yakkocan

Yakup Özer
Asfalt Kurutucu
Katılım
2 May 2020
Mesajlar
141
Beğeni puanı
67
Puanları
510
Yaş
18
Konum
Ankara
Marka
Yok
Selamunaleyküm. Piste çıkmadan önce ne gibi hazırlıklar yapılmalı, her araba ile çıkılabilir mi ?
 

kenblock

Panpa
Beta Programı
Katılım
24 Ocak 2017
Mesajlar
4,124
Beğeni puanı
7,930
Puanları
4,970
Konum
kocaeli
Lpg ile ilgili gerekenler yapıldığı takdirde her araba ile çıkılabilir herhalde :)
 

Toprak

Toprak
Faforitçi
Beta Programı
Katılım
8 Eyl 2016
Mesajlar
4,626
Beğeni puanı
19,696
Puanları
5,720
Yaş
21
Konum
Ankara
Marka
Skoda
bi seferde 3-4 bin km yapacakmışcasına bakım yaparsan çıkılır
 

1987EP

Profesör
Beta Programı
Katılım
3 Şub 2020
Mesajlar
705
Beğeni puanı
543
Puanları
1,145
Konum
Bavaria
Marka
Volkswagen
Hararet dışında ne gibi sorunlar yaşanır bunu bende merak ediyorum
 

zbetk

Profesör
Beta Programı
Katılım
2 Eki 2016
Mesajlar
73
Beğeni puanı
107
Puanları
1,060
Konum
Zonguldak
Marka
Seat
Fren balata ve diskleriniz kötü durumda ise bir kaç sert frenden sonra tütmeler ve frenin görevini yapamadığı durumlar olabilir. Aynı şekilde eğer fren hidroliği de sert frenler ile başedemeyecek durumda ise yine problem yaratabilir. Motor yağı kötü durumda ise aracı yüksek devirlerde kullandığınızdan dolayı sonrasında bile çeşitli sorunlarla karşılaşabilirsiniz. İyi bir rot balans ayarınız yoksa pistteki yüksek hızlarda sizi mutsuz edecek bir titreme yaratabilir.

Bunların yanında günlük rutinde çok zorlanmayan bir araç belki ufak tefek sorunları gizliyor da olabilir. Yüksek devirli aşırı yüklenmeli bir pist turunda artan sıcaklıklar ve sert dönüşler de bunların ortaya çıkmasına sebep olabilir.

Kısacası eğer düzenli bakım yapılan, uzun yolda ve günlük yüksek hızlarda size güven veren bir aracın bir problem yaşatacağını sanmıyorum. Pist tecrübeleri olan arkadaşlar burada size daha da yardımcı olacaktır.
 

Mt.Akina

Bunta Fujiwara
Running in to 90s 🎶
Beta Programı
Katılım
18 Ocak 2017
Mesajlar
3,847
Beğeni puanı
16,069
Puanları
5,670
Konum
Gunma/Japan
Marka
Toyota
Aracın genç olması veya mekanik anlamda kondisyonunun çok çok iyi olması gerekir.Eğer bir araçla uzun yolda rampalı senaryolarda acaba mı ya da bir araçla 5-10 km/h trafikte 1-2 saat kalmayla acaba mı diyecek bir aracınız varsa hem pist içi hem de pistten döndükten sonra büyük acılar çekebilirsiniz.

Farklı bir önerim daha var 20 dk'lık bir İstanbul Park'ta çok iyi kondisyonda olmayan bir araçta 1 hadi olsun olsun 2 tur aralıklarla atabilir ama diğer turları büyük oranda soğutmaya ve aracı korumaya ayırcaktır. Heleki İstanbul Park gibi F1 pistinde güçlü aracınız yoksa attığınız taş ürküttüğünüz kuşa değmeyecek.

Ama eğer Körfez gibi kompakt pistler olursa uzun düzlüklerde araç şişmeyeceği için orta kondisyondaki araçlar da dahil olabilir fakat bu senaryo için dahi 2 tur hotlap atarken en az 1 ya da 2 tur da soğutma atmak gerekir ki bu da verdiğiniz paraya ve harcayacağınız emeğe değer mi?(İlk tecrübenizse evet, onun harici bilemiyorum) .

Bu arada Ankara'da kompakt bir pist olsa ne yapar ne eder girerdim -92 model bir araç sahibi olarak diyorum bunu- aracımın kondisyonu kötü bile olsa heves meselesi, mantık değil.
 
Son düzenleme:

Mt.Akina

Bunta Fujiwara
Running in to 90s 🎶
Beta Programı
Katılım
18 Ocak 2017
Mesajlar
3,847
Beğeni puanı
16,069
Puanları
5,670
Konum
Gunma/Japan
Marka
Toyota
@Mt.Akina Ankara'da pist olsun R19'la girerim patlarsa patlasın toplarız geri :D
Hitap edeceği kitle yüzünden bu işe girilmediğini düşünüyorum, çok dikkatli bir asayiş ve güvenlik gerekiyor.Özellikle Ankara otomobilseverler bakımından çok kompleks bir yer, her kesimden insan gelebilir.Gelsin gelmesi problem değil de her kesimden insanı bir arada sıkıntısız tutmak çok zor, ben sırf bu sebepten dolayı girilmediğini düşünüyorum, en azından devlet ya da belediye girmez riski çok özel sermaye de ise dediğim gibi yönetim önemli.

Nurburgring'teki gibi herkese açık pist günü olursa çok kavga çıkar, Corvette'e çarpan şahin görüntülerini bol bol izleriz.

Dolayısıyla Körfez pisti gibi yapıldığı takdirde çözülür herkes 1 günlüğüne grup halinde kiralarsa olur, böylelikle grupta birbirini tanımayan insanlar olmadığı için herkes daha dikkatli ve özverili olur.
 
Son düzenleme:

stan

Rahmi Tanır
Panpa
Katılım
8 Eyl 2016
Mesajlar
1,455
Beğeni puanı
4,866
Puanları
4,070
Yaş
32
Konum
İzmir
Marka
Alfa Romeo
Aracın genç olması veya mekanik anlamda kondisyonunun çok çok iyi olması gerekir.Eğer bir araçla uzun yolda rampalı senaryolarda acaba mı ya da bir araçla 5-10 km/h trafikte 1-2 saat kalmayla acaba mı diyecek bir aracınız varsa hem pist içi hem de pistten döndükten sonra büyük acılar çekebilirsiniz.

Farklı bir önerim daha var 20 dk'lık bir İstanbul Park'ta çok iyi kondisyonda olmayan bir araçta 1 hadi olsun olsun 2 tur aralıklarla atabilir ama diğer turları büyük oranda soğutmaya ve aracı korumaya ayırcaktır. Heleki İstanbul Park gibi F1 pistinde güçlü aracınız yoksa attığınız taş ürküttüğünüz kuşa değmeyecek.

Ama eğer Körfez gibi kompakt pistler olursa uzun düzlüklerde araç şişmeyeceği için orta kondisyondaki araçlar da dahil olabilir fakat bu senaryo için dahi 2 tur hotlap atarken en az 1 ya da 2 tur da soğutma atmak gerekir ki bu da verdiğiniz paraya ve harcayacağınız emeğe değer mi?(İlk tecrübenizse evet, onun harici bilemiyorum) .

Bu arada Ankara'da kompakt bir pist olsa ne yapar ne eder girerdim -92 model bir araç sahibi olarak diyorum bunu- aracımın kondisyonu kötü bile olsa heves meselesi, mantık değil.
Çok güzel özetlemişsin.

Benim ekstra vurgulayacağım konu ise fren.

Balata ve diskler en kötü yarı ömründe olmalıdır.

Eğer ki, fren hidroliği son 1 yıl içinde değişmemiş ise, hidrolik standrt bir dot ile bile olsa yenilenip öyle piste girilmelidir.

Devamında, nispeten iddialı süre yapmak istiyorum diyen için, geliştirmelerin neredeyse limiti yoktur.
 

TuncYcl

Profesör
Katılım
8 Eyl 2016
Mesajlar
703
Beğeni puanı
989
Puanları
1,820
Yaş
24
Konum
İstanbul
Marka
BMW
İstanbul Park cidden çok yorucu bir pist. Yükseklik değişimleri düşük beygirli arabalara bela olabiliyor, bunun dışınd anispeten hızlı da bir pist, 8. virajdan sonrası arabanız için büyük iş. 11. virajı düşük- orta beygirli araçlarla tam gaz dönmeyi hepimiz biliyoruz ama arabanızın moturu burada yaklaşık 20 sn boyunca redline çizgisine çok yakın ve aynı zamanda ''out torqued'' kalıyor. Bu sırada çok büyük streslere maruz kalacağından biraz yaşlı bir araba için kırmaya kadar gidebileceğini düşünüyorum. Bunun dışında asfaltı tahminlerinizin ötesinde tutan bir ortam. Pedalın ABS bölgesi çok ileri gittiğinden frene daha da yüklenip bahseldiği gibi aşırı ısınmalara neden olabilirsiniz. BU fren mevzu şart değil çünkü biraz ön görüyle frenleri daha da az ısıtıp daha hızlı turlar bile atabilirsiniz yani her piste giren araba illa fren lastik bitirecek diye bi durum yok. Arabanızı tanıyorsanız lastiklerinizi bile yormadan hızlı bir seans geçirebilirsiniz. Mümkünse çıkışında bakım yapmanız çok faydalı olur tabi.
 

Kagan

Kağan Güleç
Profesör
Katılım
8 Eyl 2016
Mesajlar
951
Beğeni puanı
1,390
Puanları
2,320
Yaş
20
Konum
Ankara
Marka
Nissan
Corsanın lastikleri bitti, benzin hortumu aracın esnemesinden kesildi.
Aşırı ısınıyordu bide sürekli soğumasını bekliyordum.
 

bt

Takipçi
Destekçi
Beta Programı
Katılım
8 Eyl 2016
Mesajlar
14,201
Beğeni puanı
42,868
Puanları
6,820
Konum
Kocaeli
Marka
Opel
Kondisyonu iyi olan her arabayla girilir. Fakat İstanbul Park'ta LPG yasak diye biliyorum.
Çok güzel özetlemişsin.

Benim ekstra vurgulayacağım konu ise fren.

Balata ve diskler en kötü yarı ömründe olmalıdır.

Eğer ki, fren hidroliği son 1 yıl içinde değişmemiş ise, hidrolik standrt bir dot ile bile olsa yenilenip öyle piste girilmelidir.

Devamında, nispeten iddialı süre yapmak istiyorum diyen için, geliştirmelerin neredeyse limiti yoktur.
Bir eski araç sahibi olarak fren olayına daha da fakir gözüyle yaklaşacağım:

Eğer hava soğutmalı disklere sahip frenleriniz yoksa arabayı 1 hot lap'ten fazla zorlamak azraile diss atmaktır.
ABS yoksa geç frenaj ile birlikte fazla kızaklama yaptırmak lastiği tekte parçalayabilir. Parçaladım oradan biliyorum :'D

Bunun dışında tüm motor ve mekanik aksamın kusursuz olduğundan emin olmanız gerek. Aksi halde araba %100'ünü verirken ruhunu teslim eder.

Bir de pista gireceğiniz aracı mutlaka iyi tanıyın. Bakımlarda aracın altına girip her detayı kendi gözünüzle görmeniz, arabayı limitlerde kullanırken aşağıda neler olduğunu bilmeniz çok önemli. Aracınızdan beklenmedik bir ses, bir titreşim, bir tepki aldığınızda olasılıkların farkında olup ona göre "hayat kurtaracak" aksiyonları almanız gerekebileceğini unutmayın.
 

Kagan

Kağan Güleç
Profesör
Katılım
8 Eyl 2016
Mesajlar
951
Beğeni puanı
1,390
Puanları
2,320
Yaş
20
Konum
Ankara
Marka
Nissan
Touge yapabilirsin belki ilk aşamada, arabayı da kendini de zorlamadan, mümkünse iniş olmasın. Denedikçe anlamaya başlarsın piste gridiğinde neler olacağını
 
Son düzenleme:

LiveForSpeed

Profesör
Katılım
30 Ocak 2017
Mesajlar
147
Beğeni puanı
163
Puanları
1,185
Konum
Kocaeli
Marka
Volkswagen
Ülkemizde genelde soğutma sistemi bakımı yapılmaz. Devirdaim su kaçırmaya başlar vs. ancak o zaman soğutma sıvısı değişir. Fren hidroliği değişimini de çoğu usta umursamıyor "değişmiyor" diyenler bile var.

Bu yüzden ilk olarak bütün sıvıların en kalitelisiyle değişimi yapılmalı. Araç 10 yaş ve üzerindeyse tüm kauçuk parçalar (hortumlar,burçlar vb.) elden geçmeli. Tüm filtreler, değişim zamanı yaklaşmış parçalar değiştirilmeli (Lastik-Triger kayışı-fren balataları vs.) Araçta bir problem varsa yaptırılmalı. Bunun dışında araç belli bir kilometreyi aştıysa katalitik konvertör, DPF gibi parçalar aşırı ısınacağından içindeki kurum bir anda sökülüp aynada sis bulutu görmenize neden olabilir. (pist dışında yaşadım).

Aracın problem çıkarma olasılığı sürücünün pistte ne kadar zorlayabileceğiyle de doğru orantılı. Benim girdiğim seansta frenler sağlamken aynı arabayla Sinan Koçun girdiği seansta frenler tütebilir.
 

ezkimopolice

Baybars Öztürk
Düz Yol Gazcısı
Katılım
11 May 2020
Mesajlar
6
Beğeni puanı
81
Puanları
110
Yaş
45
Konum
Istanbul
Marka
Seat
İstanbul Park'ta 1000 turdan fazla atmış biri olarak nacizane:

Hafif 100-150 HP arası araçlar: 2.45+ pist süresi. Bu segmentte çok özel gereklilik pek yok. Eskimemiş motor yağı, eskimemiş padler, taşlanmamış disk, eskimemiş baskı balata vs. yeterli. İlk çıkıldığında yavaş ve limitelere epey uzak gidilecek. Sıfır yol lastiği İstanbul Park'ta sürüş dinamiklerine göre bu segmentte 40 ila 100 tur döner. 20 dakikalık seans için bu segmentte özel ekipmana gerek yok. Önden çekerler sağ ön lastiğin omzunu yiyecektir. İlk çıkılıyorsa lastikler yol basıncının 4 psi altına ayarlanabilir. Limite yakın sürüşte soğuk lastik basıncı 6 psi düşük ister.

150-250 HP araçlar: Zor segment. Neyin gerekli olup olmadığı araca ve sürüşe göre çok değişir. 235 HP Giulietta QV ile ilk 2 çıktığımda ne lastik kalmıştı ne balata ne de fren hidroliği. Bu segmentte 200 HP ve üzerinde ilk çıkılıyorsa dahi, yol lastiği ile çıkılmaz. Özellikle önden çekerler sağ önü 2 seansta parçalar ve limit dönüş hızlarına yakın dinamiklerde muhtemel 2 seansta dahi lastikte teller çıkar. Pist odaklı lastik ile çıkmakta fayda var. Misal Nankang Ns2r'lar kötü-orta lastiktir ama pist kullanımına bolca dayanır. Yol lastiklerinin dip noktasındaki Michelin 4S vs ise iyi yol tutar ancak hamur yumuşak olduğundan omuzlar silgi gibi erir. 200 HP üstü kesinlikle balata ister. Minimum EBC yellowstuff, Ferodo DS2500 takılmalı. Fren hidroliği 2.30 ve altı süre dönen tüm araçlarda kaynar. Araştırmaya gerek olmayan bir konudur, pist için en iyisi Castrol SRF'dir. Akılda kalmaması için değiştirilir. (Motul 660 vs hiç araştırmayın).

250 HP üzeri araçlar: 9'a ve 12nci viraja doğru 220 km/h hızlara çıkan bu segmentte aracın ağırlığına ve pilotun limitlerine göre süre ve ekipman değişir. Araç heyyula gibi S kasa değilse lastik minimum Michelin Cup2, üzeri Trofeo. Zevkine dönülmeyecek ve 5-10 seans sonrası süreye koşulacaksa DS Uno, RSL29 seviyesinde pad, Castrol SRF, Motul 300V motor yağı vs. ister. Hızlı araçlarla (100-200 km/h 12-13 sn civarı) ilk çıkılacaksa kesinlikle pisti ve işi bilen adam sağda oturmalı.

2.20 sürelerine yakın dönebilen araçlarda, üsttekilere ek olarak pist tipi kaliper (en azından ön), pist için hafif jant (oz ultraleggara vs.) ister. 4 piston kaliperlerin limit süreleri gibidir. Arka düzlükte 240 km/h, 9'a gelirken 220 km/h gibi hızlardan 70-80 km/h'e fren yapılır. Fecidir. Stock süspansiyonların tamamı bu sürelerde dönen araçlarda 6-7 turda ısınır, cacık gibi olur.

İstanbul Park sokak araçları için aşırı zorlayıcı bir pisttir. Hafif, yarı güçlü araçlar ve iyi ekipmanla çok zevklidir.
 

sinan

Yönetici
Yönetici
Admin
Katılım
8 Eyl 2016
Mesajlar
376
Beğeni puanı
3,999
Puanları
4,095
Yaş
33
Konum
İstanbul
İstanbul Park'ta 1000 turdan fazla atmış biri olarak nacizane:

Hafif 100-150 HP arası araçlar: 2.45+ pist süresi. Bu segmentte çok özel gereklilik pek yok. Eskimemiş motor yağı, eskimemiş padler, taşlanmamış disk, eskimemiş baskı balata vs. yeterli. İlk çıkıldığında yavaş ve limitelere epey uzak gidilecek. Sıfır yol lastiği İstanbul Park'ta sürüş dinamiklerine göre bu segmentte 40 ila 100 tur döner. 20 dakikalık seans için bu segmentte özel ekipmana gerek yok. Önden çekerler sağ ön lastiğin omzunu yiyecektir. İlk çıkılıyorsa lastikler yol basıncının 4 psi altına ayarlanabilir. Limite yakın sürüşte soğuk lastik basıncı 6 psi düşük ister.

150-250 HP araçlar: Zor segment. Neyin gerekli olup olmadığı araca ve sürüşe göre çok değişir. 235 HP Giulietta QV ile ilk 2 çıktığımda ne lastik kalmıştı ne balata ne de fren hidroliği. Bu segmentte 200 HP ve üzerinde ilk çıkılıyorsa dahi, yol lastiği ile çıkılmaz. Özellikle önden çekerler sağ önü 2 seansta parçalar ve limit dönüş hızlarına yakın dinamiklerde muhtemel 2 seansta dahi lastikte teller çıkar. Pist odaklı lastik ile çıkmakta fayda var. Misal Nankang Ns2r'lar kötü-orta lastiktir ama pist kullanımına bolca dayanır. Yol lastiklerinin dip noktasındaki Michelin 4S vs ise iyi yol tutar ancak hamur yumuşak olduğundan omuzlar silgi gibi erir. 200 HP üstü kesinlikle balata ister. Minimum EBC yellowstuff, Ferodo DS2500 takılmalı. Fren hidroliği 2.30 ve altı süre dönen tüm araçlarda kaynar. Araştırmaya gerek olmayan bir konudur, pist için en iyisi Castrol SRF'dir. Akılda kalmaması için değiştirilir. (Motul 660 vs hiç araştırmayın).

250 HP üzeri araçlar: 9'a ve 12nci viraja doğru 220 km/h hızlara çıkan bu segmentte aracın ağırlığına ve pilotun limitlerine göre süre ve ekipman değişir. Araç heyyula gibi S kasa değilse lastik minimum Michelin Cup2, üzeri Trofeo. Zevkine dönülmeyecek ve 5-10 seans sonrası süreye koşulacaksa DS Uno, RSL29 seviyesinde pad, Castrol SRF, Motul 300V motor yağı vs. ister. Hızlı araçlarla (100-200 km/h 12-13 sn civarı) ilk çıkılacaksa kesinlikle pisti ve işi bilen adam sağda oturmalı.

2.20 sürelerine yakın dönebilen araçlarda, üsttekilere ek olarak pist tipi kaliper (en azından ön), pist için hafif jant (oz ultraleggara vs.) ister. 4 piston kaliperlerin limit süreleri gibidir. Arka düzlükte 240 km/h, 9'a gelirken 220 km/h gibi hızlardan 70-80 km/h'e fren yapılır. Fecidir. Stock süspansiyonların tamamı bu sürelerde dönen araçlarda 6-7 turda ısınır, cacık gibi olur.

İstanbul Park sokak araçları için aşırı zorlayıcı bir pisttir. Hafif, yarı güçlü araçlar ve iyi ekipmanla çok zevklidir.
Değerli bilgiler için teşekkür ederiz abi, bu yazı üzerine çok soru sormaya gerek kalmamış :)
 

Shendelzare

Onur Badur
Düz Yol Gazcısı
Katılım
5 Haz 2020
Mesajlar
15
Beğeni puanı
69
Puanları
110
Yaş
27
Konum
Istanbul
Marka
Renault
Baybars abi araçlarla ilgili çok güzel bir özet vermiş, benim eklemek istediğim aslında piste çıkarken ilk önce kendinizi mental olarak hazırlamanız gerekiyor, böylece aracınız çok fazla yıpranmaz.
Piste ne araç ile çıkarsanız çıkın yol size çok büyük gözükecek ve bundan dolayı hep yavaş gidiyormuşsunuz gibi hissedeceksiniz, bunun dezavantajı 50 ile girmeniz gereken viraja belki 80 belki 100 ile girmeye çalışacaksınız ve sonuç olarak lastiklerini parçalayacaksınız. Bu problemi engellemek için mantıklı olan önce ortalama hızda aracın tutuşunu hissederek turlamak ve ondan sonra hızınızı yükselterek limite ulaşmaya çalışmak.
İkinci konu direksiyon hareketleri, çoğu kişinin videosunda görüyorum, insanlar virajda dönemedikçe direksiyonu daha da çevirip dönmeyi umuyorlar. Böyle bir önden kayma durumunda direksiyonu çevirmek sadece yere temas eden lastik kesit alanını daha da daraltmanıza ve yanakları daha çok tıraşlamanıza sebep olur. Virajı mevcut hızda dönemiyorsanız yapılacak en sağlıklı şey direksiyonu düzleştirip yavaşlamaya çalışmak ve ondan sonra dönmeye çalışmak.
Üçüncü konu ise direksiyon çevrili halde fren yapmak veya gaza basmak, az önce bahsettiğim gibi lastiğinizin yere basan kesiti aracınızın tutuşunu etkileyen en önemli noktadır ve bir pist gününde lastik en çok yıpranan parçadır, kötü kullanımda ise 1 seansta bile lastik bitirebilirsiz. Direksiyonunuz düzken frene bastığınızda lastik kesitinizin tamamı aracınızı yavaşlatma görevini üstlenir, ama direksiyon çevrili halde frene basarsanız bu sefer aynı kesit alanının hem durma yönünde hem de viraj yönünde tutuş sağlaması gerekeceğinden büyük ihtimalle ne durabileceksiniz ne de dönebileceksiniz. Profesyonel yarışçılar trail braking denen yöntem ile viraja frenle gelebilir ve gerekli tutuşu sağlayabilirler ancak amatörlerin başlarda lastiklerini koruması için yapması gereken virajdan önce düz bir çizgide yavaşlayıp, virajı dönüp daha sonra yine düz bir çizgide hızlanması.

Yazdığım şeyler genel olarak aslında lastikler ile bağlantılı ama dediğim gibi pistte en çok murdar edilen şey lastik oluyor :)
Bir de en son şunu ekleyeyim büyük ihtimalle duymuşsunuzdur ama bir turunuz ne kadar sıkıcı ise o kadar hızlı gidiyorsunuz demektir.
 
Son düzenleme:

Kagan

Kağan Güleç
Profesör
Katılım
8 Eyl 2016
Mesajlar
951
Beğeni puanı
1,390
Puanları
2,320
Yaş
20
Konum
Ankara
Marka
Nissan
Yazdığım şeyler genel olarak aslında lastikler ile bağlantılı ama dediğim gibi pistte en çok mundar edilen şey lastik oluyor :)
Bir de en son şunu ekleyeyim büyük ihtimalle duymuşsunuzdur ama bir turunuz ne kadar sıkıcı ise o kadar hızlı gidiyorsunuz demektir.
bu baya doğru
 
Üst