Yeni Nesil CVT'ler

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
İlk olarak cvt mantığını ortaya koyan 1490'da Leonardo Da Vinci olmuş.Ardından 1890 da patentini alan Daimler-Benz oluyor.1980 lere kadar unutulan bu şanzıman tipi 2000 lerin başından beri değişerek gelişerek günümüze kadar geldi.Toyota aygo'dan başlayarak Nissan'ın QX60'ına kadar neredeyse her segment otomobilde kullanıma başlanan Cvt(Continuous Variable Transmission) hakkında topladığım bilgileri sizlerle paylaşmak istedim.

CVT nedir?? Nasıl çalışıyor??
Cvt şanzımanlar; Motorla cvt şanzıman arası kontrol tork konvertörünün bulunduğu iki kasnak ve bunların arasında güç aktarımını sağlayan kevlar-çelik-kauçuk vs. yapılan kayış bulunduran bir şanzıman tipidir.Giriş kasnağı motordan aldığı güçle dönerken çıkış kasnağı tekerlere güç gönderen kasnaktır.Her bir kasnakta 2 diskin arasında kevlar kayışımız gezinmekte.

K
asnağı oluşturan diskler uzaklaştıkça iç yüzlerindeki eğimli tasarım sayesinde kevlar kayışın oturduğu alan genişleyip kasnağın merkezine doğru yaklaşıyor(kasnağın çapı azalıyor); kasnağın diskleri yaklaştıkça ise, kayışın sarıldığı alan bu kez daralıp kasnağın dışına doğru açılıyor (yani kasnağın çapı büyüyor).Bu kasnak çapı değişimleri giriş ve çıkış kasnaklarında ters çalışıyor.
Otomobilin kalkış anını ele alarak örneklendirelim: Motorun devirli çalışması, tekerlerin ise yavaş dönmesi istenir.Bu yüzden giriş kasnağının çapı küçük-çıkış kasnağının ise çapı büyük oranlı seçilir ve 1.vites simulasyonu yapılır.

Cvt_list01.gif


Cvt şanzımanda vites oranları yol ve sürüş şartlarına göre sürekli değişiyor.Yani önceden belirlenmiş dişliler üzerinden yürümüyor işler.Bazen yaşarsınız; 2.vites az 3.vites fazla gelir yol şartlarında.İşte bu durumda cvt şanzıman 2,4. vitesi 2,7.vitesi size sunabiliyor.Bunu sınırsız oranları sunarken kasnak çaplarını değiştirerek yaptığı için vites değişimi hissetme gibi bir durumda ortadan kalkıyor.Hem de aktarımı kesintiye uğratmadan tüm bu işleri yapıyor.

Bu oranları transmission ecu ile ayarlayan üreticiler cvt şanzımanları o arabanın en verimli devrini tutturarak hızlandırmasına yönelik çalışmalar yapıyor.Böylece yakıt ekonomisine destek sağlayan yapıya bürünüyor cvt.

CVT şanzıman “teorik olarak” bir otomobilin ihtiyaç duyabileceği en ideal şanzıman gibi görünüyor.Peki uygulamada böyle mi??

Tüm baskı ve yük bu şanzımanda kevlar-çelik kayışa biniyor.Hem kasnak içinde kalmak hem de iki kasnak arası güç aktarımı yapmak gibi 2 boyutlu bir strese maruz kalan bu kayışın dayanıklılığı; o şanzımanın kalitesini-uzun ömürlülüğünü belirliyor.
Bu kayışla ilgili bir problem ise ne kadar yatay ve dikey kuvvetlere dayanıklı hale gelse de yüksek torklara dayanıklı hale getirelememesi.(500 nm üzeri torka dayanıklı cvt şuan yok).Bu yüzden üreticiler düşük hacimli motor ve düşük tork bantlı motorlarda tercih ediyorlar.

Bir diğer problemi ise rubber band effect denen olay. Tapagaz yapıldığında motorun bağırması ama gitmeme hissi uyandırması.Sürücü tam gaz yüklendiğinde arabasının geleneksel şekilde ivmelenmesini beklerken arabanın hızını koruduğu ve sonra lineer hızlandığını hissedilmesi durumuna rubber band effect demişler.

Normal şartlarda hisli bir sürücü motor-motor devri-vites arasında güçlü bir bağın içine dahil oluyor.Çift kavramalar ve tork konvertörlüde ne kadar vites üzerinde yetisi kalmasa da bu bağ devam ediyor.Ancak cvt de bu durum geçerli değil.

Peki üreticiler CVT'nin bu körlüğünü yenmek için bir şeyler düşündü mü??
Cevap evet.Üreticiler farklı isimlerle anılan önceden seçilmiş oranlı cvt'lere geçti.Artık onlar yeni nesil cvt'lerdi.

Yeni Nesil CVT'ler:

Yeni nesillerin öncülerini tanıtalım : Nissan'ın Xtronic, Toyota'nın Multidrive-s , Audi'nin Multitronic şanzımanları.Bu şanzıman tipine en çok yatırım yapan marka kuşkusuz Nissan; 270 hp v6 motorlu sedanlarına dahi bu şanzımanı çekinmeden koyarak ipi göğüslüyor.

Gelelim bu yeni nesil cvt'ler nasıl çalışıyor.Akıllı sistem şanzıman da diyebiliyoruz bunlara.Sürüş dinamiklerinizi ve kullanım alışkanlıklarınızı kaydeden ecu size özel devir bandı ve kasnak oranı sunuyor.

Dinamik sürüşte yaşanan keyifsizliği ortadan kaldırmak için ise ; yüksek devirde sabit kalan klasik cvt yerine 6-7 ileri tork konvertörlü şanzıman vites geçişi hissiyatı yaratan oran değişimlerinde bulunarak taklit ediyor.
3000 devrin üzerinde önceden belirlenmiş bu oranlar sayesinde vites geçiş ve motor-motor devrine karşı sağırlaşmamızın önüne geçiyor.
Yeni nesil Cvt'ler çok fazla bilgisayar ve veri toplama üzerine kurulu olduğu için bu sefer de gaz pedalıyla aranızda sağırlık oluşuyor.İlk hareket hantallığı olarak tanımlayabiliriz bu durumu.Gaza ne kadar bastığınız ve hangi modda olduğunuzun bilgisi dahilinde oranlar seçilip harekete başladığı için pedal lag yaşanabiliyor.

Sonuç olarak hala gelişime devam eden ütopya bir şanzıman Cvt...
 
Son düzenleme:
Milletin yeni fobilerinden biri oldu CVT.
Örneğin tamamen uydurma veriler yazıyorum; arabada 90bg, 110nm motor var küçük bir şehir içi arabası. Amacı az yaksın, şehir içinde rahat ettirsin. Gelen yorumlar "cvt var :( olmasa düşünürdüm, cvt zevk vermiyor". Arkadaş sen o arabadan ne zevki bekliyorsun? Zevk istiyorsan illa o araçtan, manuel alacaksın (onda da alacağın zevk kısıtlı, atmosferik motorlu Mustang'den bahsetmiyoruz neticede), başka da çare yok zaten yada başka modellere yöneleceksin.
 
Güvenmemek diye bir şey yok da, almam yani.
Hani herhangi bir duyu organımız eksildiği an yaşamak, yaptığın işten zevk almak zorlaşır ya CVT şanzımanlı bir arabada motorun sesini duymak istemem.
En basitinden her vites yükseltişimde devir başa sarıp yukarılara kadar yükseliyor, aynı oranda tork hissediyorum devir sesiyle doğru orantılı olarak koltuğa yaslanıyorum, hislerimde bir bağlantı var. Ama CVT bir scooter gibi gaz elciğini çevir araba açıldıkça açılsın :)
Ne kadar geç atarsa atsın tork konverter <3
 
Güvenmemek diye bir şey yok da, almam yani.
Hani herhangi bir duyu organımız eksildiği an yaşamak, yaptığın işten zevk almak zorlaşır ya CVT şanzımanlı bir arabada motorun sesini duymak istemem.
En basitinden her vites yükseltişimde devir başa sarıp yukarılara kadar yükseliyor, aynı oranda tork hissediyorum devir sesiyle doğru orantılı olarak koltuğa yaslanıyorum, hislerimde bir bağlantı var. Ama CVT bir scooter gibi gaz elciğini çevir araba açıldıkça açılsın :)
Ne kadar geç atarsa atsın tork konverter <3
Şimdi Yasin şöyle birşey de var. Ben de mekanik seven, araba kullanmayı Şahin'lerde öğrenmiş adamım. Burada çift kavramalı downsizing'li turbolara ne kadar salladığım malum, biraz eski kafalı kalıyorum çoğu kişinin yanında. :) Düz vites candır diyorum, pek çok konuda senin bu yazdıkların gibi düşünüyorum.
Yalnıız, yeteri kadar İstanbul iş trafiğine maruz kalınca ben bile bir ara otomatik vites araba düşünmedim değil. CVT'ler de o koşullarda sürüş hissini filan tamamen göz ardı ettiğinde gayet makul seçenek oluyor. İlk çıkanlara göre büyük ölçüde gelişti. İlk çıkanlar gibi sorun yaratacağını da düşünmüyorum. Alınır mı dersen, arabanın geri kalanı içime sindiyse, otomatik şanzımanını tork konvertörlü ya da cvt artık hangisinden koymuşlarsa onu alırım :D
 
Şimdi Yasin şöyle birşey de var. Ben de mekanik seven, araba kullanmayı Şahin'lerde öğrenmiş adamım. Burada çift kavramalı downsizing'li turbolara ne kadar salladığım malum, biraz eski kafalı kalıyorum çoğu kişinin yanında. :) Düz vites candır diyorum, pek çok konuda senin bu yazdıkların gibi düşünüyorum.
Yalnıız, yeteri kadar İstanbul iş trafiğine maruz kalınca ben bile bir ara otomatik vites araba düşünmedim değil. CVT'ler de o koşullarda sürüş hissini filan tamamen göz ardı ettiğinde gayet makul seçenek oluyor. İlk çıkanlara göre büyük ölçüde gelişti. İlk çıkanlar gibi sorun yaratacağını da düşünmüyorum. Alınır mı dersen, arabanın geri kalanı içime sindiyse, otomatik şanzımanını tork konvertörlü ya da cvt artık hangisinden koymuşlarsa onu alırım :D
Tabi abi ben İst trafiğine anca otobüs yolculuğunda girdim bilemiyorum :) Şu ana kadarki trafik tecrübem için tork konverter. Cvt severler de vardır bilemem kişisel tercih meselesi :D
 
  • Beğeni
Tepkiler: Ugur ve Porsche
Bende CVT'ye oldum olası ısınamadım. Sonsuz çalışma sistemi olduğu için.

Ayrıca en son Honda Civic'te gördük. Güzelim 182bg'lik motorun tam olarak gücünü kullanmasına mani oluyor, fabrika değerlerine bakınca yaptığım çıkarım bu. 182bg motor 8.1 saniye 0-100 hızlanma süresi.
 
Bende CVT'ye oldum olası ısınamadım. Sonsuz çalışma sistemi olduğu için.

Ayrıca en son Honda Civic'te gördük. Güzelim 182bg'lik motorun tam olarak gücünü kullanmasına mani oluyor, fabrika değerlerine bakınca yaptığım çıkarım bu. 182bg motor 8.1 saniye 0-100 hızlanma süresi.
Honda'nın cvt şanzıman konusunda alması gereken uzun bir yol var.Hala emekliyorlar.Keşke nsx te kullandıkları dct şanzımanı koysalardı.Motora pranga vurmuşlar
 
Son düzenleme:
Benim bu konudaki şahsi görüşüm sağlamlık ve güvenilirlik üzerine günümüzde bir çok araç otomatik şanzımanını robotize(tek kavram-çift kavrama aynı problem) kullan at şanzımanla çıkıyor, eğer ki ben sürüş zevkini çok fazla aramıyorsam ayrıca bir arabayı aldığım zamanda servise bir tek bakım yaptırmaya gitmek isteyen adamlardansam kesinlikle CVT'yi tercih ederim ama yok azıcık Petrolhead'lik varsa düz şanzıman candır.Günümüz otomatik şanzımanlarında sıralamam Tam Otomatik(ZF gibi)>Sağlam vitesli CVT>Bozulacak olan çift kavrama>bozulacak olan tek kavrama.:D:DBunların en tepesinde de tabii ki erik gibi vites yolu olan Manuel şanzıman.Bozuldu mu yandı mı etti mi diye kafam yorulacağına elim ayağım yorulsun daha iyi. :DBu arada bilgi için teşekkürler @DouglasAdams sade bir anlatım olmuş kafam böyle daha iyi çalışıyor.:D
 
Son düzenleme:
  • Beğeni
Tepkiler: bt ve DouglasAdams
Güvenmemek diye bir şey yok da, almam yani.
Hani herhangi bir duyu organımız eksildiği an yaşamak, yaptığın işten zevk almak zorlaşır ya CVT şanzımanlı bir arabada motorun sesini duymak istemem.
En basitinden her vites yükseltişimde devir başa sarıp yukarılara kadar yükseliyor, aynı oranda tork hissediyorum devir sesiyle doğru orantılı olarak koltuğa yaslanıyorum, hislerimde bir bağlantı var. Ama CVT bir scooter gibi gaz elciğini çevir araba açıldıkça açılsın :)
Ne kadar geç atarsa atsın tork konverter <3
Konuyla alakasiz baslik sahibinden ozur dilerim ama tork konv de sacmalik.bugun daha e300 testini izledim 9 ileri vites varmis bende 4 var. Ve o motor benden daha az yakiyor. Sonuc olarak tork konv tamamen çöp tek iyi yani sifir sorun. Ne yaparsan yap ne kadar kotu davranirsan davran bozulma ve sorun cikarmasi neredeyse imkansiz
 
Konuyla alakasiz baslik sahibinden ozur dilerim ama tork konv de sacmalik.bugun daha e300 testini izledim 9 ileri vites varmis bende 4 var. Ve o motor benden daha az yakiyor. Sonuc olarak tork konv tamamen çöp tek iyi yani sifir sorun. Ne yaparsan yap ne kadar kotu davranirsan davran bozulma ve sorun cikarmasi neredeyse imkansiz
Abi olsun ya ben tork konverter sistemini şöyle düşünüyorum; manuel şanzıman kadar uzun ömürlü ve benim günlük kullanımda atabileceğim en hızlı vites geçişiyle vites atıyor. Yani adı gibi tam bir otomatik :D
 
8 ileri zf fiyatlarida az buz degilki vallahi yani uzerinde gelen arac bakimindan
Her güzelin bir de nazı oluyor, bence firmalar bilerek böyle sorunsuz 4*4 lük bir kombinasyon çıkarmıyor.Ya biri az yakar yarı otomatik ya biri sağlam olur ama çok yakar , ya da birinde hepsi olur fiyatı arşa çıkar.Kısacası otomatik şanzımanın iyisi çok pahalı o sebepten paraya kıymadıkça manuel de takılmak en iyisi.Konu başlığı iyi dağıldı, k.bakmayın.:D
 
Her güzelin bir de nazı oluyor, bence firmalar bilerek böyle sorunsuz 4*4 lük bir kombinasyon çıkarmıyor.Ya biri az yakar yarı otomatik ya biri sağlam olur ama çok yakar , ya da birinde hepsi olur fiyatı arşa çıkar.Kısacası otomatik şanzımanın iyisi çok pahalı o sebepten paraya kıymadıkça manuel de takılmak en iyisi.Konu başlığı iyi dağıldı, k.bakmayın.:D
Çare eat6 :D
 
Konuyla alakasiz baslik sahibinden ozur dilerim ama tork konv de sacmalik.bugun daha e300 testini izledim 9 ileri vites varmis bende 4 var. Ve o motor benden daha az yakiyor. Sonuc olarak tork konv tamamen çöp tek iyi yani sifir sorun. Ne yaparsan yap ne kadar kotu davranirsan davran bozulma ve sorun cikarmasi neredeyse imkansiz
deme öyle :D ford ranger da sorun çıkardı yarın toplanmak için geldi şanzıman
dozer motoru yüklemişler kasaya şanzımanı çok zorlamışlar bant kırmış :D gerçi ford alayı sorunda
 
deme öyle :D ford ranger da sorun çıkardı yarın toplanmak için geldi şanzıman
dozer motoru yüklemişler kasaya şanzımanı çok zorlamışlar bant kırmış :D gerçi ford alayı sorunda
Taslayacaklar bizi simdi her marka sorun cikarir bazilari oyle kullaniyorki senelerdir yagsiz mazda suruyoruz veya lpg istedik motor gitti dsg kotu vs diyenlerede cevabim net bunun prensibi nedir nasil kullanilmasi bilmek gerek
 
Konuyla alakasiz baslik sahibinden ozur dilerim ama tork konv de sacmalik.bugun daha e300 testini izledim 9 ileri vites varmis bende 4 var. Ve o motor benden daha az yakiyor. Sonuc olarak tork konv tamamen çöp tek iyi yani sifir sorun. Ne yaparsan yap ne kadar kotu davranirsan davran bozulma ve sorun cikarmasi neredeyse imkansiz
Est ne demek. Yakında tork konvertörlü şanzımanlar ile ilgili topladıklarımı paylaşıcam abi takipte kal.O arabaya 4 ileriyi reva görenler utansın abi boşver
 
Aracı şehir içinde kullanıyorsan fazla bir performans beklentin yoksa ideal bir şanzıman
Ancak konu biraz zorlama, performanslı kullanım olunca cartayı çekiyor, fazla devir çevirmeye gelmiyor. Audi'nin bu yüzden Multitronic kullanmayı bıraktı..
Mesela 182 hp motoru ve CVT şanzımanıyla ideal bir şehir aracıdır Honda Civic..
Ancak 182 hp aracımla biraz basayım derseniz üzülürsünüz..
 
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...