KAPALI Far Çeşitleri

  • Konuyu başlatan Konuyu başlatan Dr.supra
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...

Dr.supra

Asfalt Kurutucu
17
Bir sürü far çeşidi var arkadaşlar(xenon, bixenon, halojen vs) bunları eksi ve artılarıyla ne olduğunu mekanizmasını açıklayabilecek birileri var mıdır? Forumda da güzel bir bilgi kaynağı olacağını düşünüyorum.
 
Bildiğim kadarıyla isminden de anlaşılacağı üzere halojen farların içerisinde 7A grubu halojen gazlar kullanılıyor. Xenon ise bir soygaz. Bir de mercekli halojenler var ki uzun far kullanımında bir flaş efekti yaratıyor. Tepkileri son derece hızlı ve net.
 
halojen farlar, günümüzde tüm standart otomobillerde kullanılan, patladığında benzinlikten ampulünü alabileceğimiz farlardır. mercekli halojen farlar da içbükey aynalı farlara göre aydınlatma açısından daha verimli oluyor.

xenon farlar, içinde xenon gazı barındıran ampulleri barındırır. çok yüksek voltla çalıştığı için sistemde özel dönüştürücü ve röleleri olur. xenon farlar kısa farda kullanılır, uzunlar ve selektör için halojen kullanılır.
bi-xenon farlarda uzun far için de xenon aydınlatma kullanılır. ek bir xenon ampul kullanılmaz. mevcut xenon ampulün önünde bir ayna bulunur ve onun açısını değiştirerek kısa ve uzun hüzme oluşturulur.
hem xenon'da, hem de bi-xenon'da selektörler için halojen kullanılır. temel sebep olarak xenon ampuller yandıkları zaman birkaç saniye ısınana kadar çok efektif sonuç vermiyorlar. selektörde de hem bu verimsizlik, hem de yüksek gerilimin döndüğü bir sistemde sürekli aç/kapa işleminin büyük zarar verme potansiyeli olduğu için halojen kullanımına devam ediliyor.

doğru uygulanan (ben henüz fabrika çıkışı orjinaller dışında doğrusunu görmedim) xenon farlar, halojene göre çok daha iyi bir görüş sağlıyor ve karşı tarafın gözünü daha az alıyor. doğru uygulanmadığında ise tam tersi zarar ziyan bir şey ortaya çıkıyor.

LED'ler de farlarda yeni kullanılmaya başlandı. avantajları: tüketimi çok düşük ve daha uzun ömürlü. ayrıca, çok sayıda ampul olduğu için akıllı aydınlatma işlemleri sadece belli led'leri aç/kapa yaparak daha kolay uygulanabiliyor. dezavantaj olarak her firma çok efektif aydınlatma sağlamayı henüz başaramıyor. zamanla, tüm markalarda LED'lerin standart sunulmaya başlanacağını düşünüyorum.

BMW i8'de de uzun farlarda lazer kullanıldığını duydum. tüm teknoloji merakım filan o an nereye kaybolduysa anahtarlık mı bu kardeşim dedim, fazla bakmadım. :)

Aydınlatma malzemesinden bağımsız bir de dinamik farlar var. genelde viraj içi aydınlatması için kullanılır. farın merceğini veya aynasını komple viraj içine çevirerek çalışır. aklıma ilk gelen Focus mk2'de kullanılmıştır. mazisi 1971 Citroen DS'e dayanır. şimdi genelde sis farları kullanılıyor bunun için.

alternatif olarak daha gelişmiş adaptif farlar var. bu akıllı sistemler, çevredeki ışıklara duyarlı şekilde yolun sağını ayrı solunu ayrı aydınlatabiliyor. far yükseklik ayarını otomatik yapıyor. karşıdan gelene ışık hüzmesini indirirken, yol kenarını aydınlatmaya devam edebiliyor. Opel'in AFL'si ve Mercedes'in yeni adaptif farları son zamanlarda denk geldiğim en iyi örnekler.

Bilgilerime ek yapılırsa sevinirim. Benim yüzeysel bilgim bu kadar.
 
halojen farlar, günümüzde tüm standart otomobillerde kullanılan, patladığında benzinlikten ampulünü alabileceğimiz farlardır. mercekli halojen farlar da içbükey aynalı farlara göre aydınlatma açısından daha verimli oluyor.

xenon farlar, içinde xenon gazı barındıran ampulleri barındırır. çok yüksek voltla çalıştığı için sistemde özel dönüştürücü ve röleleri olur. xenon farlar kısa farda kullanılır, uzunlar ve selektör için halojen kullanılır.
bi-xenon farlarda uzun far için de xenon aydınlatma kullanılır. ek bir xenon ampul kullanılmaz. mevcut xenon ampulün önünde bir ayna bulunur ve onun açısını değiştirerek kısa ve uzun hüzme oluşturulur.
hem xenon'da, hem de bi-xenon'da selektörler için halojen kullanılır. temel sebep olarak xenon ampuller yandıkları zaman birkaç saniye ısınana kadar çok efektif sonuç vermiyorlar. selektörde de hem bu verimsizlik, hem de yüksek gerilimin döndüğü bir sistemde sürekli aç/kapa işleminin büyük zarar verme potansiyeli olduğu için halojen kullanımına devam ediliyor.

doğru uygulanan (ben henüz fabrika çıkışı orjinaller dışında doğrusunu görmedim) xenon farlar, halojene göre çok daha iyi bir görüş sağlıyor ve karşı tarafın gözünü daha az alıyor. doğru uygulanmadığında ise tam tersi zarar ziyan bir şey ortaya çıkıyor.

LED'ler de farlarda yeni kullanılmaya başlandı. avantajları: tüketimi çok düşük ve daha uzun ömürlü. ayrıca, çok sayıda ampul olduğu için akıllı aydınlatma işlemleri sadece belli led'leri aç/kapa yaparak daha kolay uygulanabiliyor. dezavantaj olarak her firma çok efektif aydınlatma sağlamayı henüz başaramıyor. zamanla, tüm markalarda LED'lerin standart sunulmaya başlanacağını düşünüyorum.

BMW i8'de de uzun farlarda lazer kullanıldığını duydum. tüm teknoloji merakım filan o an nereye kaybolduysa anahtarlık mı bu kardeşim dedim, fazla bakmadım. :)

Aydınlatma malzemesinden bağımsız bir de dinamik farlar var. genelde viraj içi aydınlatması için kullanılır. farın merceğini veya aynasını komple viraj içine çevirerek çalışır. aklıma ilk gelen Focus mk2'de kullanılmıştır. mazisi 1971 Citroen DS'e dayanır. şimdi genelde sis farları kullanılıyor bunun için.

alternatif olarak daha gelişmiş adaptif farlar var. bu akıllı sistemler, çevredeki ışıklara duyarlı şekilde yolun sağını ayrı solunu ayrı aydınlatabiliyor. far yükseklik ayarını otomatik yapıyor. karşıdan gelene ışık hüzmesini indirirken, yol kenarını aydınlatmaya devam edebiliyor. Opel'in AFL'si ve Mercedes'in yeni adaptif farları son zamanlarda denk geldiğim en iyi örnekler.

Bilgilerime ek yapılırsa sevinirim. Benim yüzeysel bilgim bu kadar.
Aradığım buydu teşekkürler
 
@berkertekin gayet açık şekilde açıklamış sağolsun. Güncel olarak da şunu diyebilirim; eskiden beri kullanılan bildiğimiz halojen farlar son 3-5 yıl içinde aydınlatma açısından eski araçlara göre bile geride kalmış vaziyette. Eski araçların far yüzeyinde tırtıklı desenler olurdu. Bunlar, ışığın kırılmasına ve belli uzaklık, açılarla aydınlatmasını sağlardı. Şimdi hem yeni nesil far teknolojileri satın alınsın diye, hem de görsellik katsın diye farın dış yüzeyinde bulunan bu çizgileri iç kısma aldılar. Bu değişikliği de hemen hemen çoğu marka pratik bir hale getiremedi. Işığın kırılması ve uzağı aydınlatması olayı maalesef zayıfladı. Yeni nesil araçların hemen hemen hepsinde artık halojen farlar yeteri kadar iyi aydınlatmıyor ( mercekli halojenler hariç). Led farlar ilgili de ufak bir bilgi; henüz aydınlatma açısı ve uzaklığı anlamında bazı markaların eksikleri olsa da, gün ışığına en yakın aydınlatma özelliğine sahip far grubu olarak led farlar öne çıkıyor.
 
Eklemek istediğim bir şey var. Bu apaçi tayfanın merceksiz şekilde taktığı bilmem kaç bin K' lık mavi mor ışıkların far teknolojileriyle uzaktan yakından alakası yok. Ayrıca güzel falan da gözükmüyorlar. Sadece karşıdakinin ve önündekinin gözünü alıp, aile bireylerinin çokça kulaklarının çınlamasını sağlıyor. Tavsiye etmiyorum takmayın taktırmayın. Hayır ayarını yapsalar neyse, hepsi uzaya bakıyor farların.
 
@berkertekin gayet açık şekilde açıklamış sağolsun. Güncel olarak da şunu diyebilirim; eskiden beri kullanılan bildiğimiz halojen farlar son 3-5 yıl içinde aydınlatma açısından eski araçlara göre bile geride kalmış vaziyette. Eski araçların far yüzeyinde tırtıklı desenler olurdu. Bunlar, ışığın kırılmasına ve belli uzaklık, açılarla aydınlatmasını sağlardı. Şimdi hem yeni nesil far teknolojileri satın alınsın diye, hem de görsellik katsın diye farın dış yüzeyinde bulunan bu çizgileri iç kısma aldılar. Bu değişikliği de hemen hemen çoğu marka pratik bir hale getiremedi. Işığın kırılması ve uzağı aydınlatması olayı maalesef zayıfladı. Yeni nesil araçların hemen hemen hepsinde artık halojen farlar yeteri kadar iyi aydınlatmıyor ( mercekli halojenler hariç). Led farlar ilgili de ufak bir bilgi; henüz aydınlatma açısı ve uzaklığı anlamında bazı markaların eksikleri olsa da, gün ışığına en yakın aydınlatma özelliğine sahip far grubu olarak led farlar öne çıkıyor.
Uzun yoldan geldik.Farlar halojen.Bence baya iyi aydınlatıyodu ve merceksiz halojen.Aurisimizde mercekli halojen vardı ve daha kötü aydinlatıyodu.Ama genel olarak halojenler zayıf kalıyor.
 
  • Beğeni
Tepkiler: Cenk
@berkertekin gayet açık şekilde açıklamış sağolsun. Güncel olarak da şunu diyebilirim; eskiden beri kullanılan bildiğimiz halojen farlar son 3-5 yıl içinde aydınlatma açısından eski araçlara göre bile geride kalmış vaziyette. Eski araçların far yüzeyinde tırtıklı desenler olurdu. Bunlar, ışığın kırılmasına ve belli uzaklık, açılarla aydınlatmasını sağlardı. Şimdi hem yeni nesil far teknolojileri satın alınsın diye, hem de görsellik katsın diye farın dış yüzeyinde bulunan bu çizgileri iç kısma aldılar. Bu değişikliği de hemen hemen çoğu marka pratik bir hale getiremedi. Işığın kırılması ve uzağı aydınlatması olayı maalesef zayıfladı. Yeni nesil araçların hemen hemen hepsinde artık halojen farlar yeteri kadar iyi aydınlatmıyor ( mercekli halojenler hariç). Led farlar ilgili de ufak bir bilgi; henüz aydınlatma açısı ve uzaklığı anlamında bazı markaların eksikleri olsa da, gün ışığına en yakın aydınlatma özelliğine sahip far grubu olarak led farlar öne çıkıyor.
desenli camların kalkmasındaki temel etken, farların kolayca kırılan cam yerine yollardan sıçrayan taşlara dayanıklı esnek plastiğin kullanılmasıydı. görsellik, pazarlama amaçlı bonustu. desenlerin yerine bol kırıklı iç bükey aynalar yaptılar. dediğin gibi bazıları bunu beceremedi. buna karşı, mercek kullanımının yanında osram nightbreaker tarzı ekstra performanslı ampuller üretilmeye başlandı. iyi ampul kullanıldığında, hele mercek de varsa, bence halojen hala geçerliliğini korur.
 
  • Beğeni
Tepkiler: by ve Cenk
desenli camların kalkmasındaki temel etken, farların kolayca kırılan cam yerine yollardan sıçrayan taşlara dayanıklı esnek plastiğin kullanılmasıydı. görsellik, pazarlama amaçlı bonustu. desenlerin yerine bol kırıklı iç bükey aynalar yaptılar. dediğin gibi bazıları bunu beceremedi. buna karşı, mercek kullanımının yanında osram nightbreaker tarzı ekstra performanslı ampuller üretilmeye başlandı. iyi ampul kullanıldığında, hele mercek de varsa, bence halojen hala geçerliliğini korur.
Alacağım ampülün volt ayarını standart fabrikasyon ampulünkine benzer şekilde tutturabilir miyim bilemiyorum. Bazı ampüller güzel aydınlatma sağlıyor ama bunu yapabilmek için volt değeri biraz daha yüksek oluyor diye okudum. Bu da farın iç yüzeyinin normal zamanından daha erken kararmasına sebep olabiliyormuş. O sebeple cesaret edemedim.
 
Uzun yoldan geldik.Farlar halojen.Bence baya iyi aydınlatıyodu ve merceksiz halojen.Aurisimizde mercekli halojen vardı ve daha kötü aydinlatıyodu.Ama genel olarak halojenler zayıf kalıyor.
Bana bir türlü yeterli aydınlatmayı sağlamıyor gibi geliyor. Hele geceleri biraz daha yüksek hızlara çıkınca kısalarda huzursuz oluyorum. Fiesta, c4 ve focus'da da aynı sıkıntıyı yaşıyorum. Farların içindeki bir mekanizmadan manuel olarak ayarlama olanağı var tabii fakat okuduğum kadarıyla bozuk yollar yüzünden ileri ki zamanlarda farın yükseklik ayarı aşağı düşebiliyormuş. Düzenli olarak ayarlattırmak gerek gibi şeyler diyenler de vardı.
 
  • Beğeni
Tepkiler: bt
Bana bir türlü yeterli aydınlatmayı sağlamıyor gibi geliyor. Hele geceleri biraz daha yüksek hızlara çıkınca kısalarda huzursuz oluyorum. Fiesta, c4 ve focus'da da aynı sıkıntıyı yaşıyorum. Farların içindeki bir mekanizmadan manuel olarak ayarlama olanağı var tabii fakat okuduğum kadarıyla bozuk yollar yüzünden ileri ki zamanlarda farın yükseklik ayarı aşağı düşebiliyormuş. Düzenli olarak ayarlattırmak gerek gibi şeyler diyenler de vardı.
far ayarının düşmesini hiç duymamıştım. araç eskidikçe arkası çökebiliyor, bu yüzden farlar biraz dikilebiliyor ama tam tersi durumu hiç duymamıştım. kulağa mantıklı geliyor.
benim merceksiz nightbreaker ampullü halojenimle fiesta'nın mercekli standart ampullü farı eşit aydınlatma sağlıyor. ama mercekli farın çizgisi gerçekten çok güzel. ampul değiştirmek çok fark ettiriyor. şiddetle tavsiye ederim. xenon'a yakın bir performans yakalanabilir diye düşünüyorum.
ha bu arada, temiz farlar da çok farkettiriyor :)
 
  • Beğeni
Tepkiler: Cenk
far ayarının düşmesini hiç duymamıştım. araç eskidikçe arkası çökebiliyor, bu yüzden farlar biraz dikilebiliyor ama tam tersi durumu hiç duymamıştım. kulağa mantıklı geliyor.
benim merceksiz nightbreaker ampullü halojenimle fiesta'nın mercekli standart ampullü farı eşit aydınlatma sağlıyor. ama mercekli farın çizgisi gerçekten çok güzel. ampul değiştirmek çok fark ettiriyor. şiddetle tavsiye ederim. xenon'a yakın bir performans yakalanabilir diye düşünüyorum.
ha bu arada, temiz farlar da çok farkettiriyor :)
Bu farın ayarının bozuk yollarda yere doğru inmesi mevzusunu hem servisteki ustalar söylemişti hem de bazı forumlarda bir kaç yorumda okumuştum. Bir de kendim de tecrübe ettim. Serviste farı ayarlatıyorum, bir kaç ay sonra tekrar aşağıya iniyor yavaş yavaş. Bir kaç aracımda bunu yaşamıştım. Tabii bu biraz da benim hassasiyetimle alakalı olabilir.
Voltajı fabrikasyon ampülden daha yüksek olmayan bir ampül bulursam ben de düşünüyorum değiştirmeyi. Çok teşekkür ederim :)
 
Bu farın ayarının bozuk yollarda yere doğru inmesi mevzusunu hem servisteki ustalar söylemişti hem de bazı forumlarda bir kaç yorumda okumuştum. Bir de kendim de tecrübe ettim. Serviste farı ayarlatıyorum, bir kaç ay sonra tekrar aşağıya iniyor yavaş yavaş. Bir kaç aracımda bunu yaşamıştım. Tabii bu biraz da benim hassasiyetimle alakalı olabilir.
Voltajı fabrikasyon ampülden daha yüksek olmayan bir ampül bulursam ben de düşünüyorum değiştirmeyi. Çok teşekkür ederim :)
Biz değiştik ampulleri.Philips Xtreme Vision taktık.Baya memnunuz.Hepsiburadadan almıştım.
 
  • Beğeni
Tepkiler: bt
Biz değiştik ampulleri.Philips Xtreme Vision taktık.Baya memnunuz.Hepsiburadadan almıştım.
Peki ampülün voltajına baktınız mı ? Fabrikasyon ampülden fazla mı acaba ? Dediğim gibi standart ampülden yüksek voltajlı bir ampul takılınca far ileriki zamanlarda kararabiliyormuş. Yani fabrikasyon ampülde de kararıyor ama voltajı yüksek olanda daha erken görülebiliyormuş.
 
Peki ampülün voltajına baktınız mı ? Fabrikasyon ampülden fazla mı acaba ? Dediğim gibi standart ampülden yüksek voltajlı bir ampul takılınca far ileriki zamanlarda kararabiliyormuş. Yani fabrikasyon ampülde de kararıyor ama voltajı yüksek olanda daha erken görülebiliyormuş.
Voltajına bakmadım.Kararırsa kararsın:)Bu aydınlatmaya değer:)
 
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...