Japon Otomobil Endüstrisi Kısa Tarihi

sputnik

Üye
5,484
Japanese-car-brands-logos.png

Japon otomobil endüstrisi, dünyanın en tanınmış ve en büyük endüstrilerinden biridir. Japon otomobil üreticileri her zaman ürün geliştirme, teknolojik yenilik ve güvenlik iyileştirmesine odaklanmıştır. Güvenilir, güvenli ve zorlu araçlar üreten Japon üreticiler, milyonlarca insanın beğenisini kazanmıştır. Mütevazı bir kökeni olan Japon otomobil endüstrisi, bugün dünyanın en saygın ve popüler imalat endüstrilerinden biri hâline gelmiştir. Japon araçlarına olan talep, üreticiler arasındaki rekabeti artırmıştır.

japcar.jpg

Tamamen Japon yapımı olan ilk araba 1907’de Komanosuke Uçiyama tarafından üretilmiştir. İlk aracı ise 1904’te 10 kişilik oturma kapasitesine sahip olan bir otobüs üreten Torao Yamaha üretmiştir. 1.Dünya Savaşı’nın bitişinin ardından hükümetin ve imparatorluğun desteğiyle çok sayıda şirket askeri kamyon üretmeye başlamıştır. Bu durum sonucunda bugün bildiğimiz bir çok Japon otomobil firması ortaya çıkmıştır, bu durum Japon otomobil endüstrisinin başlangıcı kabul edilebilir. Bir dokuma şirketi olan Toyoda Jido Şokki, otomobil bölümünü 1933’te kurdu ve Toyota adını verdi. Yine aynı yıl Nihon Sangyo adlı firma tarafından Nissan kurulmuştur.

colt.jpg
*Mitsubishi Colt

2.Dünya Savaşı sırasında Japon otomobil endüstrisinin başlıca görevi askeri ve endüstriyel kamyonlar ve otobüsler üretmekteydi. 2.Dünya Savaşı’ndan sonra ise bu şirketlerin kamyon üretimine sınırlama getirilmiştir. Bu sınırlama neticesinde Toyota şirketi çoğu varlığını kaybetmiş, iflas durumuna gelmiştir. Kore Savaşı sırasında ise askeri araç üretimi ve onarımları için Toyota’yla yapılan sözleşmeler ile şirket krizden kurtulmuştur.

Honda n360,toyota publicadx.jpg

1955 yılından itibaren Japon üreticiler tarafından otomobil üretimi artırılmıştır. Hükümet ithal araçlara kısıtlama getirmiş, büyük bir pazar olmadığı için bu kısıtlama uluslararası bir tepkiye neden olmamıştır. Uluslararası Ticaret ve Sanayi Bakanlığı’nın kurulması ve destekleriyle Japon otomobil endüstrisi gelişmeye başlamıştır. 1953 yılında toplam üretim 10.000 adetken 1955 yılında bu 20.000 adede ulaşmıştır. 1950’lerin sonunda, Japonya yavaş yavaş dünyaya açılmaya, her geçen yıl yeni ülkelere ihraç etmeye başlamıştır. 1961 yılında ihraç edilen ikinci el otomobillerin sayısı 10.000’e ulaşmıştır. 1970’lere gelindiğinde Japonya’nın diğer ülkelere ihraç ettiği araç sayısı milyonları bulmuştur. İhracatın ilk yıllarında dünyada çok tercih edilen araç konumunda olmayan Japon araçları, kalitesi ve uygun fiyatlarıyla popülerliğini devamlı artırmıştır. 1973 yılında gelindiğinde, petrol krizinin olmasıyla Japon araçlarına talep daha da artmıştır. Bunun nedeni Japon araçlarının küçük motorlu ve iktisatlı olmalarıdır.

70s japan car in us.jpg
*Nakil sırasında, ihraç edilen Japon otomobilleri

1970’lerde İngiltere ve ABD’de de Japon araçlarına olan talep artmıştır. O yıllarda Mitsubishi ve Honda, ABD’deki en popüler Japon markaları olmuştur.

first lexus in us.jpg
*Lexus LS

1990’da olan Japonya’daki krize rağmen, otomobil endüstrisi uluslararası rekabet gücünü korumaya devam etmiştir. Bu, Japon otomobil üreticilerinin üretim yaklaşımları ve geliştirme planlarından kaynaklanmaktadır. 2000 yılına gelinirken Japonya, dünyanın en büyük araç imalatçı ülkelerinden biri durumuna gelmiştir.

ae101.jpg
*Toyota Corolla

Japon üreticiler otomobillerin bir çok alanında liderliğe oynamaktadır (teknoloji, satış, üretim vb.). Dünyadaki otomobil üreticileri sıralaması, araç sorunsuzluk sıralaması gibi sıralamalarda ilk 10 içinde her yıl 5-6 adet Japon markası kendine yer edinmektedir. Bu yazı yazılırken ilk 10’da Toyota, Nissan, Honda, Suzuki ve Mitsubishi bulunmaktadır.

1958_Subaru_360_01.jpg
*Subaru 360

1970_Suzuki_Fronte_SSS.jpg
*Suzuki Fronte

Toyopet-Crown-17-Japancar-USAtaxi.jpg
*ABD'de bir taksi, Toyota Crown
 
Son düzenleme:
Bu bütün Japon markaları arasından keşke Lexus, çok daha önceden gelseydi diyorum. Tam anlamıyla ekonomik sıkıntıların olduğu dönemde geldi, yollarda da pek göremedik.