniz, araç genelinde çeşitli hafifletme çalışmaları yapabilirsiniz. Yani dyno verileriyle tatmin aramıyorsanız, asfalt üzerindeki performans ve tüketim tatmininin bu tarz alternatif yolları var :)
 
öyle teknik olarak konuya hakim değilim ama muhtemelen günümüzdeki turbo motorların nispeten daha az tüketmesini baz alıyosunuz. Onların çoğunun az tüketmesi sizin 2.0 atmosferikten aldığınız gücü daha küçük hacimlerden alabilmeleri bence. Siz turboyla daha çok havayı verdiğiniz zaman daha çok yakıt da vereceksiniz, belki 5bin devirdeki gücü 2500 devire çekersiniz ama ordaki yakıt tüketimini de çekmiş olursunuz