AÇIK Yağ basınç problemi

  • Konuyu başlatan Konuyu başlatan M.Shadows
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi

M.Shadows

Kaan
Panpa
Destekçi
2,495
25
Marka
Hyundai
Selam arkadaşlar, dün başıma ilginç ve ciddi bir sorun geldi. Araçla yoğun istanbul trafiğinde seyir ettikten sonra otoparka çekip 30 dk sonra geri gelmiştim. Bu esnada motor kısmı oldukça sıcaktı, hatta öyle ki ön tekerlerden epey sıcaklık yayılıyordu garibime gitti ama çok önemsemedim.

Akabinde arabayı çalıştırıp klimayı açtım, yaklaşık 10-15 saniye sonra sürüşe geçiyordum ki gözüm göstergeye takıldı dehşete düştüm yağ lambası sönmemiş;


Hemen motoru kapattım. Daha sonra aracı tekrar çalıştırıp durumu kontrol ettim, lamba yine sönmeyince anlık yağ basıncı oluşturmak için hızlıca 2000 devre getirdim ki, beklediğim gibi sanki tıkalı bir yol açılmış gibi bir sesle motor tekrar yağlamaya başladı. Yine sönmeseydi derhal çekiciyle çektirecektim.

Müşürle alakalı bir durum değil muhtemelen çünkü ikinci çalıştırdığımda ilk 5 saniye içinde giden itici sesi motorda gaz verene kadar hala devam ediyordu, bu yüzden oldukça tedirgin oldum.


Yağ yaklaşık 7500km önce değişti, motor yağını düz zeminde dinlendirilmiş şekilde ölçtüm full seviyesinde, aracın altında akan eden en ufak bir yer yok.

Aklıma gelen 4 ihtimal var;

1) Yoğun trafikten sonra park halinde motor durunca devirdaimi kestiği için yağ gereğinden fazla ısındı ve inceldi, bu da basıncı anlık olarak düşürdü. Buna aynı zamanda katalizörün tıkanma ihtimali de sebep olmuş olabilir. Zaten araç LPG ile normalden daha da hararetli çalışıyor. (Bu ihtimal 40-45 derece sıcakta da sürdüğüm ve hiç böyle bir şey yaşamadığım için şimdilik uzak geliyor.)

2) Yağ filtresinin bypass valfi bozulup yağ akışını kesti, gaza basınca normale döndü.

3) Gerçekten müşür bozulmuş olabilir, ancak yağ lambası yanarken özellikle dinledim kesinlikle anormal ses vardı. Anormalden kasıt, her araçtapotansiyel olarak ilk 2-3 saniye gelebilen ses bende gaza basana kadar geldi.

4) Yağ pompası adaya veda etmeye hazırlanıyor.

Şimdi en kısa zamanda yağ ve filtre değişimi yapıp duruma bakacağım, motorun sesini dinledim hep en ufak anormallik duyulmuyor. Sizce sorun neden kaynaklanmış olabilir? Daha önce aynı şekilde başkalarının da başına gelmiş olduğunu gördüm.
 
Son düzenleme:
Geçmiş olsun hocam. Aklıma öncelikle yağ filtresinin kontrol edilmesi geliyor hatalı montaj veya parça ihtimaline karşın. İkinci olarak yağ pompasının tıkanmış veya ömrünü tamamlıyor olabileceği ihtimali üzerinde dururdum. Ancak kırmızı yağ lambasının kesinlikle hafife alınmaması ve o şekilde motorun çalıştırılmaması gerektiğini düşünüyorum. Ayrıca gaza bastığınızda ışığın sönmesi yağ müşürünüzün sağlam olduğuna ve doğru ölçüm yaptığına işaret ediyor olmalı.
 
Son düzenleme:
Geçmiş olsun hocam. Aklıma öncelikle yağ filtresinin kontrol edilmesi geliyor hatalı montaj veya parça ihtimaline karşın. İkinci olarak yağ pompasının tıkanmış veya ömrünü tamamlıyor olabileceği ihtimali üzerinde dururdum. Ancak kırmızı yağ lambasının kesinlikle hafife alınmaması ve o şekilde motorun çalıştırılmaması gerektiğini düşünüyorum. Ayrıca gaza bastığınızda ışığın sönmesi yağ müşürünüzün sağlam olduğuna ve doğru ölçüm yaptığına işaret ediyor olmalı.

Ben de yağ filtresinden yapabileceğini düşünüyorum en çok, yıllardır Mann W7023 kullanıyorum hepsini de yetkili distribütöründen aldım. Filtre muadilde değil direkt oem’in birebir aynısı, onu da Mann üretiyor. Bu kadar kaliteli bir filtrede neden böyle oldu anlamadım.

Diğer ihtimal karter süzgecinin,yağ pompasının ya da filtresinin tıkanması ki, pek ihtimal vermiyorum. Eğer tıkandıysa motorda ciddi bir sorun var demektir. Yine de karteri açıp süzgece baktırsam mı diye düşünmüyor değilim.

Dünden bugüne defalarca hem sıcakken hem soğukken çalıştırdım hepsinde ışık 1-2 saniye içinde rölanti devrinde söndü, yani bir sorun görünmüyor.
 
Hocam başıma bir şey gelmeyecekse sormak isterim 10w40 neden koymazsınız?

Çünkü yarı sentetik, sıcağa dayanımı tam sentetik kadar olması mümkün değil. Uzun ömürlü değil, kalın olması sebebiyle gereksiz. Daha önceden bu motorlara yetkili servis yarı sentetik 10W-30 koyuyordu, o da rezalet ötesiydi motor 5W-30 a geçince kendine gelmişti.

Sorunun viskoziteyle ilgili olacağını sanmıyorum zaten, bu motora günümüzde 0W-20 koyuyorlar, kullanıcı kitapçığında da 0W-20’den 20W50’ye kadar iklime göre her yağ ile çalışabileceği yazıyor.
 
İlk ihtimal de olabilir, yağ filtresi de olabilir. Ancak ilk ihtimali çürütmek adına, aracı normalde kullandığınızdan farklı bir şekilde mi kullandınız? Daha sıkıştırarak vs? Yağ filtresi sebebiyle yağ, özelliklerinden yoksun kalıp motorun fazla ısınmasına da sebep olmuş olabilir
 
Son düzenleme:
İlk ihtimal de olabilir, yağ filtresi de olabilir. Ancak ilk ihtimali çürütmek adına, aracı normalde kullandığınızdan farklı bir şekilde mi kullandınız? Daha sıkıştırarak vs? Yağ filtresi sebebiyle yağ, özelliklerinden yoksun kalıp motorun fazla ısınmasına da sebep olmuş olabilir

Kesinlikle gazlamadım çoğu şehir içi dur kalk, mümkün olduğunca akıtarak sakin sürdüm, 1.30 saat sürdü yolculuk. Bu esnada klima açıktı.
 
Ben teşekkür ederim, siz yinede yataklarınızda çizik varsa 20w50 yağı bir düşünün.
20w50 PetroTime marka yağ yatak boşluklarınızı iyi dolduracaktır.

Bak onu koyarım işte, Petro Time olursa akan sular duruyor

Olur öyle şeyler kafaya çok takma devam et yeeenim.

En kötü bi sandık motor atar devam ederiz.

Biz yine de ilk etapta takalım durduk yere 100 binlik olmayalım :d
 
Yağ seviyesi yerinde, rölantide yanan lamba gaz verince sönüyor. Akıllara bir tek yağ incelmesi geliyor. Tabi sıcak yağda her rölantiye düştüğünde bir süre sonra yakması lazım, tek seferlik olay değil. Muhtemelen anlık bir sıkıntı oldu, tekrarı olunca bakmak lazım. Yoksa basınç tahliye valfi falan sıkışsa, hiç şakasız bu zamana kadar net yatak sarardınız ve bu sırada lamba bile yanmayabilirdi. (Çünkü hala rölantideki eşik değerinden yüksek basınç var ama o devir için yeterli değil)

Öte yandan, tam sentetik yağa kusursuz, yarı sentetik yağa bitik muamelesi yapmaya da çok gerek yok. Sıcaklık dayanımları, girdikleri ısıl döngünün miktarıyla alakalı. Yarı sentetik yağ, ömrü geçince performans kaybetmeye başlıyor net şekilde. Fakat bakım periyoduna uyan sürücü için aralarında bir fark yok. (Hatta yağ tüketimi olan motor için tam sentetik biraz daha riskli)

Zaten iki yağ arasındaki termal dayanımı sınayacak bir motor da yok ortada. Yağı 130-135 derecelere zorlayan, egzoz gaz sıcaklığı 1000 dereceye ulaşan bir turbo benzinli olsa anlarım.

Başka bir örnek vereyim, sizin motorla, lpg ile milyon km deviren bir sürü taksici "hayır, tam sentetik haricinde bir yağı asla kullanmam, 5w30 dan başkasını da koymam" demiş midir

Bu km'de, yağı ve filtresi düzgün seçilen (sahte olmayan) bir Hyundai atmosferik benzinli motorunun, yağlama sistemiyle alakalı büyük bir kusur yaşayacağını düşünmüyorum açıkçası.
 
Çünkü yarı sentetik, sıcağa dayanımı tam sentetik kadar olması mümkün değil. Uzun ömürlü değil, kalın olması sebebiyle gereksiz. Daha önceden bu motorlara yetkili servis yarı sentetik 10W-30 koyuyordu, o da rezalet ötesiydi motor 5W-30 a geçince kendine gelmişti.

Sorunun viskoziteyle ilgili olacağını sanmıyorum zaten, bu motora günümüzde 0W-20 koyuyorlar, kullanıcı kitapçığında da 0W-20’den 20W50’ye kadar iklime göre her yağ ile çalışabileceği yazıyor.
Yağ speclerine bakıp yağ seçiminde bulunmanız ön yargılarınızdan daha iyi olur diye düşünüyorum.

Ana konuya gelirsek yağ ne kadar kaliteli olursa olsun belli süre sonra inceliyor. Kendi aracımda kullandığım Mobil 1 ESP 10W40 ve Petronas Syntium 7000DM 0W30 yağlar sıkıştırmalı kullanımda 8000km'den sonra aşırı şekilde değişim istiyordu. Kaldı ki Mobil 1 ESP 10W40 daha zor koşullara maruz kalmıştı desem yeridir. Yağlar ne kadar kaliteli olsa bile teknik özelliklerinin olduğu broşürde zaten yağın uzun stres altında yıpranacağını bu stres fazlaysa yağ değişim periyoduna gelmeden sıkıntı çıkarabileceğini gösteriyor. Benim tavsiyem yağ filtrenizi, yağınızı değiştirin ve hem müşür, hem yağ soğutucusu (varsa) hem de yağ filtre kütüğünü temizletin. Benzer problem benim yağımın incelmesinden dolayı yaşanmıştı ama yine de siz riske atmayın derim.
 
Yağ seviyesi yerinde, rölantide yanan lamba gaz verince sönüyor. Akıllara bir tek yağ incelmesi geliyor. Tabi sıcak yağda her rölantiye düştüğünde bir süre sonra yakması lazım, tek seferlik olay değil. Muhtemelen anlık bir sıkıntı oldu, tekrarı olunca bakmak lazım. Yoksa basınç tahliye valfi falan sıkışsa, hiç şakasız bu zamana kadar net yatak sarardınız ve bu sırada lamba bile yanmayabilirdi. (Çünkü hala rölantideki eşik değerinden yüksek basınç var ama o devir için yeterli değil)

Öte yandan, tam sentetik yağa kusursuz, yarı sentetik yağa bitik muamelesi yapmaya da çok gerek yok. Sıcaklık dayanımları, girdikleri ısıl döngünün miktarıyla alakalı. Yarı sentetik yağ, ömrü geçince performans kaybetmeye başlıyor net şekilde. Fakat bakım periyoduna uyan sürücü için aralarında bir fark yok. (Hatta yağ tüketimi olan motor için tam sentetik biraz daha riskli)

Zaten iki yağ arasındaki termal dayanımı sınayacak bir motor da yok ortada. Yağı 130-135 derecelere zorlayan, egzoz gaz sıcaklığı 1000 dereceye ulaşan bir turbo benzinli olsa anlarım.

Başka bir örnek vereyim, sizin motorla, lpg ile milyon km deviren bir sürü taksici "hayır, tam sentetik haricinde bir yağı asla kullanmam, 5w30 dan başkasını da koymam" demiş midir

Bu km'de, yağı ve filtresi düzgün seçilen (sahte olmayan) bir Hyundai atmosferik benzinli motorunun, yağlama sistemiyle alakalı büyük bir kusur yaşayacağını düşünmüyorum açıkçası.

Bu yağ incelmesi olayını test etmek için şirket çıkışı eve gelene kadar dur kalkta motorun adeta kavrulduğu bir günde test edeyim dedim, dün eve yaklaşırken arabanın altı bildiğiniz yanıyordu sıcaklığı ayağımda hissettim :) Hemen OBD’den hararet, yağ, egzoz, manifold ve şanzıman sıcaklıklarına baktım;

IMG_1359.jpeg


IMG_1360.png


Sıcaklıklar gayet normal görünüyor, hadi yağ da durduğu yerde 20 derece artsın diyelim, yine bu yağ için aşırı sıcak bir senaryodan çok uzağız diye düşünüyorum. Bu noktada aklıma Cera Tec etkisi geldi, acaba o mu yağ pompasının anlık çalışmamasına ya da filtrenin yağ akışında sorun oluşturdu? Bu arada yine benzer senaryoyu oluşsun diye 15 dk durup motoru tekrar çalıştırdım, yap lambası her zamanki gibi direkt söndü.

Tam sentetik yarı sentetik konusunda aramızda dönen bir espri var durum aslında biraz onunla alakalı :D Yine de çokça yarı sentetik yağ tecrübe etmek zorunda kaldığım için asla ilk tercihim olmazdı, hem bakım aralıklarını geniş tutuyorum hem de performans - dayanım olarak bariz geriden geliyor.

Bunun yanında, hala yağ filtresinden yana şüphelerim var bunun içinde ilk müsait zamanımda yağ filtre değişimi yapacağım.

Yağ speclerine bakıp yağ seçiminde bulunmanız ön yargılarınızdan daha iyi olur diye düşünüyorum.

Ana konuya gelirsek yağ ne kadar kaliteli olursa olsun belli süre sonra inceliyor. Kendi aracımda kullandığım Mobil 1 ESP 10W40 ve Petronas Syntium 7000DM 0W30 yağlar sıkıştırmalı kullanımda 8000km'den sonra aşırı şekilde değişim istiyordu. Kaldı ki Mobil 1 ESP 10W40 daha zor koşullara maruz kalmıştı desem yeridir. Yağlar ne kadar kaliteli olsa bile teknik özelliklerinin olduğu broşürde zaten yağın uzun stres altında yıpranacağını bu stres fazlaysa yağ değişim periyoduna gelmeden sıkıntı çıkarabileceğini gösteriyor. Benim tavsiyem yağ filtrenizi, yağınızı değiştirin ve hem müşür, hem yağ soğutucusu (varsa) hem de yağ filtre kütüğünü temizletin. Benzer problem benim yağımın incelmesinden dolayı yaşanmıştı ama yine de siz riske atmayın derim.

Yağ alırken tahmin edeceğinizden çok daha fazla speclerine bakıp alıyorum, hatta buna epey kafa yoruyoruz @Testarossa bilir :D Kaldı ki yıllardır kullandığım yağın aynısının bu sefer kendinden katkılı olmayanını almıştım. Yağ konusunda ön yargı konusunda haklısınız, özellikle yarı sentetik yağlara biraz var.

Ben bakımları bu zamana kadar hep 15 binde bir yaptım ve hiç böyle bir durumla karşılaşmamıştım. Kaldı ki Special Tec AA serisi Long Life’a kanca atan bir ürün aslında, bu yüzden dayanıklı olması beklenir. Bu da beni yağ pompasının ömrü üzerinde durmaya itiyor.
 
Güncelleme: Sorun 1 saat önce yine ortaya çıktı, yağ lambası gaz verinceye kadar sönmedi. İnternette biraz araştırdığımda bu motorda bu sorunu yaşayan birkaç kişi daha buldum fakat kimse çözüme ulaşamamış. İşin kötü yanı gerçekten basınç oluşmuyor gösterge hatası değil yani.

Sorun ilk olduğunda da motor sıcakken olmuştu tamamen aynı senaryoda aynı şeyler yaşandı yine, 30 dakika kadar stop ettim geldiğimde marş sonrası lamba sönmedi bilerek bekledim 10 saniye kadar, 2000 devir gaz verince söndü. İşin garibi söndükten sonra rölantide birdaha hiç yanmıyor, göz kırpma vs de yok.

Motor soğukken, sabah ilk çalıştırmalarda lamba anında sönüyor hiçbir sorun yok. Ancak optimum sıcaklığa geldiğinde lamba daha geç sönüyor, dün çektiğim videodaki gibi;


Bu şartlarda %90 sönüyor lamba 2-3 saniye içinde ancak sıkıntı, 10 da 1 bile sönmese bunun ciddi bir sorun oluşturacağı, çünkü o esnada basıncın 0 olduğuna eminim. O şekilde çalışmaya devam etse yatak bile sarar motor.

Genellikle soğukken daima, sıcakken de arada bu şekilde anında lamba sönüyor;


Bu durum sanırım kullandığım yağdan kaynaklanıyor, eski kullandığım yağa göre 100 derecedeki viskozitesi 0.8 daha akışkan, bu da bu motor için fazla akışkan geliyor diye düşünüyorum. Sizce sorun neden kaynaklanıyor, yağ pompası mı, filtre mi, yağ mı? Eski Cera Tecli yağı boşalttığımız için motorda eser miktarda sorun yaratmayacak kadar vardır diye düşünüyorum. Eski yağımda 5W-30 du ve yıllardır Mann W7023 filtreyi kullanırım hiç böyle bir sorun yaşamamıştım.

Bu sefer eski yağa ve orijinal filtreye engine flush ile birlikte geri döneceğim, Special Tec AA ile yıldızları barışmadı motorun.
 
Son düzenleme: