Yeni Nesil CVT'ler

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
İlk olarak cvt mantığını ortaya koyan 1490'da Leonardo Da Vinci olmuş.Ardından 1890 da patentini alan Daimler-Benz oluyor.1980 lere kadar unutulan bu şanzıman tipi 2000 lerin başından beri değişerek gelişerek günümüze kadar geldi.Toyota aygo'dan başlayarak Nissan'ın QX60'ına kadar neredeyse her segment otomobilde kullanıma başlanan Cvt(Continuous Variable Transmission) hakkında topladığım bilgileri sizlerle paylaşmak istedim.

CVT nedir?? Nasıl çalışıyor??
Cvt şanzımanlar; Motorla cvt şanzıman arası kontrol tork konvertörünün bulunduğu iki kasnak ve bunların arasında güç aktarımını sağlayan kevlar-çelik-kauçuk vs. yapılan kayış bulunduran bir şanzıman tipidir.Giriş kasnağı motordan aldığı güçle dönerken çıkış kasnağı tekerlere güç gönderen kasnaktır.Her bir kasnakta 2 diskin arasında kevlar kayışımız gezinmekte.

K
asnağı oluşturan diskler uzaklaştıkça iç yüzlerindeki eğimli tasarım sayesinde kevlar kayışın oturduğu alan genişleyip kasnağın merkezine doğru yaklaşıyor(kasnağın çapı azalıyor); kasnağın diskleri yaklaştıkça ise, kayışın sarıldığı alan bu kez daralıp kasnağın dışına doğru açılıyor (yani kasnağın çapı büyüyor).Bu kasnak çapı değişimleri giriş ve çıkış kasnaklarında ters çalışıyor.
Otomobilin kalkış anını ele alarak örneklendirelim: Motorun devirli çalışması, tekerlerin ise yavaş dönmesi istenir.Bu yüzden giriş kasnağının çapı küçük-çıkış kasnağının ise çapı büyük oranlı seçilir ve 1.vites simulasyonu yapılır.

Cvt_list01.gif


Cvt şanzımanda vites oranları yol ve sürüş şartlarına göre sürekli değişiyor.Yani önceden belirlenmiş dişliler üzerinden yürümüyor işler.Bazen yaşarsınız; 2.vites az 3.vites fazla gelir yol şartlarında.İşte bu durumda cvt şanzıman 2,4. vitesi 2,7.vitesi size sunabiliyor.Bunu sınırsız oranları sunarken kasnak çaplarını değiştirerek yaptığı için vites değişimi hissetme gibi bir durumda ortadan kalkıyor.Hem de aktarımı kesintiye uğratmadan tüm bu işleri yapıyor.

Bu oranları transmission ecu ile ayarlayan üreticiler cvt şanzımanları o arabanın en verimli devrini tutturarak hızlandırmasına yönelik çalışmalar yapıyor.Böylece yakıt ekonomisine destek sağlayan yapıya bürünüyor cvt.

CVT şanzıman “teorik olarak” bir otomobilin ihtiyaç duyabileceği en ideal şanzıman gibi görünüyor.Peki uygulamada böyle mi??

Tüm baskı ve yük bu şanzımanda kevlar-çelik kayışa biniyor.Hem kasnak içinde kalmak hem de iki kasnak arası güç aktarımı yapmak gibi 2 boyutlu bir strese maruz kalan bu kayışın dayanıklılığı; o şanzımanın kalitesini-uzun ömürlülüğünü belirliyor.
Bu kayışla ilgili bir problem ise ne kadar yatay ve dikey kuvvetlere dayanıklı hale gelse de yüksek torklara dayanıklı hale getirelememesi.(500 nm üzeri torka dayanıklı cvt şuan yok).Bu yüzden üreticiler düşük hacimli motor ve düşük tork bantlı motorlarda tercih ediyorlar.

Bir diğer problemi ise rubber band effect denen olay. Tapagaz yapıldığında motorun bağırması ama gitmeme hissi uyandırması.Sürücü tam gaz yüklendiğinde arabasının geleneksel şekilde ivmelenmesini beklerken arabanın hızını koruduğu ve sonra lineer hızlandığını hissedilmesi durumuna rubber band effect demişler.

Normal şartlarda hisli bir sürücü motor-motor devri-vites arasında güçlü bir bağın içine dahil oluyor.Çift kavramalar ve tork konvertörlüde ne kadar vites üzerinde yetisi kalmasa da bu bağ devam ediyor.Ancak cvt de bu durum geçerli değil.

Peki üreticiler CVT'nin bu körlüğünü yenmek için bir şeyler düşündü mü??
Cevap evet.Üreticiler farklı isimlerle anılan önceden seçilmiş oranlı cvt'lere geçti.Artık onlar yeni nesil cvt'lerdi.

Yeni Nesil CVT'ler:

Yeni nesillerin öncülerini tanıtalım : Nissan'ın Xtronic, Toyota'nın Multidrive-s , Audi'nin Multitronic şanzımanları.Bu şanzıman tipine en çok yatırım yapan marka kuşkusuz Nissan; 270 hp v6 motorlu sedanlarına dahi bu şanzımanı çekinmeden koyarak ipi göğüslüyor.

Gelelim bu yeni nesil cvt'ler nasıl çalışıyor.Akıllı sistem şanzıman da diyebiliyoruz bunlara.Sürüş dinamiklerinizi ve kullanım alışkanlıklarınızı kaydeden ecu size özel devir bandı ve kasnak oranı sunuyor.

Dinamik sürüşte yaşanan keyifsizliği ortadan kaldırmak için ise ; yüksek devirde sabit kalan klasik cvt yerine 6-7 ileri tork konvertörlü şanzıman vites geçişi hissiyatı yaratan oran değişimlerinde bulunarak taklit ediyor.
3000 devrin üzerinde önceden belirlenmiş bu oranlar sayesinde vites geçiş ve motor-motor devrine karşı sağırlaşmamızın önüne geçiyor.
Yeni nesil Cvt'ler çok fazla bilgisayar ve veri toplama üzerine kurulu olduğu için bu sefer de gaz pedalıyla aranızda sağırlık oluşuyor.İlk hareket hantallığı olarak tanımlayabiliriz bu durumu.Gaza ne kadar bastığınız ve hangi modda olduğunuzun bilgisi dahilinde oranlar seçilip harekete başladığı için pedal lag yaşanabiliyor.

Sonuç olarak hala gelişime devam eden ütopya bir şanzıman Cvt...
 
Son düzenleme:
Aracı şehir içinde kullanıyorsan fazla bir performans beklentin yoksa ideal bir şanzıman
Ancak konu biraz zorlama, performanslı kullanım olunca cartayı çekiyor, fazla devir çevirmeye gelmiyor. Audi'nin bu yüzden Multitronic kullanmayı bıraktı..
Mesela 182 hp motoru ve CVT şanzımanıyla ideal bir şehir aracıdır Honda Civic..
Ancak 182 hp aracımla biraz basayım derseniz üzülürsünüz..
2019 takvimlerinde multitronic şanzımana geri döneceklerini açıkladılar
 
  • Beğeni
Tepkiler: Bedirhan
deme öyle :D ford ranger da sorun çıkardı yarın toplanmak için geldi şanzıman
dozer motoru yüklemişler kasaya şanzımanı çok zorlamışlar bant kırmış :D gerçi ford alayı sorunda
ulan dingiller arabanın kapasite beli dozer motoru ne demek, bari 4low'a alırda insan araba az rahatlar düşük devirde, pis kamyonet katilleri :D
 
  • Beğeni
Tepkiler: TSIDSG
2019 takvimlerinde multitronic şanzımana geri döneceklerini açıkladılar

Oyle bir bilgiden haberim yok ancak bu sanzimani verimsiz oldugu icin kaldirmislardi, tekrar donus yapmalari sacma olmus.Mevcut urun gaminda Stronic ve ZF gibi cok daha performansli sanzimanlari kullanirken multitronic kullanmak istemezdim sahsen
 
Oyle bir bilgiden haberim yok ancak bu sanzimani verimsiz oldugu icin kaldirmislardi, tekrar donus yapmalari sacma olmus.Mevcut urun gaminda Stronic ve ZF gibi cok daha performansli sanzimanlari kullanirken multitronic kullanmak istemezdim sahsen
Hangi teknolojik iyileştirmeyle geleceği bilinmeyen bir materyal hakkında ''saçma olmuş'' söyleminiz talihsiz.Benim tahminim stronic ve zf gibi şanzımanların fazlasıyla ağır geldiği modellerini düşünerek getirecekler
 
  • Beğeni
Tepkiler: Bedirhan
Hangi teknolojik iyileştirmeyle geleceği bilinmeyen bir materyal hakkında ''saçma olmuş'' söyleminiz talihsiz.Benim tahminim stronic ve zf gibi şanzımanların fazlasıyla ağır geldiği modellerini düşünerek getirecekler

Calisma prensibi belli olan bir seyin getirecegi teknolojik yeniligin uber bir sey oldugunu dusunmuyorum. Yani ne degisecek gercekten ben de merak icerisindeyim
Bu sanziman tipi daha cok dusuk segment araclarda kullaniliyor, Audi ise A4, A6 gibi araclarda kullaniyordu
Acikcasi A6 gibi bir arac alacak olsam öncelikli tercih sebebim sanzimaninın sorunsuz çalışıp çalışmıyor olması olmaz..Ki Doğuş'ta multitronic problemli çok Audi gördü bu gözler..Alacağım bir A3'ten sırf multitronic diye bizzat Doğuş oto'daki arkadaşım vazgeçirdi..
Muhendislerin illa ki bildigi bir sey vardir da dieselgate sonrasi kemer sikma olarak yorumluyorum..Sahsen tercih etmezdim
 
Son düzenleme:
  • Beğeni
Tepkiler: DouglasAdams
Calisma prensibi belli olan bir seyin getirecegi teknolojik yeniligin uber bir sey oldugunu dusunmuyorum. Yani ne degisecek gercekten ben de merak icerisindeyim
Bu sanziman tipi daha cok dusuk segment araclarda kullaniliyor, Audi ise A4, A6 gibi araclarda kullaniyordu
Acikcasi A6 gibi bir arac alacak olsam öncelikli tercih sebebim sanzimaninın sorunsuz çalışıp çalışmıyor olması olmaz..Ki Doğuş'ta multitronic problemli çok Audi gördü bu gözler..Alacağım bir A3'ten sırf multitronic diye bizzat Doğuş oto'daki arkadaşım vazgeçirdi..
Muhendislerin illa ki bildigi bir sey vardir da dieselgate sonrasi kemer sikma olarak yorumluyorum..Sahsen tercih etmezdim

Dizel motorlar 1989 yılında 3 litre motordan 80 hp 150 nm tork elde ediyordu.Gelişimleri değişimleri öcü olarak görmemek lazım.Multitronic hiç kullanmadım arkadaşınız eminim sizi düşünüyordur.Evet katılıyorum dieselgate sonrası kemer sıkma olabilir.Ancak ar-ge yapıyoruz demişlerdi.Geldiğinde göreceğiz.Doğmamış bebeğe don biçmekten ileri gitmiyor yorumlarımız çünkü
 
  • Beğeni
Tepkiler: Bedirhan
1.5 turbo 182 bg alırken de mi 2000 devir yapmak için alayım?

Evet neden olmasın eğer amacın ekonomi kasmak içinse 1.5 182bg lik araba ile 2000 devirde yüksek km yapmak için alınabilinir.
Güçlü arabalarda ne kadar verimli özellikle performans anlamında tartışılır ama küçük hacimli şehir içi için üretilen arabalar için büyük bir nimet cvt
 
Son düzenleme:
Dizel motorlar 1989 yılında 3 litre motordan 80 hp 150 nm tork elde ediyordu.Gelişimleri değişimleri öcü olarak görmemek lazım.Multitronic hiç kullanmadım arkadaşınız eminim sizi düşünüyordur.Evet katılıyorum dieselgate sonrası kemer sıkma olabilir.Ancak ar-ge yapıyoruz demişlerdi.Geldiğinde göreceğiz.Doğmamış bebeğe don biçmekten ileri gitmiyor yorumlarımız çünkü

Gelişim ve değişimleri öcü olarak görmüyorum :)
Haklısınız CVT evrimini henüz tamamlayamamış bir şanzıman. Gelişime ve değişime açık
Yazımın başında da bahsettiğim üzere şehir içi kullanım için ideal bir şanzıman olduğunu ancak performanslı kullanımda cartayı çektiğini yazmıştım.. Genelde bu şanzımanı ısrarla Japon markaları kullanır. Japon otomobili kullanıcıları da bu şanzımana aşinadır. Ülkemizde de japon otomobilleri ve scooter motorlar sayesinde bilinir
https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Vehicles_with_CVT_transmission bu linkteki CVT şanzıman kullanan araçlar listesinde de görüldüğü üzere Audi markası dışında bu şanzıman hiç performanslı bir araçta kullanılmamış. Bmw bu şanzımana hiç bulaşmamış, Mercedes ise sadece A ve B serisinde kullanmış..Audi markasının A4,A5,A6 ve A7 model araçlarında kullandığı multitronic şanzıman listedeki en yüksek performanslı araçlar..
Audi de performans ve verimlilik sebebiyle kullanımını bırakmıştı. 2019 yılında kullanılacağını da araştırdım ancak kaynak bulamadım. Elinizde kaynak varsa paylaşırsanız sevinirim :)

CVT'ye bir sözüm yok. Performanslı kullanıma uygun bir şanzıman olmadığını belirtiyorum
Ve tekrar ediyorum gündelik kullanımda ideal bir şanzıman
 
Son düzenleme:
Gelişim ve değişimleri öcü olarak görmüyorum :)
Haklısınız CVT evrimini henüz tamamlayamamış bir şanzıman. Gelişime ve değişime açık
Yazımın başında da bahsettiğim üzere şehir içi kullanım için ideal bir şanzıman olduğunu ancak performanslı kullanımda cartayı çektiğini yazmıştım.. Genelde bu şanzımanı ısrarla Japon markaları kullanır. Japon otomobili kullanıcıları da bu şanzımana aşinadır. Ülkemizde de japon otomobilleri ve scooter motorlar sayesinde bilinir
https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Vehicles_with_CVT_transmission bu linkteki CVT şanzıman kullanan araçlar listesinde de görüldüğü üzere Audi markası dışında bu şanzıman hiç performanslı bir araçta kullanılmamış. Bmw bu şanzımana hiç bulaşmamış, Mercedes ise sadece A ve B serisinde kullanmış..Audi markasının A4,A5,A6 ve A7 model araçlarında kullandığı multitronic şanzıman listedeki en yüksek performanslı araçlar..
Audi de performans ve verimlilik sebebiyle kullanımını bırakmıştı. 2019 yılında kullanılacağını da araştırdım ancak kaynak bulamadım. Elinizde kaynak varsa paylaşırsanız sevinirim :)

CVT'ye bir sözüm yok. Performanslı kullanıma uygun bir şanzıman olmadığını belirtiyorum
Ve tekrar ediyorum gündelik kullanımda ideal bir şanzıman
Aynı düşüncede birleşiyoruz.Tabi bulunca atayım ben sana linki.Öcüden kastım über bir gelişme olmayacağını kesin bir dille söylemeniz.Bilemeyiz bakıp görücez
 
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...