DPF'i Temizlemek Mümkün mü ? / DPF Tıkanması ve Ülkemizdeki Yakıt Kalitesi

Ben 2 kere 2 farklı dizel araçla geldim Türkiye'ye. Yaklaşık 1er ay kaldım ve 2-3 depo mazot aldım. Bulgaristan'a güvenmediğim için Türkiye haricinde sadece Sırbistan'dan alım yaptım. Açıkçası bir fark hissetmemiştim. Belki daha uzun kullanımlarda fark ediyordur. Daha önce de Türkiye'de 10 yıl civarı dizel kullandım, ekstra bir sorun yaşamamıştım hiç. Doğrudur ama bu kadar insan şikayet ediyorsa dikkatli olmakta fayda var.
Bilindik bir markanın, bilindik bir istasyonundan, sürekli ve düzenli yakıt alındığında kolay kolay sorun olmuyor. Çoğumuz zaten günlerimizi aynı civarlarda geçirdiğimiz için yakıtlarımızı da hep aynı istasyonlardan alıyoruz. Şehir dışına çıktığımızda sadece farklı istasyon kullanıyoruz. O yüzden eğer düzenli kullandığımız istasyonlardaki yakıt sahiden vasat değilse zaten dpf'te çok sorun yaşamıyoruz. Çünkü dpf'i yakıttan önce sıkıntıya sokan çok daha başka etkenler var. O yüzden yakıta sıra gelmiyor dpf'i etkileme konusunda. Tozlu topraklı yerlerde yaşıyorsan, kurumlu bölgede yaşıyorsan, sanayisi fazla olup kirliliği yine yüksek olan bölgelerdeysen, aracı sürekli devirsiz kullanıyorsan, sürekli şehir içinde kullanıyorsan ... gibi gibi çok daha etkili ve fazla etken var dpf sorunu yaşamak için.
 
  • Beğeni
Tepkiler: mcb
astra ile mondeoya yakıtı hemen hemen aynı yerlerden alıyoruz. Astra daha sık rejenerasyon yapıyorken mondeoda hiç devreye girdiğini görmedim (dpf iptal edildi mi bilmiyorum). Astra kara duman atmıyor, mondeo cold-start'ta hafif atıp sonra hiç atmıyor. Focus varken de dpf iptaline rağmen belirgin kara duman atma yoktu, onda da yakıtı aynı yerlerden alıyorduk.

biraz araca bağlı olduğunu düşünüyorum.
 
  • Beğeni
Tepkiler: mcb
Ne yalan söyleyeyim şaşırdım buna. Şu ana kadar Türkiye'de yakıtla alakalı şikayetim olmamıştı. Normlar da AB kurallarına göre düzenlendiği için sıkıntı yoktur diye düşünüyordum. Son dönemde ailemde de herkes benzinli aldığı için mazot pek denemedim. Bilmediğin yerden almamaya özen gösteriyorum ama hiçbir zaman enjektör temizleyici falan kullanmamıştım. Bir sorun da yaşamamıştım açıkçası. Üzücü böyle olması tabii.
Yakıtta sıkıntılar oluyor abi. Özellikle TP, Aytemiz, Lukoil gibi istasyonlarda mazot almamaya dikkat ediyorum. A4 B8.5 2.0TDI varken (yazılımlı ama mekanik olarak her şeyi orijinal, EGR ve DPF aktif) daha erken rejenerasyona girip girince de gözle görülür duman atıyordu eğer Shell, Opet, Petrol Ofisi'nden alırsak yapmıyordu. Duman atınca da genellikle Liqui Moly Setan arttırıcı kullanınca duman büyük oranda azalıyordu. W212'de enjektörlerde pislik bırakıyor oralardan alınca o yüzden enjektör temizleyicisi atıyoruz oradan alınca. Genellikle fiyatları litre başına 4tl ve daha uygun yerler oluyor böyle yerler.



Benzinde de durum nereden alırsam alıyım aynı. Passat B6 2.0TSI yazılımlıda da diğer atmosferik ve turbo araçlarda da oktan arttırınca performansta farkedilir bir artış oluyor ve yakıt 0.5lt'ye yakın düşüyor. Accord ile 0-100 denemesinde Liqui Moly oktab arttırıcı ile araba normalde 11sn civarında yaparken kadranda 9.5sn civarına düşmüştü. Yüksek sıkıştırmalı turbolu motorlarda oran daha fazla oluyor.
 
Yakıtta sıkıntılar oluyor abi. Özellikle TP, Aytemiz, Lukoil gibi istasyonlarda mazot almamaya dikkat ediyorum. A4 B8.5 2.0TDI varken (yazılımlı ama mekanik olarak her şeyi orijinal, EGR ve DPF aktif) daha erken rejenerasyona girip girince de gözle görülür duman atıyordu eğer Shell, Opet, Petrol Ofisi'nden alırsak yapmıyordu. Duman atınca da genellikle Liqui Moly Setan arttırıcı kullanınca duman büyük oranda azalıyordu. W212'de enjektörlerde pislik bırakıyor oralardan alınca o yüzden enjektör temizleyicisi atıyoruz oradan alınca. Genellikle fiyatları litre başına 4tl ve daha uygun yerler oluyor böyle yerler.



Benzinde de durum nereden alırsam alıyım aynı. Passat B6 2.0TSI yazılımlıda da diğer atmosferik ve turbo araçlarda da oktan arttırınca performansta farkedilir bir artış oluyor ve yakıt 0.5lt'ye yakın düşüyor. Accord ile 0-100 denemesinde Liqui Moly oktab arttırıcı ile araba normalde 11sn civarında yaparken kadranda 9.5sn civarına düşmüştü. Yüksek sıkıştırmalı turbolu motorlarda oran daha fazla oluyor.
Anladım, ben belki de hep Shell ya da Opet’ten aldığımdan bir fark hissetmedim. Sırbistan’da da mesela önden araştırmıştım ve otoban üzerindeki ÖMV (Avusturya firması) istasyonlarından almıştım. En pahalısı tahmin edeceğiniz üzere orasıydı. Liqui Moly kullananları da duydum etrafımda. Ancak ben kullandığım hiçbir araçta siyah duman ya da bahsettiğiniz gibi 0-100’de 2sn’ye (%20’ye) varan değişimler olmadığı için hiç kullanayım diye düşünmedim. Yakıtta sonuçta gerçekten güvenmediğin yerden almamak lazım. Dünyanın neresinde olursa olsun.
 
DPF, binek araçlarda max 500-600 km'de bir dolar. Tdi, Dci, multijet, cdi şu bu hiç fark etmez.

Çoğu zaman fark ettirmeden rejenerasyon yaptığı için insanlar anlamaz. Olması gereken doluluğu iyice aşınca dpf ışığı yakar. Sürücü hala rejenerasyon yapılabilecek bir durumda kullanmamakta ısrar ederse iyice dolar, motor arıza lambasıyla beraber tork limitlenir. Yetkili servise gidip servis regen yapsınlar, temizlenir. (15-20 dakika boyunca olduğu yerde, pedallara vs dokunmadan 2000 devir civarı sabit çalışacak regen başlatarak) Tabi regen yapılmasına imkan vermeyecek herhangi bir arızası yoksa (egr, maf, yakıt basınç vs vs)

Çoğu dpf böyle temizlenebiliyor zaten. Belli bir doluluktan sonra yolda rejenerasyona imkan vermemesinin sebebi, aşırı ısıyla dpf çatlatma veya yangın riski doğurması.
 
Son düzenleme:
  • Beğeni
Tepkiler: mcb ve Bedirhan
DPF, binek araçlarda max 500-600 km'de bir dolar. Tdi, Dci, multijet, cdi şu bu hiç fark etmez.

Çoğu zaman fark ettirmeden rejenerasyon yaptığı için insanlar anlamaz. Olması gereken doluluğu iyice aşınca dpf ışığı yakar. Sürücü hala rejenerasyon yapılabilecek bir durumda kullanmamakta ısrar ederse iyice dolar, motor arıza lambasıyla beraber tork limitlenir. Yetkili servise gidip servis regen yapsınlar, temizlenir. (15-20 dakika boyunca olduğu yerde, pedallara vs dokunmadan 2000 devir civarı sabit çalışacak regen başlatarak) Tabi regen yapılmasına imkan vermeyecek herhangi bir arızası yoksa (egr, maf, yakıt basınç vs vs)

Çoğu dpf böyle temizlenebiliyor zaten. Belli bir doluluktan sonra yolda rejenerasyona imkan vermemesinin sebebi, aşırı ısıyla dpf çatlatma veya yangın riski doğurması.
Güzel bilgiymiş. Land Rover’larda da böyleyse bir soralım bakalım. Belki de ustanın kastettiği devirli çalıştırıp temizliyor derken budur.
 
Son düzenleme:
Turkiye'de arac kullanmaya alismis kişiler bazen gümrükten çıktıktan sonra yakit aldıklarında araçlarının daha farkli tepkiler verdiğini söylerler. Çoğunluğun sebebi oktanı söylenenden dusuk, kalitesiz yakıta alismis arabaya kaliteli yakit koyulmasindan. Sürekli dusuk oktanla calisan motor, daha yuksek oktani alınca tepkileri de daha rahat ve farkli oluyor. Yakıtın dpf'i etkileyebilmesi icin o alınan yakıtın sahiden cok kotu olmasi lazim. Bunun haricinde yakit, dpf'i ancak uzun vadeli kullanımda etkiler. 1 2 depoluk kullanımda etkilemez eger ki sahiden cok kotu bir yakit degilse.
Aslında düşünülenin aksine ülkemizde marka firmalarda kaliteli yakıtlar var. Bununla ilgili oktan ölçerle yapılan bir test izlemiştim isim vermeden bezinliklerden numune alıp ölçüm yaptılar yorumlarda bölgeyi bilenler tarafından benzinlikler açığa çıkarıldı shell ve bp de 98 oktan benzin kalitesi çıktı Aytemiz olduğunu düşündükleri yerli istasyonda 95 oktan benzin ölçümü yapıldı. Zaten shell ve bazı benzinliklerin yakıt pompalarına baktığınızda E5 ibaresini net şekilde görebiliyorsunuz. Yani gümrükten çıkınca karşılaştıkları hissiyat psikolojik yada farketmeden E10 pompadan yakıt alımından kaynaklı olabilir.
 
Aslında düşünülenin aksine ülkemizde marka firmalarda kaliteli yakıtlar var. Bununla ilgili oktan ölçerle yapılan bir test izlemiştim isim vermeden bezinliklerden numune alıp ölçüm yaptılar yorumlarda bölgeyi bilenler tarafından benzinlikler açığa çıkarıldı shell ve bp de 98 oktan benzin kalitesi çıktı Aytemiz olduğunu düşündükleri yerli istasyonda 95 oktan benzin ölçümü yapıldı. Zaten shell ve bazı benzinliklerin yakıt pompalarına baktığınızda E5 ibaresini net şekilde görebiliyorsunuz. Yani gümrükten çıkınca karşılaştıkları hissiyat psikolojik yada farketmeden E10 pompadan yakıt alımından kaynaklı olabilir.
Yakıt kalitesi ilden ile, bölgeden bölgeye, bayiden bayiye degisiyor. Bir bayiden aldigin baska ildeki bayiye gore ayni kalitede olmayabiliyor. Markanın denetimine bagli. Her bayi sahibi ayni degil. Yani kalite standartı tutturmak konusunda akaryakıt firmalarının ciddi eksiği var. Bayiliklerini yeterince kontrol altinda tutmuyorlar. En basitinden solvent kaçakçılığı. Güya devlet kontrolünde de yersen.
 
Son düzenleme:
  • Beğeni
Tepkiler: Onatygt