Elinize sağlık. Bu forum dahil her yerde söylemeye çalıştığım şeyi tam olarak detaylıca anlatmışsınız. Evet, eski arabalar çok daha kaliteli ve keyiflidir, ama Volvo bile olsa parçaların ekonomik ömürleri vardır ve bir süre sonra bu masrafları Mercedes'e de Volvo'ya da, hatta Toyota'ya bile kaçınılmaz olarak yapmak zorundayız. Sizin gibi arabadaki pek çok sorunu DIY halledemeyecek olanlar için kesinlikle eski araba öneremiyorum. Bunları anlatsam bile çoğu kişi işin zorluğunu algılayamıyor.Şimdi arabanın çıkardığı masraflara gelirsek;
-2013'de arabanın ilk masrafı, tedbir amaçlı, triger seti oldu. Bunun fiyat bilgisini hatırlamıyorum maalesef. Ama şu an parçalar 600-700 falan. İşçilikle düz 1000 olsun.
- 2014'de, özellikle rölantide motor sapıtmaya başlamıştı, hararet sensörü uçmuş. Onu değiştirdik. Şu an orjinalinin fiyatı 365 TL.
-Kesinlikle başka birisine motor falan temizletmeyin. 2015 yılında arabayı yıkayan yıkamacı motoru yıkamış, bundan kısa süre sonra MAF sensörü bozuldu. O zaman 900 küsür TL idi orjinali. Motor yıkanmasaydı büyük ihtimalle hiç bozulmayacaktı...
Bunlar ilk 3 sene içerisindeki masraflarıydı. 3. seneden sonra arabanın yeri sağlamlaşınca, düzenli şekilde kayıt tutmaya başladım.
2016
2016'da, volvo özel servisinde genel bir bakıma girdi araç ve PCV (karter havalandırma) kutusunun değişmesi tavsiye edildi, iyi dedik. O zamanlar hala volvonun acemisiyiz tabii. Parça fiyatı 170 TL idi. Bir sürü ufak tefek şeyle beraber toplam 250 lira işçilik almışlardı.
Yine 2016'da, motor yağ soğutucusunun hortumunda bir yırtık oluştu. Şansımıza, tam evin önünde park ederken patladı. 350 tl + çekici masrafı çıktı. Patlayan hortum arabanın orjinal hortumuydu.
Yine aynı sene, alt radyatör hortumunun hava alma yerinden su sızmaya başladı. Ciddi bir problem değildi ama dank etti, arabanın fabrikadan gelen hortumları teker teker gitmeye başlamıştı. Bunun üzerine bütün soğutma sistemini orjinal parçalarla yenilemeye başladım. Orjinal olmasına ekstra önem verdim ve çoğunu da yetkili servisten aldım. Şu an sadece üst radyatör hortumu kaldı, onun fiyatı absürt derecede pahalı olduğu için (en son 600 tl idi) erteleyip duruyorum.
1-Antifriz ruleti oynayanlar %90 kaybediyor
2-Orjinal volvo hortumları bayağı kaliteli. Arabadan söktüğüm bütün hortumların üstünde 2000 yılı damgası vardı. Söküldükleri zaman araba 270-280 bin km ve 15-16 sene yapmıştı. Çoğu da gayet sağlam duruyordu açıkçası.
Arabanın açtığı en büyük masraf işte bu hortumlar oldu. Eğer yan sanayi tercih etseydim, aşağıdaki fiyatın yarısından azına bütün işi bitirebilirdim, ama bu riske değer mi, bence değmez. Hatta şu an iyi ki orjinal almışım diyorum. Bugünkü kurla almak istesem en az 2x olurdu bu fiyatlar. Ki ömürlerinin en az 14-15 sene olduğunu biliyoruz, fiyata oranlarsak uygun denebilir bence. Artık bu araba bu hortumlarla ölür herhalde,
Yağ soğutucu gidiş/geliş - 350 TL
Kalorifer gidiş/geliş - 280 TL
Radyatör alt hortumu - 280 TL
Genleşme tankı hortumu - 210 TL
Genleşme tankı - 150 TL (bu orjinal değil malesef, magneti marelli marka)
Genleşme tankı kapağı - 42 TL (Febi marka, orjinaliyle bire bir aynı)
Termostat - 32 TL (Bu orjinal değil, Vernet Calorstat marka. Piyasadaki en iyilerinden birisi)(Bu arada araçtan çıkan termostat da fabrikanın taktığı idi)
Castrol Radicool SF Kırmızı Renkli - litresi 30-40 tl falan. 4 litre aldıydım.
Ekli dosyayı görüntüle 22024
Ekli dosyayı görüntüle 22025
Ekli dosyayı görüntüle 22026
Bunların hepsini kendim değiştirdim(yaklaşık 1-2 senelik bir süreç içinde). Bu sayede işçilikten bayağı bir tasarruf etmiş oldum(volvo ustaları işçilik konusunda acımasızdır).
2017
2017'nin ilk masrafı alt takım oldu. 273 bin km'de sağ ön salıncağı hem gıcırtı yaptığı hem de rotilinde boşluk oluştuğu için; sol ön rot başını da yine aynı sebepten değiştirdik. Marka olarak TRW kullanıldı ve işçilik dahil 450 TL tuttu. Sökülmüşken aks ve direksiyon körükleri de değişsin dedik, 200 tl tuttu parçalar.
Ayrıca, geçtiğimiz aya kadar, arabanın tek alt takım masrafı bu olmuştu.
Şimdi zurnanın zırt dediği yere geldik. 2016'da PCV kutusu değişmişti ya. Megerse o ustalar yan sanayi parça kullanmışlar. Bu parça 273 bin km'de çatladı ve vakum kaçağı yapmaya başladı. Olur dedik kul yapısı sonuçta. Orjinal PCV kutusunu bizzat kendim alıp ustaya götürdüm, değiştirdiler.
Aradan 2 ay geçti geçmedi ıslık sesi gelmeye başladı motordan. Tekrar götürdüm, incelediler ve PCV'nin kartere açılan kısmı tıkanmış, sesi oradan yapıyor dediler. (Be adam, daha 2 ay önce kendin değiştirdin, bi zahmet kontrol edeydin!). Neyse, yapın bari dedim. PCV tekrar söküldü, karter de açıldı ve kartere açılan bütün delikler temizlendi, geri toplandı. Karter söküldüğü için yağ değişimi de yapıldı; karterin içindeki contalarla(bu motorlarda karter, yağlama sisteminin aktif bir parçasıdır) beraber toplam 675 TL (yağ-filtre-işçilik dahil) tuttu.
Bunun üzerinden yaklaşık 1 ay geçti ve tekrar vakum kaçağı başladı motorda (belirtisi özellikle rölantide aşırı dengesizlik, fakir karışım hatası ve biraz tekleme). Bu sefer kendim inceledim ve ne göreyim. PCV kutusunu emme manifolduna bağlayan hortumdan bulamamışlar (veya benim araçtan çıkanı kaybettiler, veya ömrü dolmuştu-bilemiyorum) ve bildiğimiz su hortumunu büküp takmışlar. Bu hortum U şeklinde. Doğal olarak hortum bu açıya dayanamayıp ortadan yırtılmış.
Bunun üzerine ustaya tekrar gidip bunu değiştirin dedim. Aradık ama o hortumdan hiç bir yerde bulamadık dedi. Çıkmacılara bile sormuşlar(!). Sen böyle bin biz bulunca haber vericez dediler. Eyvallah deyip doğru yetkili servise. O bulamadık dedikleri hortumu Volvo damgalı olarak 120 TL'ye aldım. Ha, üstünden kaç sene geçti hala haber gelmedi.
Ekli dosyayı görüntüle 22022
Aldım ama tekrar ustalara gitmeye hiç niyetim yoktu. Gözümü karartıp, ilk defa bu kadar kompleks bir mekanik tamir işine girdim. Bütün pazar günümü aldı.
Bu hortum çok uyuz bir yerde. Dışarıdan görebiliyorsunuz ama erişemiyorsunuz. Emme manifoldunu tamamen sökmek gerekiyor. Onun için de enjektörler, boğaz kelebeği vs. vs. bir sürü ıvır zıvırı sökmek gerekiyor.
Ekli dosyayı görüntüle 22023
Ekli dosyayı görüntüle 22027
Port enjeksiyonlu benzinli aracın 275 bin km'deki emme sübapları. Tertemiz.
Bu olaydan sonra sanayiye elimden geldiği kadar az gideceğim dedim. Ve çok şükür o günden beri de arıza/tamir amaçlı gitmedim.
Yine aynı sene, bujileri artık değiştireyim dedim ve orjinal buji alıp taktım. O zamanki fiyatı 120 TL idi.
Bir başka süre gelen problem, arabanın uzun yola çıkınca bir süre sonra gaz yememeye başlamasıydı. durup biraz bekleyince düzeliyordu. Acaba nedir nedir derken bir gün çat diye kapının önünde çalışmaz oldu araba. Hızlı bir inceleme sonrası benzin pompasının bozulduğunu anladım. Walbro marka pompayı 220 TL'ye aldım ve kendim değiştirdim. Bunda çok büyük bir tasarrufum oldu (çekici+işçilik). Araçtan çıkan pompa bir hayli eskiydi- büyük ihtimalle fabrikasyon pompa.
Ekli dosyayı görüntüle 22028
2018
Bu sene yaptıklarımdan ilki tamamen keyfi olarak bobinleri ve buji kablolarını değiştirmek oldu. Bobinleri delphi tercih ettim, fiyatı 163x2= 325 TL.
Buji kabloları bu araçlarda ömürlüktür. Nitekim benim araçtaki de 280 bin km'de olmasına rağmen gerçekten tertemiz duruyordu. Orjinal kabloları 180 TL'ye aldım.
![]()
![]()
Gel gelelim, geçen sene değiştirdiğim benzin pompası tam 1 sene sonra tekrar aynı şeyi yapmaya başladı. Üstelik kaliteli ABD malı diye almıştım. Maalesef garanti süresi 1 seneymiş, bir kaç gün ile kaçırdım. Şansıma internette 160 tl'ye orjinal bosch bulmuştum, onu alıp taktım. Gayet güzel çalışıyor.
2018 bayağı sakin geçti, sadece aralık ayına doğru, 295 küsür bin km'de arıza lambam yandı: oksijen sensörü. Zaten son bir senedir bujilerde fazladan bir kararma fark etmiştim. Sebebi arıza lambasıyla belli oldu, zengin karışım. Araçtan söktüğüm sensör fabrikada takılan parçaydı. Üreticisi NGK(NTK). Aynısını parçacıdan 390 TL'ye aldım. 22 numara açık ağız anahtar ile değiştirmem 15-20 dk falan sürdü.
Ekli dosyayı görüntüle 22029
Ekli dosyayı görüntüle 22030
Son olarak, 2 ay önce arka viraj demir lastiklerini ve Z rotlarını değiştirdim. Aslında biraz keyfi sayılabilir, çünkü belirgin bir problem yoktu, ama viraj dönerken yol kusurlarından geçtikçe arkanın biraz sekip geri oturduğunu hissediyordum. Kontrol edildiğinde pek bir boşlukları yoktu ama nihayetinde, problemi düzeltti.
Z rotları Lemförder marka aldım, tanesi 70 TL .x2 Viraj demir lastiklerini de orjinal istedim ama bulamadım, mecburen ETS marka aldım, iki tanesi 44 TL.
Ekli dosyayı görüntüle 22031
2019
Ve son bir aydır, sağ ön amortisör takozumdan çukurlarda lokurtu sesi gelmeye başladı. Zaten ön düzenin kaster açılarını bozmaya başladığından şüpheleniyordum(rot ayarlarında çıkmıştı). Onları da yine Lemförder aldım, tanesi 180 TL. El atmışken Z rotlar da değişsin diyorum, TRW marka olarak tanesini 80 TL'ye aldım. Bunlar hala takılmadı, masamın dibinde duruyorlar, onlar için mecbur sanayiye gideceğim 2 senenin ardından.
E o kadar uğraşmışken amortisörleri de değiştireyim diyorum(çok büyük ihtimalle hala orjinal amortisörler var). Aracın sürüş karakterini biraz iyileştirmek adına Bilstein B4 takmayı düşünüyorum. Onların fiyatı da biraz tuzlu, o yüzden ön takım işini kıştan sonrasına erteledim.
Bir de son zamanlarda sol arkadan kasislerde bir gıcırtı gelmeye başladı ama, şimdilik çok rahatsız etmiyor. Detaylı incelenmesi lazım.
Bu mesajda bahsettiklerim arıza statüsüne girenlerdi. Bunların dışında bir sürü yağ/filtre/fren değişimleri ve bir hayli keyfi harcama da var. Zaman buldukça onlar hakkında da bir şeyler paylaşırım.
Özetlersek, 6(seneye 7) senedir öyle çok ciddi, uğraştıran bir sorun çıkarmadı bu araba. Bir ara hesap yapmıştım ama tam rakamı hatırlamıyorum şimdi, işçilikler vs. dahil 6 senede 6-6.5 bin tl gibi bir maliyet çıkıyor ortaya. Kaba hesapla senede 1000 TL yapar. Bence gayet makul bir değer eski Avrupai bir araç için.
Açıkçası bu tablo volvoya olan çekincemi yenmemi sağladı benim. Bu süreçte şunu çok net anladım, arızayla araba değil kullanıcı ilgileniyor. Her şey aracın nasıl binildiği/nasıl bakıldığında bitiyor.
Bu titizlikle daha uzun yıllar bu arabaya binmeye devam edersiniz. Güle güle kullanmaya devam..
