Aynı Güçteki Atmosferik Otomobillerin Turbo Otomobillerden (Genellikle) Biraz Daha Yavaş Olması

Turbo motorlar daha düşük devirde daha yüksek tork sunduğu için günlük hayatta, şehir içinde hemen hemen her sürücüye hitap ediyor, rahatlıkla işini gördürüyor. Ancak bunun yanında bir yanılsamaya neden oluyor. Gerek günlük hayatta şahit olduğumuz konuşmalar, gerek internette denk geldiğimiz yazılar turbo motoru ilahi güç gibi görenler olduğu yönünde. Tekrar ediyorum, turbo beslemeli 90 beygir bir araç çoğunluğa rahatlıkla yetecektir, yetersiz hissettirmeyecektir. Çünkü günlük hayatta çoğu kişinin üst devir ihtiyacı yok, yüksek sürat ihtiyacı yok. Hele araç bağırmasın, 2-3 bini geçmesin istiyorsa atmosferik alıp şikayet etmeyecek. Ancak uzun yol vb. senaryolarda işler değişir. Atmosferik=çok yakıt tüketir düşüncesi de, bunu ortaya atanlarca kullanılan eski veya kötü atmosferik örneklerin sonucu. Turbo beslemeli muadillerinden az yakan atmosferik araçlar var. Buna karşın "ee ama turbolu gibi alt devirde tork vermiyor" diyecekler için; ee çünkü atmosferik, öyle bir vaadi yok. Yapısal olarak turbo karakteri beklemek ne kadar mantıklı?

Atmosferik=çağ dışı benzeri konuşmaların gerçekle en ufak alâkası olduğunu düşünmüyorum ki veriler de bunu destekler nitelikte. Dünya bizim kalitesiz otomotiv piyasasından ibaret değil.
Evet düşük hacimden yüksek güç alıyorlar-dı, peki neden onların yerine bir bir daha güçsüz örnekler veya daha yüksek hacimliler ortaya çıktı? Emisyon şu bu diyeceklere peşinen yazayım, demek ki bu "süper teknolojik üstün motorlar" vaadettiği kadar verimli değilmiş. Yada "kağıt üstünde" verimliymiş.

Yazdıklarım benzinli motorları kapsıyor.

@msansertekin "Camry öyle bir şey yakamaz. Çünkü 2.5 motor. 2.5 motor 8 mi yakarmış?! 15 lt yakar o gerçekte." düşüncesi Türk insanında hâkim. Eminim ki o araç bazı turbolu muadillerinden tutumludur.
 
Son düzenleme:
(F10) 5.20 dizel de kullanma şansım oldu o torku ensende alıyosun, benim bahsettiğim 520 benzinli olan da F10 kasaydı zaten. Gemi gibi araba ve motorları da gayet güçlü hele FD6 ya belki 6-7 boy fark atar her konuda ezer geçer. Ama verdiği hissiyat başka gerçkten bide ses ve hissiyatı kadar gitse çok iyi olucak :) ama TR şartlarında işte alınabilecek en makul ve zevkli atmosferik araç. Gönül ister ki K20 swap Turbolu, mugen kanatlı, oz racing jantlı bide Lsd kilitli dışarıdan sleeper ciğerden canavar olan supercar killer🥺
İşte 1.6 BMW ne olacak :D. FD6'ya da koy çift turboyu bak ne yapıyor Beemer'e :p. Yine FD 6 da iyi gidiyor ya, 1.6 için gayet üstün bir performansı var. Ben şahsen modifiyesiz swapsız direkt orijinal FD2 Type-R için canımı verirdim. O makineler soldan direksiyon olsa ve hakiki JDM olmasalar süper olurdu. Tamam FN2 de acayip bir alet ama FD2 tam anlamıyla efsane oğlu efsane ya... Keşke Avrupa Pazarı'na da verilseydi o araçlar :confused:
 
  • Beğeni
Tepkiler: AlperEnd
İşte 1.6 BMW ne olacak :D. FD6'ya da koy çift turboyu bak ne yapıyor Beemer'e :p. Yine FD 6 da iyi gidiyor ya, 1.6 için gayet üstün bir performansı var. Ben şahsen modifiyesiz swapsız direkt orijinal FD2 Type-R için canımı verirdim. O makineler soldan direksiyon olsa ve hakiki JDM olmasalar süper olurdu. Tamam FN2 de acayip bir alet ama FD2 tam anlamıyla efsane oğlu efsane ya... Keşke Avrupa Pazarı'na da verilseydi o araçlar :confused:
FD2 bambaşka birşey ya... Fn2 adı üstünde Euro TypeR . O kadar para verip TypeR alıyosun arkalar torsiyonoldumuşimdi
 
  • Beğeni
Tepkiler: TheDavsanci
İşte 1.6 BMW ne olacak :D. FD6'ya da koy çift turboyu bak ne yapıyor Beemer'e :p. Yine FD 6 da iyi gidiyor ya, 1.6 için gayet üstün bir performansı var. Ben şahsen modifiyesiz swapsız direkt orijinal FD2 Type-R için canımı verirdim. O makineler soldan direksiyon olsa ve hakiki JDM olmasalar süper olurdu. Tamam FN2 de acayip bir alet ama FD2 tam anlamıyla efsane oğlu efsane ya... Keşke Avrupa Pazarı'na da verilseydi o araçlar :confused:
TR de tek FD6 bir tane var benim bildiğim K20A swap turbo setup bayağı yürüyeni falan 500hp civarı falan yanlış hatırlamıyorsam iyi gidiyordu
 
  • Beğeni
Tepkiler: TheDavsanci
Kesinlikle 1.2 ler cok yakiyor.

ko5JWo.jpg
 
  • Beğeni
Tepkiler: Maganda
2.0 Skyactiv demişken: A recent benchmarking analysis by EPA of a 2015 Mazda SkyActiv-G naturally aspirated (NA) gasoline direct injection (GDI) engine showed a best BTE of approximately 36-37%, relatively high for SI engines. This was in part due to an ability to use lateintake-valveclosing (LIVC) Atkinson-cycle operation to decouple the knock-limited effective compression ratio (CR) from the expansion ratio available from a very high 13:1 geometric CR.

Şunu yapan bir turbo motor var mı? Sanmam.
Atmosferik çağ dışı motor.. Derdim ama bunu diyemeyecek kadar fazla motor tecrübem var. 4-5 ileri tork konvertörlü otomatik şanzımanla kombine edilmiş 1.6 atmosferik motora bakıp "rampada tepki vermez" demek basit elbette. Daha gelişmiş bir şanzımanla kombine 2.0-2.5 makineyi deneyip öyle konuşmak lazım.

Defalarca "yılın motoru" ödülünü alan Ford ecoboost makinenin termal verimi max %33.5.

Bu arada bu muazzam kaynak için çok teşekkürler.

***Yakın gelecekte hedef "downsizing" değil, "right sizing" olacak. Motorlar tamamen lambda=1 bölgesinde çalışacak. Zengin karışım vs tarihe karışacak. Bu sebeple motor içi sıcaklık arşa çıkmasın diye hacimler yavaştan büyüyecek veya içten yanmalı motordan hacim başına gelecek güç beklentisi azalacak. Soğutmalı egr beslemesi yaygın olarak kullanılacak. Kompleksite ve maliyet iyice artmasın diye bu motorlar atmosferik olarak seçilebilir.

**Anlaşılmayan olay şu beyler: İnsanlar artık ağırlıklı olarak popülizmle karar veriyor.

"Bir şeyi herkes yapıyorsa en iyisi odur". Yok abicim öyle bir şey. Firmalar benchmark yaparken akranlarına bakıyor. (Nereden mi biliyorum ? O firmaların birinde çalışıyorum.) Adam risk almamak için aynısını yapıyor. Başkası motoru mu küçülttü ? Motoru küçültüyor. Dizele mi ağırlık verdi ? Dizele ağırlık veriyor. En doğru olmasına gerek yok. Çalışan bir mantık olması yeterli.

Ne oldu beyler yıllarca dizele yatırım yapanlara ? Vw şu anda yaptığı yatırımdan max kar edip çıkmanın derdinde. Adamlar "NOx gazı o kadar da zarar vermiyor yaa" diye ispatlamak için "insan" deneklere egzoz gazı verdiler hastanelerde...
 
Turbo motorlar daha düşük devirde daha yüksek tork sunduğu için günlük hayatta, şehir içinde hemen hemen her sürücüye hitap ediyor, rahatlıkla işini gördürüyor. Ancak bunun yanında bir yanılsamaya neden oluyor. Gerek günlük hayatta şahit olduğumuz konuşmalar, gerek internette denk geldiğimiz yazılar turbo motoru ilahi güç gibi görenler olduğu yönünde. Tekrar ediyorum, turbo beslemeli 90 beygir bir araç çoğunluğa rahatlıkla yetecektir, yetersiz hissettirmeyecektir. Çünkü günlük hayatta çoğu kişinin üst devir ihtiyacı yok, yüksek sürat ihtiyacı yok. Hele araç bağırmasın, 2-3 bini geçmesin istiyorsa atmosferik alıp şikayet etmeyecek. Ancak uzun yol vb. senaryolarda işler değişir. Atmosferik=çok yakıt tüketir düşüncesi de, bunu ortaya atanlarca kullanılan eski veya kötü atmosferik örneklerin sonucu. Turbo beslemeli muadillerinden az yakan atmosferik araçlar var. Buna karşın "ee ama turbolu gibi alt devirde tork vermiyor" diyecekler için; ee çünkü atmosferik, öyle bir vaadi yok. Yapısal olarak turbo karakteri beklemek ne kadar mantıklı?

Atmosferik=çağ dışı benzeri konuşmaların gerçekle en ufak alâkası olduğunu düşünmüyorum ki veriler de bunu destekler nitelikte. Dünya bizim kalitesiz otomotiv piyasasından ibaret değil.
Evet düşük hacimden yüksek güç alıyorlar-dı, peki neden onların yerine bir bir daha güçsüz örnekler veya daha yüksek hacimliler ortaya çıktı? Emisyon şu bu diyeceklere peşinen yazayım, demek ki bu "süper teknolojik üstün motorlar" vaadettiği kadar verimli değilmiş. Yada "kağıt üstünde" verimliymiş.

Yazdıklarım benzinli motorları kapsıyor.

@msansertekin "Camry öyle bir şey yakamaz. Çünkü 2.5 motor. 2.5 motor 8 mi yakarmış?! 15 lt yakar o gerçekte." düşüncesi Türk insanında hâkim. Eminim ki o araç bazı turbolu muadillerinden tutumludur.
Camry'de var mı bilmiyorum ama adamlar zaten 2.0-2.5 makinenin silindirlerini kapatarak kullanıyorlar bazen. Sadece gaza basınca 2.0-2.5 oluyor :)

O ön yargının kırılması için gereken belli. Ötv ve mtv'deki motor hacmi ağırlığı bir kaldırılsın, en baba turbo sevdalısı bile atmosferik 2.5-3 litreden aşağı makineye binmez bu ülkede. Bana gelip de "vergisi fazla, iktisadi açıdan mantıklı değil" diyene eyvallah. Ona bir şey demem ama çağdışı, çekmez vs bunlar :)
 
Atmosferik çağ dışı motor.. Derdim ama bunu diyemeyecek kadar fazla motor tecrübem var. 4-5 ileri tork konvertörlü otomatik şanzımanla kombine edilmiş 1.6 atmosferik motora bakıp "rampada tepki vermez" demek basit elbette. Daha gelişmiş bir şanzımanla kombine 2.0-2.5 makineyi deneyip öyle konuşmak lazım.

Defalarca "yılın motoru" ödülünü alan Ford ecoboost makinenin termal verimi max %33.5.

Bu arada bu muazzam kaynak için çok teşekkürler.

***Yakın gelecekte hedef "downsizing" değil, "right sizing" olacak. Motorlar tamamen lambda=1 bölgesinde çalışacak. Zengin karışım vs tarihe karışacak. Bu sebeple motor içi sıcaklık arşa çıkmasın diye hacimler yavaştan büyüyecek veya içten yanmalı motordan hacim başına gelecek güç beklentisi azalacak. Soğutmalı egr beslemesi yaygın olarak kullanılacak. Kompleksite ve maliyet iyice artmasın diye bu motorlar atmosferik olarak seçilebilir.

**Anlaşılmayan olay şu beyler: İnsanlar artık ağırlıklı olarak popülizmle karar veriyor.

"Bir şeyi herkes yapıyorsa en iyisi odur". Yok abicim öyle bir şey. Firmalar benchmark yaparken akranlarına bakıyor. (Nereden mi biliyorum ? O firmaların birinde çalışıyorum.) Adam risk almamak için aynısını yapıyor. Başkası motoru mu küçülttü ? Motoru küçültüyor. Dizele mi ağırlık verdi ? Dizele ağırlık veriyor. En doğru olmasına gerek yok. Çalışan bir mantık olması yeterli.

Ne oldu beyler yıllarca dizele yatırım yapanlara ? Vw şu anda yaptığı yatırımdan max kar edip çıkmanın derdinde. Adamlar "NOx gazı o kadar da zarar vermiyor yaa" diye ispatlamak için "insan" deneklere egzoz gazı verdiler hastanelerde...
Bir şey değil hocam:) Peki yakın gelecekte Rightsizing derken sizce gerçekten hacmine göre oldukça düşük güçlü (1.5 Turbo 100 hp gibi mesela) motorlar görecek miyiz yoksa bu motorlar ile ite kaka devam edip 2030 gibi komple elektriğe mi geçilecek?
Camry'de var mı bilmiyorum ama adamlar zaten 2.0-2.5 makinenin silindirlerini kapatarak kullanıyorlar bazen. Sadece gaza basınca 2.0-2.5 oluyor :)

O ön yargının kırılması için gereken belli. Ötv ve mtv'deki motor hacmi ağırlığı bir kaldırılsın, en baba turbo sevdalısı bile atmosferik 2.5-3 litreden aşağı makineye binmez bu ülkede. Bana gelip de "vergisi fazla, iktisadi açıdan mantıklı değil" diyene eyvallah. Ona bir şey demem ama çağdışı, çekmez vs bunlar :)
Silindir kapatmaktan kastınız ACT gibi bir şey ise Dynamic Force motorlarda o yok diye biliyorum. Hatta sayfada bul özelliğiyle falan da arattım ama yok galiba:

M15: https://toyota-club.net/files/faq/20-08-01_faq_df_r3_en.htm
M20/A25: https://toyota-club.net/files/faq/18-03-20_faq_df_r4_eng.htm
 
2 farklı şahsi tecrübem oldu. Birisinde 1.6 16v 115bg scenic 5 vites ile 1.5 dci 6 ileri 110bg kangooyu yarıştırmıştık. Yaklaşık güçleri aynıydı ağırlıklarıda keza öyle. 2. vites 60 ta scenic 3. viteste kangoo gazlamaya başlamıştı. 2. vites sonuna kadar scenic öndeyken sonrasında kangoo güle oynaya geçip gitmişti.

Sonrasında benzeri bir denemeyi daha farklı şartlarda Megane coupe 2.0 16v 147 bg araç ile 1.4 TSİ 150 bg+yazılımlı Leon ile yapmıştık. Stok iken leon kesinlikle tutunamıyordu. Yazılım ve egzoz yapıldıktan sonra 180 lere kadar 2 boy önde giderken sonrasında megane gelip geçiyordu.

Bunun gibi çok tecrübem var ama en adil olanları bunlar.
Bu gün araba alacak olsam turbo tercihim olurdu. Birazda modifiye genlerimden kaynaklı sanırım. Artık arabayla uğraşacak mecalim olmadığından işin kolayına kaçardım sanırım. Ama mevzu bahis turbo dizel ile atmosferik benzinli ise atmosferik benzinlinin sanıyorum tork kaynaklı pek şansı yok gerçekten.
 
  • Beğeni
Tepkiler: fujiwara
1634581018568.png


Geçen gün bahsettiğim 2.5 litre Toyota Camry makinesi. Tam yükte bile 275 gr/kWh özgül yakıt sarfiyatı var. Minimum tüketim 220, geneli 220-250 gr/kWh.

1634581069641.png


Bu da 1.6 turbo makine. Alt devir ve yüklerde denk. Alt devir ve orta yüklerde atmosferikten daha verimsiz. Üst devir ve yüklere çıkınca yakıtı kürekle atmaya başlıyor.

Atmosferik çağ dışı beyler.
 
Ekli dosyayı görüntüle 37271

Geçen gün bahsettiğim 2.5 litre Toyota Camry makinesi. Tam yükte bile 275 gr/kWh özgül yakıt sarfiyatı var. Minimum tüketim 220, geneli 220-250 gr/kWh.

Ekli dosyayı görüntüle 37272

Bu da 1.6 turbo makine. Alt devir ve yüklerde denk. Alt devir ve orta yüklerde atmosferikten daha verimsiz. Üst devir ve yüklere çıkınca yakıtı kürekle atmaya başlıyor.

Atmosferik çağ dışı beyler.
Eline sağlık. Arabalarımızdaki motorların hangi devir ve yüklerde en az yaktırabilirz bu grafiği yorumlayarak çözebilir miyiz her zaman için?
 
Aktif 1.4 ve 1.5 atmosferik kullanıcısı olarak bu hacimlerdeki atmosferik motorların kesinlikle övünülecek tarafının olmadığını düşünüyorum performans bakımından.Yok abi gitmiyor istediğim gibi,bunun nedeni de çok bariz alt devirde gelen yüksek tork yok bu da benim için keyifsiz bir kullanım demek.Ben şehir içinde deviri 4000'e çıkarmadan akıcı şekilde gitmek istiyorum fakat bu motorlar bu tarz kullanımlara asla uygun değiller,otobanda ise bağırt bağırtabildiğin kadar eğer güçte sınırlıysa yine gitmiyor.4 ileri şanzımanla kombine edilmiş 1.5 atmosferik motorlu aracı yürütmek ölüm gibi mesela,ayağının altında hiçbir zaman aradığın gücü bulamıyorsun.Yokuşa girdin,3 le çıkamadı 2 ye aldı bu sefer devir 5000 lere dayanıyor bir vites atıyor 3000 lere düşüyor motor bayılıyor yine 2 yine 5000 devir yine aynı senaryo derken insana fenalıklar geliyor,yakıt tüketimini kontrol etmek CVT'ye göre çok daha zor.CVT şanzımanda ise motorla cebelleşmeyi bırakıp sakin sakin kullanırsan özellikle şehir dışı gerçekten mutlu eden değerlerle gezilebiliyor,%70 i şehir içi karma tüketimim şuanda 6.5 litre örneğin Accentle,yaptığım tek şey gaza gereksiz basmadan efil efil alt devirlerle gitmek,bunu yaparken de 90 sabit gitmek için kendimi zorlamama gerek yok çünkü devir hep düşük yeter ki gaza az basabileceğin yol olsun,5 lere bile iniyor tüketim.Özetle bence ilk önce eldekine bakılmalı,sonra ne istenildiğine bakılmalı ve ona göre kullanılmalı.Atmosferik motor bence de zamanın gerisinde kalıyor ama bu 2.0 litre altı için böyle bence,daha üstünü kullanmak nasip olmadı
 
Yolu bilmeyenler için söyleyeyim: Bizim modern turbo motorlu 1.2tsi leon, ne kadar zorlarsak zorlayalım orayı max 130 civarı hızla çıkabilirdi, öyle bir rampadır. Resimdeki araç ise l*g'li atmosferik 20 küsür yaşında :) Yine de biraz yağ eklemekte fayda var =)
Gps de 115 le falan giriyorum o rampaya 80 le bitirebiliyorum öyle bir yer :D
Edit: Gazlaya gazlaya 3.viteste giriyorum ona rağmen anca bu kadar hshsjdjsjd
 
Aktif 1.4 ve 1.5 atmosferik kullanıcısı olarak bu hacimlerdeki atmosferik motorların kesinlikle övünülecek tarafının olmadığını düşünüyorum performans bakımından.Yok abi gitmiyor istediğim gibi,bunun nedeni de çok bariz alt devirde gelen yüksek tork yok bu da benim için keyifsiz bir kullanım demek.Ben şehir içinde deviri 4000'e çıkarmadan akıcı şekilde gitmek istiyorum fakat bu motorlar bu tarz kullanımlara asla uygun değiller,otobanda ise bağırt bağırtabildiğin kadar eğer güçte sınırlıysa yine gitmiyor.4 ileri şanzımanla kombine edilmiş 1.5 atmosferik motorlu aracı yürütmek ölüm gibi mesela,ayağının altında hiçbir zaman aradığın gücü bulamıyorsun.Yokuşa girdin,3 le çıkamadı 2 ye aldı bu sefer devir 5000 lere dayanıyor bir vites atıyor 3000 lere düşüyor motor bayılıyor yine 2 yine 5000 devir yine aynı senaryo derken insana fenalıklar geliyor,yakıt tüketimini kontrol etmek CVT'ye göre çok daha zor.CVT şanzımanda ise motorla cebelleşmeyi bırakıp sakin sakin kullanırsan özellikle şehir dışı gerçekten mutlu eden değerlerle gezilebiliyor,%70 i şehir içi karma tüketimim şuanda 6.5 litre örneğin Accentle,yaptığım tek şey gaza gereksiz basmadan efil efil alt devirlerle gitmek,bunu yaparken de 90 sabit gitmek için kendimi zorlamama gerek yok çünkü devir hep düşük yeter ki gaza az basabileceğin yol olsun,5 lere bile iniyor tüketim.Özetle bence ilk önce eldekine bakılmalı,sonra ne istenildiğine bakılmalı ve ona göre kullanılmalı.Atmosferik motor bence de zamanın gerisinde kalıyor ama bu 2.0 litre altı için böyle bence,daha üstünü kullanmak nasip olmadı

O biraz da araçla alâkalı. 1.5 atmosferik dediğiniz araç Daihatsu terios 4x4. O aracın azami hızı zaten 145-150. Üretim amacı başka, bunun yanında teknolojisi güncel bir atmosferik motor değil. O dönemde üretilen Lancer veya x bir 1.5 atmosferik motorlu araç performansı sunmaması çok doğal. Güncel 1.5 atmosferik yaris vb. ile zaten kıyaslanmaz.