2020 yılından sonrasını düşünecek olursak, bence bu tarz aşırı low-cost ama şu anki Chery'ler kadar da berbat kalitede olmayan arabalar 0 km'de tutulacaktır diye düşünüyorum. Nedenlerimi de açıklayayım:
Ülkede yıllardır 2. el piyasası muazzam. Dünyada muhtemelen eşi benzeri yoktur. Yatırım için tüketim malzemesi haline gelmiş arabalar sadece Türkiye'de alınıyordur.
Bu piyasada cumhuriyet altını gibi değer kazanan, fiyatlarına bakınca "nasıl ya" dedirten arabalara bakalım: VW Golf Mk4/5/6, Seat Leon Mk2, Ford Focus Mk1, Ford Fiesta Mk6, Opel Astra F, Honda Civic (bütün jenerasyonları), Toyota Corolla (biri hariç tüm jenerasyonları), Bruno Sacco tasarımı 80'lerden/90'lardan Mercedes'ler benim bir kalemde aklıma gelenler. Bu arabaların ortak özellikleri, kendilerini kanıtlamış, eskime konusunda yıllara meydan okuyan, büyük ölçüde sorunsuz arabalar olmaları. Bunlar gerçekten kaliteli üretilmiş, "2 sene sonra çöpe gidecekler" diye hesaplanarak üretilmemiş arabalar.
Şimdiki arabalar ise öyle değil. En çok satılan markalarda, "ben arabamı satmak için değil kullanmak için alıyorum" diyen araç sahipleri, maksimum garanti süresini kovalamak için ek ücretler verip pazarlıklar ediyorlar. Aldıkları araçların arıza yapacaklarından neredeyse emin şekilde iyi niyet garantisinden kopmamak için yetkili servislere kendilerini bağlıyorlar. Şu anki tüketiciler bu piyasa koşullarını yavaş yavaş benimsemeye başladı. Bu anlayış 2. el piyasasına henüz yansımadı. 2. el piyasası hala Serengeti gibi; sırtlanlar çakallar timsahlar yılanlar kol geziyor, dürüst ve saf ceylanları avlamanın peşindeler
Ama günümüzde, üretici tarafından maksimum 10 yıl ömür biçilen arabalar yapılıp satılıyor. Bana sorarsanız bu süre gittikçe de düşmeye başladı. Benim bildiğim kadarıyla Türkiye'de Güney Kore markaları dışında 7 yıla varan garanti süreleri veren marka kalmadı. Yakında maksimum ömür 5 yıl filan olur. Yani 5 yıl sonra 2017-2018 model bir BMW 320d, VW Passat, Mercedes C180, hatta Porsche Cayenne gibi bugün çok tutulan bir araba aldığında, bugünkü 5-6 hatta 10 yıllık arabalar kadar iyi kondisyonda olmayabilirler. Açıkçası ben o kadar dayanıklı görmüyorum şimdiki arabaları.
Piyasada bugün üretilen arabaların bir çoğu 5 yılda dökülmeye başlayacağı için o yamyam piyasa düşecektir diye düşünüyorum. Düşmezse de sorun yumağı satın alınmaya devem ediliyor demektir.
İşte bu noktada insanlar, yıllarca kafalarda oturmuş "ya bu Avrupa araba, Alman araba taş gibidir" gibi söylemler yerine "5 yıllık araba baş ağrısıdır" demeye başlayacaktır. Bütçesi doğrultusunda başlangıç seviyesi olarak bu tarz 0 km ucuz arabaları tercih edebilirler.
Kimse kimseyi kandırmasın, kendini de kandırmasın. Günümüzde hemen hemen bütün markaların ürettikleri arabaların ekonomik ömürleri gittikçe azalıyor, üreticiler tarafından azaltılıyor. Arabam 2 sene sonra çöp olacaksa ben de ilk başta böyle arabaları tercih ederim