Cebinizde & hesabınızda 300 bin lira var. Günümüzde kompakt sınıf bir araç almaya yetecek miktar ancak bu kadar (maalesef). Dizel istemiyorsunuz, LPG'den çekiniyorsunuz, aracı şehir içinde çokça kullanıyorsunuz ama yakıt fiyatları bel bükmesin istiyorsunuz. Tam o noktada karşınıza hibrit araçlar çıkıyor. Dünyadaki hibrit araçların çok büyük kısmı Türkiye'ye gelmiyor olsa da Türkiye'de de karşılaştırma yapılabilecek kadar hibrit araç varlığını sürdürüyor. Bu konuda gerek ikinci el gerek sıfır km bu araçları tanıyacağız (300 bin lira üst limitli, Camry-yeni kasa Rav4, Forester ve diğer bu bütçeyi aşan araçlar burada yer almıyor, ve tabii ikinci elde bulunmayacak kadar az satmış olanlar da bulunmuyor).
(Markalar alfabetik sıralanmıştır)
HONDA
Civic 1.4 Hybrid
1339 cc, 115 bg, 167 nm, otomatik (CVT) şanzıman, 0-100 km/s hızlanma 12.1 sn, şehir içi yakıt tüketimi 5.2 lt, şehir dışı yakıt tüketimi 4.3 lt, ortalama yakıt tüketimi 4.6 lt, yakıt deposu 50 lt, azami hız 185 km/s, C sınıfı sedan, uzunluk 4545 mm, genişlik 1750 mm, yükseklik 1430 mm.
CR-Z 1.5 GT
1497 cc, 113 bg, 145 nm, manuel (6 ileri) şanzıman, 0-100 km/s hızlanma 10 sn, şehir içi yakıt tüketimi 6.1 lt, şehir dışı yakıt tüketimi 4.4 lt, ortalama yakıt tüketimi 5.0 lt, yakıt deposu 40 lt, azami hız 200 km/s, C sınıfı coupe, uzunluk 4080 mm, genişlik 1740 mm, yükseklik 1395 mm.
*Honda, hibrit araçlarını Türkiye için "erken zaman" denebilecek bir zaman diliminde getirdi. Civic modeli 2007-2009, CR-Z modeli 2011-2013 yıllarında satıldı. Mild hybrid denen araçlara örnek olan bu araçlar gerek geldiği yıllarda gerek günümüzde pek de tercih edilen modeller olmadılar. Fikrimce çok tercih edilesi değiller, mantıklı gelmiyor.
HYUNDAI
Ioniq 1.6 GDI
1580 cc, 105 bg, 147 nm, otomatik (DCT) şanzıman, 0-100 km/s hızlanma 11.1 sn, şehir içi yakıt tüketimi 3.9 lt, şehir dışı yakıt tüketimi 3.9 lt, ortalama yakıt tüketimi 3.9 lt, yakıt deposu 45 lt, azami hız 185 km/s, C sınıfı liftback, uzunluk 4470 mm, genişlik 1820 mm, yükseklik 1450 mm.
i20 1.0 T-GDI
998 cc, 100 bg, 172 nm, otomatik (DCT) şanzıman, 0-100 km/s hızlanma 11.4 sn, şehir içi yakıt tüketimi 5.6 lt, şehir dışı yakıt tüketimi 4.2 lt, ortalama yakıt tüketimi 4.7 lt, yakıt deposu 40 lt, azami hız 185 km/s, B sınıfı hatchback, uzunluk 4040 mm, genişlik 1775 mm, yükseklik 1450 mm.
*Ioniq ile Türkiye'deki hibrit macerasına başlayan Hyundai pazardan umduğunu alamadı. Gerek kimi test araçlarında olan akü boşalması gerek DCT şanzıman alıcılara, hibrit tercih edenlere hitap etmesini engelledi. 2017-2018 yıllarında satılan Ioniq modelinin genel kullanıcı yorumları olumlu, fiyatında son zamanlarda şişmeler var. 200 binlerin başındaki fiyatlar 300 binlere taşınmaya çalışılıyor. 250 bin ve aşağısına tercih edilebilir.
i20 modeli bu yıl piyasaya çıktı ve teknik verilere bakınca "hibrit bunun neresinde" denebilecek, pek de başarılı durmayan bir "mild hybrid".
KIA
Niro 1.6 GDI
1580 cc, 141 bg, 147 nm, otomatik (DCT) şanzıman, 0-100 km/s hızlanma 11.5 sn, ortalama yakıt tüketimi 3.8 lt, yakıt deposu hacmi 45 lt, azami hız 162 km/s, C sınıfı SUV, uzunluk 4355 mm, genişlik 1805 mm, yükseklik 1545 mm.
*2017 yılından itibaren ülkemizde satılmaya başlanan ve hâlen sıfır olarak satılan Niro da çok tutulmayan modellerden. SUV isteyenler için Ioniq benzeri tercih edilebilecek bir araç.
LEXUS
CT 200h
1798 cc, 136 bg, 142 nm, otomatik (e-CVT) şanzıman, 0-100 km/s hızlanma 10.3 sn, şehir içi yakıt tüketimi 3.6 lt, şehir dışı yakıt tüketimi 3.5 lt, ortalama yakıt tüketimi 3.6 lt, yakıt deposu hacmi 45 lt, azami hız 180 km/s, C sınıfı hatchback, uzunluk 4350 mm, genişlik 1765 mm, yükseklik 1450 mm.
*Auris'e Lexus yorumu. MTV dert edilmeyecek kadar kullanılıyorsa iyi ve kaliteli bir tercih olabilir.
SUZUKİ
Swift 1.2 SHVS
1197 cc, 83 bg, 107 nm, otomatik (CVT) şanzıman, 0-100 km/s hızlanma 12.2 sn, şehir içi yakıt tüketimi 4.6 lt, şehir dışı yakıt tüketimi 3.9 lt, ortalama yakıt tüketimi 4.1 lt, yakıt deposu hacmi 37 lt, co2 salınımı 94 g/km, azami hız 175 km/s, B sınıfı hatchback, uzunluk 3845 mm, genişlik 1735 mm, yükseklik 1495 mm.
*Ülkemizdeki yeni hibrit modellerden, sadece 2020 modeli bulunuyor. Bu da Honda gibi mild hybrid, kullanma fırsatım olmadı (Benzin TV-Otopark ortak videosu var). Tercih edilebilir.
TOYOTA
Auris 1.8
1798 cc, 136 bg, 142 nm, otomatik (e-CVT) şanzıman, 0-100 km/s hızlanma 10.9 sn, şehir içi yakıt tüketimi 3.9 lt, şehir dışı yakıt tüketimi 4.1 lt, ortalama yakıt tüketimi 4.0 lt, yakıt deposu hacmi 45 lt, azami hız 180 km/s, C sınıfı hatchback, uzunluk 4330 mm, genişlik 1760 mm, yükseklik 1475 mm.
Auris TS 1.8
1798 cc, 136 bg, 142 nm, otomatik (e-CVT) şanzıman, 0-100 km/s hızlanma 11.2 sn, şehir içi yakıt tüketimi 3.9 lt, şehir dışı yakıt tüketimi 4.1 lt, ortalama yakıt tüketimi 4.0 lt, yakıt deposu hacmi 45 lt, azami hız 180 km/s, C sınıfı station wagon, uzunluk 4595 mm, genişlik 1760 mm, yükseklik 1485 mm.
C-HR 1.8
1798 cc, 122 bg, 142 nm, otomatik (e-CVT) şanzıman, 0-100 km/s hızlanma 11.0 sn, şehir içi yakıt tüketimi 3.4 lt, şehir dışı yakıt tüketimi 4.1 lt, ortalama yakıt tüketimi 3.8 lt, yakıt deposu hacmi 43 lt, azami hız 170 km/s, C sınıfı SUV, uzunluk 4360 mm, genişlik 1795 mm, yükseklik 1555 mm.
Corolla 1.8
1798 cc, 122 bg, 142 nm, otomatik (e-CVT) şanzıman, 0-100 km/s hızlanma 11.0 sn, şehir içi yakıt tüketimi 3.3 lt, şehir dışı yakıt tüketimi 3.6 lt, ortalama yakıt tüketimi 3.5 lt, yakıt deposu hacmi 43 lt, azami hız 180 km/s, C sınıfı sedan, uzunluk 4630 mm, genişlik 1780 mm, yükseklik 1435 mm.
Corolla HB 1.8
1798 cc, 122 bg, 142 nm, otomatik (e-CVT) şanzıman, 0-100 km/s hızlanma 10.9 sn, şehir içi yakıt tüketimi 3.3 lt, şehir dışı yakıt tüketimi 3.7 lt, ortalama yakıt tüketimi 3.5 lt, yakıt deposu hacmi 43 lt, azami hız 180 km/s, C sınıfı hatchback, uzunluk 4370 mm, genişlik 1790 mm, yükseklik 1435 mm.
Prius 1.5
1497 cc, 76 bg, 115 nm, otomatik (e-CVT) şanzıman, 0-100 km/s hızlanma 10.9 sn, şehir içi yakıt tüketimi 5.0 lt, şehir dışı yakıt tüketimi 4.2 lt, ortalama yakıt tüketimi 4.3 lt, yakıt deposu hacmi 45 lt, azami hız 170 km/s, C sınıfı liftback, uzunluk 4315 mm, genişlik 1695 mm, yükseklik 1475 mm.
Prius 1.8
1798 cc, 99 bg, 142 nm, otomatik (e-CVT) şanzıman, 0-100 km/s hızlanma 10.4 sn, şehir içi yakıt tüketimi 3.7 lt, şehir dışı yakıt tüketimi 3.9 lt, ortalama yakıt tüketimi 3.8 lt, yakıt deposu hacmi 45 lt, azami hız 180 km/s, C sınıfı liftback, uzunluk 4460 mm, genişlik 1745 mm, yükseklik 1490 mm.
Yaris 1.5
1497 cc, 75 bg, 111 nm, otomatik (e-CVT) şanzıman, 0-100 km/s hızlanma 12.0 sn, şehir içi yakıt tüketimi 3.3 lt, şehir dışı yakıt tüketimi 3.6 lt, ortalama yakıt tüketimi 3.6 lt, yakıt deposu hacmi 36 lt, azami hız 165 km/s, B sınıfı hatchback, uzunluk 3950 mm, genişlik 1695 mm, yükseklik 1520 mm.
*1.8 motorlu olanlar için Lexus'daki yorumum geçerli. MTV dert edilmediği, edilmeyeceği durumlarda tercih edilesi araçlar olduklarını düşünüyorum. Genel olarak Toyota'nın hibritlerini başarılı buluyorum. Dikkat edilmesi gereken en önemli konu 10 yaşına yaklaşmış veya geçmiş araçlarda bataryaların değişik değişmediği. Değişmediyse olası bir batarya ihtiyacı demek 2.000-2.500 dolar civarında bir maliyet demek.
Türkiye'ye geliş sırasına göre 2005 civarı 2.nesil Prius, 2008-2010 civarı 3.nesil Prius, 2012'den itibaren Yaris (makyajsız, makyajlı ve 2. makyajlı olmak üzere hepsi bulunabiliyor), Aurisler, C-HR, ve son olarak Corollalar bulunabiliyor.










Not: Teknik veriler araçların bataryaları dolu durumdaki veriyi göstermektedir. Her araçta olduğu gibi hibrit araçlarda da sürüş yapısı tüketimi doğrudan etkilemektedir, sürülen bölgedeki hava şartları gibi pek çok şey "her araçta olduğu gibi" hibritlerde de yakıt tüketimini doğrudan etkilemektedir. Marka modeli lazım değil 3 farklı hibrit araç deneyimimde gayet iyi veriler elde ettiğim için bu araçların "sözümona iktisatlı" olduğunu düşünenlerden değilim. Ayağına sahip olmak kilit nokta. Marka/modeller için yazdıklarım öznel yorumlarımdır. Civic, CR-Z, i20, Swift modelleri hafif hibrit, diğerleri tam hibrit modellerdir.
(Markalar alfabetik sıralanmıştır)
HONDA
Civic 1.4 Hybrid
1339 cc, 115 bg, 167 nm, otomatik (CVT) şanzıman, 0-100 km/s hızlanma 12.1 sn, şehir içi yakıt tüketimi 5.2 lt, şehir dışı yakıt tüketimi 4.3 lt, ortalama yakıt tüketimi 4.6 lt, yakıt deposu 50 lt, azami hız 185 km/s, C sınıfı sedan, uzunluk 4545 mm, genişlik 1750 mm, yükseklik 1430 mm.
CR-Z 1.5 GT
1497 cc, 113 bg, 145 nm, manuel (6 ileri) şanzıman, 0-100 km/s hızlanma 10 sn, şehir içi yakıt tüketimi 6.1 lt, şehir dışı yakıt tüketimi 4.4 lt, ortalama yakıt tüketimi 5.0 lt, yakıt deposu 40 lt, azami hız 200 km/s, C sınıfı coupe, uzunluk 4080 mm, genişlik 1740 mm, yükseklik 1395 mm.
*Honda, hibrit araçlarını Türkiye için "erken zaman" denebilecek bir zaman diliminde getirdi. Civic modeli 2007-2009, CR-Z modeli 2011-2013 yıllarında satıldı. Mild hybrid denen araçlara örnek olan bu araçlar gerek geldiği yıllarda gerek günümüzde pek de tercih edilen modeller olmadılar. Fikrimce çok tercih edilesi değiller, mantıklı gelmiyor.
HYUNDAI
Ioniq 1.6 GDI
1580 cc, 105 bg, 147 nm, otomatik (DCT) şanzıman, 0-100 km/s hızlanma 11.1 sn, şehir içi yakıt tüketimi 3.9 lt, şehir dışı yakıt tüketimi 3.9 lt, ortalama yakıt tüketimi 3.9 lt, yakıt deposu 45 lt, azami hız 185 km/s, C sınıfı liftback, uzunluk 4470 mm, genişlik 1820 mm, yükseklik 1450 mm.
i20 1.0 T-GDI
998 cc, 100 bg, 172 nm, otomatik (DCT) şanzıman, 0-100 km/s hızlanma 11.4 sn, şehir içi yakıt tüketimi 5.6 lt, şehir dışı yakıt tüketimi 4.2 lt, ortalama yakıt tüketimi 4.7 lt, yakıt deposu 40 lt, azami hız 185 km/s, B sınıfı hatchback, uzunluk 4040 mm, genişlik 1775 mm, yükseklik 1450 mm.
*Ioniq ile Türkiye'deki hibrit macerasına başlayan Hyundai pazardan umduğunu alamadı. Gerek kimi test araçlarında olan akü boşalması gerek DCT şanzıman alıcılara, hibrit tercih edenlere hitap etmesini engelledi. 2017-2018 yıllarında satılan Ioniq modelinin genel kullanıcı yorumları olumlu, fiyatında son zamanlarda şişmeler var. 200 binlerin başındaki fiyatlar 300 binlere taşınmaya çalışılıyor. 250 bin ve aşağısına tercih edilebilir.
i20 modeli bu yıl piyasaya çıktı ve teknik verilere bakınca "hibrit bunun neresinde" denebilecek, pek de başarılı durmayan bir "mild hybrid".
KIA
Niro 1.6 GDI
1580 cc, 141 bg, 147 nm, otomatik (DCT) şanzıman, 0-100 km/s hızlanma 11.5 sn, ortalama yakıt tüketimi 3.8 lt, yakıt deposu hacmi 45 lt, azami hız 162 km/s, C sınıfı SUV, uzunluk 4355 mm, genişlik 1805 mm, yükseklik 1545 mm.
*2017 yılından itibaren ülkemizde satılmaya başlanan ve hâlen sıfır olarak satılan Niro da çok tutulmayan modellerden. SUV isteyenler için Ioniq benzeri tercih edilebilecek bir araç.
LEXUS
CT 200h
1798 cc, 136 bg, 142 nm, otomatik (e-CVT) şanzıman, 0-100 km/s hızlanma 10.3 sn, şehir içi yakıt tüketimi 3.6 lt, şehir dışı yakıt tüketimi 3.5 lt, ortalama yakıt tüketimi 3.6 lt, yakıt deposu hacmi 45 lt, azami hız 180 km/s, C sınıfı hatchback, uzunluk 4350 mm, genişlik 1765 mm, yükseklik 1450 mm.
*Auris'e Lexus yorumu. MTV dert edilmeyecek kadar kullanılıyorsa iyi ve kaliteli bir tercih olabilir.
SUZUKİ
Swift 1.2 SHVS
1197 cc, 83 bg, 107 nm, otomatik (CVT) şanzıman, 0-100 km/s hızlanma 12.2 sn, şehir içi yakıt tüketimi 4.6 lt, şehir dışı yakıt tüketimi 3.9 lt, ortalama yakıt tüketimi 4.1 lt, yakıt deposu hacmi 37 lt, co2 salınımı 94 g/km, azami hız 175 km/s, B sınıfı hatchback, uzunluk 3845 mm, genişlik 1735 mm, yükseklik 1495 mm.
*Ülkemizdeki yeni hibrit modellerden, sadece 2020 modeli bulunuyor. Bu da Honda gibi mild hybrid, kullanma fırsatım olmadı (Benzin TV-Otopark ortak videosu var). Tercih edilebilir.
TOYOTA
Auris 1.8
1798 cc, 136 bg, 142 nm, otomatik (e-CVT) şanzıman, 0-100 km/s hızlanma 10.9 sn, şehir içi yakıt tüketimi 3.9 lt, şehir dışı yakıt tüketimi 4.1 lt, ortalama yakıt tüketimi 4.0 lt, yakıt deposu hacmi 45 lt, azami hız 180 km/s, C sınıfı hatchback, uzunluk 4330 mm, genişlik 1760 mm, yükseklik 1475 mm.
Auris TS 1.8
1798 cc, 136 bg, 142 nm, otomatik (e-CVT) şanzıman, 0-100 km/s hızlanma 11.2 sn, şehir içi yakıt tüketimi 3.9 lt, şehir dışı yakıt tüketimi 4.1 lt, ortalama yakıt tüketimi 4.0 lt, yakıt deposu hacmi 45 lt, azami hız 180 km/s, C sınıfı station wagon, uzunluk 4595 mm, genişlik 1760 mm, yükseklik 1485 mm.
C-HR 1.8
1798 cc, 122 bg, 142 nm, otomatik (e-CVT) şanzıman, 0-100 km/s hızlanma 11.0 sn, şehir içi yakıt tüketimi 3.4 lt, şehir dışı yakıt tüketimi 4.1 lt, ortalama yakıt tüketimi 3.8 lt, yakıt deposu hacmi 43 lt, azami hız 170 km/s, C sınıfı SUV, uzunluk 4360 mm, genişlik 1795 mm, yükseklik 1555 mm.
Corolla 1.8
1798 cc, 122 bg, 142 nm, otomatik (e-CVT) şanzıman, 0-100 km/s hızlanma 11.0 sn, şehir içi yakıt tüketimi 3.3 lt, şehir dışı yakıt tüketimi 3.6 lt, ortalama yakıt tüketimi 3.5 lt, yakıt deposu hacmi 43 lt, azami hız 180 km/s, C sınıfı sedan, uzunluk 4630 mm, genişlik 1780 mm, yükseklik 1435 mm.
Corolla HB 1.8
1798 cc, 122 bg, 142 nm, otomatik (e-CVT) şanzıman, 0-100 km/s hızlanma 10.9 sn, şehir içi yakıt tüketimi 3.3 lt, şehir dışı yakıt tüketimi 3.7 lt, ortalama yakıt tüketimi 3.5 lt, yakıt deposu hacmi 43 lt, azami hız 180 km/s, C sınıfı hatchback, uzunluk 4370 mm, genişlik 1790 mm, yükseklik 1435 mm.
Prius 1.5
1497 cc, 76 bg, 115 nm, otomatik (e-CVT) şanzıman, 0-100 km/s hızlanma 10.9 sn, şehir içi yakıt tüketimi 5.0 lt, şehir dışı yakıt tüketimi 4.2 lt, ortalama yakıt tüketimi 4.3 lt, yakıt deposu hacmi 45 lt, azami hız 170 km/s, C sınıfı liftback, uzunluk 4315 mm, genişlik 1695 mm, yükseklik 1475 mm.
Prius 1.8
1798 cc, 99 bg, 142 nm, otomatik (e-CVT) şanzıman, 0-100 km/s hızlanma 10.4 sn, şehir içi yakıt tüketimi 3.7 lt, şehir dışı yakıt tüketimi 3.9 lt, ortalama yakıt tüketimi 3.8 lt, yakıt deposu hacmi 45 lt, azami hız 180 km/s, C sınıfı liftback, uzunluk 4460 mm, genişlik 1745 mm, yükseklik 1490 mm.
Yaris 1.5
1497 cc, 75 bg, 111 nm, otomatik (e-CVT) şanzıman, 0-100 km/s hızlanma 12.0 sn, şehir içi yakıt tüketimi 3.3 lt, şehir dışı yakıt tüketimi 3.6 lt, ortalama yakıt tüketimi 3.6 lt, yakıt deposu hacmi 36 lt, azami hız 165 km/s, B sınıfı hatchback, uzunluk 3950 mm, genişlik 1695 mm, yükseklik 1520 mm.
*1.8 motorlu olanlar için Lexus'daki yorumum geçerli. MTV dert edilmediği, edilmeyeceği durumlarda tercih edilesi araçlar olduklarını düşünüyorum. Genel olarak Toyota'nın hibritlerini başarılı buluyorum. Dikkat edilmesi gereken en önemli konu 10 yaşına yaklaşmış veya geçmiş araçlarda bataryaların değişik değişmediği. Değişmediyse olası bir batarya ihtiyacı demek 2.000-2.500 dolar civarında bir maliyet demek.
Türkiye'ye geliş sırasına göre 2005 civarı 2.nesil Prius, 2008-2010 civarı 3.nesil Prius, 2012'den itibaren Yaris (makyajsız, makyajlı ve 2. makyajlı olmak üzere hepsi bulunabiliyor), Aurisler, C-HR, ve son olarak Corollalar bulunabiliyor.










Not: Teknik veriler araçların bataryaları dolu durumdaki veriyi göstermektedir. Her araçta olduğu gibi hibrit araçlarda da sürüş yapısı tüketimi doğrudan etkilemektedir, sürülen bölgedeki hava şartları gibi pek çok şey "her araçta olduğu gibi" hibritlerde de yakıt tüketimini doğrudan etkilemektedir. Marka modeli lazım değil 3 farklı hibrit araç deneyimimde gayet iyi veriler elde ettiğim için bu araçların "sözümona iktisatlı" olduğunu düşünenlerden değilim. Ayağına sahip olmak kilit nokta. Marka/modeller için yazdıklarım öznel yorumlarımdır. Civic, CR-Z, i20, Swift modelleri hafif hibrit, diğerleri tam hibrit modellerdir.