Çekiş sistemleri hakkında

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...

Cenk

Galatasaray
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,199
45,787
6,820
Zonguldak
Marka
Ford
Otomobillerin sahip olduğu ağırlık kadar ağırlığın dağılımı da viraj limitlerini ve viraj dengesini belirlemede direkt etkenlerden biri. Arkadan tahrikli araçlarda önde motor, arkada tahrik sistemi olduğu için ağırlığın dağılımı daha orantılı yapılabiliyor. Önden tahrikli araçlarda hem motor hem çekiş sistemi aracın viraj içindeki dengesini ve limitini zorladığı için üzerinde daha fazla çalışılması gerekiyor. Yeni nesil önden tahrikli otomobiller elektronik süspansiyonlar, daha gelişmiş süspansiyon modelleri, daha hafiflemiş ve dayanıklı gövde yapıları, daha iyi rüzgar direnci, dif kilidi gibi özelliklerle önden motor + önden tahrik kombinasyonunun getirdiği dezavantajı minimize edebiliyor. Fakat işin üretim mühendisliğini bir kenara bırakırsak fiziki açıdan baktığımızda arkadan tahrikli bir aracı viraj otomobili haline getirmek daha kolaydır. Tabii bu demek değildir ki önden tahrikli bir otomobil arkadan tahrikli bir otomobilden daha iyi viraj alamaz. Dediğim gibi uygulanan mühendislik direkt etkendir.

Başlıkta soruya gelince; bende daha önce buna benzer bir hayal kurmuştum. Fakat bir otomobilin hem arkadan tahrikli hem de önden tahrikli özelliklere aynı anda adapte olabilmesi için bu awd sistemini otomobile koymaya karar vermeden evvel ona uygun şase mimarisi üretmek gerek. Lift off'u kaldıramayan, dengeli tepkiler veremeyen bir şasede bahsedilen awd modellemesi, arkadan tahrik seçildiği vakit hiçte hoş olmayan sürüş tarzı gösterecektir. Markalar bazı özel modellerine böyle bir awd sistem koyabilir ama seri üretim olarak çoğu otomobiline bunu entegre edebilmeleri için o otomobilin altyapısının da baştan aşağı tekrar dizayn edilmesi gerekir.
 
Son düzenleme:

mcanerg

Panpa
14 Eyl 2016
1,710
3,402
3,720
Marka
BMW
yeni M5te bunu yapmadılar mı zaten? MXdrive teknolojisi: ister arkadan ister 4x4
 

mcanerg

Panpa
14 Eyl 2016
1,710
3,402
3,720
Marka
BMW
O zaman bir önden çeker bir dört çeker alsınlar toplamı m5ten ucuza gelir zaten :D
 
10 Mar 2017
3,246
4,058
4,820
25
Antalya isparta aydin
Marka
Ford
Beyler güzel bilgiler dökülmüş ortaya hepsini okudum. Çoğumuz ne gerek var kısmından bahsetmiş haklısınız bir gece aklıma geldi ve neden olmasın dedim. Neden olmayacağını da buraya konu açıp yazdım. Mxdrive olayını yeni öğrendim teşekkür ederim. İstenen kalemler muhabbetine gelirsek de ben önden çekeri sadece baz model alacak adam için istedim. Biz opsiyonla önden çekerin üstüne istenildiği zaman arkadan itiş alalım diye düşündüm. Hala mantıklı geliyor yapan firmalar da varmış ama bence biraz geç kalınmış aga. Daha önce de böyle şeyler yapılabilirdi. Ve 40 50 bin liraya bi subaru legacy alıp 4 çekerle arkadan itişin keyfine doya doya varabilirdik.
 
  • Beğeni
Tepkiler: mcanerg

mecagil

Profesör
9 Eki 2016
670
1,139
2,320
Ankara
Marka
Ford
Beyler güzel bilgiler dökülmüş ortaya hepsini okudum. Çoğumuz ne gerek var kısmından bahsetmiş haklısınız bir gece aklıma geldi ve neden olmasın dedim. Neden olmayacağını da buraya konu açıp yazdım. Mxdrive olayını yeni öğrendim teşekkür ederim. İstenen kalemler muhabbetine gelirsek de ben önden çekeri sadece baz model alacak adam için istedim. Biz opsiyonla önden çekerin üstüne istenildiği zaman arkadan itiş alalım diye düşündüm. Hala mantıklı geliyor yapan firmalar da varmış ama bence biraz geç kalınmış aga. Daha önce de böyle şeyler yapılabilirdi. Ve 40 50 bin liraya bi subaru legacy alıp 4 çekerle arkadan itişin keyfine doya doya varabilirdik.


Güzel kardeşim, m5 dedigin kac milyon milyar araba. Önden ceker baz araba alacak adama neden halihazırda 4 cekere uygun sistemli arabayı satasın? Sence mantıklı mı? Dediğin şey teorik olarak mümkün evet ama hiç bir açıdan mantığı yok. Hala mantıklı geliyor ve yapan firmalar varmış dediğin firmalara bir bak neden yapmışlar. Sonra tekrar düşün bence
 

assettocorsaa

Profesör
11 Eyl 2016
685
1,268
2,270
Çizgi arabası diye düşündüğünüz arabaları bi gözünüzün önüne getirin bakalım, benim aklıma 205 gti, 106 gti, clio rs, typer, megane rs, focus rs mk1 mk2 (önden çekerler olduğu için özellikle yazdım), golf mk1 gibi arabalar geliyor yani ağırlıklı olarak önden çeker aklıma geliyor ilk başta. Çünkü viraj arabası dediğiniz araba zaten hafif olur, çevik olur ve bu hafifliği sağlayan da önden çeker olmasıdır. Teknik olarak baktığımızda arkadan itişli arabalar daha ağır olurlar.
Devasa güçlerde arkadan itiş mecbur oluyor ancak belli bir güce kadar önden çeker arabaların ,ki günümüzde artık bu güç değeri 300 lere ulaştı, arkadan itişlere göre çok daha virajcı olabileceğini görüyoruz, hatta önden çekerlerin daha güçlü arkadan itişli arabalardan nürburgring gibi pistlerde daha başarılı döndüğünü de görüyoruz.
Bu saydığın hot hatch'lerin önden çeker olmasının sebebi, hali hazırda bulunan hatchback'leri temel almalarıdır. Hot hatch'in amacı ve mantığı budur. "Uygun fiyata" mevcut modelin daha spor versiyonunu sunmak. Bu hatchback'lerin önden çeker olmalarının başlıca sebebi maliyettir. Bir diğer sebep de önden çeker'in normal bir kullanıcı için daha "safe" olmasıdır.
Gel gelelim hafiflik meselesine. Arkadan itiş bir otomobil de istenirse gayet hafif yapılabilir. Şu an piyasada "hafiflik" ile kafayı bozmuş bir marka olan Lotus'un bütün araçları neden arkadan itişli? veya mx-5? caterham?
 

mecagil

Profesör
9 Eki 2016
670
1,139
2,320
Ankara
Marka
Ford
Bu saydığın hot hatch'lerin önden çeker olmasının sebebi, hali hazırda bulunan hatchback'leri temel almalarıdır. Hot hatch'in amacı ve mantığı budur. "Uygun fiyata" mevcut modelin daha spor versiyonunu sunmak. Bu hatchback'lerin önden çeker olmalarının başlıca sebebi maliyettir. Bir diğer sebep de önden çeker'in normal bir kullanıcı için daha "safe" olmasıdır.
Gel gelelim hafiflik meselesine. Arkadan itiş bir otomobil de istenirse gayet hafif yapılabilir. Şu an piyasada "hafiflik" ile kafayı bozmuş bir marka olan Lotus'un bütün araçları neden arkadan itişli? veya mx-5? caterham?
Caterham ı sayma bence :D nasıl hafif olduğu belli çünkü :D arabaya dair temel şeyler dışında bişey yok ortada
 
  • Beğeni
Tepkiler: assettocorsaa

Ugur

Panpa
Destekçi
Beta Programı
10 Eyl 2016
2,295
6,325
4,270
.
Bu saydığın hot hatch'lerin önden çeker olmasının sebebi, hali hazırda bulunan hatchback'leri temel almalarıdır. Hot hatch'in amacı ve mantığı budur. "Uygun fiyata" mevcut modelin daha spor versiyonunu sunmak. Bu hatchback'lerin önden çeker olmalarının başlıca sebebi maliyettir. Bir diğer sebep de önden çeker'in normal bir kullanıcı için daha "safe" olmasıdır.
Gel gelelim hafiflik meselesine. Arkadan itiş bir otomobil de istenirse gayet hafif yapılabilir. Şu an piyasada "hafiflik" ile kafayı bozmuş bir marka olan Lotus'un bütün araçları neden arkadan itişli? veya mx-5? caterham?
Nasıl hafif yapıldığı konusuna gelelim, onu önden çeker arabaya birçok yaparsanız çok daha hafif olabilir bunu da biliyorsunuzdur zaten. Daha kolay bir şekilde ve daha hafif olabiliyorlar. Lotus, caterham, mx5 gibi arabalar zaten eğlence tasarlanarak yapılmış arabalar oldukları için arkadan itişli olmaları gayet mantıklı bence. Sonuçta önden çeker arabalardaki eğlence tarzımız da lift off olduğunu düşünürsek yanlamak eğlenceli bir şey ve onu da hesaba katarak yapılan arabalar bunlar da. Viraj kabiliyetleri de zaten yüksek onu belirtmeye gerek yok diye düşünüyorum.
 
Son düzenleme:

bt

Takipçi
Destekçi
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,015
7
51,341
6,820
Kocaeli
Marka
Opel
Otomobillerin sahip olduğu ağırlık kadar ağırlığın dağılımı da viraj limitlerini ve viraj dengesini belirlemede direkt etkenlerden biri. Arkadan tahrikli araçlarda önde motor, arkada tahrik sistemi olduğu için ağırlığın dağılımı daha orantılı yapılabiliyor. Önden tahrikli araçlarda hem motor hem çekiş sistemi aracın viraj içindeki dengesini ve limitini zorladığı için üzerinde daha fazla çalışılması gerekiyor. Yeni nesil önden tahrikli otomobiller elektronik süspansiyonlar, daha gelişmiş süspansiyon modelleri, daha hafiflemiş ve dayanıklı gövde yapıları, daha iyi rüzgar direnci, dif kilidi gibi özelliklerle önden motor + önden tahrik kombinasyonunun getirdiği dezavantajı minimize edebiliyor. Fakat işin üretim mühendisliğini bir kenara bırakırsak fiziki açıdan baktığımızda arkadan tahrikli bir aracı viraj otomobili haline getirmek daha kolaydır. Tabii bu demek değildir ki önden tahrikli bir otomobil arkadan tahrikli bir otomobilden daha iyi viraj alamaz. Dediğim gibi uygulanan mühendislik direkt etkendir.

Başlıkta soruya gelince; bende daha önce buna benzer bir hayal kurmuştum. Fakat bir otomobilin hem arkadan tahrikli hem de önden tahrikli özelliklere aynı anda adapte olabilmesi için bu awd sistemini otomobile koymaya karar vermeden evvel ona uygun şase mimarisi üretmek gerek. Lift off'u kaldıramayan, dengeli tepkiler veremeyen bir şasede bahsedilen awd modellemesi, arkadan tahrik seçildiği vakit hiçte hoş olmayan sürüş tarzı gösterecektir. Markalar bazı özel modellerine böyle bir awd sistem koyabilir ama seri üretim olarak çoğu otomobiline bunu entegre edebilmeleri için o otomobilin altyapısının da baştan aşağı tekrar dizayn edilmesi gerekir.
Bu konuyu baştan beri okudum, kafamdakiyle en çok örtüşen mesaj bu. :)

-Önden çekiş araçta şasi ve süspansiyon geometrisine ciddi çalışma yapmak gerekiyor çünkü önden çekiş araçta %50-%50 ağırlık dağılımı yapılırsa araba yüksek ihtimal Renault12'den hallice bir yol tutuşa sahip olur. Ön tarafın daha ağır olması tercih edilir. Bu da aracın görsel tasarımına kadar etki eder.
-Arkadan itişte yarı yarıya ağırlık dağılımı veya arkanın daha ağır olması tercihi de aracın gücüyle beraber düşünülmesi gereken bir konudur. Aşırı güçlü araçların bazılarında traksiyon sorunlarını minimize etmek için ağırlık dağılımı, understeer'e sebep olmayacak kadar arkaya verilir. Daha dengelilerinde ise %50-%50 kovalanır.
-4x4 araçlarda ise herşey denge zaten :) Simetrik güç aktarımı varsa direk olarak eşit ağırlık dağılımı kovalanır.

İşin tüm maliyet, kullanıcı tercihi, yakıt tüketimi vb yaklaşımları bir tarafa, şasi ve süspansiyon geometrisini bu 3 sisteme göre kusursuz yapabilecek bir üretici varsa ellerinden öperim. :)

4x4 araçlardaki elektronik kontrollü güç dağılımlarının geçici çözümler olduğunu unutmamak gerekir. Olağan dışı koşullardaki çekiş sorunlarında durumu kurtarmak için yapılan müdahalelerden ibaret. Yani yıldızlı bonus bir özellik.:) O yüzden aracın tüm tasarımının buna göre yapılması söz konusu olmaz.
 

Cenk

Galatasaray
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,199
45,787
6,820
Zonguldak
Marka
Ford
Bu konuyu baştan beri okudum, kafamdakiyle en çok örtüşen mesaj bu. :)

-Önden çekiş araçta şasi ve süspansiyon geometrisine ciddi çalışma yapmak gerekiyor çünkü önden çekiş araçta %50-%50 ağırlık dağılımı yapılırsa araba yüksek ihtimal Renault12'den hallice bir yol tutuşa sahip olur. Ön tarafın daha ağır olması tercih edilir. Bu da aracın görsel tasarımına kadar etki eder.
-Arkadan itişte yarı yarıya ağırlık dağılımı veya arkanın daha ağır olması tercihi de aracın gücüyle beraber düşünülmesi gereken bir konudur. Aşırı güçlü araçların bazılarında traksiyon sorunlarını minimize etmek için ağırlık dağılımı, understeer'e sebep olmayacak kadar arkaya verilir. Daha dengelilerinde ise %50-%50 kovalanır.
-4x4 araçlarda ise herşey denge zaten :) Simetrik güç aktarımı varsa direk olarak eşit ağırlık dağılımı kovalanır.

İşin tüm maliyet, kullanıcı tercihi, yakıt tüketimi vb yaklaşımları bir tarafa, şasi ve süspansiyon geometrisini bu 3 sisteme göre kusursuz yapabilecek bir üretici varsa ellerinden öperim. :)

4x4 araçlardaki elektronik kontrollü güç dağılımlarının geçici çözümler olduğunu unutmamak gerekir. Olağan dışı koşullardaki çekiş sorunlarında durumu kurtarmak için yapılan müdahalelerden ibaret. Yani yıldızlı bonus bir özellik.:) O yüzden aracın tüm tasarımının buna göre yapılması söz konusu olmaz.
Günümüz koşullarında işin dahada zorlaştığı kısım platform benzerliği ve kardeşliği bölümü. Bu konuda mesela en istikrarlı grup olan vag'ın premium'dan en alt segment arabasına kadar hepsi mqb platformunda üretiliyor. Bu platformda böyle bir awd sistemini herhangi bir modele koymaya çalıştıkları zaman ya o araca özel bir platform üretilmesi gerekecek ya da mevcut platform üzerinde bir dizi radikal değişikliklere gitmesi gerekecek. Ancak her segmente özel ya da ayrı ayrı bir kaç platform geliştiren markalar böyle bir hazırlığın içine girebilir ama onlarda da platformun haricinde bir dizi soru işareti mevcut. En basitinden emisyon normlarının ciddi el kol bağladığı günümüzde, hafifliğin de emisyon değerlerinde oldukça etkili bir rolü olmasıyla beraber bu tarz bir awd sisteminin getireceği ağırlığı aşağı çekebilmek için çok daha gelişmiş, dayanıklı ama hafif malzemelerle o otomobilin üretilmesi gerekecek ki başlı başına büyük maliyet. Seri üretim noktasında bir çok modelde böyle bir çekiş sistemini görmek ciddi fantezi de bu sistemi bir kaç marka ve modelde görebilsek yine biz otomobil severlere büyük hediye yani :D
 
10 Mar 2017
3,246
4,058
4,820
25
Antalya isparta aydin
Marka
Ford
Günümüz koşullarında işin dahada zorlaştığı kısım platform benzerliği ve kardeşliği bölümü. Bu konuda mesela en istikrarlı grup olan vag'ın premium'dan en alt segment arabasına kadar hepsi mqb platformunda üretiliyor. Bu platformda böyle bir awd sistemini herhangi bir modele koymaya çalıştıkları zaman ya o araca özel bir platform üretilmesi gerekecek ya da mevcut platform üzerinde bir dizi radikal değişikliklere gitmesi gerekecek. Ancak her segmente özel ya da ayrı ayrı bir kaç platform geliştiren markalar böyle bir hazırlığın içine girebilir ama onlarda da platformun haricinde bir dizi soru işareti mevcut. En basitinden emisyon normlarının ciddi el kol bağladığı günümüzde, hafifliğin de emisyon değerlerinde oldukça etkili bir rolü olmasıyla beraber bu tarz bir awd sisteminin getireceği ağırlığı aşağı çekebilmek için çok daha gelişmiş, dayanıklı ama hafif malzemelerle o otomobilin üretilmesi gerekecek ki başlı başına büyük maliyet. Seri üretim noktasında bir çok modelde böyle bir çekiş sistemini görmek ciddi fantezi de bu sistemi bir kaç marka ve modelde görebilsek yine biz otomobil severlere büyük hediye yani :D
Tamam abi çok mantıklı kafama iyice yattı olmayacağı fikri. Şimdi ben bi 4 5sene sonra makina mühendisi olunca kendime böyle sistemli bir taunus falan yapayım o zaman :D şaka bi yana herkese teşekkür ederim güzel bilgiler edindim.
 
  • Beğeni
Tepkiler: bt ve Cenk

123456mtn

Panpa
8 Eyl 2016
1,211
2,491
3,770
Sivas
Marka
Caterham
O difransiyel sistemi teknik olarak 4x4 araçlarda yok mu? Yeri gelince gücü %100 arkaya aktarabilen.
Onların olayı hem çizgi hem yanlamak. Madem bunlar çizgi arabası neden Civic,İntegra Typer honda önden çeker yapmış elinde arkadan itiş yapacak mühendislikte varken?
Var denen araçların hangisini arkaya veriyor ki? Şartları sağla güzel söz söyle vs. Dediğin gibi sistemlerden biri xDrive o da gereken durumda!

Çizgi için tasarlanmış egzotik sayılabilecek araçlarla hothatch leri karşılaştımak ne kadar mantıklı olur?
 
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
AdBlock Tespit Edildi!

OTOPARK.COM Forum'u Adblock ile kullanmanız bizi üzdü

Değerli ziyaretçimiz/üyemiz, OTOPARK.COM Forum ücretsiz bir oluşum olup, maliyetlerin karşılanması için reklamların yayınlanması gerekmektedir. Lütfen Adblock'u OTOPARK.COM'dan hariç tutunuz.

Tamam, AdBlock'u devre dışı bıraktım