KAPALI Far Çeşitleri

  • Konuyu başlatan Konuyu başlatan Dr.supra
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...

Dr.supra

Asfalt Kurutucu
17
Bir sürü far çeşidi var arkadaşlar(xenon, bixenon, halojen vs) bunları eksi ve artılarıyla ne olduğunu mekanizmasını açıklayabilecek birileri var mıdır? Forumda da güzel bir bilgi kaynağı olacağını düşünüyorum.
 
Hobaaa.... Kısa hüzmelerin daha sarı olması detayı çok iyi. Yağmurda, siste çok önemli bir fark yaratır. Direk sipariş verin derim.

Bu arada üstteki mesajda unuttum, tek yuvada çift devreli ampullerin kodu H4 olur. H7 ampullerde ise kısa ve uzun ayrı ampullerdir; ampuller normaldir, içinde tek devre vardır. Klasik farlarda genelde bu şekilde anlayabilirsiniz. Sislerde filan da daha farklı kodlarda ampuller oluyor.
 
Farlar olduğu kadar stop biçimi ve ebatları da ve yine konumları da aydınlatmayı doğrudan etkileyebiliyor. Eskiden farlar hatta far yoken gaz lambası vardı :D ilk farlar böyleydi.. Tabi konu gereği o kadar gerilere gitmeye gerek yok..Yakın geçmiş ve gelecekte, gerçekten de otomobillerin donanımsal olarak en fazla yatırım yapılan bölümlerinden biri haline gelen farlar, aslında bakılırsa ciddi bir ar-ge potansiyeli gerektiriyor. Çünkü sürüşlerin büyük bir bölümü gece gerçekleştiriliyor. Çok değil, bundan 10 yıl 15 yıl önce led ampüllü farlara ya da stoplara sahip olanlara ''apaçhi, şahinci, kırık vb'' tabirler takılıyordu. Son zamanlarda alım gücümüz artmamasına rağmen alıyoruz, yeni audilerde örn ya da peugeotlarda kayan sinyaller çıkmaya başladı. Ulan diyorum biz yapsaydık, direk apaçhi, arabayı ne hale getirmişsin etiketi yiyecektik :D neyse; far konusu açılınca benim aracımı alma sebebim, ilk akıllı farları opel, vectra c/signumlarda sunmuştu...

http://mediaassets.gmeuropearchive.info/ispace/catalogue/73735/EN/zoom/70825.jpg


2008 in sonunda matrix in denemeleri yapılmaya başlandı, insignia ve vectra c de prototype leri kullanıldı.. Ardından pek çok firmada led popülerite kazandı.. Her ne kadar doğrusal olarak verimli de olsa çevresel açıdan görüş kayıpları yarattığı doğru... Ben de denedim ancak verimli olmuyor...


Bu arada Cenk, demişsin ki 10 kayıtlı Sürüş vs? Kayıtlı ise neden ayarlasın ki? Üstelik ben mondeo ve focus kitapçığını da incelemiştim.. Ford'da AFL var ama Plus değil... Yani opelin doğaçlama, kayıtlı olmayan ortama ışık ihtiyacı, sis derecesi, direksiyon açısı, hız ve eğimlere göre kendisini her zaman farklı konumlandıran farlar var... AFL+ ın sütüne led de eklendi..Şimdilerde daha da ileri taşıdılar..

BMW nin farları menzil konusunda çok iyi... Adamlar her zaman menzile çalıştılar...En hızlı şehirli araçlar genelde hep bmw den çıktı ve haliyle taramalı tüfek farlara daha fazla ihtiyacı olanlar bmw ci kesim oldu...Opel ise kullanışlılık üzerine kasmış biraz farları...Vag ise sis farından afl yapadursun :D
 
Son düzenleme:
Bu arada Cenk, demişsin ki 10 kayıtlı Sürüş vs? Kayıtlı ise neden ayarlasın ki? Üstelik ben mondeo ve focus kitapçığını da incelemiştim.. Ford'da AFL var ama Plus değil... Yani opelin doğaçlama, kayıtlı olmayan ortama ışık ihtiyacı, sis derecesi, direksiyon açısı, hız ve eğimlere göre kendisini her zaman farklı konumlandıran farlar var... AFL+ ın sütüne led de eklendi..Şimdilerde daha da ileri taşıdılar..
Doğaçlama derken ? Aydınlatma konusunda aracın otomatik olarak seçtiği opsiyonlar sınırsız mı zannediyorsun ? Yol koşullarına göre otomobiller aydınlatma biçimini, şiddetini seçerken üretici firmalar günlük hayatta karşılaşabileceğimiz çeşitli yol ve hava koşulu senaryolarını simule ederler ve bu koşullarda farların en iyi aydınlatma performansını yakalayıp, bunları yazılımsal olarak bilgisayar ortamında kaydedip araçlara yüklerler.. Sen opel'in doğaçlama far ayarı seçmesi mevzusunu + 100 farklı aydınlatma kombinasyonu olarak anlamışsın belli ki.. Öyle bir şey yok. İnsanların günlük hayatta yol üzerinde karşılaşabileceği misal 7-8 farklı sürüş durumu varsa otomobil bu durumlar arasında olabilecek en iyi aydınlatma biçimini kendisi seçer. Kendisi seçer kısmı ' doğaçlama ' olan kısımdır. Doğaçlamadan kasıt onlarca, yüzlerce farklı aydınlatma biçimi sunar değil. Normalde bir çok adaptif bi xenon sadece otomatik uzun kısa ve viraj içinde sağa sola dönen mercek ayarlaması şeklinde vardır. Focus'da sunulan adaptif bi xenon bunların yanında ( 7 ya da 8 taneydi tam hatırlamıyorum ) belirttiğim rakamsal bazda yol durumunu otomatik olarak algılayıp ışığı ona göre ayarlıyor. AFL farda buna benzer bir mantıkla iş yapıyor ama karşılaşılabilecek sürüş senaryoları belki 10 farklı durum veya daha fazladır.. Yani sürüş sırasındaki senaryolar muhtemelen daha fazladır, ek olarak bir de aydınlatmanın şiddeti daha iyidir. Benim zaten kasteddiğim durum da sürüş senaryolarıydı, aydınlatma şiddeti değil. AFL farlar sürüş sırasında belki daha fazla opsiyon sunuyordur ama burada zaten benim dediğim Focus'da çalışan bi xenon'lar bazı araçlardaki normal adaptif bi xenon mantığıyla değil, AFL fardaki mantığa benzer şekilde çalışır.

Kitapçıkta okumamışsın ama siteye girip baksaydın görürdün muhtemelen..

Dinamik Ön Far Sistemi olan Bi-Xenon farlar, ışığın açısını ve hüzmesini yol ve hava koşullarına göre ayarlayarak sürüş koşullarına en uygun aydınlatmayı sağlar. Sistem, şehir içi, kırsal yol, otoban, yağmur veya sis koşullarında en rahat sürüşü sağlayacak far modları arasında yumuşak bir geçiş sağlar. Viraj dönüşleri için statik köşe lambaları ve sürüşe duyarlı ön farlar da bu sistem içerisinde yer almaktadır.
 
Son düzenleme:
kusuruma bakmayın cahiliğime verin. ben tavsiye ettiğiniz marka/modellere baktım H1 den H7 ye kadar. örneğin phillipsin H7 si kısalar H1 uzun farlar için mi. kısa/uzun olarak nasıl bakacaz onu anlayamadım.
 
kusuruma bakmayın cahiliğime verin. ben tavsiye ettiğiniz marka/modellere baktım H1 den H7 ye kadar. örneğin phillipsin H7 si kısalar H1 uzun farlar için mi. kısa/uzun olarak nasıl bakacaz onu anlayamadım.
H1 genelde uzun far ampulu için kullanılır. H7 kısa far için, H4 ise bazı araçların far ampulleri aynı anda hem kısa hem uzun görevi görür. Kendi aracınızın marka ve modeline göre far kodunu bulmanız gerekiyor. Ona göre de ampul çeşitlerinden birini seçersiniz.
 
  • Beğeni
Tepkiler: omerta84
kusuruma bakmayın cahiliğime verin. ben tavsiye ettiğiniz marka/modellere baktım H1 den H7 ye kadar. örneğin phillipsin H7 si kısalar H1 uzun farlar için mi. kısa/uzun olarak nasıl bakacaz onu anlayamadım.
Ampul isimlendirmelerini neye göre yapmışlar tam olarak ben de bilmiyorum. Evlerde lambalara taktığımız akkor ampullerle bazı avize ve masa lambalarındaki mum ampul veya el fenerlerindeki küçük duylu 3V'luk ampuller gibi farklı farklı boyutlar, formlar ve işlevlere göre isimlendiriyorlar.
H4'lerde aşağıdaki görseldeki mantıkla çift devre oluyor. Bu sayede kısa ve uzun hüzme farlar tek sistemde çözülmüş oluyor. Tabii artık hiçbir far ampulü bu ilkel ve kısa ömürlü sistemle üretilmiyor, hepsi halojen oldu. Aşağıdaki resme benzer ampuller, günümüzde ancak stop lambalarında kullanılıyor.
upload_2017-8-31_19-41-50.png

H7 ise evin tavanındaki lambaya taktığımızı normal ampuller gibi tek devre oluyor. Uzun ve kısa farlar farklı ampullerden yanacak şekilde tasarlanmışsa, detaylardaki tasarıma göre hem uzun hem kısa fara ayrı ayrı H7 ampul konabiliyor veya kısalar H7, uzunlar H1 olabiliyor. Bunlar her arabanın her donanımında farklılık gösterebilecek detaylardır. O yüzden kullanım kitapçıkları en doğru referanstır. Sonraki referans da üstünden çıkan ampuller oluyor tabii ki :)
 
  • Beğeni
Tepkiler: omerta84 ve Cenk
Farlar olduğu kadar stop biçimi ve ebatları da ve yine konumları da aydınlatmayı doğrudan etkileyebiliyor. Eskiden farlar hatta far yoken gaz lambası vardı :D ilk farlar böyleydi.. Tabi konu gereği o kadar gerilere gitmeye gerek yok..Yakın geçmiş ve gelecekte, gerçekten de otomobillerin donanımsal olarak en fazla yatırım yapılan bölümlerinden biri haline gelen farlar, aslında bakılırsa ciddi bir ar-ge potansiyeli gerektiriyor. Çünkü sürüşlerin büyük bir bölümü gece gerçekleştiriliyor. Çok değil, bundan 10 yıl 15 yıl önce led ampüllü farlara ya da stoplara sahip olanlara ''apaçhi, şahinci, kırık vb'' tabirler takılıyordu. Son zamanlarda alım gücümüz artmamasına rağmen alıyoruz, yeni audilerde örn ya da peugeotlarda kayan sinyaller çıkmaya başladı. Ulan diyorum biz yapsaydık, direk apaçhi, arabayı ne hale getirmişsin etiketi yiyecektik :D neyse; far konusu açılınca benim aracımı alma sebebim, ilk akıllı farları opel, vectra c/signumlarda sunmuştu...

http://mediaassets.gmeuropearchive.info/ispace/catalogue/73735/EN/zoom/70825.jpg


2008 in sonunda matrix in denemeleri yapılmaya başlandı, insignia ve vectra c de prototype leri kullanıldı.. Ardından pek çok firmada led popülerite kazandı.. Her ne kadar doğrusal olarak verimli de olsa çevresel açıdan görüş kayıpları yarattığı doğru... Ben de denedim ancak verimli olmuyor...


Bu arada Cenk, demişsin ki 10 kayıtlı Sürüş vs? Kayıtlı ise neden ayarlasın ki? Üstelik ben mondeo ve focus kitapçığını da incelemiştim.. Ford'da AFL var ama Plus değil... Yani opelin doğaçlama, kayıtlı olmayan ortama ışık ihtiyacı, sis derecesi, direksiyon açısı, hız ve eğimlere göre kendisini her zaman farklı konumlandıran farlar var... AFL+ ın sütüne led de eklendi..Şimdilerde daha da ileri taşıdılar..

BMW nin farları menzil konusunda çok iyi... Adamlar her zaman menzile çalıştılar...En hızlı şehirli araçlar genelde hep bmw den çıktı ve haliyle taramalı tüfek farlara daha fazla ihtiyacı olanlar bmw ci kesim oldu...Opel ise kullanışlılık üzerine kasmış biraz farları...Vag ise sis farından afl yapadursun :D
DLA opsiyonlu bi araç kullandın da mı yorum yapıyorsun ey güzel forum üyesi?
 
çok teşekkür ederim. farla baya işim var. hem corolla fabrika çıkışlı iyi aydınlatmıyor. hemde yıllar geçmesiyle oluşan buzlanma. zımpara cila yöntemi ile sonuç elde edemedim yeni almayı düşünüyordum. komple bir değişim yapacam.
 
Farlar otomobilde önemli unsurlardan biri. Bende bir kaç cümle yazayım. Bu konuda kalıplaşmış cümleler söylemek yanlış olur. Örnek olarak her mercekli far, merceksiz şeffaf camlı fara göre iyi olmayabilir. Büyük reflektörlü merceksiz halojen farlar, bazen mercekli xenon farladan iyi performans verebilir. Burda önemli olan reflektörün büyüklüğü, ve far tasarımıdır. Yani her gördüğünüz mercekli far sizi mutlu etmeyebilir.

Xenon olayına gelirsek, orta sınıf araçlardan örnek vereyim. Xenon farlı araçlarda aydınlatmayı etkileyen en önemli unsur, farın tasarımı, mercek kalitesi ve optiğidir. Diğer bir unsur'da farın yardımcı elemanları sensörler ve yazılımıdır. Bu yazılım da merceklerin virajda kaç derece döneceğini hesaplar, sensörler yardımıyla ampülün yükseklik ayarını yapar, uzun far asistanı varsa kontrol eder vs.

Xenon konusunda somut örnekler verecek olursak VW, Ford ve Opel'i kendi tecrübelerime göre karşılaştırayım. Opel ve VW 'nin xenon farlarını genelde Hella üretir. Mercekleri de hella ve yüksek kalite olur. Ford'da ise malzeme kalitesi daha düşük Visteon marka farlar kullanılır. Halojen farları örnek vermem gerekirse Astra H'nin halojen farları, rakibi Focus 2'ye göre farkedilecek şekilde öndedir. Aynı şekilde xenon farda da Astra h ve Focus 2'ye göre daha iyidir. Opel'in far konusunda bu kadar konuşulmasının sebebi aslında en iyi olmasından değil, yüksek kaliteli farları alt segment araçlarında uygun fiyata sunmasından kaynaklanır. Örnek olarak Astra h modelinde kullanılan xenon mercekler aynı dönem üretilen bmw e60 ( 5 serisi ) ile aynıdır. Aynı şekilde Astra j ve insignia'da da yüksek kalite iyi tasarlanmış hella farlar kullanılır. VW'ye gelirsek; VW'nin farlarıda opel gibi iyi tasarlanmış hella mercekler kullanır. Hatta en donanımlı far opsiyonunu alırsanız yani DLA , opel'den daha iyi bir far sistemine sahip olursunuz. Uzun far asistanının tepkileri Opel'e göre bir tık daha iyidir. Aydınlatma konusunda Opel ve VW ikiside üzmez. Ama vw'de alacağınız DLA opsiyonu pahalıdır. Opel'de ise en üst donanımda standart olur veya opsiyonsa vw'ye göre daha ucuzdur. Özetle Opel size güzel bir aydınlatmayı iyi bir fiyata ulaşılabilir şekilde sunar. Paranızın karşılığını alırsınız. Ford ise bu iki markaya göre aydınlatma konusunda biraz daha geridedir.
 
Son düzenleme:
  • Beğeni
Tepkiler: bt
Farlar otomobilde önemli unsurlardan biri. Bende bir kaç cümle yazayım. Bu konuda kalıplaşmış cümleler söylemek yanlış olur. Örnek olarak her mercekli far, merceksiz şeffaf camlı fara göre iyi olmayabilir. Büyük reflektörlü merceksiz halojen farlar, bazen mercekli xenon farladan iyi performans verebilir. Burda önemli olan reflektörün büyüklüğü, ve far tasarımıdır. Yani her gördüğünüz mercekli far sizi mutlu etmeyebilir.

Xenon olayına gelirsek, orta sınıf araçlardan örnek vereyim. Xenon farlı araçlarda aydınlatmayı etkileyen en önemli unsur, farın tasarımı, mercek kalitesi ve optiğidir. Diğer bir unsur'da farın yardımcı elemanları sensörler ve yazılımıdır. Bu yazılım da merceklerin virajda kaç derece döneceğini hesaplar, sensörler yardımıyla ampülün yükseklik ayarını yapar, uzun far asistanı varsa kontrol eder vs.

Xenon konusunda somut örnekler verecek olursak VW, Ford ve Opel'i kendi tecrübelerime göre karşılaştırayım. Opel ve VW 'nin xenon farlarını genelde Hella üretir. Mercekleri de hella ve yüksek kalite olur. Ford'da ise malzeme kalitesi daha düşük Visteon marka farlar kullanılır. Halojen farları örnek vermem gerekirse Astra H'nin halojen farları, rakibi Focus 2'ye göre farkedilecek şekilde öndedir. Aynı şekilde xenon farda da Astra h ve Focus 2'ye göre daha iyidir. Opel'in far konusunda bu kadar konuşulmasının sebebi aslında en iyi olmasından değil, yüksek kaliteli farları alt segment araçlarında uygun fiyata sunmasından kaynaklanır. Örnek olarak Astra h modelinde kullanılan xenon mercekler aynı dönem üretilen bmw e60 ( 5 serisi ) ile aynıdır. Aynı şekilde Astra j ve insignia'da da yüksek kalite iyi tasarlanmış hella farlar kullanılır. VW'ye gelirsek; VW'nin farlarıda opel gibi iyi tasarlanmış hella mercekler kullanır. Hatta en donanımlı far opsiyonunu alırsanız yani DLA , opel'den daha iyi bir far sistemine sahip olursunuz. Uzun far asistanının tepkileri Opel'e göre bir tık daha iyidir. Aydınlatma konusunda Opel ve VW ikiside üzmez. Ama vw'de alacağınız DLA opsiyonu pahalıdır. Opel'de ise en üst donanımda standart olur veya opsiyonsa vw'ye göre daha ucuzdur. Özetle Opel size güzel bir aydınlatmayı iyi bir fiyata ulaşılabilir şekilde sunar. Paranızın karşılığını alırsınız. Ford ise bu iki markaya göre aydınlatma konusunda biraz daha geridedir.
Ford'da deneyimlerime göre gözlemlediğim durum şöyle: Yaklaşık olarak 98-2006 arası nesillerdeki Ford araçlarda (Fiesta mk5&6, Focus mk1, Mondeo Mk3&4 desem daha doğru) standart halojen farların ayna tasarımı çok iyiydi. Bu nedenle hüzme çizgileri filan çok düzgündür, aydınlatma verimlidir. Sonrasındaki üretilen ve halihazırda satılan araçlarını düşündüğümüzde ise bu başarıyı ancak mercekli halojen farlarla yakalayabiliyor. Tasarım uğruna aydınlatma performansından ödün verilmiş gibi. Xenon ve LED'lerinin durumlarını ise bilmiyorum açıkçası, ikisini de deneyimlemedim.
 
Far tipleri, ampül tipleri , yeni teknolojiler genelde konuşulmuş yazacak bir şey kalmamış ben de far tipinde dönüşümlerden bahsedeyim biraz.
2010 model focus araca sahibim, mk2,5 diye tabir edilen makyajlı kasa.
Aracım titanium model, tit xlerde afl halojen mercek var ancak çok kalitesiz mercek kullanıldığından onlar da zamanla sarı,isli bir hale geliyor kısa sürede.
Benim aracımın farında ise Bi-xenon mercek dönüşümü yapıldı. Mercek olarak BMW son nesil araçlarda kullanılan yeni nesil hella tercih edildi. Xenon balastları olarak ise ısınma konusunda çok hızlı olan Gen5 balast seçildi.
Uzunlarım h1 halojendi, zaten bixenon merceklerde selektör şimşek hızında ve uzun çizgim de çok başarılı olduğu için halojen sarı ve daha geç tepkili olduğundan püsküllü soğutucuya sahip led ile dönüşüm yaptım. Farlar kapalı iken sadece h1 ledler selektör atıyor, farlar açıkken her ikisi birlikte, bu sayede saçma hareket yapanı, karşıdan merceksiz sis+far xenon , arka sis açık gezen apaçilerin korkulu rüyasıyım, hepsini tavşana çeviriyorum :)

Bu da farlarım, sonradan dönüşüm yapıldığı belli oluyor mu hiç :) Oem gibi ;)

b7e24344f291c6f6d121794ebe90ac5b.jpg
 
Son düzenleme:
@berkertekin gayet açık şekilde açıklamış sağolsun. Güncel olarak da şunu diyebilirim; eskiden beri kullanılan bildiğimiz halojen farlar son 3-5 yıl içinde aydınlatma açısından eski araçlara göre bile geride kalmış vaziyette. Eski araçların far yüzeyinde tırtıklı desenler olurdu. Bunlar, ışığın kırılmasına ve belli uzaklık, açılarla aydınlatmasını sağlardı. Şimdi hem yeni nesil far teknolojileri satın alınsın diye, hem de görsellik katsın diye farın dış yüzeyinde bulunan bu çizgileri iç kısma aldılar. Bu değişikliği de hemen hemen çoğu marka pratik bir hale getiremedi. Işığın kırılması ve uzağı aydınlatması olayı maalesef zayıfladı. Yeni nesil araçların hemen hemen hepsinde artık halojen farlar yeteri kadar iyi aydınlatmıyor ( mercekli halojenler hariç). Led farlar ilgili de ufak bir bilgi; henüz aydınlatma açısı ve uzaklığı anlamında bazı markaların eksikleri olsa da, gün ışığına en yakın aydınlatma özelliğine sahip far grubu olarak led farlar öne çıkıyor.
Buna sonuna kadar katılıyorum maalesef.Tırtıklı desenli farları desensiz farlara 10 kere tercih ederim.
 
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...