Dün süspansiyon düzenleri hakkında biraz araştırma yaparken, Ford Sierra'nın süspansiyon sisteminin dönemindeki araçlara göre oldukça gelişmiş olduğunu fark ettim.Zaten tam bağımsız semi-trailing arm düzenini kullandığını biliyordum fakat rakiplerinin de düzenlerine baktığımda arabanın hangi kısmına daha çok yatırım yaptıklarını fark etmemek çok güç.
Şu an altta vereceğim 1972 Ford Granada/Consul düzeni döneminde tam bağımsız dizayn olarak çıkan ilk Ford'lardandı. Günümüzde çoğu Granada/Consul fanlarının bildiği bu durum o dönem sükse oluşturmuş.Fakat E segmentinde gelen bu yenilik Ford'un o dönemki D segmenti Taunus'ta henüz yoktu.İlk fotoğrafta Granada'nın ikinci fotoğrafta ise Ford Taunusun arka düzenini göreceksiniz.
Ford, Sierra ile artık tıpkı Granada/Consul'daki gibi D segmentinde de Avrupai olmak istiyordu, fakat Avrupalı tüketiciler için aracın altında yaprak yay ve ölü aksı kullanmaması gerektiğini de biliyordu.Avrupalı rakipleri ile mücadele etmek için Sierra'da Granada/Consul' un alt yapısına benzer fakat daha da gelişmiş olarak dönemine göre çok fütüristik bir düzen oluşturdular.(1982)Aşağıdaki fotoğrafta bunu görebilirsiniz.
Ford Sierra(1982)
Eee peki dediğinizi duyar gibiyim, Sierra'nın bu geliştirmesine karşın rakiplerinden Mercedes 190 ve BMW E30'da aynı şekilde semi trailing arms kullanacaktı, aynı yıllarda çıkan bu araçlarda BMW E30'un arka düzeni E36/5(Compact)'da da kullanılmıştı ve çoğunlukla arkasını çok çabuk getirdiği için eleştirilmişti.E30'daki düzen ise BMW 6 serisi E24'den kalma geometriyi temel alıyordu. Mercedes 190 ise dönemindeki D segmenti otomobiller içerisinde en gelişmiş dizaynı kullanıyordu.
BMW E24 6 Series (1976)
BMW E30(1982)
Mercedes W201 190(1982)
Azıcık dikkatli bakılırsa W201 kodlu düzenin diğerlerine oranla ne kadar ince düşünülmüş olduğu fark edilebilir.
Fakat işin daha da ilginci artık önce Consul/Granada ile E segmenti(executive) sonra da D segmentinde Avrupai bir otomobil yapabildiğini Ford EU kesinlikle kanıtlamıştı.Avrupalı markaların Amerikanları yıllarca yerden yere vurduğu tarih öncesi yaprak yaylar ve eski tip bağımlı arka düzen muhabbeti artık Ford EU için tarihe karışmıştı.Sonraki yıllarda Ford EU bu anlamda Focus gibi araçlarla taa C segmentine kadar bu savaşı indirgemiş ve çoğu markalara tokat gibi cevap vermişti, yani boynuz kulağı geçerken bu köşe taşlarından birisinin de Sierra olduğunu es geçmemek gerekir.
Halbuki Ford Avrupa pazarında henüz yeni girdiğinde Ford Escort Mark I ve II'de kullanılan yaprak yay ölü aksla başlayan başlangıcın 1998'de C segmentinde bir bağımsız süspansiyon rekabetini yaratacağını ve bayrak taşıyıcısı olacağını kim bilebilirdi?
Peki semi-trailing arms 80'lerde fütüristik olduğunu söyledik, o zaman o dönemde diğer premium olmayan markalarda durum nasıldı?Ben söyleyim ilkeldi, yukarıdakiler harici D segmentinde bağımsız düzen olmadığı gibi 1970'li ilkel geometrileri değiştirerek kullanmışlardı.Ya da Torsiyonu(twist beam axle)'ı bağımsız gibi pazarlamaya çalışmışlardı.
İlk olarak arkadan itişli olduğu için Alfa 75'i sonra da diğer rakiplerinin düzenlerini paylaşacağım.Buraya kadar okuyup dayandığınız için teşekkürler.
Alfa Romeo 75(1985)
Opel Vectra A(1988)
Citröen BX
Peugeot 405(1987)
Gibi gibi daha aynı dönem rakiplerini uzatabiliriz.Önden çekerli seçenekler arkada genellikle torsiyon kullanmaktaydılar.Dönemine göre torsiyon yenilikçi olsa da tam bağımsız değil yarı-bağımsız bir düzendi.
Hatta Ford Sierra'da 1982 yılında oluşturulan bu arka düzen ufak tefek müdahalelerle Ford Scorpio II'ye(1998)'e kadar devam etmiştir.
Okuduğunuz için teşekkürler, umarım beğenmişsinizdir.Karışık geldiyse affola.
Şu an altta vereceğim 1972 Ford Granada/Consul düzeni döneminde tam bağımsız dizayn olarak çıkan ilk Ford'lardandı. Günümüzde çoğu Granada/Consul fanlarının bildiği bu durum o dönem sükse oluşturmuş.Fakat E segmentinde gelen bu yenilik Ford'un o dönemki D segmenti Taunus'ta henüz yoktu.İlk fotoğrafta Granada'nın ikinci fotoğrafta ise Ford Taunusun arka düzenini göreceksiniz.


Ford, Sierra ile artık tıpkı Granada/Consul'daki gibi D segmentinde de Avrupai olmak istiyordu, fakat Avrupalı tüketiciler için aracın altında yaprak yay ve ölü aksı kullanmaması gerektiğini de biliyordu.Avrupalı rakipleri ile mücadele etmek için Sierra'da Granada/Consul' un alt yapısına benzer fakat daha da gelişmiş olarak dönemine göre çok fütüristik bir düzen oluşturdular.(1982)Aşağıdaki fotoğrafta bunu görebilirsiniz.
Ford Sierra(1982)

Eee peki dediğinizi duyar gibiyim, Sierra'nın bu geliştirmesine karşın rakiplerinden Mercedes 190 ve BMW E30'da aynı şekilde semi trailing arms kullanacaktı, aynı yıllarda çıkan bu araçlarda BMW E30'un arka düzeni E36/5(Compact)'da da kullanılmıştı ve çoğunlukla arkasını çok çabuk getirdiği için eleştirilmişti.E30'daki düzen ise BMW 6 serisi E24'den kalma geometriyi temel alıyordu. Mercedes 190 ise dönemindeki D segmenti otomobiller içerisinde en gelişmiş dizaynı kullanıyordu.
BMW E24 6 Series (1976)

BMW E30(1982)

Mercedes W201 190(1982)

Azıcık dikkatli bakılırsa W201 kodlu düzenin diğerlerine oranla ne kadar ince düşünülmüş olduğu fark edilebilir.
Fakat işin daha da ilginci artık önce Consul/Granada ile E segmenti(executive) sonra da D segmentinde Avrupai bir otomobil yapabildiğini Ford EU kesinlikle kanıtlamıştı.Avrupalı markaların Amerikanları yıllarca yerden yere vurduğu tarih öncesi yaprak yaylar ve eski tip bağımlı arka düzen muhabbeti artık Ford EU için tarihe karışmıştı.Sonraki yıllarda Ford EU bu anlamda Focus gibi araçlarla taa C segmentine kadar bu savaşı indirgemiş ve çoğu markalara tokat gibi cevap vermişti, yani boynuz kulağı geçerken bu köşe taşlarından birisinin de Sierra olduğunu es geçmemek gerekir.
Halbuki Ford Avrupa pazarında henüz yeni girdiğinde Ford Escort Mark I ve II'de kullanılan yaprak yay ölü aksla başlayan başlangıcın 1998'de C segmentinde bir bağımsız süspansiyon rekabetini yaratacağını ve bayrak taşıyıcısı olacağını kim bilebilirdi?
Peki semi-trailing arms 80'lerde fütüristik olduğunu söyledik, o zaman o dönemde diğer premium olmayan markalarda durum nasıldı?Ben söyleyim ilkeldi, yukarıdakiler harici D segmentinde bağımsız düzen olmadığı gibi 1970'li ilkel geometrileri değiştirerek kullanmışlardı.Ya da Torsiyonu(twist beam axle)'ı bağımsız gibi pazarlamaya çalışmışlardı.
İlk olarak arkadan itişli olduğu için Alfa 75'i sonra da diğer rakiplerinin düzenlerini paylaşacağım.Buraya kadar okuyup dayandığınız için teşekkürler.
Alfa Romeo 75(1985)

Opel Vectra A(1988)

Citröen BX

Peugeot 405(1987)

Gibi gibi daha aynı dönem rakiplerini uzatabiliriz.Önden çekerli seçenekler arkada genellikle torsiyon kullanmaktaydılar.Dönemine göre torsiyon yenilikçi olsa da tam bağımsız değil yarı-bağımsız bir düzendi.
Hatta Ford Sierra'da 1982 yılında oluşturulan bu arka düzen ufak tefek müdahalelerle Ford Scorpio II'ye(1998)'e kadar devam etmiştir.
Okuduğunuz için teşekkürler, umarım beğenmişsinizdir.Karışık geldiyse affola.
Moderatör tarafında düzenlendi: