Burada bir değişim videosu linki vermicem. Sadece belli noktalara dikkat çekip yazıyı kısa tutmaya çalışıcam.
Orjinal parça numarası : 0580453966
Orjinal üretici : Bosch
Birçok muadil ürün var, bu tamamen sizin markaya olan güveninize ve bütcenize kalmış.
Yakıt pompası bizim arabalarda depo içi ve depo dışı olarak 2 tip. 93 sonrası olanlar genelde hep depo içi tip kullanıyor.
Çalışma basıncı 3-3,5 bar arası, 12 volt.
Metal kasa ve plastik kasa olanları mevcut.
Depo içinde uc kısmında herzaman bir filtre bulunur !
Direksiyon simidi altında ki sigorta panelinde 11 nolu sigortası mevcut. 20 amper.
Ön yolcu paneli, torpido yanı bakalitin arkasında (ecu altında) reölesi var.
*** Olası arıza belirtileri ***
Dengesiz rölanti, rölantide sallantılı motor çalışması, gaza geç tepki, üst devirlerde ivmelenmede isteksizlik veya öksürme, uğultulu çalışma, gaza neredeyse hiç tepki vermeme rölantide kalma, marş aldıktan sonra aracın çalışması ancak 5-10 sn sonra stop etmesi, sonraki marşlarda hiç çalışmaması (borulardaki yakıt bitti)
*** İlk arızada yapılacaklar ***
Uzun yıllar çalışan pompa öncesinde bazı belirtiler verebiliyor olsada bazen bunları anlamak zor. Özellikle uzun yolda daha da zor. Yakıt pompasının arızasını anlamak ise diğer sensör veya parçalara nazaran anlaması biraz daha kolay.
Öncelikle herhangi bir sebepten yolda kaldık ve yakıt pompasından şüpheleniyorsak arka koltukğu ve kapağı kaldırarak hortuma ve sokete denk gelmeden depo kapağına bir pense veya tornavida ile vuruyoruz ve aynı anda marş yapıyoruz. Bu yöntem genelde araç yolda giderken değil de, park ettiniz ve geri geldiniz çalışmıyor senaryosunda işe yarar. Araç büyük ihtimalle çalışır ancak ilk fırsatta pompayı değişmeniz gerekir. Nerede ne yapacağı belli olmaz.
Sorun devam ediyor diyelim....
11 nolu sigortaya bakıyoruz, sağlamsa, röle ye ulaşıyoruz. Kontak açıldığında röle den tık tık diye ses gelmesi lazım. Röle sağlamsa enjektör kütüğü üzerindeki yakıt tahliye valfine ince bir metal ile bastırıp basınç olup olmadığına bakıyoruz.. Basınç yoksa motor stop edene kadar borulardaki yakıtı çekmiş ve yakıt pompası durunca da sistem beslenememiş demektir.
Yakıt pompasına elektrik gelip gelmediğini anlamak için mümkünse multimetre, yoksa araçta sökebildiğimiz herhangi bir ampulü test için kullanabiliriz. Sokette kısa devreye dikkat edin.
Sistemde basınç varsa yakıt rölesi arızası ihtimalini elemiyoruz, çünkü yakıt pompası rölesi aynı zamanda enjeksiyonlarında rölesi. Bu yüzden ben sağ arka koltuk döşemesinin altından ulaşılabilir olan yakıt pompası hortumunu sökerek ve marş yaparak bakıyorum.
Ben yeni pompayı lehimleyerek taktım. Soket kullanmadım.
Arızalı pompa multimetre ile ohm değer ölçümü yok. Kısa devre tamamlaması yok.
Yeni pompa ohm değeri 9,4 ohm (5-15 arası normalmiş). Multimetre bip sesi veriyor.
Ben bunu bilmediğim için lehimlerde bir şekilde kısa devre yaptığımı sandım ve bulamayınca hepsini söküp yeniden başladım. Siz uğraşmayın.
Eski arızalı pompa...
Yeni yan sanayi pompa...
Yeni pompada silikon kaplı kalın bakır kablo kullandım.
Yeni filtre biraz garip gözükse de işini eskisinden iyi yapıyor, çünkü temas yüzeyi çok daha fazla.
Bu pompanın ömrünün çok uzun olacağını sanmıyorum ama şimdilik iş görür gibi.
Orjinal parça numarası : 0580453966
Orjinal üretici : Bosch
Birçok muadil ürün var, bu tamamen sizin markaya olan güveninize ve bütcenize kalmış.
Yakıt pompası bizim arabalarda depo içi ve depo dışı olarak 2 tip. 93 sonrası olanlar genelde hep depo içi tip kullanıyor.
Çalışma basıncı 3-3,5 bar arası, 12 volt.
Metal kasa ve plastik kasa olanları mevcut.
Depo içinde uc kısmında herzaman bir filtre bulunur !
Direksiyon simidi altında ki sigorta panelinde 11 nolu sigortası mevcut. 20 amper.
Ön yolcu paneli, torpido yanı bakalitin arkasında (ecu altında) reölesi var.
*** Olası arıza belirtileri ***
Dengesiz rölanti, rölantide sallantılı motor çalışması, gaza geç tepki, üst devirlerde ivmelenmede isteksizlik veya öksürme, uğultulu çalışma, gaza neredeyse hiç tepki vermeme rölantide kalma, marş aldıktan sonra aracın çalışması ancak 5-10 sn sonra stop etmesi, sonraki marşlarda hiç çalışmaması (borulardaki yakıt bitti)
*** İlk arızada yapılacaklar ***
Uzun yıllar çalışan pompa öncesinde bazı belirtiler verebiliyor olsada bazen bunları anlamak zor. Özellikle uzun yolda daha da zor. Yakıt pompasının arızasını anlamak ise diğer sensör veya parçalara nazaran anlaması biraz daha kolay.
Öncelikle herhangi bir sebepten yolda kaldık ve yakıt pompasından şüpheleniyorsak arka koltukğu ve kapağı kaldırarak hortuma ve sokete denk gelmeden depo kapağına bir pense veya tornavida ile vuruyoruz ve aynı anda marş yapıyoruz. Bu yöntem genelde araç yolda giderken değil de, park ettiniz ve geri geldiniz çalışmıyor senaryosunda işe yarar. Araç büyük ihtimalle çalışır ancak ilk fırsatta pompayı değişmeniz gerekir. Nerede ne yapacağı belli olmaz.
Sorun devam ediyor diyelim....
11 nolu sigortaya bakıyoruz, sağlamsa, röle ye ulaşıyoruz. Kontak açıldığında röle den tık tık diye ses gelmesi lazım. Röle sağlamsa enjektör kütüğü üzerindeki yakıt tahliye valfine ince bir metal ile bastırıp basınç olup olmadığına bakıyoruz.. Basınç yoksa motor stop edene kadar borulardaki yakıtı çekmiş ve yakıt pompası durunca da sistem beslenememiş demektir.
Yakıt pompasına elektrik gelip gelmediğini anlamak için mümkünse multimetre, yoksa araçta sökebildiğimiz herhangi bir ampulü test için kullanabiliriz. Sokette kısa devreye dikkat edin.
Sistemde basınç varsa yakıt rölesi arızası ihtimalini elemiyoruz, çünkü yakıt pompası rölesi aynı zamanda enjeksiyonlarında rölesi. Bu yüzden ben sağ arka koltuk döşemesinin altından ulaşılabilir olan yakıt pompası hortumunu sökerek ve marş yaparak bakıyorum.
Ben yeni pompayı lehimleyerek taktım. Soket kullanmadım.
Arızalı pompa multimetre ile ohm değer ölçümü yok. Kısa devre tamamlaması yok.
Yeni pompa ohm değeri 9,4 ohm (5-15 arası normalmiş). Multimetre bip sesi veriyor.
Ben bunu bilmediğim için lehimlerde bir şekilde kısa devre yaptığımı sandım ve bulamayınca hepsini söküp yeniden başladım. Siz uğraşmayın.
Eski arızalı pompa...

Yeni yan sanayi pompa...

Yeni pompada silikon kaplı kalın bakır kablo kullandım.

Yeni filtre biraz garip gözükse de işini eskisinden iyi yapıyor, çünkü temas yüzeyi çok daha fazla.
Bu pompanın ömrünün çok uzun olacağını sanmıyorum ama şimdilik iş görür gibi.
