Turbo lagı nedir? & T. Araçlarda tork patlamasının sebebi nedir?

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
Turbo lag turbonun belli bir basınç oluşturduktan sonra; gaz pedalının bırakılması ile, emme manifoldundaki gaz kelebeği kapanır. Bu durumda turbodan motora kadar olan düzenekte (turbo boruları/intercooler) yüksek bir basınç oluşur. Bu yüksek basınç yüksek hızla dönmekte olan turbo pervanesi aşırı ters basınçtan durur. Tekrar gaz pedalına basıldığında bu ters basıncın motor tarafından emilerek turbo pervanesinin yeniden dönmeye başlaması ve ihtiyaç duyulan basıncı tekrar sağlayabilmesi için geçen zamana "TURBO LAG" ya da "TURBO GECİKMESİ" denir.[1]

Asıl bizi ilgilendiren konuya gelelim;

Turbonun yeterli basıncı oluşturabilmesi için belirli bir dönüş devirin üzerine çıkması gerekmektedir. Bu devir moturun egzoz manifoldundan tahliye edilen egzoz gazı basıncı ile doğru orantılıdır. Gücünü egzoz çıkışındaki gazın, turbonun eskoz manifoldu tarafındaki pervaneyi döndürmesinden alan turbo, ona paralel bağlı olan emme manifoldu üzerindeki pervaneyi döndürür. Bu da motora yüksek basınçlı hava sağlar. Motor devri ~2000 d/d geçtikten sonra ideal dönüş hızına ulaşan pervaneler, dolayısı ile ideal basıncı ancak o zaman sağlamaya başlar. Motorun rölanti devri olan ~800 d/d ile ~2000 d/d devire ulaşana kadar geçen zamana turbo gecikmesi denilse de bu daha çok doğal yapısal bir çalışma şartıdır.[1]

Turbonun bu yapısal sorununu gidermek için VGT(Değişken Geometrili Turbo) teknolojisi geliştirildi.
VGT nedir?

Üreticiler araçlardaki parçaların uzun ömürlü olması ve hatalara, bakımsızlığa dayanıklı olsun diye genelde önerilen değerlerin 1 tık altına motoru ayarlarlar.
VGT Turbonun kanatçıkları alt devirde ne kadar kapalıysa turbo o kadar çabuk dolar demek.
Kendi aracımdan örnek vereyim.
Accent Era 1.5 CRDI
Turbo özellikleri

-Turbo model kodu:GT1544V(Birçok 110hp ve 120hp arası araçlarda bu turbo kullanılmaktadır.)
-Önerilen 1.5 bar basınç.
-Wastegate 8 Psi max.
Aracın yazılımında ayarlanan değerler
-Stock Basınç 1.3 bar / Turbo üreticisinin önerdiği değer 1.5 bar
-Wastegate 6.1 Psi olarak ayarlanmış, yukarda da belirttiğim gibi 8psi max.
Bunun en büyük örneği 2010-2012 yılında Hyundai'ın dizel era'lara turbo sorunu yüzünden ECU güncellemesi yapmak zorunda kalmasıydı.
5 yıl garantili araçlar garantisi dolmadan turbo sorunu çıkardığı için Wastegate basıncı 7.5 psi'dı alt devirler canlı tabiri caize canavar gibiydi.Çoğu kullanıcının motor performansından dolayı satın aldığı aracın basıncını 6.1 psi'a düşürdü. Güncellemeden sonra 1.900-2100 arası ani tork patlaması daha çok hissedilir hale geldi. Alt devirde turbo eskisine oranla daha uzun sürede dolduğu için turbo gecikmesi kullanıcıları üzdü. Sonuç; turbo daha uzun ömürlü oldu :)

Doğal olarak çoğu kullanıcı kitlesi eski yazılıma dönmeye çalıştı, bazısı fark etmedi bile.

Eğer aracımın bakımlarını düzenli yaptırırım, bilinçli kullanıcıyım, turbolu araçların nasıl kullanılması gerektiğini bilirim diyorsanız... Yazılım yaptırarak sürüş zevkinizi arttırabilirsiniz. :D

-Bu tür konuları sık sık açıp sizlerle paylaşacağım.:)

Kaynak
1-)
https://www.wikiwand.com/tr/Turbo_lag
 
Moderatör tarafında düzenlendi:

mecagil

Profesör
9 Eki 2016
670
1,139
2,320
Ankara
Marka
Ford
Terimlerin yanlış kullanılması üzerine bir düzeltme yapma ihtiyacı hissettim.

Şu devir altı boş, bu devirde patlıyor dediğiniz yerlerdeki gecikme aslında turbo lag değil, boost threshold(eşiği) denilen gecikmedir. Yani motorun, turboyu gerekli basınca çıkarması için yeterli egzoz gazı sağlayabileceği devire kadar ulaşması için geçen süre. Küçük turbolarda kısa, büyük turbolarda uzun olur.

Turbo lag ise motor halihazırda boost eşiği üzerinde bir devirde çalışırken gaza bastığınızda, egzoz gazının turboyu çevirip, emme sağlanıp onu tekrar motora iletmesi için geçen süreye denir. Bu gecikmenin bir miktar düşürülmesi ise manifold ve intake yolları kısaltılarak mümkündür.

Umarım açıklama anlaşılır olmuştur
 
1 Ocak 2017
2,657
9,779
5,270
38:22:37:12
Marka
Bugatti
Terimlerin yanlış kullanılması üzerine bir düzeltme yapma ihtiyacı hissettim.

Şu devir altı boş, bu devirde patlıyor dediğiniz yerlerdeki gecikme aslında turbo lag değil, boost threshold(eşiği) denilen gecikmedir. Yani motorun, turboyu gerekli basınca çıkarması için yeterli egzoz gazı sağlayabileceği devire kadar ulaşması için geçen süre. Küçük turbolarda kısa, büyük turbolarda uzun olur.

Turbo lag ise motor halihazırda boost eşiği üzerinde bir devirde çalışırken gaza bastığınızda, egzoz gazının turboyu çevirip, emme sağlanıp onu tekrar motora iletmesi için geçen süreye denir. Bu gecikmenin bir miktar düşürülmesi ise manifold ve intake yolları kısaltılarak mümkündür.

Umarım açıklama anlaşılır olmuştur
tşkler bu sefer de üst devirlerde performans kaybı olck yolları kısaltırsnz. :D
 

mecagil

Profesör
9 Eki 2016
670
1,139
2,320
Ankara
Marka
Ford
Terimlerin yanlış kullanılması üzerine bir düzeltme yapma ihtiyacı hissettim.

Şu devir altı boş, bu devirde patlıyor dediğiniz yerlerdeki gecikme aslında turbo lag değil, boost threshold(eşiği) denilen gecikmedir. Yani motorun, turboyu gerekli basınca çıkarması için yeterli egzoz gazı sağlayabileceği devire kadar ulaşması için geçen süre. Küçük turbolarda kısa, büyük turbolarda uzun olur.

Turbo lag ise motor halihazırda boost eşiği üzerinde bir devirde çalışırken gaza bastığınızda, egzoz gazının turboyu çevirip, emme sağlanıp onu tekrar motora iletmesi için geçen süreye denir. Bu gecikmenin bir miktar düşürülmesi ise manifold ve intake yolları kısaltılarak mümkündür.

Umarım açıklama anlaşılır olmuştur
aynı zamanda turbo küçük olduğunda eşiğin üzerinde olan lag da kısa olacaktır
 
  • Beğeni
Tepkiler: Iskender™

yaso

TORNACI
8 Eyl 2016
3,204
11,547
5,320
Antalya
Marka
Ford
Terimlerin yanlış kullanılması üzerine bir düzeltme yapma ihtiyacı hissettim.

Şu devir altı boş, bu devirde patlıyor dediğiniz yerlerdeki gecikme aslında turbo lag değil, boost threshold(eşiği) denilen gecikmedir. Yani motorun, turboyu gerekli basınca çıkarması için yeterli egzoz gazı sağlayabileceği devire kadar ulaşması için geçen süre. Küçük turbolarda kısa, büyük turbolarda uzun olur.

Turbo lag ise motor halihazırda boost eşiği üzerinde bir devirde çalışırken gaza bastığınızda, egzoz gazının turboyu çevirip, emme sağlanıp onu tekrar motora iletmesi için geçen süreye denir. Bu gecikmenin bir miktar düşürülmesi ise manifold ve intake yolları kısaltılarak mümkündür.

Umarım açıklama anlaşılır olmuştur
işte örneğin o 30. saniye turbo lag değil, boost threshold
Açıklamalar için teşekkürler hocam. Öncelikle lag ve threshold terimlerini gayet güzel açıklamışsınız. Fakat bu durum; örneğin videodaki olay tek başına turbo ile açıklanamaz, yani ''bu boost threshold'' deyip geçmek yanlış olur. Motorun o anki afr değerleri (yakıt hava karışımı), yakıt basıncı, yakıt miktarı gibi parametrelerine bağlıdır. Çünkü bahsi geçen aracın ECU'daki turbo basınç haritasındaki değerler 2k-3k devir arasında orantılı bir şekilde artarken yakıt basıncı ve enjektör zamanlaması haritalarında orantısız artışa geçiyor. Bunun sonucunda 0.30 daki durum meydana geliyor
 
Son düzenleme:
1 Ocak 2017
2,657
9,779
5,270
38:22:37:12
Marka
Bugatti
Açıklamalar için teşekkürler hocam. Öncelikle lag ve threshold terimlerini gayet güzel açıklamışsınız. Fakat bu durum; örneğin videodaki olay tek başına turbo ile açıklanamaz, yani ''bu turbo threshold'' deyip geçmek yanlış olur. Motorun o anki afr değerleri (yakıt hava karışımı), yakıt basıncı, yakıt miktarı gibi parametrelerine bağlıdır. Çünkü bahsi geçen aracın ECU'daki turbo basınç haritasındaki değerler 2k-3k devir arasında orantılı bir şekilde artarken yakıt basıncı ve enjektör zamanlaması haritalarında orantısız artışa geçiyor. Bunun sonucunda 0.30 daki durum meydana geliyor
tşkler hocam. Forumun asıl amacı da bu zaten bilgi paylaşımı :)
şu atasözünü de ortaya atıyorum kendim de alındım :D "çok bilen çok yanılır"
 

yaso

TORNACI
8 Eyl 2016
3,204
11,547
5,320
Antalya
Marka
Ford
tşkler hocam. Forumun asıl amacı da bu zaten bilgi paylaşımı :)
şu atasözünü de ortaya atıyorum kendim de alındım :D "çok bilen çok yanılır"
Neden bazen bazı şeyleri söylemediğimi açıklayayım. @Patri arkadaşımız 1.3 cdti astradaki tork patlamasını turbo patlamasına bağlamış, onun suçu yok çoğu insan hatta herkes bu durumu turbo patlaması olarak biliyor. Ben tutup da o yorumu alıntılayıp ''arkadaşım o durum turbo patlaması değil, lag değil, threshold değil, asıl sebebi bu bu bu'' diyerek açıklamaya başlasam büyük ihtimal kimsenin umrunda olmayacak hatta belki 'ne diyo lan bu uzaylı' diyecek çünkü herkes birbirine söylediği doğrularla yaşıyor. Veya oturup saatlerce yazarak açıkladım diyelim belki alınır gücenir o yüzden açıklama yapmadan ben de o durumun turbo patlaması olduğunu varsayıp ciğerini bildiğim aracımın videosunu paylaştım. Aslında yanlış yaptığım da söylenemez herkes bu durumu turbo patlaması olarak biliyor yani yarın bigün biyerde turbo patlaması var bu araçta deseniz yanlış duruma düşmezsiniz :D
 

mecagil

Profesör
9 Eki 2016
670
1,139
2,320
Ankara
Marka
Ford
Neden bazen bazı şeyleri söylemediğimi açıklayayım. @Patri arkadaşımız 1.3 cdti astradaki tork patlamasını turbo patlamasına bağlamış, onun suçu yok çoğu insan hatta herkes bu durumu turbo patlaması olarak biliyor. Ben tutup da o yorumu alıntılayıp ''arkadaşım o durum turbo patlaması değil, lag değil, threshold değil, asıl sebebi bu bu bu'' diyerek açıklamaya başlasam büyük ihtimal kimsenin umrunda olmayacak hatta belki 'ne diyo lan bu uzaylı' diyecek çünkü herkes birbirine söylediği doğrularla yaşıyor. Veya oturup saatlerce yazarak açıkladım diyelim belki alınır gücenir o yüzden açıklama yapmadan ben de o durumun turbo patlaması olduğunu varsayıp ciğerini bildiğim aracımın videosunu paylaştım. Aslında yanlış yaptığım da söylenemez herkes bu durumu turbo patlaması olarak biliyor yani yarın bigün biyerde turbo patlaması var bu araçta deseniz yanlış duruma düşmezsiniz :D
dedemin bir lafı var, herkesin bildiği yanlıştır diye :D çekinme hocam. yanlış olduğunu düşündüğün bir şey var ise yaz, açıkla. belki senin benim gibi 1-2 dikkat eden çıkar ve gerçek gerçeği öğrenir

Edit: lafı düzelteyim, herkes biliyorsa yanlıştır olacak.
 
Son düzenleme:

yaso

TORNACI
8 Eyl 2016
3,204
11,547
5,320
Antalya
Marka
Ford
dedemin bir lafı var, herkesin bildiği yanlıştır diye :D çekinme hocam. yanlış olduğunu düşündüğün bir şey var ise yaz, açıkla. belki senin benim gibi 1-2 dikkat eden çıkar ve gerçek gerçeği öğrenir
Harikulade bir laf :D Eyvallah hocam, çok yazdım aynı o şekilde 1-2 dikkat eden çıkıyor ama dediğim gibi genel olarak anlayan çıkmıyor :D
 

kaanc5

Profesör
Destekçi
Beta Programı
8 Eyl 2016
904
1,201
2,320
İstanbul/Lüksemburg
Marka
BMW
+2. Ben de 2 ayrı arabada aynı şekilde stop ettirmiştim ilk denemede :)

Zirve kesinlikle 1.9 TDI'da. Bir yerlerde bulursanız muhakkak deneyin :D
Octavia mk1'imizde vardı o motor. Gelişini 100 metre öteden duyardım takır tukur gerçekten traktör gibi çalışan ama taş gibi sıkıntısız bir motordur. Motor bana treni anımsatırdı başta ses var bişey geliyor ama ne anlaşılmıyor sonra Thor'un çekici gibi bir şey gökten inip uçuruyor dehşet saçıyor :D
 
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
AdBlock Tespit Edildi!

OTOPARK.COM Forum'u Adblock ile kullanmanız bizi üzdü

Değerli ziyaretçimiz/üyemiz, OTOPARK.COM Forum ücretsiz bir oluşum olup, maliyetlerin karşılanması için reklamların yayınlanması gerekmektedir. Lütfen Adblock'u OTOPARK.COM'dan hariç tutunuz.

Tamam, AdBlock'u devre dışı bıraktım