Turbo lagı nedir? & T. Araçlarda tork patlamasının sebebi nedir?

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
Turbo lag turbonun belli bir basınç oluşturduktan sonra; gaz pedalının bırakılması ile, emme manifoldundaki gaz kelebeği kapanır. Bu durumda turbodan motora kadar olan düzenekte (turbo boruları/intercooler) yüksek bir basınç oluşur. Bu yüksek basınç yüksek hızla dönmekte olan turbo pervanesi aşırı ters basınçtan durur. Tekrar gaz pedalına basıldığında bu ters basıncın motor tarafından emilerek turbo pervanesinin yeniden dönmeye başlaması ve ihtiyaç duyulan basıncı tekrar sağlayabilmesi için geçen zamana "TURBO LAG" ya da "TURBO GECİKMESİ" denir.[1]

Asıl bizi ilgilendiren konuya gelelim;

Turbonun yeterli basıncı oluşturabilmesi için belirli bir dönüş devirin üzerine çıkması gerekmektedir. Bu devir moturun egzoz manifoldundan tahliye edilen egzoz gazı basıncı ile doğru orantılıdır. Gücünü egzoz çıkışındaki gazın, turbonun eskoz manifoldu tarafındaki pervaneyi döndürmesinden alan turbo, ona paralel bağlı olan emme manifoldu üzerindeki pervaneyi döndürür. Bu da motora yüksek basınçlı hava sağlar. Motor devri ~2000 d/d geçtikten sonra ideal dönüş hızına ulaşan pervaneler, dolayısı ile ideal basıncı ancak o zaman sağlamaya başlar. Motorun rölanti devri olan ~800 d/d ile ~2000 d/d devire ulaşana kadar geçen zamana turbo gecikmesi denilse de bu daha çok doğal yapısal bir çalışma şartıdır.[1]

Turbonun bu yapısal sorununu gidermek için VGT(Değişken Geometrili Turbo) teknolojisi geliştirildi.
VGT nedir?

Üreticiler araçlardaki parçaların uzun ömürlü olması ve hatalara, bakımsızlığa dayanıklı olsun diye genelde önerilen değerlerin 1 tık altına motoru ayarlarlar.
VGT Turbonun kanatçıkları alt devirde ne kadar kapalıysa turbo o kadar çabuk dolar demek.
Kendi aracımdan örnek vereyim.
Accent Era 1.5 CRDI
Turbo özellikleri

-Turbo model kodu:GT1544V(Birçok 110hp ve 120hp arası araçlarda bu turbo kullanılmaktadır.)
-Önerilen 1.5 bar basınç.
-Wastegate 8 Psi max.
Aracın yazılımında ayarlanan değerler
-Stock Basınç 1.3 bar / Turbo üreticisinin önerdiği değer 1.5 bar
-Wastegate 6.1 Psi olarak ayarlanmış, yukarda da belirttiğim gibi 8psi max.
Bunun en büyük örneği 2010-2012 yılında Hyundai'ın dizel era'lara turbo sorunu yüzünden ECU güncellemesi yapmak zorunda kalmasıydı.
5 yıl garantili araçlar garantisi dolmadan turbo sorunu çıkardığı için Wastegate basıncı 7.5 psi'dı alt devirler canlı tabiri caize canavar gibiydi.Çoğu kullanıcının motor performansından dolayı satın aldığı aracın basıncını 6.1 psi'a düşürdü. Güncellemeden sonra 1.900-2100 arası ani tork patlaması daha çok hissedilir hale geldi. Alt devirde turbo eskisine oranla daha uzun sürede dolduğu için turbo gecikmesi kullanıcıları üzdü. Sonuç; turbo daha uzun ömürlü oldu :)

Doğal olarak çoğu kullanıcı kitlesi eski yazılıma dönmeye çalıştı, bazısı fark etmedi bile.

Eğer aracımın bakımlarını düzenli yaptırırım, bilinçli kullanıcıyım, turbolu araçların nasıl kullanılması gerektiğini bilirim diyorsanız... Yazılım yaptırarak sürüş zevkinizi arttırabilirsiniz. :D

-Bu tür konuları sık sık açıp sizlerle paylaşacağım.:)

Kaynak
1-)
https://www.wikiwand.com/tr/Turbo_lag
 
Moderatör tarafında düzenlendi:

mustafa.e

Panpa
Beta Programı
8 Eyl 2016
2,884
8,361
4,570
25
İstanbul
Marka
Volkswagen
Forumdaki arkadaşlar VW'in eski 1.9 TDI'ını kullanmamış belli ki :D Ne dci, ne Multijet, ne hdi, ne crdi, ne de tdci... Golf 3 1.9 TDI'daki lag'ı hiçbir arabada hissetmedim. :D
Golf3'teki 1.9tdi'yla 2007 caddydeki 1.9tdi aynı değildir diye tahmin ederek söylicem. Çeşitli turbo dizeller kullandım ama alt devirleri ölümüne dolu 2 araba sürdüm biri 1.9tdi caddy diğeri de 207(1.6hdi'dı sanırım 2010 model) bunlar 1000 devirden itibaren alıp yürüyolardı ve çok hoştular :D alt deviri en cansızlar da 1.3cdti corsa c ve 1.6multijet dobloydu sürerken aman stop etmesin aman rampaya düşük devirli girmeyeyim diye canım çıkıyordu :D
 

Koraykaya

Koray
İcracı
4 Kas 2016
1,977
6,025
5,270
Didim
Marka
Dacia
knk 1250 cc :D kedi şahlanması bununki görünüş kalıplı tıpkı tüy yumağı kediler gibi tüyleri kesince minicik bir beden çıkıyor ortaya

4 yıldır türkçe okuyorum böyle güzel benzetme görmedim [emoji1][emoji1][emoji1]


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
 
  • Beğeni
Tepkiler: At ve yaso

bt

Takipçi
Destekçi
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,040
7
51,377
6,820
Kocaeli
Marka
Opel
Golf3'teki 1.9tdi'yla 2007 caddydeki 1.9tdi aynı değildir diye tahmin ederek söylicem. Çeşitli turbo dizeller kullandım ama alt devirleri ölümüne dolu 2 araba sürdüm biri 1.9tdi caddy diğeri de 207(1.6hdi'dı sanırım 2010 model) bunlar 1000 devirden itibaren alıp yürüyolardı ve çok hoştular :D alt deviri en cansızlar da 1.3cdti corsa c ve 1.6multijet dobloydu sürerken aman stop etmesin aman rampaya düşük devirli girmeyeyim diye canım çıkıyordu :D
Belli ki bir şeyler farklı :D
 

furkankaya585597

Profesör
8 Eyl 2016
1,778
1,064
2,420
Doblo 1.6'da aşırı hissediliyor. 2000 devire gelene kadar araba 60 beygir gibi gidiyor. Transit'te de çok oluyor. 1600 devrin üstüne çıkana kadar 90 model gibi ondan sonra 150 beygir gibi gidiyor.
 

alptamer

Profesör
26 Eki 2016
995
1,903
2,270
İstanbul
Marka
BMW
Hayır, mühendisler bunu yaparken hiç mi düşünmemiş, hesap etmemiş akıl mantık almıyor. Bir motoru vitesteyken dip gaz bassan bile tepkisiz kalacak şekilde nasıl üretirler hayret verici bir şey.
O motorun nirvana olduğuna ben de katılıyorum. Kullandığım en çok turbo boşluğu olan araç o. 2000 devirden sonra Turbo devreye giriyor ve işler yoluna girmeye başlıyor. Belki de yakıt tüketimi düşünülerek yapılmış bir hamledir.
 
  • Beğeni
Tepkiler: Cenk

Cenk

Galatasaray
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,238
45,841
6,820
Zonguldak
Marka
Ford
O motorun nirvana olduğuna ben de katılıyorum. Kullandığım en çok turbo boşluğu olan araç o. 2000 devirden sonra Turbo devreye giriyor ve işler yoluna girmeye başlıyor. Belki de yakıt tüketimi düşünülerek yapılmış bir hamledir.
Eğer tüketimi düşünerek yapmışlarsa keşke eco mod gibi bir şey koyup gaz tepkisini öldürecek şeyler deneselermiş. Özellikle benim gibi yokuşu falan bol bir memlekette bahsettiğim yıllardaki dci motor tam bir eziyet. Dua ediyordum ne olur vites küçültecek bir şey olmasın, araba boğulmasın diye.
 
  • Beğeni
Tepkiler: alptamer
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
AdBlock Tespit Edildi!

OTOPARK.COM Forum'u Adblock ile kullanmanız bizi üzdü

Değerli ziyaretçimiz/üyemiz, OTOPARK.COM Forum ücretsiz bir oluşum olup, maliyetlerin karşılanması için reklamların yayınlanması gerekmektedir. Lütfen Adblock'u OTOPARK.COM'dan hariç tutunuz.

Tamam, AdBlock'u devre dışı bıraktım