Opel Vectra A yakıt pompası arızası ve değişimi.

ercanalhan

Yusuf Ercan Alhan
Profesör
415
Marka
Opel
Burada bir değişim videosu linki vermicem. Sadece belli noktalara dikkat çekip yazıyı kısa tutmaya çalışıcam.

Orjinal parça numarası : 0580453966
Orjinal üretici : Bosch

Birçok muadil ürün var, bu tamamen sizin markaya olan güveninize ve bütcenize kalmış.

Yakıt pompası bizim arabalarda depo içi ve depo dışı olarak 2 tip. 93 sonrası olanlar genelde hep depo içi tip kullanıyor.

Çalışma basıncı 3-3,5 bar arası, 12 volt.

Metal kasa ve plastik kasa olanları mevcut.

Depo içinde uc kısmında herzaman bir filtre bulunur !

Direksiyon simidi altında ki sigorta panelinde 11 nolu sigortası mevcut. 20 amper.

Ön yolcu paneli, torpido yanı bakalitin arkasında (ecu altında) reölesi var.

*** Olası arıza belirtileri ***

Dengesiz rölanti, rölantide sallantılı motor çalışması, gaza geç tepki, üst devirlerde ivmelenmede isteksizlik veya öksürme, uğultulu çalışma, gaza neredeyse hiç tepki vermeme rölantide kalma, marş aldıktan sonra aracın çalışması ancak 5-10 sn sonra stop etmesi, sonraki marşlarda hiç çalışmaması (borulardaki yakıt bitti)

*** İlk arızada yapılacaklar ***

Uzun yıllar çalışan pompa öncesinde bazı belirtiler verebiliyor olsada bazen bunları anlamak zor. Özellikle uzun yolda daha da zor. Yakıt pompasının arızasını anlamak ise diğer sensör veya parçalara nazaran anlaması biraz daha kolay.

Öncelikle herhangi bir sebepten yolda kaldık ve yakıt pompasından şüpheleniyorsak arka koltukğu ve kapağı kaldırarak hortuma ve sokete denk gelmeden depo kapağına bir pense veya tornavida ile vuruyoruz ve aynı anda marş yapıyoruz. Bu yöntem genelde araç yolda giderken değil de, park ettiniz ve geri geldiniz çalışmıyor senaryosunda işe yarar. Araç büyük ihtimalle çalışır ancak ilk fırsatta pompayı değişmeniz gerekir. Nerede ne yapacağı belli olmaz.

Sorun devam ediyor diyelim....

11 nolu sigortaya bakıyoruz, sağlamsa, röle ye ulaşıyoruz. Kontak açıldığında röle den tık tık diye ses gelmesi lazım. Röle sağlamsa enjektör kütüğü üzerindeki yakıt tahliye valfine ince bir metal ile bastırıp basınç olup olmadığına bakıyoruz.. Basınç yoksa motor stop edene kadar borulardaki yakıtı çekmiş ve yakıt pompası durunca da sistem beslenememiş demektir.

Yakıt pompasına elektrik gelip gelmediğini anlamak için mümkünse multimetre, yoksa araçta sökebildiğimiz herhangi bir ampulü test için kullanabiliriz. Sokette kısa devreye dikkat edin.

Sistemde basınç varsa yakıt rölesi arızası ihtimalini elemiyoruz, çünkü yakıt pompası rölesi aynı zamanda enjeksiyonlarında rölesi. Bu yüzden ben sağ arka koltuk döşemesinin altından ulaşılabilir olan yakıt pompası hortumunu sökerek ve marş yaparak bakıyorum.

Ben yeni pompayı lehimleyerek taktım. Soket kullanmadım.

Arızalı pompa multimetre ile ohm değer ölçümü yok. Kısa devre tamamlaması yok.

Yeni pompa ohm değeri 9,4 ohm (5-15 arası normalmiş). Multimetre bip sesi veriyor.

Ben bunu bilmediğim için lehimlerde bir şekilde kısa devre yaptığımı sandım ve bulamayınca hepsini söküp yeniden başladım. Siz uğraşmayın.



Eski arızalı pompa...

IMG_20251007_161643.jpg



Yeni yan sanayi pompa...

chatgpt-1759826958036.jpg



Yeni pompada silikon kaplı kalın bakır kablo kullandım.

IMG_20251007_230504.jpg


Yeni filtre biraz garip gözükse de işini eskisinden iyi yapıyor, çünkü temas yüzeyi çok daha fazla.

Bu pompanın ömrünün çok uzun olacağını sanmıyorum ama şimdilik iş görür gibi.

IMG_20251007_230448.jpg
 
Bugün ilke kez yol yapma şansım oldu kısa mesafe de olsa... 2 km.

Eski pompa yı 2.el almış ve 2019 da takmıştım.. çıktığı arabayı bildiğim için tereddütsüz aldım ve orada da bir 10 sene kullanılmış olsa yaklaşık 15 sene hizmet vermiş.

Yeni pompadan sonra araç hiç uzatmadan marş alıyor. Normalde son birkaç seneden beridir marş uzar bazen 2.marş gerekirdi.

Aracım eski olduğu için bazı şeyler gözüme gelmiyor ve sonuçta 32 yaşında araba, normaldir diyordum. Değilmiş pompa değişince düzeldi.

Marş sırasında kısılan kadran ışıkları artık çok çok az. Ama marş süresi o kadar kısa ki kısılmaya özellikle dikkat etmezsem görmüyorum.

Bunda yakıt pompasının eskimiş ve oksitlenmiş (depo içi) lehim ve kabloları sebep olmuş olabilir. Akü hala şarj olmadığı için daha da iyiye gideceğini düşünüyorum.

Aklıma gelmedi.. keşke eski pompa çalışırken marş esnasında bir voltaj ölçseydim. şuan bir kıyaslama yapabilirdik.

Birkaç saatlik yola çıkarsam yeni pompa ile bunu ölçerim ve kayıt olması açısından yazarım. bayılmış bi aküde sonuçlar yanıltıcı olacaktır.

Yeni Delphi pompada ses olayı ise fark ediliyor. Çok ince tiz bir ses. Ama o kadar düşük ki kapalı otoparkta tamamen sessiz iken özellikle dinleyince fark ediliyor. Yani biri gelip bu ses nereden geliyor demez, sizde arkada oturanlara şu sesi duyuyormusun diye sorsanız dışarda yolda fark etmezler. Ama ses mevcut bu kesin.

Güvenilir bir yerden Bosch alıp yedeğe koymak da fayda var..

Peki depo içinde, kapalı ortamda, lehim veya kabloların oksit yapmasının sebebi nedir ?

Benzin mükemmel bir temizleyici orası aşikar ama belli bir süre beklemiş ve kalıplaşmış oksite karşı birşey yapamıyor. (tecrübe ile sabit)

Benzin oksit oluşumunu engelleyebilir, başlamış bir oksitlenmeyi yavaşlatabilir ama uzun vadede oluşmuş bir oksitlenmeyi temizleyemiyor.

Evet depo sürekli tam depo kalsaydı bu oksitlenmeler veya lehim deformasyonları olmayabilirdi. Ama Türkiye şartlarında lpg siz bir aracı yıllarca tam depo tutmak imkansıza yakın.

Uzun süre aynı yakıt ile beklemek... evet yarım depodan fazla bir yakıt bile depo içinde çalkalanarak birçok yeri mükemmel temizleyebilirdi. Ama sabit durmak, özellikle 1 hafta 2 haftalık bir süre ortamdaki neminde birleşmesi ile uygun bir ortam hazırlamış olabilir. Aracın genelde yatmasıda buna sebep olmuş olabilir.

Kalitesiz lehim teli ve pastası.. evet o zaman kullandığım lehim pastası gerçekten kötüydü. Ancak lehim ile kablo arasında zamanla temas yüzeyinin azalması bununla alakalımı bilmiyorum. Belkide lehimin benzin ile arası pek iyi değildir kim bilir.

*** Bunu yazarken aklıma geldi ve gpt ye sorayım dedim.. evet lehim in benzin ve mazota dayanıklı olmadığı ve uzun vadede sorun yaratacağı bilgisini verdi..Soketli yöntem uzun vadede en dirençli olanıymış.. benzinin buharı benzinden daha keskinmiş lehim için.. bunuda böylelikle öğrenmiş olduk.

Uygun bir zamanda lehimleri söküp soketli bağlantıya geçelim o halde :/
 
  • Beğeni
Tepkiler: Alper45