Merhaba
Kısa bir süre önce, bu konu hakkında bir makale yazmıştım.
Arabayı ekonomik olarak kullanabilceğiniz. Motorun yakıt / fayda yönünden en ideal olduğu devir bandıdır. Maksimum Güc devrindeki yakıt tüketimini çok gören bünyelerin imdatına yetişen vites değişim noktasıdır.
Bir arabayı maksimum tork devrinde her zaman kullanabilirsiniz.
Bir motomobil devir cevirdikce herzaman çok yakmaz. Maksimum tork bandında araba rahat ilerler. Motor yükü düz yolda %60 %70 civarındadır. Yani gaz pedalını %40 basarsanızda, bu devirde rahatlıkla yürüyebilir. Rampa çıkarken Tork devrinde iseniz gaza biraz daha basarak motor yükünü artırabilir çekişden düşme yaşamazsınız.
3500 devirde 100 newton güc üreten bir motoru ele alalım. Bir otomobili saate 100 km hızda tutmak için sadece 15 beygir yeterlidir. Arabanız maksimum tork devri 3500 devir ise sizin saate 100 km hızda 4 ncü vitede giderken gaza %40 basmanız durumunda üretilen güc daima Tam tork anlamına gelmez. Motorun yük durumu %100 olmadığı sürece 3500 devirde maksimum torku almazsınız. Motorun 3500 devir cevirmeside yakıt sarfiyatı anlamına gelmez. Bir motor 3500 deviri %15 gaz pedalına basarakta cevirebilir. %40 bastığınızda motor yükü %65 olan arabanız 65 newton tork üretiyor olabilir. Ama rampada tam gaz basıldığında motor yükü %100 olduğunda 100 newton torka ulaşabilir. Maksimum tork devri size bu esnekliği sağlar.
Arabanızı daha düşük devirde örneğin 2500 devirde yine 65 newton tork üretebilir. Fakat bu motor yükünü %80 lerde tutumasına sebeb olur. Asıl işte bu zamanda araba daha fazla yakar. Rampa çıkarken 2500 devirde tam gaz yapıldığında 70 newton torktan fazlasını o an alamazsınız, Devri artmasını beklersiniz. Yada motorunuz bayılır. Vites düşürmek zorunda kalırsınız.
Maksimum tork devri sizi esnek kılar, tüketimi düşürür yoldan soğutmaz.
Kısa bir süre önce, bu konu hakkında bir makale yazmıştım.
Arabayı ekonomik olarak kullanabilceğiniz. Motorun yakıt / fayda yönünden en ideal olduğu devir bandıdır. Maksimum Güc devrindeki yakıt tüketimini çok gören bünyelerin imdatına yetişen vites değişim noktasıdır.
Bir arabayı maksimum tork devrinde her zaman kullanabilirsiniz.
Bir motomobil devir cevirdikce herzaman çok yakmaz. Maksimum tork bandında araba rahat ilerler. Motor yükü düz yolda %60 %70 civarındadır. Yani gaz pedalını %40 basarsanızda, bu devirde rahatlıkla yürüyebilir. Rampa çıkarken Tork devrinde iseniz gaza biraz daha basarak motor yükünü artırabilir çekişden düşme yaşamazsınız.
3500 devirde 100 newton güc üreten bir motoru ele alalım. Bir otomobili saate 100 km hızda tutmak için sadece 15 beygir yeterlidir. Arabanız maksimum tork devri 3500 devir ise sizin saate 100 km hızda 4 ncü vitede giderken gaza %40 basmanız durumunda üretilen güc daima Tam tork anlamına gelmez. Motorun yük durumu %100 olmadığı sürece 3500 devirde maksimum torku almazsınız. Motorun 3500 devir cevirmeside yakıt sarfiyatı anlamına gelmez. Bir motor 3500 deviri %15 gaz pedalına basarakta cevirebilir. %40 bastığınızda motor yükü %65 olan arabanız 65 newton tork üretiyor olabilir. Ama rampada tam gaz basıldığında motor yükü %100 olduğunda 100 newton torka ulaşabilir. Maksimum tork devri size bu esnekliği sağlar.
Arabanızı daha düşük devirde örneğin 2500 devirde yine 65 newton tork üretebilir. Fakat bu motor yükünü %80 lerde tutumasına sebeb olur. Asıl işte bu zamanda araba daha fazla yakar. Rampa çıkarken 2500 devirde tam gaz yapıldığında 70 newton torktan fazlasını o an alamazsınız, Devri artmasını beklersiniz. Yada motorunuz bayılır. Vites düşürmek zorunda kalırsınız.
Maksimum tork devri sizi esnek kılar, tüketimi düşürür yoldan soğutmaz.