Bu zamana kadar değişik ebatlarda ve özellikte onlarca lastik kullandım. Petlas ve çin malı lastikler hariç büyük markalardan birçok deneyimim oldu. Petlas'ı kullanmamamın sebebi çoğu müşterisinin yakıt tüketimini arttırıyor demesiydi.
Öncelikle bazı şeylere vakıf olmak gerekiyor. Mesela X bir markanın Y model lastiği 185 60 15 ebatta iyi iken 205 55 16 ebatta kötü sonuçlar verebiliyor.
Ya da şunu çok okudum, Michelin Energy Saver aldım pişmanım. Mesela bu lastik yüksek hız, öok iyi yol tutuş için üretilmiş bir lastik değil. Dönüş direnci azaltılmış, daha çok küçük ebatlarda iş gören (15" 16") yakıt tasarrufu sağlaması amacı ile üretilmiş bir lastiktir. Michelin iyi lastiktir kanısı ile alındıysa elbette yol tutuşu hiçbir şekilde memnun etmeyecektir.
Kendi demeyimlerime gelince;
Goodyear EfficientGrip ROF: Lastik soğukken ya da sıcakken kuru yolda farketmiyor tutunma ısındıkça iyileşiyor ancak bir noktaya kadar. Ani kalkışlarda DSC müdahale ediyor, fren dozajı biraz sert olursa ABS devreye giriyor. Ama ıslak performansı gayet iyi. Ancak genellikle yağış alan bölgeler için uygun bir lastik bence. Ayrıca RFT olduğu için kabul edilebilir bir sertliği var ancak kullandıkça iyice sertleşiyor. Erken ya da geç bitiyor diyemem çünkü kullanıma göre değişen bir şey bu.
Pirelli Cinturato P7 RFT: Lastiğin kuru zemin performansı bence iyi ancak çok çok iyi değil. Islak performansı da iyi ancak çok çok iyi değil. Ultra performans lastiği adı altında geçiyor ama gerçek ultra performans lastiklerinden değil. Çok erken bitmiyor ama yine de kullanıma bağlı bir durum bu. Çok sert bir lastik değil. Michelin yumuşaklığı da yok tabii ki. Kullandıkça sertleşiyor.
Michelin Primacy 3 ZP: RFT olmasına rağmen yumuşak hamuru sayesinde oldukça konforlu bir lastik. Soğukken tutunma zayıf DSC devreye giriyor, ısındığı zaman verdiği performans gayet güzel. Frenlemede ise kolay kolay ABS devreye girmiyor. Islak performansı GY EfficientGrip ile başabaş gelebilir ama GY bir tık daha iyi. Yumuşak lastik olduğu için deforme olduğu konusuna katılmıyorum ya da ben RFT kullandığım için öyle olabilir bilemiyorum.
Michelin Primacy HP: Primacy 3 ile alakası olmayan bir lastik. Birçok konuda ilginç bir şekilde zayıf kalıyor. Tamamen yumuşak hamuru olması sayesinde konfor arayıp günlük şehiriçinde normal kullanım ile iş görecek bir lastik. Sakin otomobil kullananlar için üretilmiş resmen.
Dunlop Sport Maxx RT: Çoğu konuda iyi bir lastik ancak üretici tarafından belirtilen basınçlarla kullanılsa dahi ilginç bir şekilde az da olsa sanki basketbol topunun üstünde gidiyormuş hissi veriyordu iyi olmayan yollarda. Amortisörleri fazla yoruyor gibi bir his vermişti.
Michelin Latitude Sport 3: SUV kullanımı için kullanıldı. Gayet başarılı bir lastik gerek yol tutuş gerekse performans açısından. Yanlız ülkemiz yolları ve yumuşak hamur ile ne yazık ki erken bitmesine sebep olmakta.
Kış lastiklerine gelecek olursak;
Continental Conti Winter Contact TS830P: Run Flat kışlık lastik. Karda tutunma başarılı. Islakta tutunma başarılı. Kuruda da başarılı ancak bu başarılı söylemlerimin arkasında elbette kışın otomobili limitlerde kullanmak olmadığı için, daha dikkatli ve sakin kullandığımız için başarılı diyorum. Hiç zorlamadım. Yolda hafif su varsa tahliye esnasında ses yapıyor.
Continental Conti Winter Contact TS850: TS830P ile aynı özelliklere sahip. RFT olmadığı için daha konforlu. Ekstra olarak başka bir özelliği gözüme çarpmadı.
Sonuç olarak en iyi lastik olsa herkes ona göre gider tek markadan tek modelden alır lastiğini. Yani Antalya'da yıl boyu deneyimlenen lastik ile Kars'ta yıl boyu deneyimlenen aynı yazlık ve kışlık lastikler ile alınan sonuçlar farklı olabilir elbette.
Ama ben herkesin Continental önerdiğine de oek görmedim ya da dikkat etmedim. Herkes kendi deneyimlerini paylaşıyor sonuçta. Zaten bugün büyük markaların lastikleri 3 aşağı 5 yukarı, minik puanlama farklarıyla birbirine yakın sonuçlar elde ediyor yapılan testlerde.
Beklentinin ne kadar yüksek olup olmadığı ile de alakalı bu durum.
Üzerinde Snow ve Mud sembolü olan Petlas Pt535 lastiklerin bende yakıt tüketimini artırdığı doğrudur, fakat bunun lastiğin kalitesinden değilde, sectiğim desen ve tipden dolayı kaynaklandığını düşünüyorum.