Herkese iyi forumlar. Yaklaşık 3.5 aydır bizde olan ve aramızda çok fazla elektriklenmenin olduğu arabamızı yazabildiğimce anlatmaya çalışacağım.
Öncelikle araç 2016 model ancak 2017 trafiğe çıkışlı. Bu aracı seçmemizdeki en büyük etken o zaman fiyatlandırmasıydı. Yaklaşık 85.000 TL'ye aldık. Neredeyse aynı fiyatta Seat Leon'da -daha dolu- alabiliyorduk ancak yol tutuşundaki problemleri sebebiyle vazgeçtik. Önceki aracımız Fiat Fiorino idi ve bize 4.5 yıl boyunca hiç bir sıkıntı yaşatmadığı için Fiat'a karşı hiçbir önyargımız olmadı ve sonucunda bu aracı seçtik.
TASARIM
Aracın tasarımı kimisine göre iyidir kimisine göre kötüdür o konuya hiç girmeyeceğim. Ancak tamamıyla özgün bir tasarıma sahip değil. Çoğu hatchback gibi tavan çizgisi arkaya doğru gidildikçe çok fazla aşağıya inmiyor ve bu da arka baş mesafesine çok büyük katkı sağlıyor (iç mekanda değineceğim). Lounge donanımıyla 17" elmas kesim alaşımlı jantlarla beraber geliyor. Çok hoş dursalarda çizilmeye karşı çokta dayanıklı değiller. Krom kapı kolları ve çıtalar var pek sevmesemde güzel renklerle beraber çok hoş duruyorlar. Ve gelelim en tasarımda en gıcık olduğum noktaya anteni klasik stilde köpekbalığı yapsalar çok daha hoş durabilirdi.
İÇ MEKAN
İç mekan kalitesi çok vasat değil ancak çok kaliteli de değil. Üst konsol ve kapı üstleri yumuşak plastik tırnak giren cinsten. Üst konsolun altında alüminyum çıta ve sert plastik yer alıyor. Piano black olmaması bir avantaj çünkü çok çabuk çizilip beni sinir ediyordu. Koltuklar çift renk siyah&bej ve elektrikli bel desteğiyle beraber gayet rahat ve iyi kavrıyorlar. İleri-geri hareket ettirilebilen kol dayama var ancak yukarı-aşağı hareket ettiremiyorsunuz. Direksiyon yumuşak bir kaplamaya sahip aşağı-yukarı ve derinlik ayarlarınada sahip ekstra olarak. Direksiyon üzerinde ortadaki yol bilgisayarını kontrol etmek için gerekli olan ve sesli kontrol-telefon için gerekli olan tuşlar solda, hız sabitleyici ve hız sınırlayıcı için gerekli olan tuşlar sağ tarafta konumlandırılmış. Şimdi soranlar olacaksınız multimedya tuşları nerede diye, solda direksiyonun arkasında kanal ve parçayı değiştirme, sağ tarafta ses ayarları mevcut. Direksiyonun arkasında olduğu için ergonomik olmadığını düşünenler olacaktır ama aksine gayet rahat erişilebiliyolar 9-15 tutuş pozisyonunda. Klima kontrollerinde de aynı şekilde farklı bir plastik kullanılmış ve güzel hissettiriyor.
Saklama alanları konusunda pek cömert olduğu söylenemez. Torpidosu ışıklı ancak soğutması yok, içinde herhangi bir kaplama yok ve kendi kitapçığıyla 3-4 gözlük anca sığıyor. Klima kontrollerinin altında da bir alan var telefonlarınızı koyabileceğiniz. Usb-Aux ve 12V girişleride orada. Kol dayamanın altında derince bir göz var ve ıvır zıvırınızı koyabilirsiniz. Ancak bunda da soğutma veya kadifemsi bir kaplama yok. Kapı içleri de aynı şekilde sert plastik ve çok geniş olduğu söylenemez. Gözlük için ayrı bir alan koymamışlar. Sürücü tarafına tutamaç yapılacağına güneş gözlüğü için bir alan yapılabilirdi.
Yaşam alanına gelince araba gayet geniş ve bizim bu arabayı asıl tercih etme sebebimiz. Kardeşim 1.94 boyunda olduğu ve o genelde arkada oturduğu için arkada ki baş ve diz mesafesi çok çok önemliydi bizim. Benim boyum 1.87 ve ben sürücü koltuğunda oturduğumda kardeşim arka tarafta çok sıkışmadan oturabiliyor. Bu konuda gerçekten tavsiye edeceğim bir araçtır. Bizim arabayla alakası olmasada şunu da belirteyim sedan versiyonunda arka baş mesafesi baya kötü ben bile sığmamıştım. Yaşam alanı çok genişte olsa arkada havalandırma çıkışı olmaması büyük bir eksi olarak geri dönüyor. Aracın tasarımından dolayı 3. kişinin boy olarak biraz kısa olması lazım çünkü tavanın ortası daha aşağıda geliyor. Sürücü koltuğunda elektrikli bel desteği olduğu için çok rahat yolculukları yapılabiliyor. Bu tarz yere yakın arabalarda bizim gibi uzun boylu kişiler bir başka dezavantajda -özellikle sürücü için- araba yere yakın olduğu için ayağın dik durmayıp sağa sola yatmasıdır. Uzun yola çıkanlar ne demek istediğimi anlayacaktır gaz-fren yaparken diziniz uyuşur ve ağrı yapar. Bu araçta alt konsoldaki tasarımdan dolayı ayağınız daha dik duruyor ve uzun süreli kullanımlarda kişiye rahatlık sağlıyor.
Bagaj konusunda yükleme eşiği yüksek kalıyor ve ağır yüklerde sıkıntı çıkarıyor ancak SW modelinde yükleme eşiği yok denecek kadar az hatta yok. Bagajın büyüklüğü ortalama seviyede. Bagajda da 12V çıkışı bulunuyor.
MOTOR ve ŞANZIMAN
1.6 litrelik motor bana beklediğimden çok daha fazlasını verdi. Gayet iyi hızlanma ve ara hızlanma değerine sahip. 120hp ve 320nm torkuyla arabayı yürütüyor. Yakıt tüketimi olarak şu an ortalama 6.6lt ancak bu gerçekçi bir değer değil. Araba 3500 kilometreyi devirdi ve bunu İstanbul trafiğinde yaptı. Buna benim kullanışımda çok etkiliyor gazı çok sert kullanıyorum. Benden başkası kullandı mı 6.2 litreleri görüyor araba. Boş yola çıktığımız anda zaten ekonomi falan kalmıyor 180-190 nere kadar gidiyorsa basılıyor. Ancak 90 kilometre sabit hızda düz yolsa 2.9 litre gibi bir tüketim değerini 30 dakika boyunca elde edebildim. Uzun yolda araba dolu olsa bile 4.5 litreleri çok rahat görecektir. Şehir içinde bilinçli bir kullanıcı 6-6.2 litre değerlerini çok rahat yakalayacaktır. Araçta iki mod var Eco ve Eco olmayan. Daha çok vites geçişlerini kontrol ediyor yüksek-düşük devir. Son hıza gelince hiç deneyemedik ancak 200 Km/h'te sınır olduğunu söylüyorlar. En fazla 195'e kadar çıkıldı ancak arabanın o an verdiği his 220'lere kadar çıkacak olduğuydu. Eğer uzun yola çıkabilirsem deneyip sonucu buraya yazacağım. Motorun hiç bir kötü yanı yok mu derseniz sesi derim onun harici hiçbir sıkıntısına şahit olmadım. Şanzıman belkide bu ikilinin en kötüsü. DCT işini gayet iyi yapıyor ancak bu motorda DSG gibi vites atış hızıyla bilinen daha hızlı bir vites kullanılsaydı çok iyi olacağını düşünüyorum. Onun haricinde hiçbir şekilde arabayı zorlayacak vites seçimlerini yapmadı. Eğer ayağınızı kontrol edebilirseniz yakıt tüketimi konusunda da vites seçimleri sizi hiçbir şekilde üzmeyecektir. Aniden hızlanma gerektiğinde her otomatik arabadaki gibi ayağınızı gazdan çekip aniden köklerseniz gayet sollamalara zorlanmadan çıkabilirsiniz. En kötü yanlarından birisi ise direksiyondan vites kontrol edemiyor oluşumuzdur.
YOL TUTUŞ ve KONFOR
İlk önce şunu belirteyim araç sınıfındaki ne en konforlusu ne de en sportifi, ikisinin ortasında. 225/45r17 ebatlarındaki lastikleri ve süspansiyonları ile yol tutuşu konusunda limitleri gayet yüksek ancak altındaki lastikler (ContiEcoContact) sürüş zevkini baltalamaktan başka hiçbir işe yaramıyor. Bana kalırsa aşırı rezil lastikler ve bunu Fiat'a da bildirdik. Tavan tasarımındaki ortadaki alçaklık araba yüksek hızlara çıktığında kendini daha çok belli ediyor arabanın stabilitesi neredeyse bozulmuyor ve 200 kilometreye yakın hızlarda bile güven veriyor. Yol tutuşu testlerini formula pistinin yukarısındaki Göçbeyli'ye doğru giden o yolda yaptık( Son Golf R videosunun çekildiği). Limitleri normal bir sürücü için yüksek ancak zorlayınca araba arkasını bırakmaya başlıyor ardından hemen ESP devreye giriyor. Ancak o kadar zorlamamıza rağmen sadece 2 kere ESP devreye girdi, güzel bir lastik olsaydı 2 kere bile olacağını zannetmiyorum. Bu ebattaki lastikler için yol tutuşu ne kadar arttırdığını söylediysem konforu o kadar azaltmış. Beyaz çizgileri hissediyorsunuz, bazı çukurlarda süspansiyon yeterli gelmiyor. Ancak @and abininde testte bahsettiği iki kademeli süspansiyonu sistemi azda olsa hissedebiliyorsunuz. Eğer çok bozuk yollarda giderseniz azıcık daha yumuşuyor süspansiyonlar. Aracın içine inişi binişide kolay biraz daha yüksekte kaldığı için diğerlerine göre özellikle benim gibi kalıplıysanız zorlanmazsınız. Ses yalıtımı çok iyi değil geniş lastiklerden dolayı içeri ses alıyor. Motor sesi korkulacak kadar gelmiyor ama var. Rüzgar sesi 110 kilometrelerden itibaren geliyor bunda yan aynaların tasarımınında etkili olduğunu düşünüyorum. Koltukları rahat, iyi kavrıyorlar ve öndeki her iki koltuğunda yükseklik, sırt ayarları mevcur. Ek olarak sürücü koltuğunda elektrikli bel desteği var. Arka koltuklarda rahat ve Lounge donanıma özel kol dayama ile bardaklı bulunuyor. Ek olarak 2017 model araçlarda deri koltuk ve koltuk ısıtma alınabiliyor 5000 Tl gibi bir farkla.
Multimedya Sistemi: Ekranın çözünürlüğü ve parlaklığı çok iyi. Güneşin direk vurduğu anda bile gayet iyi görülüyor. Neyin nerde olduğunu çabucak kavrayabiliyorsunuz. Dokunmatik hassasiyetinde sıkıntı yok yani basmatik değil. Usb, bluetooth, aux var. Ancak CD yok bu benim için eksi bir özellik değil zaten CD doldurmaktan sıkılmıştım Fiorino varken. Sesli kontrol var telefonu bağladığınızda arama yapabilir, mesaj yazabilirsiniz ve sesli kontrol sizin için mesajlarınız okuyabilir. Ses sistemini odyofil olmadığım için değerlendiremeyeceğim ama ne çok iyi ne çok kötü bana yetiyor. Navigasyon bizim aldığımız zamanda gelmemişti. Deri koltuk opsiyonu gibi 2017 model araçlarla satın alınabiliyor. Navigasyonun yanında Apple Car ve Android Auto destekleniyor. Servise sorduğumuzda mayıs gibi 2016 model araçlara da navigasyonun yüklenebileceğini söylediler yaklaşık 2000 TL olacaktır diye tahmin ediyorum.
Yağmur-Far Sensörü ve Aydınlatma: Yağmur sensörü iyi çalışmakta ancak önündeki veya karşıdan gelen aracın ışıklarından dolayı hızı arttırabiliyor onun harici sıkıntısı yok. Far sensörüde iyi çalışmakta hiçbir sıkıntısını görmedim. Araçta halojen farlar var sadece led gündüz farlarında kullanılmış. Viraj aydınlatmalarıda özellikle gece virajlı yollarda görüşünüzü kolaylaştırıyor. Ancak gel gelelim kısalara. Arabanın gerçekten battığı yerlerden biridir bana göre. Eğer çok aydınlatılmamış yoldaysanız kesinlikle yeterli değil hatta aydınlatılmış bir yol için bile yeterli değil. Babamı ikna edebilirsem direk değişeceğim parçaların başındadır(diğeri lastik).
Sürüş Yardımcısı Asistanlar: Bu konuda çok zengin bir donanıma sahip değil. Hız sabitleme (adaptif değil), hız sınırlayıcı ve fren asistanı var. Düz vitesinde ACC bulunmasına rağmen otomatik versiyonunda yok. Buradan Fiat mühendislerini tebrik etmek istiyorum o yüzden. Hız sabitlemesi ve sınırlayıcı düzgün çalışıyor. Birde fren asistanı var. Bazen çalışıp bazen çalışmıyor ben bu işi çok çözemedim. Bazen sadece uyarı için ses veriyor. Bazen frende yapıyor. Bazen de hiç çalışmıyor. Kısacası çok güvenilir bir sistem değil ya da bizim araçtakinde sıkıntı var ancak onun için servise kadar gitmeye kimse uğraşmıyor. En çok olmasını istediğim ise kör nokta uyarı sistemi. Aracın görüş açıları sanki 1.80'lik adama göre yapılmış en fazla. Hatchback olmasının verdiği dezavantaj ve benim boyum sayesinde iyice çileye dönüşüyor.
Görüş Açıları: Yukarıda bahsettiğim gibi daha kısa adamlara göre yapılmış sanki. Mesela sağ yan aynaya bakacaksam ondan önce dikiz aynası beni selamlıyor. Ek olarak yan aynaları yola göre ayarlarsınız park ederken kaldırımları göremiyorsunuz, park ederken ayarlarsanız yolu tam göremiyorsunuz. Sırf bu yüzden yan aynalar için hafıza olmasını istiyorum SAYIN FİAT YETKİLİLERİ.
Geri Görüş Kamerası ve Park Sensörleri: Geri görüş kamerasının çözünürlüğü HD büyük ihtimal tam olarak hatırlamıyorum ancak çok iyi gösteriyor. Park sensörleride çok iyi çalışıyor, yol bilgisayarından dereceside gözüküyor ve tampona gömülü olduğu için görüntü kirliliği oluşturmuyor. Ancak sadece arkada mevcut önde de olsaydı tadından yenmezdi.
Yol Bilgisayarı: İlk olarak renkli olmasını tercih ederdim. Onun harici arabayla alakalı çoğu bilgiye ulaşabiliyorsunuz(yağ sıcaklığı, akü voltajı, lastik basıncı, servis vb.).
Trim Sesleri: Çok garip bir şekilde arabada neredeyse hiç trim sesi bulunmamakta. Mesela konsoldaki alüminyum çıtanın ordan trim sesi beklersiniz ancak gelmiyor. Sadece sürücü emniyet kemerinin bulunduğu bölgeden çok fazla olmamak kaydıyla trim sesi gelmekte.
Klima: Dijital klimaya sahip. Ancak tek yönlü ve arkada havalandırma yok. Isıtması gayet iyi ancak soğutma performansını çok beğenmedim.
Fren: Frenleri baya sağlam arabayı durdurmaya yetiyor. Ama yukarıda da bahsettiğim gibi şu lastikler sadece performansını baltalıyor onun harici sıkıntı yok.
Direksiyon: Elektrik destekli ve 2 modu var. CITY modu şehir içinde, park ederken gayet yardımcı oluyor. Normal modda ise bildiğimiz çok hissi olmayan elektrik direksiyon. Yüksek hızlara çıkıldığında ağırlaşıyor vs vs. Yani çok fazla ümitlenmeyin. Eski Fiorinomuzdaki direksiyon bile daha iyiydi.
Eksi taraflarından bir diğeri ise yukarıda yazdığım gibi aramızda çok fazla elektriklenme olduğuydu. Şaka değil arabayı her kilitledikten sonra kontrol ederken çarpılıyorum. Ve bu sadece bana oluyor benden başka en az 10 kişiye daha denettim ancak onlar bir sıkıntı olmadığını söyledi.
SONUÇ
Bizim aldığımız zaman fiyatına göre iyi performans sunuyordu. Yol tutuşu, motoru ve şanzımanıyla beklediğinizden daha fazlasını veriyor. Eksiklikleride var ancak bir çoğu benim istemediğim şeyler olduğundan göz ardı edebiliyorum. Sunroof, elektrikli katlanır yan ayna ve yardımcı zımbırtıları çok aramadığım için sıkıntı olmuyor. Ancak kör nokta uyarı sistemi, ön park sensörü, arka havalandırma kanalı ve halojende olsa düzgün aydınlatan farların olmasını isterdim. Eğer geniş yaşam alanı istiyorsanız bakmanızı öneririm. Ancak neredeyse 100.000 TL olan fiyatıyla, hatta navigasyon ve deri paket eklerseniz geçecektir, hiçbir araba gibi fiyatını hak etmiyor. Eğer çok fazla elektronik oyuncak dikkatinizi çekmiyorsa bakabileceğiniz bir araba, ancak o tarz şeyler dikkatinizi çekiyorsa sizi üzecektir. Tavsiye eder misin derseniz kesinlikle ederim.
İç mekan fotoğraflarını bulamadığım için atamayacağım En kısa zamanda bulup veya yenilerini çekip atmaya çalışacağım. Yazı biraz uzun olmuş olabilir, elimde pek yatkın olmadığı için sıkıcı da olmuş olabilir onlar içinde ayrı özür dilerim şimdiden. Merak ettiğiniz sorular varsa seve seve cevaplarım.
Öncelikle araç 2016 model ancak 2017 trafiğe çıkışlı. Bu aracı seçmemizdeki en büyük etken o zaman fiyatlandırmasıydı. Yaklaşık 85.000 TL'ye aldık. Neredeyse aynı fiyatta Seat Leon'da -daha dolu- alabiliyorduk ancak yol tutuşundaki problemleri sebebiyle vazgeçtik. Önceki aracımız Fiat Fiorino idi ve bize 4.5 yıl boyunca hiç bir sıkıntı yaşatmadığı için Fiat'a karşı hiçbir önyargımız olmadı ve sonucunda bu aracı seçtik.
TASARIM
Aracın tasarımı kimisine göre iyidir kimisine göre kötüdür o konuya hiç girmeyeceğim. Ancak tamamıyla özgün bir tasarıma sahip değil. Çoğu hatchback gibi tavan çizgisi arkaya doğru gidildikçe çok fazla aşağıya inmiyor ve bu da arka baş mesafesine çok büyük katkı sağlıyor (iç mekanda değineceğim). Lounge donanımıyla 17" elmas kesim alaşımlı jantlarla beraber geliyor. Çok hoş dursalarda çizilmeye karşı çokta dayanıklı değiller. Krom kapı kolları ve çıtalar var pek sevmesemde güzel renklerle beraber çok hoş duruyorlar. Ve gelelim en tasarımda en gıcık olduğum noktaya anteni klasik stilde köpekbalığı yapsalar çok daha hoş durabilirdi.
İÇ MEKAN
İç mekan kalitesi çok vasat değil ancak çok kaliteli de değil. Üst konsol ve kapı üstleri yumuşak plastik tırnak giren cinsten. Üst konsolun altında alüminyum çıta ve sert plastik yer alıyor. Piano black olmaması bir avantaj çünkü çok çabuk çizilip beni sinir ediyordu. Koltuklar çift renk siyah&bej ve elektrikli bel desteğiyle beraber gayet rahat ve iyi kavrıyorlar. İleri-geri hareket ettirilebilen kol dayama var ancak yukarı-aşağı hareket ettiremiyorsunuz. Direksiyon yumuşak bir kaplamaya sahip aşağı-yukarı ve derinlik ayarlarınada sahip ekstra olarak. Direksiyon üzerinde ortadaki yol bilgisayarını kontrol etmek için gerekli olan ve sesli kontrol-telefon için gerekli olan tuşlar solda, hız sabitleyici ve hız sınırlayıcı için gerekli olan tuşlar sağ tarafta konumlandırılmış. Şimdi soranlar olacaksınız multimedya tuşları nerede diye, solda direksiyonun arkasında kanal ve parçayı değiştirme, sağ tarafta ses ayarları mevcut. Direksiyonun arkasında olduğu için ergonomik olmadığını düşünenler olacaktır ama aksine gayet rahat erişilebiliyolar 9-15 tutuş pozisyonunda. Klima kontrollerinde de aynı şekilde farklı bir plastik kullanılmış ve güzel hissettiriyor.
Saklama alanları konusunda pek cömert olduğu söylenemez. Torpidosu ışıklı ancak soğutması yok, içinde herhangi bir kaplama yok ve kendi kitapçığıyla 3-4 gözlük anca sığıyor. Klima kontrollerinin altında da bir alan var telefonlarınızı koyabileceğiniz. Usb-Aux ve 12V girişleride orada. Kol dayamanın altında derince bir göz var ve ıvır zıvırınızı koyabilirsiniz. Ancak bunda da soğutma veya kadifemsi bir kaplama yok. Kapı içleri de aynı şekilde sert plastik ve çok geniş olduğu söylenemez. Gözlük için ayrı bir alan koymamışlar. Sürücü tarafına tutamaç yapılacağına güneş gözlüğü için bir alan yapılabilirdi.
Yaşam alanına gelince araba gayet geniş ve bizim bu arabayı asıl tercih etme sebebimiz. Kardeşim 1.94 boyunda olduğu ve o genelde arkada oturduğu için arkada ki baş ve diz mesafesi çok çok önemliydi bizim. Benim boyum 1.87 ve ben sürücü koltuğunda oturduğumda kardeşim arka tarafta çok sıkışmadan oturabiliyor. Bu konuda gerçekten tavsiye edeceğim bir araçtır. Bizim arabayla alakası olmasada şunu da belirteyim sedan versiyonunda arka baş mesafesi baya kötü ben bile sığmamıştım. Yaşam alanı çok genişte olsa arkada havalandırma çıkışı olmaması büyük bir eksi olarak geri dönüyor. Aracın tasarımından dolayı 3. kişinin boy olarak biraz kısa olması lazım çünkü tavanın ortası daha aşağıda geliyor. Sürücü koltuğunda elektrikli bel desteği olduğu için çok rahat yolculukları yapılabiliyor. Bu tarz yere yakın arabalarda bizim gibi uzun boylu kişiler bir başka dezavantajda -özellikle sürücü için- araba yere yakın olduğu için ayağın dik durmayıp sağa sola yatmasıdır. Uzun yola çıkanlar ne demek istediğimi anlayacaktır gaz-fren yaparken diziniz uyuşur ve ağrı yapar. Bu araçta alt konsoldaki tasarımdan dolayı ayağınız daha dik duruyor ve uzun süreli kullanımlarda kişiye rahatlık sağlıyor.
Bagaj konusunda yükleme eşiği yüksek kalıyor ve ağır yüklerde sıkıntı çıkarıyor ancak SW modelinde yükleme eşiği yok denecek kadar az hatta yok. Bagajın büyüklüğü ortalama seviyede. Bagajda da 12V çıkışı bulunuyor.
MOTOR ve ŞANZIMAN
1.6 litrelik motor bana beklediğimden çok daha fazlasını verdi. Gayet iyi hızlanma ve ara hızlanma değerine sahip. 120hp ve 320nm torkuyla arabayı yürütüyor. Yakıt tüketimi olarak şu an ortalama 6.6lt ancak bu gerçekçi bir değer değil. Araba 3500 kilometreyi devirdi ve bunu İstanbul trafiğinde yaptı. Buna benim kullanışımda çok etkiliyor gazı çok sert kullanıyorum. Benden başkası kullandı mı 6.2 litreleri görüyor araba. Boş yola çıktığımız anda zaten ekonomi falan kalmıyor 180-190 nere kadar gidiyorsa basılıyor. Ancak 90 kilometre sabit hızda düz yolsa 2.9 litre gibi bir tüketim değerini 30 dakika boyunca elde edebildim. Uzun yolda araba dolu olsa bile 4.5 litreleri çok rahat görecektir. Şehir içinde bilinçli bir kullanıcı 6-6.2 litre değerlerini çok rahat yakalayacaktır. Araçta iki mod var Eco ve Eco olmayan. Daha çok vites geçişlerini kontrol ediyor yüksek-düşük devir. Son hıza gelince hiç deneyemedik ancak 200 Km/h'te sınır olduğunu söylüyorlar. En fazla 195'e kadar çıkıldı ancak arabanın o an verdiği his 220'lere kadar çıkacak olduğuydu. Eğer uzun yola çıkabilirsem deneyip sonucu buraya yazacağım. Motorun hiç bir kötü yanı yok mu derseniz sesi derim onun harici hiçbir sıkıntısına şahit olmadım. Şanzıman belkide bu ikilinin en kötüsü. DCT işini gayet iyi yapıyor ancak bu motorda DSG gibi vites atış hızıyla bilinen daha hızlı bir vites kullanılsaydı çok iyi olacağını düşünüyorum. Onun haricinde hiçbir şekilde arabayı zorlayacak vites seçimlerini yapmadı. Eğer ayağınızı kontrol edebilirseniz yakıt tüketimi konusunda da vites seçimleri sizi hiçbir şekilde üzmeyecektir. Aniden hızlanma gerektiğinde her otomatik arabadaki gibi ayağınızı gazdan çekip aniden köklerseniz gayet sollamalara zorlanmadan çıkabilirsiniz. En kötü yanlarından birisi ise direksiyondan vites kontrol edemiyor oluşumuzdur.
YOL TUTUŞ ve KONFOR
İlk önce şunu belirteyim araç sınıfındaki ne en konforlusu ne de en sportifi, ikisinin ortasında. 225/45r17 ebatlarındaki lastikleri ve süspansiyonları ile yol tutuşu konusunda limitleri gayet yüksek ancak altındaki lastikler (ContiEcoContact) sürüş zevkini baltalamaktan başka hiçbir işe yaramıyor. Bana kalırsa aşırı rezil lastikler ve bunu Fiat'a da bildirdik. Tavan tasarımındaki ortadaki alçaklık araba yüksek hızlara çıktığında kendini daha çok belli ediyor arabanın stabilitesi neredeyse bozulmuyor ve 200 kilometreye yakın hızlarda bile güven veriyor. Yol tutuşu testlerini formula pistinin yukarısındaki Göçbeyli'ye doğru giden o yolda yaptık( Son Golf R videosunun çekildiği). Limitleri normal bir sürücü için yüksek ancak zorlayınca araba arkasını bırakmaya başlıyor ardından hemen ESP devreye giriyor. Ancak o kadar zorlamamıza rağmen sadece 2 kere ESP devreye girdi, güzel bir lastik olsaydı 2 kere bile olacağını zannetmiyorum. Bu ebattaki lastikler için yol tutuşu ne kadar arttırdığını söylediysem konforu o kadar azaltmış. Beyaz çizgileri hissediyorsunuz, bazı çukurlarda süspansiyon yeterli gelmiyor. Ancak @and abininde testte bahsettiği iki kademeli süspansiyonu sistemi azda olsa hissedebiliyorsunuz. Eğer çok bozuk yollarda giderseniz azıcık daha yumuşuyor süspansiyonlar. Aracın içine inişi binişide kolay biraz daha yüksekte kaldığı için diğerlerine göre özellikle benim gibi kalıplıysanız zorlanmazsınız. Ses yalıtımı çok iyi değil geniş lastiklerden dolayı içeri ses alıyor. Motor sesi korkulacak kadar gelmiyor ama var. Rüzgar sesi 110 kilometrelerden itibaren geliyor bunda yan aynaların tasarımınında etkili olduğunu düşünüyorum. Koltukları rahat, iyi kavrıyorlar ve öndeki her iki koltuğunda yükseklik, sırt ayarları mevcur. Ek olarak sürücü koltuğunda elektrikli bel desteği var. Arka koltuklarda rahat ve Lounge donanıma özel kol dayama ile bardaklı bulunuyor. Ek olarak 2017 model araçlarda deri koltuk ve koltuk ısıtma alınabiliyor 5000 Tl gibi bir farkla.
Multimedya Sistemi: Ekranın çözünürlüğü ve parlaklığı çok iyi. Güneşin direk vurduğu anda bile gayet iyi görülüyor. Neyin nerde olduğunu çabucak kavrayabiliyorsunuz. Dokunmatik hassasiyetinde sıkıntı yok yani basmatik değil. Usb, bluetooth, aux var. Ancak CD yok bu benim için eksi bir özellik değil zaten CD doldurmaktan sıkılmıştım Fiorino varken. Sesli kontrol var telefonu bağladığınızda arama yapabilir, mesaj yazabilirsiniz ve sesli kontrol sizin için mesajlarınız okuyabilir. Ses sistemini odyofil olmadığım için değerlendiremeyeceğim ama ne çok iyi ne çok kötü bana yetiyor. Navigasyon bizim aldığımız zamanda gelmemişti. Deri koltuk opsiyonu gibi 2017 model araçlarla satın alınabiliyor. Navigasyonun yanında Apple Car ve Android Auto destekleniyor. Servise sorduğumuzda mayıs gibi 2016 model araçlara da navigasyonun yüklenebileceğini söylediler yaklaşık 2000 TL olacaktır diye tahmin ediyorum.
Yağmur-Far Sensörü ve Aydınlatma: Yağmur sensörü iyi çalışmakta ancak önündeki veya karşıdan gelen aracın ışıklarından dolayı hızı arttırabiliyor onun harici sıkıntısı yok. Far sensörüde iyi çalışmakta hiçbir sıkıntısını görmedim. Araçta halojen farlar var sadece led gündüz farlarında kullanılmış. Viraj aydınlatmalarıda özellikle gece virajlı yollarda görüşünüzü kolaylaştırıyor. Ancak gel gelelim kısalara. Arabanın gerçekten battığı yerlerden biridir bana göre. Eğer çok aydınlatılmamış yoldaysanız kesinlikle yeterli değil hatta aydınlatılmış bir yol için bile yeterli değil. Babamı ikna edebilirsem direk değişeceğim parçaların başındadır(diğeri lastik).
Sürüş Yardımcısı Asistanlar: Bu konuda çok zengin bir donanıma sahip değil. Hız sabitleme (adaptif değil), hız sınırlayıcı ve fren asistanı var. Düz vitesinde ACC bulunmasına rağmen otomatik versiyonunda yok. Buradan Fiat mühendislerini tebrik etmek istiyorum o yüzden. Hız sabitlemesi ve sınırlayıcı düzgün çalışıyor. Birde fren asistanı var. Bazen çalışıp bazen çalışmıyor ben bu işi çok çözemedim. Bazen sadece uyarı için ses veriyor. Bazen frende yapıyor. Bazen de hiç çalışmıyor. Kısacası çok güvenilir bir sistem değil ya da bizim araçtakinde sıkıntı var ancak onun için servise kadar gitmeye kimse uğraşmıyor. En çok olmasını istediğim ise kör nokta uyarı sistemi. Aracın görüş açıları sanki 1.80'lik adama göre yapılmış en fazla. Hatchback olmasının verdiği dezavantaj ve benim boyum sayesinde iyice çileye dönüşüyor.
Görüş Açıları: Yukarıda bahsettiğim gibi daha kısa adamlara göre yapılmış sanki. Mesela sağ yan aynaya bakacaksam ondan önce dikiz aynası beni selamlıyor. Ek olarak yan aynaları yola göre ayarlarsınız park ederken kaldırımları göremiyorsunuz, park ederken ayarlarsanız yolu tam göremiyorsunuz. Sırf bu yüzden yan aynalar için hafıza olmasını istiyorum SAYIN FİAT YETKİLİLERİ.
Geri Görüş Kamerası ve Park Sensörleri: Geri görüş kamerasının çözünürlüğü HD büyük ihtimal tam olarak hatırlamıyorum ancak çok iyi gösteriyor. Park sensörleride çok iyi çalışıyor, yol bilgisayarından dereceside gözüküyor ve tampona gömülü olduğu için görüntü kirliliği oluşturmuyor. Ancak sadece arkada mevcut önde de olsaydı tadından yenmezdi.
Yol Bilgisayarı: İlk olarak renkli olmasını tercih ederdim. Onun harici arabayla alakalı çoğu bilgiye ulaşabiliyorsunuz(yağ sıcaklığı, akü voltajı, lastik basıncı, servis vb.).
Trim Sesleri: Çok garip bir şekilde arabada neredeyse hiç trim sesi bulunmamakta. Mesela konsoldaki alüminyum çıtanın ordan trim sesi beklersiniz ancak gelmiyor. Sadece sürücü emniyet kemerinin bulunduğu bölgeden çok fazla olmamak kaydıyla trim sesi gelmekte.
Klima: Dijital klimaya sahip. Ancak tek yönlü ve arkada havalandırma yok. Isıtması gayet iyi ancak soğutma performansını çok beğenmedim.
Fren: Frenleri baya sağlam arabayı durdurmaya yetiyor. Ama yukarıda da bahsettiğim gibi şu lastikler sadece performansını baltalıyor onun harici sıkıntı yok.
Direksiyon: Elektrik destekli ve 2 modu var. CITY modu şehir içinde, park ederken gayet yardımcı oluyor. Normal modda ise bildiğimiz çok hissi olmayan elektrik direksiyon. Yüksek hızlara çıkıldığında ağırlaşıyor vs vs. Yani çok fazla ümitlenmeyin. Eski Fiorinomuzdaki direksiyon bile daha iyiydi.
Eksi taraflarından bir diğeri ise yukarıda yazdığım gibi aramızda çok fazla elektriklenme olduğuydu. Şaka değil arabayı her kilitledikten sonra kontrol ederken çarpılıyorum. Ve bu sadece bana oluyor benden başka en az 10 kişiye daha denettim ancak onlar bir sıkıntı olmadığını söyledi.
SONUÇ
Bizim aldığımız zaman fiyatına göre iyi performans sunuyordu. Yol tutuşu, motoru ve şanzımanıyla beklediğinizden daha fazlasını veriyor. Eksiklikleride var ancak bir çoğu benim istemediğim şeyler olduğundan göz ardı edebiliyorum. Sunroof, elektrikli katlanır yan ayna ve yardımcı zımbırtıları çok aramadığım için sıkıntı olmuyor. Ancak kör nokta uyarı sistemi, ön park sensörü, arka havalandırma kanalı ve halojende olsa düzgün aydınlatan farların olmasını isterdim. Eğer geniş yaşam alanı istiyorsanız bakmanızı öneririm. Ancak neredeyse 100.000 TL olan fiyatıyla, hatta navigasyon ve deri paket eklerseniz geçecektir, hiçbir araba gibi fiyatını hak etmiyor. Eğer çok fazla elektronik oyuncak dikkatinizi çekmiyorsa bakabileceğiniz bir araba, ancak o tarz şeyler dikkatinizi çekiyorsa sizi üzecektir. Tavsiye eder misin derseniz kesinlikle ederim.
İç mekan fotoğraflarını bulamadığım için atamayacağım En kısa zamanda bulup veya yenilerini çekip atmaya çalışacağım. Yazı biraz uzun olmuş olabilir, elimde pek yatkın olmadığı için sıkıcı da olmuş olabilir onlar içinde ayrı özür dilerim şimdiden. Merak ettiğiniz sorular varsa seve seve cevaplarım.
Ekli dosyalar
-
2017-04-12 21.20.18.jpg487.1 KB · Görüntüleme: 221
-
2017-04-12 21.20.44.jpg494 KB · Görüntüleme: 292
-
2017-04-12 21.21.08.jpg480.5 KB · Görüntüleme: 310
-
2017-04-12 21.20.18.jpg487.1 KB · Görüntüleme: 239
-
2017-04-12 21.20.44.jpg494 KB · Görüntüleme: 303
-
2017-04-12 21.21.08.jpg480.5 KB · Görüntüleme: 371