Başlangıç notu: Kaynak olarak Suzuki'nin global sayfasından da yararlandığım için dil taraflı gelebilir. Bunun bilincinde okumanızı, -varsa- konu hakkında eleştirinizi bu durumu göz önünde bulundurarak yapmanızı rica ederim.
Not 2: Konu içinde sınırlama nedeniyle fotoğraf ekleyemedim, fotoğraflar toplu olarak konunun sonunda bulunuyor.
“Engebeli yollarda gidebilecek, daha önce hiçbir arabanın gidemediği yerlere gidecek.” Bu felsefeyle dört tekerlekten çekiş sağlayan modeli 1970 yılında geliştirildi. Bu, AllGrip’in başlangıcı oldu, yani Suzuki’nin ünlü dört tekerden çekiş teknolojisinin.
1970 - Hafif bir 4x4 aracın geliştirilmesi
Suzuki’nin ilk 4x4’ü aynı zamanda Japonya’nın da yerli mini otomobil kategorisindeki ilk seri üretim 4x4 oldu. 1968 yılında geliştirilmeye başlanan araç 1970 yılında satışa sunuldu ve sadece üç koltuğu bulunuyordu. Stepnesi ön yolcu koltuğunun arkasında bulunuyordu.
Hafif ve küçük 4x4’ün büyük yüklerle başa çıkabilmesi için yaprak yaylar kullanıldı. 600kg ağırlığında, 1930mm dingil mesafesine sahipti. 360cclik 25bhp güç üreten iki silindirli hava soğutmalı iki zamanlı bir motora sahipti.
1975 - LJ50 Avustralya’ya ihraç edilmeye başladı, 550 cclik motor kullanmaya başladı
LJ10 modeliyle Japonya’da başarıya ulaşan Suzuki, ülke dışında mini otomobil kategorisi yaygın olmadığı için daha büyük motora ihtiyaç duyacağını biliyordu. Avustralya’ya ihraç edilen araçlarda 550cclik üç silindirli iki zamanlı su soğutmalı bir motor kullanıldı. Araç 4 kişilik olmuştu, arka yolcular karşılıklı şekilde oturuyor, stepne arkadaki yolcuların arkasında askıda duruyordu. Avustralya’da hardtop ve softtop olmak üzere iki şekilde satışa sunulan LJ50, kısa sürece sevilen ve tercih edilen bir araç hâline geldi.
1977 - LJ modelin sonuncusu, LJ80
Başlangıçta mevcut araçlar için bir geliştirme programı olan 4x4, başarıya ulaşınca LJ modelinin devam serileri üretilmişti. LJ modelinin sonuncusu ise LJ80 ile geldi. Önceki modellere göre daha şık tasarım sunuldu. Büyük oranda benzer bir altyapı kullanılan araçta 800cclik 41bhp üreten dört zamanlı bir motor kullanıldı. LJ80 modelini Avustralya’da da eş zamanlı olarak satışa sunan Suzuki, 1978 yılını ülkesi dışında da başarılı şekilde kapatmış oldu. Ancak bu daha başlangıçtı. 1978 yılında Hollanda’ya ihraç ile başlayan serüven kısa sürede tüm Avrupa’ya yayıldı ve sektörde kendi pazarını oluşturdu.
1981 - SJ410 ile yeni pazarlara giriş
1981’de Suzuki, iç pazardaki başarı seviyesinin tadını çıkarmaya devam etti ancak yeni çıkardığı SJ410 ile yeni pazarlara ihracata başladı. Bu 4x4, tamamen yeni bir tasarımdı. Başarılı mirasına sadık kalarak yaprak yaylı süspansiyona sahipti. Arka amortisörler yumuşatılmış, yaklaşma ve uzaklaşma açıları iyileştirilmişti.
Eğimli bir ızgaraya sahip olan yeni aracın karoserinin içinde yeni bir iç mekan, kaputunun altında ise yepyeni bir motor vardı. 1000cc dört silindirli dört zamanlı olan bu motor 45bhp üretiyordu.
Küçük boyutlarına rağmen büyüyen motor off-road için vazgeçilmez bir araç deneyimi sunuyordu. Suzuki, 4x4 pazarını daha da büyütmeye devam etti.
1984 - SJ413 ile dünyada 100’den fazla ülkede satış
SJ413’de 1.3 litrelik dört silindirli 66 bhp güç üreten bir motor kullanıldı. Aracın içi, müşteri gereksinimleri ve konfor beklentileri doğrultusunda geliştirildi, 5 vitesli bir şanzıman eklendi. Bu araç 100’den fazla ülkeye ihraç edildi.
1988 - Suzuki 4x4 ailesi Vitara lansmanı ile genişledi
Suzuki 4x4 ailesi, 3 kapılı bir model olan yeni Vitara’nın lansmanı ile genişlemeye devam etti. Yeni Vitara’da 1.6 litrelik hafif alaşımlı bir motor bulunuyordu.
Ayrı çelik şasi, beş vitesli şanzıman, yarı zamanlı dört tekerlekten çekiş sistemi ve entegre iki hızlı transfer kutulu ile gerçek bir 4x4 oldu. Bununla birlikte, sürüş ve konfor, önceki modellerde de yer alan yaprak yaylar ile, ön ve arka helezon yaylar, standart olarak gelen işlevsel ve hidrolik direksiyon ile yeni seviyelere ulaştı.
1991 - Vitara’nın dingil mesafesi uzadı ve 5 kapılı oldu
Vitara’nın dingil mesafesi uzadı ve 5 kapılı versiyonu satışa sunuldu. Genişliği aynı kalırken, dingil mesafesi 2480mm’ye çıktı ve toplam uzunluk 4030mm’ye yükseldi. Emisyonu azaltmak için katalitik konvertör ve yakıt enjeksiyonu özellikleri eklendi. 5 kapılı modelde 1.6 litrelik 16 valf ve çok noktalı enjeksiyonlu 95bhp güç üreten motor kullanıldı. Manuelin yanında otomatik şanzıman seçeneği de satışa sunuldu.
1995 - 5 kapılı Vitara’ya 2.0 litrelik V6 motor seçeneği eklendi
5 kapılı Vitara artık 2.0 V6 motora sahip oldu. 24 valf ve dört eksantrik mili ile 2.0 litrelik motor 134bhp üretiyordu. Bu şimdiye kadarki en güçlü Vitara’ydı.
Motor için karoser revize edildi. İç ve dış düzenlemeler yapıldı, güvenlik yönünde ek hava yastıkları geldi. Elektrikli camlar, aynalar ve merkezi kilit sistemi gibi eklentiler yapıldı.
1997 - Vitara’nın motor ve şanzıman seçenekleri tamamlandı
1996’da Suzuki bir turbo dizel motor tanıttı. Ertesi yıl ara soğutmalı (intercooler) versiyonunu satışa sundu. 2.0 litrleik dört silindirli motor, off-road kullanımı için mükemmel esnekli ve ekonomik yakıt tüketimi ile birlikte yolda rahat sürüş sağlıyordu. Bu ünite %23 daha fazla beygir gücü ve %29 daha fazla tork veriyordu.
Kısa dingil mesafesi (3 kapı), uzun dingil mesafesi (5 kapı), 1.6 litre, 2.0 litre, benzin, dizel, manuel şanzıman, otomatik şanzıman; Vitara’nın her seçeneği vardı ve seri tamamlandı.
1998 - Grand Vitara ve Jimny doğuyor
Teknik açıdan, stil açısından ve kaliteli bir bakış açısıyla Grand Vitara, Suzuki’nin yeni 4x4’ü olarak ortaya çıktı. Grand Vitara, markayı otomobil sektöründe daha da ileriye götürdü.
Zarif gövde tasarımı, sağlam tam çerçeve ve güçlü 2.5 litrelik V6 ve 2.0 litrelik dört silindirli motorlarıyla Grand Vitara, kullanıcılarının aktif yaşam tarzlarının kapsamını genişletmek için tasarlandı. Yaşam alanı şık, pratik, rahat ve verimli şekilde tasarlandı.
SJ30 serisiyken yaşadığı dönüşümle Samurai serisi olan kompakt 4x4 araç serisi, 1998 yılında tamamen yeniden tasarlanmış bir kompakt 4x4’e, Jimny’e dönüştü. Gövde ve şaside yapılan kapsamlı güncellemeler, yeni Jimny’nin yeni bir kompakt 4x4 dönemini başlattığı anlamına geliyordu.
Ön tekerlekler için ayrı amortisörler ve helezon yaylar, Suzuki’nin önceki kompakt 4x4 araçlarından daha uzun süspansiyon yolcuğunu yaptı ve daha düzgün tepki verdi. Bobin yayları ile üç bağlantılı sert aks süspansiyonunun benimsenmesi, off-roadda daha stabil sürüş ve daha iyi çekiş anlamına geliyordu. Araç merdiven şasiye sahipti.
Bu aracın bir diğer özelliği ise, araç hareket hâlindeyken sürücünün iki tekerlekten çekişten dört tekerlekten çekişe geçmesine izin vermesiydi.
2001 - Grand Vitara’ya 7 koltuklu seçenek
Grand Vitara XL-7 ile Grand Vitara artık 7 koltuklu olarak alınabiliyordu. Aracın dingil mesafesi 2799mm’yken toplam uzunluğu 4663mm’ydi. Grand Vitara XL-7’de 2.7 litrelik V6 173bhplik bir motor bulunuyordu.
2005 - Off-road atleti Grand Vitara artık daha dinamik
Bu yeni nesil Grand Vitara, Vitara serisinin özgünlüğünü devraldı ve Suzuki, SUVların tanınmasını büyük ölçüde artıran bir evrimi temsil etti. Geniş basamakları, çamurluk kısmındaki dinamik tasarımı ve tekerlek boyutuyla yeni Grand Vitara sportif bir görünüm kazandı. Bu kasada üç adet benzinli (1.6 litre VVT, 2.0 litre, 2.7 litre V6) ve bir dizel (1.9 litre ddis) motor seçenekleri bulunuyordu. Yüksek gövde rijitliğine sahipti. Dört modlu bir 4x4 sistemine sahipti. Yeni geliştirilen arka süspansiyonlar ile asfalttaki istikrarı artırılırken off-road başarısı devam etti.
2006 - Heyecan ve lüksün aktif evrimi
Suzuki Grand Vitara XL-7 yerine tamamen farklı bir araç olan XL7 modeli üretildi. Kuzey Amerika’da üç sıra koltuklu yedi koltuklu premium giriş SUVsi, Grand Vitara XL-7’nin oluşturduğu yeri hemen doldurmayı bildi.
Yeni geliştirilen 3.7 litrelik V6 motoru, XL7 modelini tüm yeni Suzuki modellerinden ayrıt eden performansı verdi. Başarılı gövde tasarımı ve elektronik kontrollü dört tekerlekten çekiş sistemindeki güncellemeler, üstün sürüş konforu ve sürüş stabilitesini gerçekleştirdi.
2006 yılında Suzuki, “X-over revolution” konsept altında geliştirdiği SX4’ü piyasaya sürdü. I-AWD olarak bilinen elektronik kontrollü dört çeker sistemine sahipti. Bu, bir dizi sensörden gelen bilgilere dayanarak yol yüzeyini ve sürüş durumunu değerlendirmek için tasarlanmış bir dört çeker sistemidir. Manyetik debriyaj hareketi derecesinin çekiş ihtiyaçlarına uyacak şekilde modüle edildiği elektronik kontrollü, ıslak tip, çok plakalı debriyaj kuplajı ile arka tekerleklere tahrik gücünü anında ayırmaya yarıyordu.
Bu sistemde sürücü sürüş modu seçebiliyordu. Aracın çekiş sisteminin seçilmesi yakıt ekonomisi tercihi veya sürülen koşullara göre tercih hakkı veriyordu.
2009 - Sahip olduğunuzu hiç bilmediğiniz arzuları karşılayan Kizashi
2009 yılında I-AWD sistemi daha da rafine edildi ve yeni çıkan Kizashi modelinde de kullanıldı. Herhangi bir tekerler kaymaya başlamadan önce, yol yüzey koşullarına ve aracın sürülme şekline tepki vererek, arka tekerlere en iyi şekilde tork tahsis etmek için bir ileribildirim (feedforward) kontrol özelliği eklendi. Bu, çok daha yumuşak kalkın, hızlanma ve viraj alma ile sonuçlandı.
Buna ek olarak Suzuki bir sinerjik araç dinamiği kontrol sistemi benimsemiştir. Bu, direksiyon açısı ve yalpa oranı (yaw rate) sensörlerine dayalı sürücü koşullarını tamamen izleyerek ve I-AWD ve EPS (elektrikli hidrolik direksiyon) sistemlerini sinerjik olarak kontrol ederek sürüş stabilitesini geliştirir.
2013 - Yeni özgürlük burada: SX4/S-cross
Suzuki, 2013 yılında S-cross’u piyasaya sürmesiyle birlikte, kapsamlı 4WD tarihine ve deneyimine dayanan en uygun 4WD AllGrip’i önerdi. AllGrip sadece geliştirilmiş 4WD performansı sunmakla kalmaz, aynı zamanda günümüzde büyük talep gören üç değeri de mükemmel bir şekilde birleştirir: sürüş eğlencesi, huzur ve yüksek yakıt verimliliği. 4WD artık sadece belirli durumlar veya belirli kullanımlar için değil, çeşitli hava koşullarında veya yol yüzeylerinde tüm insanlar için bir teknolojidir. Değeri artık genişlemiştir, sadece arazi kullanımı için değildir.
2014 - Tamamen yeni Vitara
2014’te tamamen yenilenen Vitara, Mondial de l’automobile de Paris’de ortaya çıktı. S-cross’da kullanılan AllGrip sistemi, yeni Vitara’da da kullanıldı.
2016 - AllGrip for All People (tüm insanlar için AllGrip)
Yaklaşık 50 yıllık tecrübesiyle Suzuki, tüm kullanıcılarına daha fazla güven, memnuniyet ve daha geniş bir ufuk sağlamak için dört çeker teknolojileri AllGrip adı altında yeniden tanımladı.
Suzuki’nin üç AllGrip versiyonu vardır.
AllGrip Auto: Viskoz kaplin dört tekerlekten çekiş sistemiyle, özellikle kaygan yollarda veya karlı yüzeylerde yapılan sürüşlerde, günlük sürüşlerde kullanıcıya huzur verir.
AllGrip Select: Elektrik kontrollü dört tekerlekten çekiş sistemi, sürücünün yol yüzeyine veya koşullarına bağlı olarak dört sürüş modundan (otomatik, sport, kar, kilit) seçim yapmasına izin vererek, “eğlenceli sürüş, huzur ve yüksek yakıt verimliliği” gibi değerler sağlar.
AllGrip Pro: Sürücünün macera ruhunu karşılamak için yüksek off-road yeteneği sunar ve sürücünün redüksiyon dişli yarı zamanlı dört tekerlekten çekiş sistemiyle sınırların ötesine geçmesini sağlar.
Konu sonu notu: Vitara’da AllGrip Select, yeni Jimny’de AllGrip Pro çekiş sistemi kullanılmaktadır. İgnis, Swift, Scross modellerinin de AllGrip versiyonları bulunmaktadır.
Sınırlama nedeniyle tek tek fotoğraf ekleyemedim, fotoğrafları toplu olarak ekliyorum. Üstte adı geçen araçların fotoğraflarını aşağıda görebilirsiniz.
LJ10: 1970, ilk 4x4
LJ50: 1975, ilk ihraç edilen 4x4
LJ80: 1977, LJ serisinin son aracı
SJ410: 1981, yeni pazarlara açılış
SJ413: 1984, dünyada 100'den fazla ülkeye ihraç
Vitara: 1988, SUV'un doğumu
Vitara (5 kapı): 1991, Vitara uzadı
Grand Vitara: 1998, Grand Vitara modeli satılmaya başlandı
Jimny: 1998, Jimny modeli satılmaya başlandı
Grand Vitara XL-7: 2001, Grand Vitara artık 7 kişilik
Grand Vitara (alt fotoğrafki 3 ve 5 kapılı olanlar): 2005, Grand Vitara yenilendi
XL7: 2006, XL7 artık farklı bir araç modeli
SX4: 2006, SX4'ün satışı başladı
Kizashi: 2009, Kizashi modeli satılmaya başlandı
S-cross: 2013, SX4 modelinin yerini alan (kimi ülkelerde SX4 S-cross olarak geçer) S-cross modelinin satışı başladı
Vitara: 2014, yeni Vitara tanıtıldı
Yeni Jimny ve arkada LJ10
Yeni Jimny ve Yeni Vitara
AllGrip kullanan Suzuki modelleri (Jimny önceki kasa, diğerleri güncel) en önde mavi Swift, arka sıra soldan sağa: S-cross, Vitara, Jimny, İgnis
Not 2: Konu içinde sınırlama nedeniyle fotoğraf ekleyemedim, fotoğraflar toplu olarak konunun sonunda bulunuyor.
“Engebeli yollarda gidebilecek, daha önce hiçbir arabanın gidemediği yerlere gidecek.” Bu felsefeyle dört tekerlekten çekiş sağlayan modeli 1970 yılında geliştirildi. Bu, AllGrip’in başlangıcı oldu, yani Suzuki’nin ünlü dört tekerden çekiş teknolojisinin.
1970 - Hafif bir 4x4 aracın geliştirilmesi
Suzuki’nin ilk 4x4’ü aynı zamanda Japonya’nın da yerli mini otomobil kategorisindeki ilk seri üretim 4x4 oldu. 1968 yılında geliştirilmeye başlanan araç 1970 yılında satışa sunuldu ve sadece üç koltuğu bulunuyordu. Stepnesi ön yolcu koltuğunun arkasında bulunuyordu.
Hafif ve küçük 4x4’ün büyük yüklerle başa çıkabilmesi için yaprak yaylar kullanıldı. 600kg ağırlığında, 1930mm dingil mesafesine sahipti. 360cclik 25bhp güç üreten iki silindirli hava soğutmalı iki zamanlı bir motora sahipti.
1975 - LJ50 Avustralya’ya ihraç edilmeye başladı, 550 cclik motor kullanmaya başladı
LJ10 modeliyle Japonya’da başarıya ulaşan Suzuki, ülke dışında mini otomobil kategorisi yaygın olmadığı için daha büyük motora ihtiyaç duyacağını biliyordu. Avustralya’ya ihraç edilen araçlarda 550cclik üç silindirli iki zamanlı su soğutmalı bir motor kullanıldı. Araç 4 kişilik olmuştu, arka yolcular karşılıklı şekilde oturuyor, stepne arkadaki yolcuların arkasında askıda duruyordu. Avustralya’da hardtop ve softtop olmak üzere iki şekilde satışa sunulan LJ50, kısa sürece sevilen ve tercih edilen bir araç hâline geldi.
1977 - LJ modelin sonuncusu, LJ80
Başlangıçta mevcut araçlar için bir geliştirme programı olan 4x4, başarıya ulaşınca LJ modelinin devam serileri üretilmişti. LJ modelinin sonuncusu ise LJ80 ile geldi. Önceki modellere göre daha şık tasarım sunuldu. Büyük oranda benzer bir altyapı kullanılan araçta 800cclik 41bhp üreten dört zamanlı bir motor kullanıldı. LJ80 modelini Avustralya’da da eş zamanlı olarak satışa sunan Suzuki, 1978 yılını ülkesi dışında da başarılı şekilde kapatmış oldu. Ancak bu daha başlangıçtı. 1978 yılında Hollanda’ya ihraç ile başlayan serüven kısa sürede tüm Avrupa’ya yayıldı ve sektörde kendi pazarını oluşturdu.
1981 - SJ410 ile yeni pazarlara giriş
1981’de Suzuki, iç pazardaki başarı seviyesinin tadını çıkarmaya devam etti ancak yeni çıkardığı SJ410 ile yeni pazarlara ihracata başladı. Bu 4x4, tamamen yeni bir tasarımdı. Başarılı mirasına sadık kalarak yaprak yaylı süspansiyona sahipti. Arka amortisörler yumuşatılmış, yaklaşma ve uzaklaşma açıları iyileştirilmişti.
Eğimli bir ızgaraya sahip olan yeni aracın karoserinin içinde yeni bir iç mekan, kaputunun altında ise yepyeni bir motor vardı. 1000cc dört silindirli dört zamanlı olan bu motor 45bhp üretiyordu.
Küçük boyutlarına rağmen büyüyen motor off-road için vazgeçilmez bir araç deneyimi sunuyordu. Suzuki, 4x4 pazarını daha da büyütmeye devam etti.
1984 - SJ413 ile dünyada 100’den fazla ülkede satış
SJ413’de 1.3 litrelik dört silindirli 66 bhp güç üreten bir motor kullanıldı. Aracın içi, müşteri gereksinimleri ve konfor beklentileri doğrultusunda geliştirildi, 5 vitesli bir şanzıman eklendi. Bu araç 100’den fazla ülkeye ihraç edildi.
1988 - Suzuki 4x4 ailesi Vitara lansmanı ile genişledi
Suzuki 4x4 ailesi, 3 kapılı bir model olan yeni Vitara’nın lansmanı ile genişlemeye devam etti. Yeni Vitara’da 1.6 litrelik hafif alaşımlı bir motor bulunuyordu.
Ayrı çelik şasi, beş vitesli şanzıman, yarı zamanlı dört tekerlekten çekiş sistemi ve entegre iki hızlı transfer kutulu ile gerçek bir 4x4 oldu. Bununla birlikte, sürüş ve konfor, önceki modellerde de yer alan yaprak yaylar ile, ön ve arka helezon yaylar, standart olarak gelen işlevsel ve hidrolik direksiyon ile yeni seviyelere ulaştı.
1991 - Vitara’nın dingil mesafesi uzadı ve 5 kapılı oldu
Vitara’nın dingil mesafesi uzadı ve 5 kapılı versiyonu satışa sunuldu. Genişliği aynı kalırken, dingil mesafesi 2480mm’ye çıktı ve toplam uzunluk 4030mm’ye yükseldi. Emisyonu azaltmak için katalitik konvertör ve yakıt enjeksiyonu özellikleri eklendi. 5 kapılı modelde 1.6 litrelik 16 valf ve çok noktalı enjeksiyonlu 95bhp güç üreten motor kullanıldı. Manuelin yanında otomatik şanzıman seçeneği de satışa sunuldu.
1995 - 5 kapılı Vitara’ya 2.0 litrelik V6 motor seçeneği eklendi
5 kapılı Vitara artık 2.0 V6 motora sahip oldu. 24 valf ve dört eksantrik mili ile 2.0 litrelik motor 134bhp üretiyordu. Bu şimdiye kadarki en güçlü Vitara’ydı.
Motor için karoser revize edildi. İç ve dış düzenlemeler yapıldı, güvenlik yönünde ek hava yastıkları geldi. Elektrikli camlar, aynalar ve merkezi kilit sistemi gibi eklentiler yapıldı.
1997 - Vitara’nın motor ve şanzıman seçenekleri tamamlandı
1996’da Suzuki bir turbo dizel motor tanıttı. Ertesi yıl ara soğutmalı (intercooler) versiyonunu satışa sundu. 2.0 litrleik dört silindirli motor, off-road kullanımı için mükemmel esnekli ve ekonomik yakıt tüketimi ile birlikte yolda rahat sürüş sağlıyordu. Bu ünite %23 daha fazla beygir gücü ve %29 daha fazla tork veriyordu.
Kısa dingil mesafesi (3 kapı), uzun dingil mesafesi (5 kapı), 1.6 litre, 2.0 litre, benzin, dizel, manuel şanzıman, otomatik şanzıman; Vitara’nın her seçeneği vardı ve seri tamamlandı.
1998 - Grand Vitara ve Jimny doğuyor
Teknik açıdan, stil açısından ve kaliteli bir bakış açısıyla Grand Vitara, Suzuki’nin yeni 4x4’ü olarak ortaya çıktı. Grand Vitara, markayı otomobil sektöründe daha da ileriye götürdü.
Zarif gövde tasarımı, sağlam tam çerçeve ve güçlü 2.5 litrelik V6 ve 2.0 litrelik dört silindirli motorlarıyla Grand Vitara, kullanıcılarının aktif yaşam tarzlarının kapsamını genişletmek için tasarlandı. Yaşam alanı şık, pratik, rahat ve verimli şekilde tasarlandı.
SJ30 serisiyken yaşadığı dönüşümle Samurai serisi olan kompakt 4x4 araç serisi, 1998 yılında tamamen yeniden tasarlanmış bir kompakt 4x4’e, Jimny’e dönüştü. Gövde ve şaside yapılan kapsamlı güncellemeler, yeni Jimny’nin yeni bir kompakt 4x4 dönemini başlattığı anlamına geliyordu.
Ön tekerlekler için ayrı amortisörler ve helezon yaylar, Suzuki’nin önceki kompakt 4x4 araçlarından daha uzun süspansiyon yolcuğunu yaptı ve daha düzgün tepki verdi. Bobin yayları ile üç bağlantılı sert aks süspansiyonunun benimsenmesi, off-roadda daha stabil sürüş ve daha iyi çekiş anlamına geliyordu. Araç merdiven şasiye sahipti.
Bu aracın bir diğer özelliği ise, araç hareket hâlindeyken sürücünün iki tekerlekten çekişten dört tekerlekten çekişe geçmesine izin vermesiydi.
2001 - Grand Vitara’ya 7 koltuklu seçenek
Grand Vitara XL-7 ile Grand Vitara artık 7 koltuklu olarak alınabiliyordu. Aracın dingil mesafesi 2799mm’yken toplam uzunluğu 4663mm’ydi. Grand Vitara XL-7’de 2.7 litrelik V6 173bhplik bir motor bulunuyordu.
2005 - Off-road atleti Grand Vitara artık daha dinamik
Bu yeni nesil Grand Vitara, Vitara serisinin özgünlüğünü devraldı ve Suzuki, SUVların tanınmasını büyük ölçüde artıran bir evrimi temsil etti. Geniş basamakları, çamurluk kısmındaki dinamik tasarımı ve tekerlek boyutuyla yeni Grand Vitara sportif bir görünüm kazandı. Bu kasada üç adet benzinli (1.6 litre VVT, 2.0 litre, 2.7 litre V6) ve bir dizel (1.9 litre ddis) motor seçenekleri bulunuyordu. Yüksek gövde rijitliğine sahipti. Dört modlu bir 4x4 sistemine sahipti. Yeni geliştirilen arka süspansiyonlar ile asfalttaki istikrarı artırılırken off-road başarısı devam etti.
2006 - Heyecan ve lüksün aktif evrimi
Suzuki Grand Vitara XL-7 yerine tamamen farklı bir araç olan XL7 modeli üretildi. Kuzey Amerika’da üç sıra koltuklu yedi koltuklu premium giriş SUVsi, Grand Vitara XL-7’nin oluşturduğu yeri hemen doldurmayı bildi.
Yeni geliştirilen 3.7 litrelik V6 motoru, XL7 modelini tüm yeni Suzuki modellerinden ayrıt eden performansı verdi. Başarılı gövde tasarımı ve elektronik kontrollü dört tekerlekten çekiş sistemindeki güncellemeler, üstün sürüş konforu ve sürüş stabilitesini gerçekleştirdi.
2006 yılında Suzuki, “X-over revolution” konsept altında geliştirdiği SX4’ü piyasaya sürdü. I-AWD olarak bilinen elektronik kontrollü dört çeker sistemine sahipti. Bu, bir dizi sensörden gelen bilgilere dayanarak yol yüzeyini ve sürüş durumunu değerlendirmek için tasarlanmış bir dört çeker sistemidir. Manyetik debriyaj hareketi derecesinin çekiş ihtiyaçlarına uyacak şekilde modüle edildiği elektronik kontrollü, ıslak tip, çok plakalı debriyaj kuplajı ile arka tekerleklere tahrik gücünü anında ayırmaya yarıyordu.
Bu sistemde sürücü sürüş modu seçebiliyordu. Aracın çekiş sisteminin seçilmesi yakıt ekonomisi tercihi veya sürülen koşullara göre tercih hakkı veriyordu.
2009 - Sahip olduğunuzu hiç bilmediğiniz arzuları karşılayan Kizashi
2009 yılında I-AWD sistemi daha da rafine edildi ve yeni çıkan Kizashi modelinde de kullanıldı. Herhangi bir tekerler kaymaya başlamadan önce, yol yüzey koşullarına ve aracın sürülme şekline tepki vererek, arka tekerlere en iyi şekilde tork tahsis etmek için bir ileribildirim (feedforward) kontrol özelliği eklendi. Bu, çok daha yumuşak kalkın, hızlanma ve viraj alma ile sonuçlandı.
Buna ek olarak Suzuki bir sinerjik araç dinamiği kontrol sistemi benimsemiştir. Bu, direksiyon açısı ve yalpa oranı (yaw rate) sensörlerine dayalı sürücü koşullarını tamamen izleyerek ve I-AWD ve EPS (elektrikli hidrolik direksiyon) sistemlerini sinerjik olarak kontrol ederek sürüş stabilitesini geliştirir.
2013 - Yeni özgürlük burada: SX4/S-cross
Suzuki, 2013 yılında S-cross’u piyasaya sürmesiyle birlikte, kapsamlı 4WD tarihine ve deneyimine dayanan en uygun 4WD AllGrip’i önerdi. AllGrip sadece geliştirilmiş 4WD performansı sunmakla kalmaz, aynı zamanda günümüzde büyük talep gören üç değeri de mükemmel bir şekilde birleştirir: sürüş eğlencesi, huzur ve yüksek yakıt verimliliği. 4WD artık sadece belirli durumlar veya belirli kullanımlar için değil, çeşitli hava koşullarında veya yol yüzeylerinde tüm insanlar için bir teknolojidir. Değeri artık genişlemiştir, sadece arazi kullanımı için değildir.
2014 - Tamamen yeni Vitara
2014’te tamamen yenilenen Vitara, Mondial de l’automobile de Paris’de ortaya çıktı. S-cross’da kullanılan AllGrip sistemi, yeni Vitara’da da kullanıldı.
2016 - AllGrip for All People (tüm insanlar için AllGrip)
Yaklaşık 50 yıllık tecrübesiyle Suzuki, tüm kullanıcılarına daha fazla güven, memnuniyet ve daha geniş bir ufuk sağlamak için dört çeker teknolojileri AllGrip adı altında yeniden tanımladı.
Suzuki’nin üç AllGrip versiyonu vardır.
AllGrip Auto: Viskoz kaplin dört tekerlekten çekiş sistemiyle, özellikle kaygan yollarda veya karlı yüzeylerde yapılan sürüşlerde, günlük sürüşlerde kullanıcıya huzur verir.
AllGrip Select: Elektrik kontrollü dört tekerlekten çekiş sistemi, sürücünün yol yüzeyine veya koşullarına bağlı olarak dört sürüş modundan (otomatik, sport, kar, kilit) seçim yapmasına izin vererek, “eğlenceli sürüş, huzur ve yüksek yakıt verimliliği” gibi değerler sağlar.
AllGrip Pro: Sürücünün macera ruhunu karşılamak için yüksek off-road yeteneği sunar ve sürücünün redüksiyon dişli yarı zamanlı dört tekerlekten çekiş sistemiyle sınırların ötesine geçmesini sağlar.
Konu sonu notu: Vitara’da AllGrip Select, yeni Jimny’de AllGrip Pro çekiş sistemi kullanılmaktadır. İgnis, Swift, Scross modellerinin de AllGrip versiyonları bulunmaktadır.
Sınırlama nedeniyle tek tek fotoğraf ekleyemedim, fotoğrafları toplu olarak ekliyorum. Üstte adı geçen araçların fotoğraflarını aşağıda görebilirsiniz.
LJ10: 1970, ilk 4x4
LJ50: 1975, ilk ihraç edilen 4x4
LJ80: 1977, LJ serisinin son aracı
SJ410: 1981, yeni pazarlara açılış
SJ413: 1984, dünyada 100'den fazla ülkeye ihraç
Vitara: 1988, SUV'un doğumu
Vitara (5 kapı): 1991, Vitara uzadı
Grand Vitara: 1998, Grand Vitara modeli satılmaya başlandı
Jimny: 1998, Jimny modeli satılmaya başlandı
Grand Vitara XL-7: 2001, Grand Vitara artık 7 kişilik
Grand Vitara (alt fotoğrafki 3 ve 5 kapılı olanlar): 2005, Grand Vitara yenilendi
XL7: 2006, XL7 artık farklı bir araç modeli
SX4: 2006, SX4'ün satışı başladı
Kizashi: 2009, Kizashi modeli satılmaya başlandı
S-cross: 2013, SX4 modelinin yerini alan (kimi ülkelerde SX4 S-cross olarak geçer) S-cross modelinin satışı başladı
Vitara: 2014, yeni Vitara tanıtıldı
Yeni Jimny ve arkada LJ10
Yeni Jimny ve Yeni Vitara
AllGrip kullanan Suzuki modelleri (Jimny önceki kasa, diğerleri güncel) en önde mavi Swift, arka sıra soldan sağa: S-cross, Vitara, Jimny, İgnis