Toyota AE85/AE86'ya derinlemesine bir bakış

Bu konu açılmadan önce AE85/AE86 hakkında bu kadar bilginiz var mıydı?

  • Evet,

  • Hayır, araç ilgimi çekmedi

  • Hayır, ama gerçekten çok şey öğrendim


Sonuçlar yalnızca oylamadan sonra görülebilir.

fujiwara

Panpa
456
Marka
Opel
Merhabalar. Her şey Benzin TV'nin attığı o video ile başladı. Aslında daha önce Need For Speed'de görüp pop-up farları yüzünden hep onu tercih etsemde çok detaylı bir bilmiyordum kendisini. Ama o videodan öğrendiğim şeyler bana bu aracı merak ettirdi ve serüvenimiz böylece başladı. Şu an yaklaşık 2.5 yıl oldu ilk araştırmaya başladığımdan beri kendisini, ve ben hakkında bayağı bir şey öğrendim. Hazır sosyal medya yasağı gündemde iken size bilgilendirici bir yazı yazmak istedim.

Hazırsanız başlayalım:

(Bölüm bölüm ve ilgiye göre yazacağım.)

Birinci Bölüm: Corolla Levin Ve Sprinter Trueno Tarihçesi
(Bu bölümler konumuz olmadığı için çok detaylı olmayacak.)

1972 yılında TE27 Levin ve Trueno, aslında E20 kodlu ikinci nesil Corolla'nın sportif versiyonu olarak tanıtıldı. Levin, Eski İngilizcede ''Şimşek'', Trueno ise İspanyolcada ''Gök Gürültüsü'' demektir.

Toplamda üç farklı motor seçeneği ile üretilmiştir. Bunlar: 2T-B, 2T-GR ve 2T-G'dir.

En yüksek modeller 1.6 litre I4 DOCH 8V 2T-G motorlar ile donatılmış ve yaklaşık 110 hp üretmektedir.
E20.jpg

(E20 Corolla)
Toyota_Corolla_E20_003.jpg

(TE27 Levin)
800px-Toyota_Sprinter_Trueno_TE27_orange.jpg

(TE27 Trueno)

Sadece iki yıl sonra yeni model TE37,47,51,55,61,62 ve 65 kodları ile gelmiştir. (Vay maşallah.)

Kodlarındanda anlaşılabileceği gibi kullanılan motorlar yine 2T'dir.

GT paket 2T-G Mikuni karbüratörlü motordan 115 hp alırken daha sonra gelen 2T-GEU Bosch K-Jetronic EFI kullanan motor 110 hp üretmiştir.
800px-Toyota_Corolla_E30_001.jpg

(TE37 Levin)
1975_Toyota_Sprinter_Coupe_1600_Trueno_GT.jpg

(TE47 Trueno GT)


AE71,TE71,72 ve 73 kodlarını kullanan üçüncü nesil, Amreikada satılan ilk Levin/Trueno olmuştur. Japonyada Base,S ve GT-APEX donanımları ile satılırken bütün paketler 2T-G motor ile donatılmıştır. Amerika ise her zaman olduğu gibi yine en kötü motorları almıştır. (Poor USA)

Amerikada AE71 kodu ile 87 beygirlik 4A-C motoru veya 105 beygirlik 3T motor ile satılmıştır ancak pek başarı yakalayamamıştır.
te71.jpg

(TE71 Levin)
1983_te71_04_b.jpg

(TE71 Trueno katalog fotoğrafı)

Fakat bu kasadan sonra Toyota, dersine çok iyi çalışıp gelir. Arkası yarın....
 
İkinci Bölüm: Bir Efsanenin Doğuşu



AE71’in sönük kalmasından sonra Toyota yeni model için kolları sıvar. Bu model gerçekten bir devrim olmalıydı Toyota için, fakat burada bir sıkıntı çıkıyordu karşılarına: E80 kodlu Corolla FR düzenini terk edip FF düzenine geçmiştir.

e80.jpg

(E80 Sprinter)

Bunun üzerine Nobuaki Katayama ve ismini bilmediğim birkaç mühendis daha aynı platformu FR düzenine çevirir ve ortaya Pegasus isimli bir yürüyen çıkar. Ortaya çıkan araç 1983 yılında bir konsept olarak doğar ve aynı yılın mayıs ayında üretime başlanır.

ae86 eskiz.jpg

(Bazı eskizler)

concept.png

(Ortaya çıkan Trueno prototipi)

AE86 iki farklı gövde tipi ve iki farklı ön yüz ile üretilir. İki veya üç kapılı gövdeye Pop-Up farlı Sprinter Trueno, veya sabit farlı Corolla Levin eşlik eder. (İsim konusuna sonra döneceğiz. Enteresan bir detayı var)
zenki vs.jpg



AE86 kendi içinde iki ayrı ana modele ayrılır. Bunlar: Düşük fiyatlı ve ekonomik AE85 ve performanslı ve yüksek donanımlı AE86.

İsterseniz donanım paketlerine yakından bakalım:

AE85: SE,GL,GL Lime (Sadece iki kapı Levin) XL & XL-Lisse (Sadece iki kapı Trueno), SR (Sadece üç kapı)

AE86: GT, (Sadece iki kapı) GT-V (Sadece üç kapı) ve GT-APEX (Her ikiside)

SE,GL ve SR hakkında pek fazla detay bilmiyorum fakat Lime ve Lisse daha çok kadınlara hitap eden modellerdir. Klima, makyaj aynası, otomatik vites opsiyonu, dış detaylar ve jant kapakları ile öne çıkar.
T13.jpg

lisse2.jpg


donanım.jpg


GT ve GT-V esas spor modellerdir ve içerikleri aynıdır. Sadece gövde tipi farkı vardır bahsettiğim gibi.

Aslında SR modelinin spor modeli gibi düşünebiliriz bunları.

GT-APEX ise en dolu pakettir. Klima (Opsiyonel olarak otomatik klima bile vardır), opsiyonel elektrikli aynalar ve camlar, opsiyonel otomatik vites, ayarlanabilir ve hidrolik direksiyon gibi donanımların yanında çok büyük bir artısı vardır: Dört disk fren. Maalesef arka disk fren sadece GT-APEX vardır ve onun bu kadar popüler olmasında büyük bir rolü vardır. Ayrıca ‘’panda’’ olarak adlandırılan boyama şekli sadece bu modele özgüdür. (Renk opsiyonlarına daha sonra değineceğiz.)

T14.jpg


Ama en önemli donanımı ise 80’ler için bir devrimdir: Digi Dash!

T11.jpg
 
Tasarımıyla alakalı önemli bir ayrıntı var mı, gereksiz ayrıntı, süsten uzak ve özellikle dik açılar düz çizgiler tercih edilmiş gibi duruyor.
Belki bir tasarım akımını takip ediyordur.
 
  • Beğeni
Tepkiler: fujiwara
Tasarımıyla alakalı önemli bir ayrıntı var mı, gereksiz ayrıntı, süsten uzak ve özellikle dik açılar düz çizgiler tercih edilmiş gibi duruyor.
Belki bir tasarım akımını takip ediyordur.
Öğrendiğim kadarı ile B sütünu Porsche 928'den esinlenilmiş . Özellikle dönemin Soarer'inde daha çok belli oluyor.
Köşeli olması büyük ihtimalle 80'lerde neredeyse bütün otomobiller öyle olduğu içindir. Ayrıca Levin'in sürtünme katsayısı 0.35 olarak görünüyor. Yani dönemi için iyi bir değer bence.
(Fotoğrafı çok büyük boyutlu olduğundan koyamıyorum. O yüzden linki paylaşayım:
Sarı Levin olan fotoğrafta yazıyor.)
 
Üçüncü Bölüm: Up To 12000 RPM

AE85 ve AE86’yı birbirinden ayıran en önemli şeyler ise motor, şanzıman ve şasideki güçlendirmelerdir.

İsterseniz motor ve şanzımanlara daha yakından bakalım:

AE85: Lasre 3A-U 1.5 I4 SOCH 8V 82.5 hp @ 5600 rpm ve 118 nm @ 3600 rpm

Toyota TTC-C (Katalizör yani) sistemi ve tek karbüratör.

T08.jpg


AE86: 1) 4A-C 1.6 I4 SOCH 8V 87 hp @ 5600 rpm ve 115 nm @ 2800 rpm

Katalizör ve karbüratör. (Amerika, Türkiye ve Avustralya gibi pazarlarda satılmıştır. Japonyada satılmamıştır.)
Toyota_4A-C_engine.jpg

2) Lasre 4A-GE Bluetop 1.6 I4 DOCH 16V 126 hp @ 6600 rpm ve 149 nm @ 5200 rpm (Amerikada 112 hp ve 131 nm)

Toyota T-VIS (Değişken uzunluklu emme manifoldu), katalizör ve MAP sensörü (Amerika için AFM) ve EFI

Japonya için 9.4:1, diğer pazarlar için 10.1:1 sıkıştırma oranı

L08.jpg

Not: AE86 sadece ilk nesil 4A-GE motoru (Bigport Bluetop 16v) kullanır. Diğer motorlar (Mesela Blacktop 20v) swaptır.

Motorlar konusuna başka bir yazıda çok daha derinlemesine gireceğim ve şaşıracağınız şeyler ortaya çıkacak. Yani süprizli bir motordur 4A-GE.

Şanzıman olarak üç tip şanzıman kullanılmıştır. Bunlar: K50 (AE85) ve T50 (AE86) beş ileri manuel veya A42DL dört ileri otomatiktir. (K50’nin debriyajı kablolu iken T50 hidroliktir.)

L09.jpg



Ara Bölüm: Running In The 90’s

Zaman geçerken AE86 yerinde saymadı ve 1985 yılının ortasında bir makyaj geçirdi. Kouki beraber gelenlere bir bakış atalım:

Trueno: Yeni tamponlar, sinyaller, arka stoplar ve stopların üstüne kırmızı şerit (Hatchback) plakalık bölümünün siyaha boyanması (Coupe) far çıtalarının bir tık koyulaşması, iç döşemelerden kırmızı ve mavi rengin çıkarılması ve panda boyanın sırasının değişmesi

Levin: Yeni tampon, ızgara (Ve ızgara içinde opsiyonel sis farı) sinayller, stoplar ve üstüne siyah şerit, iç döşeme renkleri vs...

Motorlar vs aynı kalmıştır.
Edit: Aynalar ve arka aksı unutmuşum. Onlarda değişti.

L03.jpg

Levin Kouki

kouki.jpg
koukii.jpg

Trueno Kouki Sedan
 
Son düzenleme:
Beşinci Bölüm: Space Boy

(Konu beklediğimden fazla ilgi gördü. Okuyan herkese teşekkürler :))

Şimdiye kadar hep Japonya pazarını konuştuk. Peki Dünya’nın geri kalanında işler nasıl?

Amerika: Toyota Corolla SR5 veya GT-S (AE88)

Trueno önü, coupe veya hatchback gövde, 4A-GEC (112 hp) veya 4A-C motor, USDM tamponlar, yeni ızgara, jantlar, cruise control (Opsiyon) ve mil kadran, opsiyonel LSD (GT-S pakette). Yaklaşık 15000 satıldığı düşünülüyor. (Kanada ile beraber yaklaşık 18000 diyelim) (4A-GE versiyonların şasi numarasında AE88 yazar) Ayrıca Puerto Rico’da bile çok az miktarda satıldığı söyleniyor.

1986_toyota_corolla_1567043911f66e7dff9f98764daIMG_2212-e1568741937693.jpeg


Avrupa: Toyota Corolla GT Coupe veya Hatchback

Levin ön bölümü, coupe veya hatchback gövde (Ülkeye göre değişiyor), 4A-GE motor, GT paket. Yaklaşık 5000 adet satıldığı düşünülüyor.


ae86 eu.jpg

İngiltere: Toyota Corolla GT Coupe (Ama hatchback, ilginç)

Levin ön bölümü, hatchback gövde, 4A-GE motor, GT paket, yan sinyaller far yerine çamurluklarda. Tam olarak 2717 adet satılmış. (Artı olarak İrlandada 48 tane)

ae86 uk.jpg


Avustralya: Toyota Sprinter

Levin ön bölümü (Ama adı Sprinter, ilginç vol.2) hatchback gövde 4A-C motor, SR paket, Zenki Trueno stopları. Yaklaşık 3000 satıldığı düşünülüyor

aud.jpg

audm.jpg


Yeni Zelanda: Toyota Corolla GT

Levin ön bölümü, hatchback gövde, 4A-GE motor, GT paket. Toplam satış adeti 42.

ae86 nz.jpg
 
Ara Bölüm 2: Black Limted

1987 yılı AE85/AE86’nın son yılıdır. Bu yılı özel bir versiyon ile taçlandırmak isteyen Toyota, 1986 yılında Black Limited isimli 400 araçlık özel bir versiyon tanıtır. Bu model sadece Hatchback Trueno modelinde olup GT-APEX versiyonu üzerine kuruludur. Farkları ise: Siyah renk, yeni jantlar, altın rengi süsler, direksiyonda altın rengi ‘’Twin Cam 16’’ yazısı, altın rengi vites topuzu, altın rengi kadranlar, koltuk dikişleri, kadran, iç aydınlarmalar ve saat. (Rapstar starter pack gibi donanım maşallah. Her yerinden altın fışkırıyor.)

black limited.jpg


blk.jpg


blkk.jpg

(Son iki-üç bölüm kaldı. Yarın devam ederiz.)
 
Süper Mini Bölüm: Renkler

(Bu gün biraz kısa olacak. Yarın yazacağım final bölümünde telafi edeceğim.)

Önceki satırlarımda belirttiğim gibi, AE86’nın renk seçeneklerine de değinmek istiyorum.

Ama sıkıntı şu ki, bütün renkleri yazmak hem çok uzun sürüyor, hem de hepsinin örneğini koymam imkansız. Bu yüzden belli başlı renkleri vereceğim:
A: Renkler

white.jpg

(High Tech Two-Tone White, en tutulan renk bu her halde.)

red.jpg

(High Flash Two-Tone, stock binileceği zaman en güzel renk bence.)

grey.jpg

(High Metal Two-Tone)
Bunların dışında koyu gri, düz beyaz, kırmızı, mavi gibi renkler de var ama hepsini koymam zor maalesef.)


B: Panda Sırası



Bahsettiğim gibi makyajlı kasalarda renk sırası değişmiştir.

Levin: (Çok fark yok gibi görünse de aslında sinyallerin üstündeki çıkıntı kouki’de yoktur.)

CK Levin_28.jpg

(Kouki vs Zenki. Ayrıca Zenki Levin'in ızgarasına ayrı değinmem gerek. Termostata göre açılıp kapanabiliyor. Bir nevi günümüzde kullanılan açılıp kapanan ızgaraların atası.)

Trueno: (Dip not: Tofu Shop yazısı sadece sağ kapıda vardır.)

zenkii.jpg

(Zenki)
koukiii.jpg

(Kouki, fark ettiğiniz üzere tamponun sadece üst kısmı beyaz.)

Bonus: AE86 Almanya broşürü.

eudm.jpg

Yarın büyük ve sürprizli finalde görüşmek üzere.
 
Süper Mini Bölüm: Renkler

(Bu gün biraz kısa olacak. Yarın yazacağım final bölümünde telafi edeceğim.)

Önceki satırlarımda belirttiğim gibi, AE86’nın renk seçeneklerine de değinmek istiyorum.

Ama sıkıntı şu ki, bütün renkleri yazmak hem çok uzun sürüyor, hem de hepsinin örneğini koymam imkansız. Bu yüzden belli başlı renkleri vereceğim:
A: Renkler

Ekli dosyayı görüntüle 27405
(High Tech Two-Tone White, en tutulan renk bu her halde.)

Ekli dosyayı görüntüle 27406
(High Flash Two-Tone, stock binileceği zaman en güzel renk bence.)

Ekli dosyayı görüntüle 27407
(High Metal Two-Tone)
Bunların dışında koyu gri, düz beyaz, kırmızı, mavi gibi renkler de var ama hepsini koymam zor maalesef.)


B: Panda Sırası



Bahsettiğim gibi makyajlı kasalarda renk sırası değişmiştir.

Levin: (Çok fark yok gibi görünse de aslında sinyallerin üstündeki çıkıntı kouki’de yoktur.)

Ekli dosyayı görüntüle 27408
(Kouki vs Zenki. Ayrıca Zenki Levin'in ızgarasına ayrı değinmem gerek. Termostata göre açılıp kapanabiliyor. Bir nevi günümüzde kullanılan açılıp kapanan ızgaraların atası.)

Trueno: (Dip not: Tofu Shop yazısı sadece sağ kapıda vardır.)

Ekli dosyayı görüntüle 27409
(Zenki)
Ekli dosyayı görüntüle 27411
(Kouki, fark ettiğiniz üzere tamponun sadece üst kısmı beyaz.)

Bonus: AE86 Almanya broşürü.

Ekli dosyayı görüntüle 27412
Yarın büyük ve sürprizli finalde görüşmek üzere.
Initial D’de Shinji’nin kullandığı Notchback Coupe kasasını diğer kasadan daha çok seviyorum.AE86’ları daha iyi tamamlıyor, bir de tabii burkulma direnci esprisi var :) çok güzel arabalar, güzel yazı, eline sağlık.
 
Son düzenleme:
  • Beğeni
Tepkiler: fujiwara
Initial D’de Shinji’nin kullandığı Notchback Coupe kasasını diğer kasadan daha çok seviyorum.AE86’ları daha iyi tamamlıyor, bir de tabii burkulma direnci esprisi var :) çok güzel arabalar, güzel yazı, eline sağlık.
Teşekkürler. Haklısınız, gerçekten iki kapının üstüne çok fazla gidiliyor. Büyük ihtimalle zaten ilk sedan olarak tasarlanmış çünkü donanım paketlerinde bahsettiğim gibi daha fazla seçenek var.
 
  • Beğeni
Tepkiler: Mt.Akina
Final Bölümü: Üretim, Satış ve Pazarlama

Üretime başlanıldığı 1983 yılından, sona erdiği 1987 yılına kadar AE85/86 iki farklı fabrikada üretilmiştir. Bunlar Tahara ve Fuji fabrikalarıdır.

Asıl üretimin yapıldığı yer Tahara’dır ve üretildiği yere göre bazı farklar vardır araçlarda.

Tahara fabrikasında üretilen arabaların şasi numarası plakasında A51,52,53,54 olur, ve şasi numaraları ‘’0’’ ile başalarken (Mesela AE86-0000001) Fuji fabrikası’nın arabaları ‘’5’’ ile başlar (AE86-5000001) ve M21 kodu olur.

Peki kaç tane üretildi?

Tahara fabrikasında 285.586 tane, Fuji fabrikasında 79.272 tane, yani toplam olarak 364.868 tane otomobil üretilmiştir. Bu konu ile ilgili çok detaylı bir video var, buraya ekliyorum. Kanalı takip etmenizi kesinlikle öneririm. (Hatta videoda günde kaç otomobil üretildiğine kadar hesaplıyorlar.)

Bildiğiniz üzere, üretilen her şeyin bir pazarlamaya ve reklama ihtiyacı vardır. ‘’Hacı biz 364 bin küsür otomobili ürettik ama nasıl satacağız yaw’’ diye düşünen Toyota’nın aklına müthiş bir fikir gelir: Reklamı yarış pistlerinde çekmek. (Ama sadece Japonya için)

Tabi Amerika çok basit bir reklam ile yetinir

Biz konumuz olan Japonya reklamına geri dönelim. Toyota, Japonyada satılacak olan Trueno ve Levin’i alıp Dünya’nın öbür ucuna, Almanya, Hollanda ve Belçika’ya gider. (Her halde o pistlerin hangi pistler olduğunu anlamışsınızdır J)

Ralli pilotları Per Eklund ve Klaus Fritzinger bu otomobilleri alır ve Nürburgring, Zandvoort ve SPA pistinde müthiş bir reklam ortaya çıkartırlar. (Nürburgirng’e çıkartıp tur süresi almayan Toyota’yı kınıyoruz)
(Bu uzun versiyonu. Daha kısa olanları da var)

Tabi bunların yanında bazı broşürler de basılır. Ama onların fotoğraflarını yeterince koydum zaten.

Peki, üretimi biten AE85/86’nın yerine ne geldi? AE92, AE101 ve AE111 isimli üç kasa daha üretilir, ve Corolla Levin/Sprinter Trueno ismi tarihe karışır. (Gerçi Levin ismi Çin’de hala kullanılmakta. Ama gerçek bir Levin olmadığından saymıyorum)
ae92.jpg

(AE92 Levin)
aee101.jpg

(AE101 Levin)
ae111.jpg

(AE111 Levin, bence çok yakışıklı)

Evet. Uzun bir yazının ve 2.5 yıllık araştırmamın sonuna geldik. Tabi ben bu bilgileri kendim bulmadım. Banpei, Juiceboxforyou, AEU86.com ve sayamadığım diğer kaynaklara bu bilgileri bizimle paylaştıkları için kendilerine çok teşekkürler.

Bundan sonra Japon otomobilleri hakkında böyle yazılar yazıp foruma renk katmak istiyorum. İkinci yazım büyük ihtimalle Nissan Silvia hakkında olacak. Ayrıca 4A motorlar ve AE86'nın motorsporları başarılarına da değineceğim.

Okuyan herkese teşekkürler. Görüşmek üzere!