ahmet.sahin

Elit Apaçi
Katılım
11 Eyl 2016
Mesajlar
83
Beğeni puanı
49
Puanları
970
Yaş
24
Konum
Nazilli Elazığ Malatya Üçgeni
Marka
Renault
Herkese merhaba kendimi bildim bileli araba sürmeyi biliyorum ve açıkçası sürüşüme güveniyorum fakat şöyle bir sorunda ne yapabilirim pek bir fikrim yok:
Önüme bir kedi, köpek, çocuk yada bir araç fırladığında ani frenleme yapmam gerektiğinde neler yapmam gerekli? Aslında sadece frene basmak basit bir cevap ama ani durmalarda arkamda bir araç olması büyük bir tehlike şahsen ve bulunduğum şehirde motor sürenler çok ve sürüş sırasında park edili araçlar ile aranıza giriyorlar bu durumda manevra yapmak da risk taşıyor. Bu tarz fırlama durumlarında neler yapabilirim? Önerileriniz için teşekkür ederim
 

Toprak

Toprak
Faforitçi
Beta Programı
Katılım
8 Eyl 2016
Mesajlar
4,632
Beğeni puanı
19,902
Puanları
5,720
Yaş
21
Konum
Ankara
Marka
Skoda
Benim o durumda tek düşüneceğim önüme atlayan çocuğu korumaya yönelik hareketler olur, araya girenin ya da takip mesafesini korumayan da kendisini kurtarmaya çalışacak. Kurtaramıyorsa da sonuçlarına katlanacak. En doğrusu olabildiğince hızlı şekilde frene basmak bence
 

Toprak

Toprak
Faforitçi
Beta Programı
Katılım
8 Eyl 2016
Mesajlar
4,632
Beğeni puanı
19,902
Puanları
5,720
Yaş
21
Konum
Ankara
Marka
Skoda
Eliniz hızlıysa vites düşürerek motor freni de yaptırabilirsiniz.
Gerçek ani fren durumu 5-10 saniyeden daha fazla sürecek bi durum değil yol limitinin kat kat üstünde değilseniz. Vitesle uğraşmak sadece vakit kaybettirir böyle bi durumda. Zaten disklere muazzam bi güç uygulanacak abs yoksa kitleyecek varsa abs dibine kadar tutacak motor freni böyle bi durumda işe yaramaz, kontrollü fren yapılırken ne kadar faydası olsa da bu durumda faydası olmaz
 

Kagan

Kağan Güleç
Profesör
Katılım
8 Eyl 2016
Mesajlar
961
Beğeni puanı
1,430
Puanları
2,320
Yaş
20
Konum
Ankara
Marka
Nissan
abs esp varsa ve araba otomatikse freni kitleyip, abs bir yandan çalışırken el freniyle desteklemek en hızlı freni garantiler.
abs yoksa vites ikiye atıp yarım kavramada motoru üst devirde tutup, o sırada limit fren yapmak lazım. bu da arabanın kafasını yere baya basıp tutuşunu oldukça arttıran dolayısıyla durdurabilen bir yöntem.

absli manuelde de açıkçası denemedim, sayısal verilerle konuşamam ama abs devredeyken motor freni yapılsa heralde tekerleri kilit noktasında zorlar, net konuşmak için deneyip süre almak lazım. belki de debriyajla fren kitleyip el freni çekilse daha iyi olur dediğim gibi deneysel bu biraz.
 
Son düzenleme:

DouglasAdams

DOKTOR
Destekçi
Katılım
24 Mar 2017
Mesajlar
8,883
Beğeni puanı
22,378
Puanları
5,320
Konum
İzmir
Marka
Toyota
abs esp varsa ve araba otomatikse freni kitleyip, abs bir yandan çalışırken el freniyle desteklemek en hızlı freni garantiler.
abs yoksa vites ikiye atıp yarım kavramada motoru üst devirde tutup, o sırada limit fren yapmak lazım. bu da arabanın kafasını yere baya basıp tutuşunu oldukça arttıran dolayısıyla durdurabilen bir yöntem.

absli manuelde de açıkçası denemedim, sayısal verilerle konuşamam ama abs devredeyken motor freni yapılsa heralde tekerleri kilit noktasında zorlar, net konuşmak için deneyip süre almak lazım. belki de debriyajla fren kitleyip el freni çekilse daha iyi olur dediğim gibi deneysel bu biraz.
Deneyseli tecrübesele çevireyim; El freni çekilen her durumda durmaktan çok kayma mesafesini uzatırsınız. O yüzden ABS ve bilumum ne kadar sistem varsa az müdahale edip arabanın maksimum fren dozajlamasına izin vermeniz gerekir.Abs li arabada şansınız varsa ve yeterli süreniz varsa arabayı zik zaklayarak zaman ve yol kazanabilirsiniz.
 

Kagan

Kağan Güleç
Profesör
Katılım
8 Eyl 2016
Mesajlar
961
Beğeni puanı
1,430
Puanları
2,320
Yaş
20
Konum
Ankara
Marka
Nissan
Deneyseli tecrübesele çevireyim; El freni çekilen her durumda durmaktan çok kayma mesafesini uzatırsınız. O yüzden ABS ve bilumum ne kadar sistem varsa az müdahale edip arabanın maksimum fren dozajlamasına izin vermeniz gerekir.Abs li arabada şansınız varsa ve yeterli süreniz varsa arabayı zik zaklayarak zaman ve yol kazanabilirsiniz.
Kronometre alıp veya video kaydı açıp deneyebilirsiniz
Örnek olarak deneyen de varmış;
 

Cenk

Galatasaray
Beta Programı
Katılım
8 Eyl 2016
Mesajlar
14,316
Beğeni puanı
38,797
Puanları
6,820
Konum
Zonguldak
Marka
Ford
Oncelikle her ne olursa paranizin yettigi en iyi lastigi, fren mesafesi basarisina gore tercih etmek, dogru basincta kullanmak ve kondisyonu biten lastigi hemen degistirmek gerekiyor. Lastigi iyi olmayan aracta uzay teknolojisi olsa nafile.

Abs varsa fren pedalina ayaginizi acitana kadar tum gucunuzle basmaniz gerekiyor. Az guc uygulanan araclarda abs verimli calismiyor. Gerci bazi yeni teknolojili otomobillerde sistem yeteri kadar kuvvetli basamadiginizi algilarsa sizin yerinize mudahale ediyor ama bu her aracta yok.

Aracta abs yoksa fren pedalina uzun sure dip basmak lastikleri kilitliyor, durma mesafesini uzatiyor.

Trafik yogunsa, yahut akici degilse, etraftan bir seyler firlama ihtimali varsa ayak gaz pedali uzerinde degil, fren pedali uzerinde hazir bekletilmeli. Cogu kisi gaza basmasa da gaz pedali uzerinde bekletiyor. Bu da fren pedalina ulasma ve durma suresini uzatiyor.

Manuel kullaniyorsaniz muhakkak ayni anda debriyaja basip aktarmayi devre disi birakmak durma mesafesini kisaltiyor.

Refleksleriniz cok kuvvetliyse fren sirasinda vites dusurup motor frene yapmak ise yarayabiliyor ama mevzu panik fren oldugunda saniyeler icinde olup bittiginden bunun yapilmasi guc.
 
Son düzenleme:

furkankaya585597

Profesör
Katılım
8 Eyl 2016
Mesajlar
1,750
Beğeni puanı
1,048
Puanları
2,420
Ben öyle bir durum yaşadım. Ne arkadaki arabayı ne de karşıdaki arabayı düşünüyorsun. İlk yaptığım sola kırıp frene basmak oldu. O anda ne yapacağını düşünmüyorsun zaten.
 
  • Beğeni
Tepkiler: bt

babayimben

Enes
Profesör
Katılım
4 Eki 2018
Mesajlar
528
Beğeni puanı
1,026
Puanları
2,070
Yaş
43
Konum
İstanbul
Marka
Mercedes
Benzerini yaşamıştım, abs devreye sokup direksiyonu kırarak önünüzdeki hedeften kaçınmak en güzel sonucu verir her zaman. El freni denmiş de, el freni çekince aracı nasıl kontrol ediyorsunuz çözemedim. Mesele en kisa mesafede durmak olmamalı bence, imkan ölçüsünde çarpışmadan kaçınacak bir yöntem denemek gerekir.
 

Munferit

Panpa
Destekçi
Beta Programı
Katılım
21 Eyl 2018
Mesajlar
1,159
Beğeni puanı
4,343
Puanları
3,620
Konum
İzmir ve Kocaeli
Marka
Rover
abs esp varsa ve araba otomatikse freni kitleyip, abs bir yandan çalışırken el freniyle desteklemek en hızlı freni garantiler.
abs yoksa vites ikiye atıp yarım kavramada motoru üst devirde tutup, o sırada limit fren yapmak lazım. bu da arabanın kafasını yere baya basıp tutuşunu oldukça arttıran dolayısıyla durdurabilen bir yöntem.

absli manuelde de açıkçası denemedim, sayısal verilerle konuşamam ama abs devredeyken motor freni yapılsa heralde tekerleri kilit noktasında zorlar, net konuşmak için deneyip süre almak lazım. belki de debriyajla fren kitleyip el freni çekilse daha iyi olur dediğim gibi deneysel bu biraz.
Geçmiş olsun.
 

Mt.Akina

Bunta Fujiwara
Running in to 90s 🎶
Beta Programı
Katılım
18 Ocak 2017
Mesajlar
3,860
Beğeni puanı
16,161
Puanları
5,670
Konum
Gunma/Japan
Marka
Toyota
Herkes ABS, ABS’siz ayrımına değinmiş o sebepten ben değinmeyeceğim, ama atladığımız bir nokta var.

O da şu mümkünse, kaba tabirle, arabayı sağa sola atmak, sağda solda kaçış, manevra yapacak yer varsa olabildiğince hızlı olarak kaçmak yapılabilecek en doğru hareketlerden.


El freni mevzusu da şöyle arabanın hızı 70-80 km/h nin üstündeyse el frenini çekerek durayım demek biraz Holywood film dublörlerinin yapacağı iş ama şu var 40-50 km/h ve daha düşük bantta normal telli elfreniniz varsa hafif popo dalgalandırarak ve aracın duruşuna açı vererek bir tık daha kolay yavaşlatabilirsin.Tecrübe ettim oldukça işe yarıyor.
 

burakhandgn

Burakhan Doğan
Asfalt Kurutucu
Katılım
20 Ocak 2020
Mesajlar
52
Beğeni puanı
125
Puanları
585
Yaş
21
Konum
Gebze
Marka
Chrysler
Fren yaparken arkadan gelenin durup duramayacağını anlayamadığımdan çok çok acil fren değilse dip fren basıp çekiyorum, dörtlülere basmak gibi.. Hızlı ve doğru kararı verebilmek önemli. Geçenlerde arkadakinin bana vurmaması için sağa manevra yaptığımda tırcı dayıdan epey uzun bir korna yemiştim.
 

ahmet.sahin

Elit Apaçi
Katılım
11 Eyl 2016
Mesajlar
83
Beğeni puanı
49
Puanları
970
Yaş
24
Konum
Nazilli Elazığ Malatya Üçgeni
Marka
Renault
Benim o durumda tek düşüneceğim önüme atlayan çocuğu korumaya yönelik hareketler olur, araya girenin ya da takip mesafesini korumayan da kendisini kurtarmaya çalışacak. Kurtaramıyorsa da sonuçlarına katlanacak. En doğrusu olabildiğince hızlı şekilde frene basmak bence
Tabiki her zamn önceliğim can ama kaza yapmadan da atlatmak lazım ve çok hızlı şekilde oluştuğundan o an düşünmek ve hızlı hareket etmek çok önemli ve yaşamdan da tecrübe edemiyorsun :) Şu ana kadar atlayan çok oldu önüme hepsinde de atlattım ama sonradan "ya arkamda araba olsaydı" düşüncesi geçti. Tabi arkadan çarpan suçlu fakat bizim memlekette "Takip mesafesi" "güvenli sürüş" gibi önemli konulara pek önem vermiyoruz :)
 

Toprak

Toprak
Faforitçi
Beta Programı
Katılım
8 Eyl 2016
Mesajlar
4,632
Beğeni puanı
19,902
Puanları
5,720
Yaş
21
Konum
Ankara
Marka
Skoda
Tabiki her zamn önceliğim can ama kaza yapmadan da atlatmak lazım ve çok hızlı şekilde oluştuğundan o an düşünmek ve hızlı hareket etmek çok önemli ve yaşamdan da tecrübe edemiyorsun :) Şu ana kadar atlayan çok oldu önüme hepsinde de atlattım ama sonradan "ya arkamda araba olsaydı" düşüncesi geçti. Tabi arkadan çarpan suçlu fakat bizim memlekette "Takip mesafesi" "güvenli sürüş" gibi önemli konulara pek önem vermiyoruz :)
Arkanızda birisi varken önünüze birisi atladığında malesef ki kaportasız olarak yaya olanı düşünmek gerekiyor, arkada araba varken bunu biliyo olsanız frene basmayıp öndekine mi çarparsınız? Hatta önüme çıkan araba bile olsa sırf maddi açıdan bile frene basarım ki kaza olacaksa arkamdaki bana vursun diye.

Düzenli-sık ayna kontrolü öneririm, ben olabildiğince sağımda solumda bir şeyler var mı yok mu bilmek için aynalarımı kontrol ederim olası durumlarda yan şeritleri bilmek işe yarar
 

ahmet.sahin

Elit Apaçi
Katılım
11 Eyl 2016
Mesajlar
83
Beğeni puanı
49
Puanları
970
Yaş
24
Konum
Nazilli Elazığ Malatya Üçgeni
Marka
Renault
Arkanızda birisi varken önünüze birisi atladığında malesef ki kaportasız olarak yaya olanı düşünmek gerekiyor, arkada araba varken bunu biliyo olsanız frene basmayıp öndekine mi çarparsınız? Hatta önüme çıkan araba bile olsa sırf maddi açıdan bile frene basarım ki kaza olacaksa arkamdaki bana vursun diye.

Düzenli-sık ayna kontrolü öneririm, ben olabildiğince sağımda solumda bir şeyler var mı yok mu bilmek için aynalarımı kontrol ederim olası durumlarda yan şeritleri bilmek işe yarar
Yok fazlasıyla haklısın cana zarar geleceğine araba zarar görsün sonuna kadar haklısın.
 

bt

Takipçi
Destekçi
Beta Programı
Katılım
8 Eyl 2016
Mesajlar
14,224
Beğeni puanı
42,931
Puanları
6,820
Konum
Kocaeli
Marka
Opel
Herkese merhaba kendimi bildim bileli araba sürmeyi biliyorum ve açıkçası sürüşüme güveniyorum fakat şöyle bir sorunda ne yapabilirim pek bir fikrim yok:
Önüme bir kedi, köpek, çocuk yada bir araç fırladığında ani frenleme yapmam gerektiğinde neler yapmam gerekli? Aslında sadece frene basmak basit bir cevap ama ani durmalarda arkamda bir araç olması büyük bir tehlike şahsen ve bulunduğum şehirde motor sürenler çok ve sürüş sırasında park edili araçlar ile aranıza giriyorlar bu durumda manevra yapmak da risk taşıyor. Bu tarz fırlama durumlarında neler yapabilirim? Önerileriniz için teşekkür ederim
Öncelikle her zaman ani fren yapacakmış gibi arkayı kontrol ederek sürmeye kendinizi alıştırın derim. Dibinize giren varsa çekilin yol verin yürüsün veya sıyrılın kaçın, eski araçlar veya ağır vasıtalar varsa mümkün oldukça benzer şekilde kurtulun; öyle huzur kaçıran araçları arkada tutmayın. Yani frene gerek olmadığı zamanda normal seyirde bile arkadan gelen meselesini çözmüş olun. Çünkü acil durumda onu düşünmeye insanın hali vakti olmaz.

Boş ve uygun yollarda önünüze bir şey çıkmış gibi direksiyonu 90° kadar sağa sola çevirme hareketleri yapıp aracınızın tepkilerini tanıyıp kafanıza yazın. Sebebi aşağıda anlatacağım senaryolarda. Ayrıca arada bir bunu yaparsanız, günlük hayatta zorlamadığınız arabanızın limitlerini görürken genel kondisyonunu da takipte kalmış olursunuz.

Araç abs'li ise freni sonuna kadar kökleyip direksiyon manevranızı sağınızdaki solunuzdaki alana göre yapmaya bakın. (Araç manuelse panik frende frene debriyajla birlikte basın, otomatikse freni ezmeniz yeterli.) Ama yan şeritten araç gelebilecek bir trafik yoğunluğundaysanız refleks olarak frensiz kaçmaya çalışın. Bunun için hızınıza göre o çeyrek veya yarım tur direksiyon çevirmelerin hangisinde araba ne kadar nasıl toplar onun hakkında kafanızda bir fikir oluşmuş olması gerekiyor.

Araç abs'li değilse her zaman freniniz %50 verimle çalışacakmış gibi gitmeye kendiniz alıştırın. Önünüze bir şey çıktığında bilinçaltınızı durmaya değil, yarım frenle yavaşlayarak engelden kaçarak kurtulmaya hazır tutun. Panikle illa ki dip fren yapıp tekerlekleri kilitleyebilir insan, kilitlendiği anda o lastik sesine karşı refleksle freni bir miktar gevşetmeniz gerek. ABS gibi pompalayın filan demeyeceğim, panik anından bahsediyoruz, insanın aklına gelse bile yapmaya refleksi de zamanı da yetmeyebilir.

El freni filan aman diyeyim SAKIN HA !! Hayatımda duyduğum en büyük şuursuzluklardan biri. Aman diyeyim, fren yerine gaza basmak kadar tehlikeli bir hareket. Panik anında el freni size ahiretin kapılarını açacaktır. Aksini iddia eden varsa kendisi Azrail'e göz kırpmaya devam edebilir ama başkalarını yakmasın.
 
Son düzenleme:

aaygen

Profesör
Beta Programı
Katılım
7 Eyl 2016
Mesajlar
279
Beğeni puanı
565
Puanları
1,895
Konum
İstanbul
Marka
Ford
Araba ABS'liyse ve etrafta yeteri kadar alan varsa asıl amaç bir an önce durmaktan ziyade kaçış manevrası uygulayabilmek olmalı bence
 
Üst