cnkakyz

Panpa
Katılım
9 Eyl 2016
Mesajlar
559
Beğeni puanı
1,103
Puanları
2,520
Konum
Houston
Marka
Mitsubishi
Bakımların eksiksiz olması ve lastik-yol durumu dışında özellikle sağlı sollu araç park edilmiş bölgelerde hız sınırlarının bile altında gitmeye özen göstermek lazım, etrafta çok fazla hareket olduğu için dikkat dağıtacak bir sürü şey oluyor, akan trafikte ise en önemlisi takip mesafesi, İstanbul gibi şehirlerde zor olsa da çok sefer hayat kurtardı, arkadaki araç size yakın bile olsa siz önünüze mesafe koyarsanız daha yumuşak frenle durma şansı oluyor. Ama şu var, olurda karşıma yaya falan çıkar, duramazsam acımam park halindeki aracın üstüne, kaldırıma falan çıkarım yani, birinin canına kast etmektense arabamı pert ederim.
 

nacker

Profesör
Katılım
12 Ocak 2019
Mesajlar
329
Beğeni puanı
571
Puanları
1,195
Konum
İstanbul
Araçta ABS varsa yapılacak tek şey frene oturup, gerekirse direksiyonla manevra yapmak. Arkadan gelen çarpacaksa çarpar zaten, onu engellemenin bir yolu yok.
El freni çekmenin de hiç bir faydası yok, zaten ayak frenine tam güç uygularken, el freni yanında sinek gibi kalır, hiç bir etkisi olmaz. Hatta ayak frenini bıraktığınızda aracın dengesini de bozar.

Bu yüzden araç kamerası şart. Önünüze bir şey fırlar, çarpar, ve suçlu siz olmadığınız halde işler karışırsa sizi kurtaracak tek kanıt o video kaydı olacaktır.
 

EOK

Emre Özcan Karademir
Profesör
Beta Programı
Katılım
26 Şub 2019
Mesajlar
419
Beğeni puanı
716
Puanları
1,245
Yaş
19
Konum
İstanbul
Marka
Peugeot
Videodaki aracı süren kişi benim. Arkada arkadaşım kayıtta. Arada bir zevkine yolu kayda alırız severiz. Videoda 120 civarı bir hızla giderken yolumuza sağdan bir köpek giriyor. Ben kendi refleksimle aynaya baktım baktım arkam boş freni koydum. Ama ABS'yi devreye sokmadım sınırda fren yaptım. Freni bıraktığımda hız 30 40 falan olması lazım. Benim söyleyeceğim şu;
Düz fren yapıp durmaya çalışmayın. Tekerleklere yön verin kaçış manevrası yapın. Eğer olduğunuz yerde durursanız arkanızdan gelip size de çarpabilirler bir çok örneği mevcut.
 

ahmet.sahin

Profesör
Katılım
11 Eyl 2016
Mesajlar
84
Beğeni puanı
52
Puanları
1,010
Yaş
24
Konum
Nazilli Elazığ Malatya Üçgeni
Marka
Renault
Öncelikle her zaman ani fren yapacakmış gibi arkayı kontrol ederek sürmeye kendinizi alıştırın derim. Dibinize giren varsa çekilin yol verin yürüsün veya sıyrılın kaçın, eski araçlar veya ağır vasıtalar varsa mümkün oldukça benzer şekilde kurtulun; öyle huzur kaçıran araçları arkada tutmayın. Yani frene gerek olmadığı zamanda normal seyirde bile arkadan gelen meselesini çözmüş olun. Çünkü acil durumda onu düşünmeye insanın hali vakti olmaz.

Boş ve uygun yollarda önünüze bir şey çıkmış gibi direksiyonu 90° kadar sağa sola çevirme hareketleri yapıp aracınızın tepkilerini tanıyıp kafanıza yazın. Sebebi aşağıda anlatacağım senaryolarda. Ayrıca arada bir bunu yaparsanız, günlük hayatta zorlamadığınız arabanızın limitlerini görürken genel kondisyonunu da takipte kalmış olursunuz.

Araç abs'li ise freni sonuna kadar kökleyip direksiyon manevranızı sağınızdaki solunuzdaki alana göre yapmaya bakın. (Araç manuelse panik frende frene debriyajla birlikte basın, otomatikse freni ezmeniz yeterli.) Ama yan şeritten araç gelebilecek bir trafik yoğunluğundaysanız refleks olarak frensiz kaçmaya çalışın. Bunun için hızınıza göre o çeyrek veya yarım tur direksiyon çevirmelerin hangisinde araba ne kadar nasıl toplar onun hakkında kafanızda bir fikir oluşmuş olması gerekiyor.

Araç abs'li değilse her zaman freniniz %50 verimle çalışacakmış gibi gitmeye kendiniz alıştırın. Önünüze bir şey çıktığında bilinçaltınızı durmaya değil, yarım frenle yavaşlayarak engelden kaçarak kurtulmaya hazır tutun. Panikle illa ki dip fren yapıp tekerlekleri kilitleyebilir insan, kilitlendiği anda o lastik sesine karşı refleksle freni bir miktar gevşetmeniz gerek. ABS gibi pompalayın filan demeyeceğim, panik anından bahsediyoruz, insanın aklına gelse bile yapmaya refleksi de zamanı da yetmeyebilir.

El freni filan aman diyeyim SAKIN HA !! Hayatımda duyduğum en büyük şuursuzluklardan biri. Aman diyeyim, fren yerine gaza basmak kadar tehlikeli bir hareket. Panik anında el freni size ahiretin kapılarını açacaktır. Aksini iddia eden varsa kendisi Azrail'e göz kırpmaya devam edebilir ama başkalarını yakmasın.
Uzun anlatımınız için teşekkürler. Uzun zamandır araç limitlerini ben de denemek istiyorum ve uygun bir zamanda uygun bir ortamda bunu deneyeceğim. El freni konusuna gelirsek bana da saçma geliyor abs tek başına yeterli diye düşünüyorum sadece durma anında arkadan yandan gelen kişiler mesele :)
 
  • Beğeni
Tepkiler: bt

ahmet.sahin

Profesör
Katılım
11 Eyl 2016
Mesajlar
84
Beğeni puanı
52
Puanları
1,010
Yaş
24
Konum
Nazilli Elazığ Malatya Üçgeni
Marka
Renault
Bakımların eksiksiz olması ve lastik-yol durumu dışında özellikle sağlı sollu araç park edilmiş bölgelerde hız sınırlarının bile altında gitmeye özen göstermek lazım, etrafta çok fazla hareket olduğu için dikkat dağıtacak bir sürü şey oluyor, akan trafikte ise en önemlisi takip mesafesi, İstanbul gibi şehirlerde zor olsa da çok sefer hayat kurtardı, arkadaki araç size yakın bile olsa siz önünüze mesafe koyarsanız daha yumuşak frenle durma şansı oluyor. Ama şu var, olurda karşıma yaya falan çıkar, duramazsam acımam park halindeki aracın üstüne, kaldırıma falan çıkarım yani, birinin canına kast etmektense arabamı pert ederim.
Önceki mesajlarda dediğim gibi can mı mal mı kıyaslamasında kalacak bir durumda olsam tabiki mala gelmesini tercih ederim.
 

NonE

fatih
Senkromeççi
Katılım
26 Haz 2020
Mesajlar
9
Beğeni puanı
16
Puanları
70
Yaş
28
Konum
istanbul
Marka
Mercedes
Kronometre alıp veya video kaydı açıp deneyebilirsiniz
Örnek olarak deneyen de varmış;
''TEAM O Neil'' rally school uzun süredir takip ederim genel olarak güzel ve öğretici. Videoda bahsedildiği gibi şartlar bizim günlük hayatta bahsettiğimizden farklı.
videoda söylendiği gibi karlı zeminde önde tutuş olmadığı için ağırlık aktarımı yok ve abs devreye girdiği zaman oluşan yükte iyice kayboluyor. Bu durumda arka frenleri daha etkili kullanabiliyoruz. Kaygan zeminde fren dengesini arkaya doğru yöneltmek daha iyi bir çözüm yine bahsedildiği gibi.

Gelelim sizin söylediğiniz el freni ile durmak konusuna. Düzgün ve bakımlı bir arabanın zaten gerektiğinde arka tekerleklerinde de abs nin devreye giriyor olması gerekiyor. Eğer sizin aracınızda böyle bir sonuç verdiyse bence frenlerinizi veya fren güç dağlımını bir gözden geçirmeniz gerekiyor. Burada insanlara el freni ile panik fren sırasında destekleyin diye tavsiyede bulunmak çok tehlikeli ve yanlış olduğunu düşünüyorum.

Türkiye'de en çok yapılan hatalardan birisidir duramayacağını anladığın zaman el freni çekmek , el freni çapa değil arkadaşlar aksine kayar gidersiniz. Onun yerine arabanın ve yolun limitini bilerek öne ağırlık aktarımına izin verecek şekilde fren yapıp eğer ABS çok sert devreye giriyorsa hafifçe yükü azaltmak ve kademeli arttırmak daha doğru olacaktır.
 

NonE

fatih
Senkromeççi
Katılım
26 Haz 2020
Mesajlar
9
Beğeni puanı
16
Puanları
70
Yaş
28
Konum
istanbul
Marka
Mercedes
Videodaki aracı süren kişi benim. Arkada arkadaşım kayıtta. Arada bir zevkine yolu kayda alırız severiz. Videoda 120 civarı bir hızla giderken yolumuza sağdan bir köpek giriyor. Ben kendi refleksimle aynaya baktım baktım arkam boş freni koydum. Ama ABS'yi devreye sokmadım sınırda fren yaptım. Freni bıraktığımda hız 30 40 falan olması lazım. Benim söyleyeceğim şu;
Düz fren yapıp durmaya çalışmayın. Tekerleklere yön verin kaçış manevrası yapın. Eğer olduğunuz yerde durursanız arkanızdan gelip size de çarpabilirler bir çok örneği mevcut.
videoda abs nin devreye girdiğini sesten çok rahat anlayabilirsiniz. Ayrıca arkayı kontrol etmek doğru fakat bu sırada yavaşlamaya başlamakta bir sakınca yok çünkü her saniye daralıyor ve köpek atlayabilir.
 

Kagan

Kağan Güleç
Panpa
Katılım
8 Eyl 2016
Mesajlar
1,053
Beğeni puanı
1,732
Puanları
2,570
Yaş
20
Konum
Ankara
Marka
Nissan
''TEAM O Neil'' rally school uzun süredir takip ederim genel olarak güzel ve öğretici. Videoda bahsedildiği gibi şartlar bizim günlük hayatta bahsettiğimizden farklı.
videoda söylendiği gibi karlı zeminde önde tutuş olmadığı için ağırlık aktarımı yok ve abs devreye girdiği zaman oluşan yükte iyice kayboluyor. Bu durumda arka frenleri daha etkili kullanabiliyoruz. Kaygan zeminde fren dengesini arkaya doğru yöneltmek daha iyi bir çözüm yine bahsedildiği gibi.

Gelelim sizin söylediğiniz el freni ile durmak konusuna. Düzgün ve bakımlı bir arabanın zaten gerektiğinde arka tekerleklerinde de abs nin devreye giriyor olması gerekiyor. Eğer sizin aracınızda böyle bir sonuç verdiyse bence frenlerinizi veya fren güç dağlımını bir gözden geçirmeniz gerekiyor. Burada insanlara el freni ile panik fren sırasında destekleyin diye tavsiyede bulunmak çok tehlikeli ve yanlış olduğunu düşünüyorum.

Türkiye'de en çok yapılan hatalardan birisidir duramayacağını anladığın zaman el freni çekmek , el freni çapa değil arkadaşlar aksine kayar gidersiniz. Onun yerine arabanın ve yolun limitini bilerek öne ağırlık aktarımına izin verecek şekilde fren yapıp eğer ABS çok sert devreye giriyorsa hafifçe yükü azaltmak ve kademeli arttırmak daha doğru olacaktır.
Eyvallah abi sağolasın
 
Son düzenleme:
Üst