Muayene sorunsalı

summi

Profesör
9 Eyl 2016
193
258
1,335
Marka
BMW
Öncelikle herkese merhabalar,

Bu konuyu tamamen bilgilendirme amaçlı açıyorum. Ben mağdur oldum başkaları olmasın. Yaklaşık 1 ay önce Nissan Navara aracımı yıllık muayenesine götürdüm. Aracın 2. sahibiyim baştan belirteyim :) Önceki sahibi tarafından özenle offroad amaçlı modifiye edilmiş. Offroad donanımlarının başında da haliyle büyük arazi lastikleri geliyor. Sağolsun gitmiş güzelinden BFGoodrich Mud-Terrain takmış. Takmış takmasına ama ebatlar fabrikanın önerdiklerinden biraz yüksek. Araç 2011 model. Lastikler de muhtemelen araç alındıktan kısa bir süre sonra takılmış. Kısacası, neredeyse alındığından beri aynı lastikler ile muayeneye girmiş ve çıkmış ve sorunsuz olarak muayeneden geçmiş, taa ki şu ana kadar. Muayeneye gitmeden tahmini birkaç hafta önce değişen yasa ile birlikte araç ağır kusurlu olarak muayeneden kaldı. Uygun jant-lastikleri ancak bulabildim ve bugün itibariyle muayeneden sorunsuz olarak geçebildim.

Dikkat edilmesi gereken durum, yani benim anladığım kadarıyla, önemli olan lastik etiketinde ne yazdığı yada yazmadığı(!). Olayın ardından başka bir muayene istasyonunu aradığımda "..keşke kapı içindeki lastik etiketini söküp gelseydiniz arkadaşlar görevini yapıyor sonuçta.." şeklinde bir dönüş aldım. Buradan anladığım fabrikanın önerdiği lastik ebatlarının yer aldığı etiket araç üzerinde değilse, istediğim ebadı takarak geçebiliyorum. Yani bu arkadaşlar bu ebatları herhangi bir veritabanında saklamıyor ya da sistemde önceden olan ebatlar ile kıyaslamıyor. Baz aldıkları tek şey aracın üstünde ne yazdığı.

Lafı biraz uzattım. İnşallah ilgilenenler için bilgilendirici nitelikte olmuştur. Eğer lastikleriniz araç üzerindeki etikette yazan değerlerden biriyle, birebir örtüşmüyorsa muayeneden geçemiyorsunuz. Olayın ardından internette birkaç yerde benzer durumu yaşayanlara da denk geldim. Genelde kitapçıklarda yazan tolerans payını muayene istasyonları kaale almıyor. Etikette ne yazıyorsa birebir aynısını istiyor bilgilerinize...

Araç üzerindeki lastik : 285/75 R16
Fabrika etiketinde 16" için önerilen en yüksek değer: 265/70 R16
 

Cenk

Galatasaray
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,105
45,654
6,820
Zonguldak
Marka
Ford
Geçmiş olsun hocam.. Araçların marka ve modellerine göre Tüvtürk veri tabanında fabrikanın hangi ebatları önerdiği bilgisinin olmaması, buna bakmadan sadece araç üzerinde ki etiketi kriter alarak muayene etmeleri tam bir saçmalık. Etiket yırtılmışsa yahut bilinçli olarak değiştirildiyse ne olacak ? Kısacası mantıksız davranışlar.

Bununla beraber en azından fabrika tarafından önerilen lastik ebatlarının araç üzerinde olup olmadığının kontrol edilmesi de iyi bir gelişme. Sapma oranı yüksek olan, fabrikanın önermediği ebatların kullanılması zaten sakıncalı. Bunun denetlenmesi doğru bir davranış. Darısı, araç üzerinde ki lastiklerin üretim tarihinin de kontrol kriterlerine eklenmesine diyelim.
 
Son düzenleme:
  • Beğeni
Tepkiler: Bilal ve summi

summi

Profesör
9 Eyl 2016
193
258
1,335
Marka
BMW
Geçmiş olsun hocam.. Araçların marka ve modellerine göre Tüvtürk veri tabanında fabrikanın hangi ebatları önerdiği bilgisinin olmaması, buna bakmadan sadece araç üzerinde ki etiketi kriter alarak muayene etmeleri tam bir saçmalık. Etiket yırtılmışsa yahut bilinçli olarak değiştirildiyse ne olacak ? Kısacası mantıksız davranışlar.
Kesinlikle öyle. Buradaki olayın iyi niyetten ziyade şu sıralar sıkça karşılaştığımız yaptırımlardan bir farkı olmadığını düşünüyorum. Eğer bunu gerçekten araçların güvenle seyahat etmesi amacıyla yapsalardı, bu işi standarda oturtarak kendi sistemlerinde bu bilgileri tutup ona göre işlem yaparlardı.Şu anki durum kimden ne koparırsam hesabı olmuş biraz, ya tutarsa. Belki ilerleyen zamanda daha profesyonel hale gelebilir, göreceğiz.
 
  • Beğeni
Tepkiler: Cenk

Cenk

Galatasaray
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,105
45,654
6,820
Zonguldak
Marka
Ford
Kesinlikle öyle. Buradaki olayın iyi niyetten ziyade şu sıralar sıkça karşılaştığımız yaptırımlardan bir farkı olmadığını düşünüyorum. Eğer bunu gerçekten araçların güvenle seyahat etmesi amacıyla yapsalardı, bu işi standarda oturtarak kendi sistemlerinde bu bilgileri tutup ona göre işlem yaparlardı.Şu anki durum kimden ne koparırsam hesabı olmuş biraz, ya tutarsa. Belki ilerleyen zamanda daha profesyonel hale gelebilir, göreceğiz.
Tüvtürk zaten her zaman öyleydi hocam. Çekme belgeli şekilde perte ayrılıp toplanan araçları senin benim sağlam aracımız nasıl muayene ediliyorsa aynı şekilde muayene kriterlerine tabi tutuyorlar mesela. Böyle bir yapılanmada iyi niyet zaten aramam ben.

Lastik konusunda iyi niyetli olsalar önce sistem veri tabanına o markanın o modeli için hangi ebatları uygun görülmüş onu ekleyerek denetleme yaparlar. Buna rağmen aracın üzerinde ki lastik ebadı fabrikanın önerdiği değerler arasında değilse orjinal ebadın yerine kullanılan lastiğin sapma oranına bakmaları lazım. Bu oran güvenli ve bilimsel sınırlar içindeyse yinede muayeneden geçebilmeli.

Netice itibariyle hem fikir olduğumuz gibi Tüvtürk bu işi profesyonelce ve iyi niyetle yapan bir işletmeden ziyade muayene etmiş olmak ve milletten para koparmak için çalışan bir kurum görüntüsünden fazlasını veremiyor.
 
AdBlock Tespit Edildi!

OTOPARK.COM Forum'u Adblock ile kullanmanız bizi üzdü

Değerli ziyaretçimiz/üyemiz, OTOPARK.COM Forum ücretsiz bir oluşum olup, maliyetlerin karşılanması için reklamların yayınlanması gerekmektedir. Lütfen Adblock'u OTOPARK.COM'dan hariç tutunuz.

Tamam, AdBlock'u devre dışı bıraktım