Türkiye'deki Otomobiller İçin Hayalim

damrapestek

Damra Peştek
Düz Yol Gazcısı
34
23
Marka
Ford
Herkese merhabalar.Ülkemizde çok fazla yaşlı ve güvenlik konusunda zaafları olan araçlar var malesef.Ölümden kaçmak olmaz ama en azından daha güvenli araçlar için ülkemizde kendi otomobil fabrikamız kurulsa ve vergilerden muaf yada en azından az etkilenen ulaşabileceğimiz kendi yerli markamız olsa.Kredi avantajı asgari ücretlilerin bile alabileceği bir arabamız olsa diye düşünmeden edemedim.Hem bu sayede pazarda eli güçlü yerli bir marka olur.Böyle bir şey sadece hayal olarak mı kalacak yoksa gerçekleşme ihtimali var mı?Kimseyi rencide etmek için demiyorum.Kusura bakmayın birazcık dağınık yazmış olabilirim.
 
  • Beğeni
Tepkiler: kenblock
Mevcut sistemde bir araç aldığımızda devletede 1 adet almış oluyoruz.

Devlet araba üretip satsa maalesef o kadar kazanamaz.

Asgari ücretliyi, açlık sınırındaki, yoksulu kim düşünmüş ki... keşke...
 
Mevcut sistemde bir araç aldığımızda devletede 1 adet almış oluyoruz.

Devlet araba üretip satsa maalesef o kadar kazanamaz.

Asgari ücretliyi, açlık sınırındaki, yoksulu kim düşünmüş ki... keşke...

Çok haklısınız benim içim yanıyor keşke elimi uzatıp bir şeyleri değiştirebilsem diye uykum kaçıyor.
 
Yeni jenerasyon öncekilere oranla kendi özlük haklarına ve yaşam standartlarına çok daha fazla önem veriyor. Bu sebepten bir daha bu karanlık, hiçbir şey üretmeyen, gerici zihniyetin gelmesi zor. Araba konusunda ne olur bilmiyorum ama bundan sonra daha iyiye gideceğimizi düşünüyorum ve buna inanmak istiyorum
 
  • Beğeni
Tepkiler: damrapestek
genel olarak markalara baktığımızda ortalama 1 asırlık tarihleri var.. yani bu ne demek ? dile kolay nesillere ait bir satış strateji planı, geçmiş modellerden elden edilen arge, müşterilerden geri dönüşler, modellerde görülen hatalar ve giderilme yolları, ihraç edilen modellerin tutulma sebepleri, diğer ülkedeki insanların beklentileri, maddi güçleri, elit tabakası veya bir modelin neden sevildiğine ait saha çalışmaları... hangi yedek parçanın nereden temini, kronik problemleri, o ülke ile olan ilişkiler.. üretilecek modelin piyasada edineceği yer, edinmesi beklenen yer, olumsuz geri dönüşlere yapılacak müdahale birimleri, eğitimleri... satış sonrası teknik personelin eğitimi.. vs vs vs.. bu gibi bilgilerin tümü ve daha fazlası diğer markalarda mevcut, ancak bizim elimizde sadece "bu çok yakar, keşke doblo alaydın" diyen bir kalıplaşmış müşteri portföyü var..

elektrikli araba üretmek için yeterli teknoloji olsa bile, alt yapı uygun değil.. benzinli motorların ise son demleri artık, ayrıca üstteki kriterlerde var.. yani şuan araba üretmek marifet değil, ortamı geleceğin teknolojisine hazırlamak problem.. diye düşünüyorum ben..
 
Sadece Türkiye içinde satış yapılarak otomobil üretimi dönmez. Üretim olmaz demiyorum, sürdürülebilirlik olmaz. Dönse de maliyetler karşılanmaz. Karşılanabilmesi için sınırlı sayıda fabrika, sınırlı sayıda üretim olması gerekir ki bu sefer talep karşılanmaz. Otomobil üretmek istiyorsan o veya bu şekilde ihracat yapabilmen lazım. Bir malı ihraç edebilmen için ( özellikle otomotiv gibi zor, iddialı ve sürekli gelişen sektörlerde ) gerçekten hem ürün hem ürün sonrası hizmet kalitesi gibi belli ve zor standartları tutturman lazım. Otomobil üretimi için gerekli olan bileşenleri ya uygun maliyetle kendin üretebiliyor olman ( ki bunun için yine yılların getirdiği bir arge yönetimine yani tecrübeye ihtiyaç var ) ya da diğer dev markaların yaptığı gibi ortaklıklar kurman lazım. Bunları yapabilmen içinse planlı, programlı, yeterince maddi kaynağa sahip olman ve en önemlisi seçim propagandası malzemesi olsun amacıyla değil, gerçekten isteyerek bu işe girmen lazım. Bizim yöneticilerimizin hiç bir konuda bu kadar profesyonel, art niyetsiz, mantıklı ve sağduyulu şekilde iş yaptığına henüz şahit olmadığım için bu işe dair umudum pek yok.
 
Son düzenleme:
  • Beğeni
Tepkiler: damrapestek
Sadece Türkiye içinde satış yapılarak otomobil üretimi dönmez. Üretim olmaz demiyorum, sürdürülebilirlik olmaz. Dönse de maliyetler karşılanmaz. Karşılanabilmesi için sınırlı sayıda fabrika, sınırlı sayıda üretim olması gerekir ki bu sefer talep karşılanmaz. Otomobil üretmek istiyorsan o veya bu şekilde ihracat yapabilmen lazım. Bir malı ihraç edebilmen için ( özellikle otomotiv gibi zor, iddialı ve sürekli gelişen sektörlerde ) gerçekten hem ürün hem ürün sonrası hizmet kalitesi gibi belli ve zor standartları tutturman lazım. Otomobil üretimi için gerekli olan bileşenleri ya uygun maliyetle kendin üretebiliyor olman ( ki bunun için yine yılların getirdiği bir arge yönetimine yani tecrübeye ihtiyaç var ) ya da diğer dev markaların yaptığı gibi ortaklıklar kurman lazım. Bunları yapabilmen içinse planlı, programlı, yeterince maddi kaynağa sahip olman ve en önemlisi seçim propagandası malzemesi olsun amacıyla değil, gerçekten isteyerek bu işe girmen lazım. Bizim yöneticilerimizin hiç bir konuda bu kadar profesyonel, art niyetsiz, mantıklı ve sağduyulu şekilde iş yaptığına henüz şahit olmadığım için bu işe dair umudum pek yok.
İllaha dışarıya satmak şart olduğunu düşünmüyorum evet otomotiv zor sektör çünkü 100 yıldır bu işi yapan firmalar var.Rusların Ladasının daha kalitesi gibi bir şey olsa kendi kendini çevirir dedim küçük çaplı bir şey bile olamaz mı?
 
İllaha dışarıya satmak şart olduğunu düşünmüyorum evet otomotiv zor sektör çünkü 100 yıldır bu işi yapan firmalar var.Rusların Ladasının daha kalitesi gibi bir şey olsa kendi kendini çevirir dedim küçük çaplı bir şey bile olamaz mı?
Kara duzene yakin, mumkun oldugunca uygun maliyetli icten yanmali motoru olan bir arac uretirsen belki. Ama oyle bir arac uretilmiyor. Yillardir konusu gecen arac boyle bir arac degil. Uretmeyecekler yani. Elektrikli, otonom suruse sahip, henuz buyuk dev markalarin bile tam anlamiyla hakim olamadigi bir arac cikarilmaya calisiliyor. Oyle yuksek uretim maliyetleri olan bir urununun devamliligi icin sadece ulke ici satis yetmez. Yetseydi hic bir otomotiv sirketi disariya acilabilmek icin milyarlarca dolar yatirim yapmazdi. Maliyetlerin altindan kalkmakta zorlandigi icin bunlarin cogu birbiriyle teknolojik ittifak bile yapiyorlar. Oyle damdan duser gibi hadi elektrikli uretelim denilebilecek bir sey degil maalesef.
 
Son düzenleme:
Kara duzene yakin, mumkun oldugunca uygun maliyetli icten yanmali motoru olan bir arac uretirsen belki. Ama oyle bir arac uretilmiyor. Yillardir konusu gecen arac boyle bir arac degil. Uretmeyecekler yani. Elektrikli, otonom suruse sahip, henuz buyuk dev markalarin bile tam anlamiyla hakim olamadigi bir arac cikarilmaya calisiliyor. Oyle yuksek uretim maliyetleri olan bir urununun devamliligi icin sadece ulke ici satis yetmez. Yetseydi hic bir otomotiv sirketi disariya acilabilmek icin milyarlarca dolar yatirim yapmazdi. Maliyetlerin altindan kalkmakta zorlandigi icin bunlarin cogu birbiriyle teknolojik ittifak bile yapiyorlar. Oyle damdan duser gibi hadi elektrikli uretelim denilebilecek bir sey degil maalesef.


Cenk Bey'e katılmakla beraber, farzedelim ki kendi Lada'mızı ürettik. Adı da Mava olsun. Bizim vatandaşlarımızın kaçı gidip sırf yerli diye bu otomobili alır ? Alman'ın VW'ı, BMW'si, Mercosu dururken, Amerikalı'nın Ford'u, Fransız'ın PSA grubu dururken kimse gidipte yerli olsun ilkel olsun deyipte onu almaz. Kendimizi kandırmayalım biz iş ahlak bekçiliğine gelince en milliyetçi halk olabiliyorken, iş icraate gelince; kendi konforundan vazgeçmeye, itibarını azaltmaya gelince o işler ha hu oluveriyor. Emin olun ki böyle bir şey söz konusu olsa çoğu kişi vatan millet için alınır diyecek, hatta gücü buna yeteni gazlayacak. Sonra da gidip yine o son teknoloji araçları alıp para benim değil mi kardeşim tabiki kalitelisine bineceğim diyecek.
 
Son düzenleme:
  • Beğeni
Tepkiler: Bilal
üzgünüm ama bizim otomobil üretme hikayemiz seçimden seçime ortalarda dolaşan çakma cadillac prototipinden ibaret. eğer gerçekten bu işe yönelecek olsaydık bütün arge geçmişiyle; fabrikalarıyla psa grubuna devrolan opeli biz alırdık. böylece ne sıfırdan bir marka imajı yaratmaya; ne sıfırdan seri üretim bandı kurmaya; ne de dünya çapında servis ağı oluşturmamıza gerek kalmazdı ve belli bir noktadan işe başlardık. maliyeti de suriyeli kardeşlerimize! harcadığımız paranın en fazla 5 te 1 ine mal olurdu... ama nerede...
 
  • Beğeni
Tepkiler: damrapestek
Malesef ben de diğer arkadaşlara katılıyorum. Otomobil projeleri sadece seçimlerde propoganda olarak kullanılıyor. 6 aylık süreçlerde otomatik haberler çıkıyor ve çıkış tarihi mütemadiyen erteleniyor. 2020 sonunda yollarda olacağı yazıyordu elektrikli prototipin en son. Şimdi nedir bilmiyorum.

Amerikayı yeniden keşfetmeye gerek var mı bilmiyorum. Koskoca markalar ciddi arge geçmişleriyle, fabrika altyapılarıyla, hatta otomobil grupları çeşitli markalarla bu işe dört bir koldan sarılmış vaziyette. Yeni bir marka çıkarıp, ülke içinde başarılı olmak bile aslına bakarsanız bir hayalden ibaret, ki bunu ihraç etmek lazım.

Asıl atılımı hayali projelerle yapmak yerine. Türkiye'deki otomotiv yan sanayii'ne daha fazla imkan tanımak yerinde olurdu. Çok lüks araçların deri aksamları örneğin, ülkemizde üretiliyor. Birçok aracın yan sanayii yedek parçası ülkemizde üretiliyor. Oto cam sektöründe lider sayılırız, çok iyi bir yatırımımız var buna ait. Bu sektöre destek vererek dış ihracatı yükseltmek, ülkeye döviz girişini artırmak gerekirken neden böyle abidik gubidik işler peşinde koşuyoruz anlamıyorum.
 
Küçük motorlu giriş segmenti(sizin deyiminizle ayağı yerden kesicek)araçlarda ülkemizdeki fiyatlar başka hiçbir herde yok.ingiltere de 22 bin pound olan polo sel(bizdeki highline) bizde 150 bin tl.
Şimdi hemen laf yetiştircek arkadaşlar olucaktır.onlara da söyliyim asıl şikayet etmemiz gereken paramızın değersiz olduğu ve bu konuda atılım yapılması gerektiği.bugün 200 bin tl dediğiniz şey 27-28 bin euro yapıyor.arabayı yapan adam kendi ülkesinden daha ucuza size satmayacak.
Sizin mesleğinize atıyorum mühendis diyelim.paranız değersiz ve birim para üzerinden konuşursak.parası bizimkinden değersiz bir ülke kendi para birimi üzerinden size iş yaptırabilir mi? Yaptıramaz yapmazsınız çünkü.
Bu küresel bir oyunsa bu oyunda yer etmek pay almak istiyorsak önce ekonomiyi düzeltmeliyiz.sonrasında vergiyi konuşabiliriz.zira belli bir süreden sonra firmalardan devlet sıfır(0-zero)vergi bile alsa ürünlerin çıplak fiyatlarına gücümüz yetmeyecek.
Renaultun baş mühendisi yakın bir arkadaşım bir clionun maliyeti 7 bin euro tutuyor diyor.yaklaşık 44 bin tl.ben 2012 yılında euro 2.08 iken aynı araç aynı donanımda ultra(fazla-5 kat vergilerle) icon donanımda aracı 33 bin tlye almıştım.şimdi vergisiz karsız marjsız fiyatı ondan fazla.
 
Son düzenleme:
  • Beğeni
Tepkiler: damrapestek
Cenk Bey'e katılmakla beraber, farzedelim ki kendi Lada'mızı ürettik. Adı da Mava olsun. Bizim vatandaşlarımızın kaçı gidip sırf yerli diye bu otomobili alır ? Alman'ın VW'ı, BMW'si, Mercosu dururken, Amerikalı'nın Ford'u, Fransız'ın PSA grubu dururken kimse gidipte yerli olsun ilkel olsun deyipte onu almaz. Kendimizi kandırmayalım biz iş ahlak bekçiliğine gelince en milliyetçi halk olabiliyorken, iş icraate gelince; kendi konforundan vazgeçmeye, itibarını azaltmaya gelince o işler ha hu oluveriyor. Emin olun ki böyle bir şey söz konusu olsa çoğu kişi vatan millet için alınır diyecek, hatta gücü buna yeteni gazlayacak. Sonra da gidip yine o son teknoloji araçları alıp para benim değil mi kardeşim tabiki kalitelisine bineceğim diyecek.
Ford markasinin ismiyle ve imkanlariyla da olsa yerli bir F max cekici uretildi. Teknolojileri, motoru, malzemeleriyle %95 Turk muhendisler uretti. Sanziman zf'ten alindi ama onun da yerli muhendisligi devam ediyor.

Anlatmak istedigim bizim insanimizin bunu uretecek kapasitesi ve donanimi mevcut. Misal ben isterdim ki Fiat Egea gibi bir araci biz uretelim. Bizim olsun. Ismi bize ait olsun. Uretimi bize ait olsun. Oldukca yeterli, makul, guzel bir yerli aracimiz olurdu. Inanin uygun fiyatli olmasi durumunda ben gider tercih ederdim. Yuksekten ucuyoruz, bos salliyoruz her daim.
 
Yahu Opel, PSA grubuna komik bir paraya satıldı. Git satın al Opel'in haklarını, getir burada fabrika kur. Yurtdışındaki fabrikalarını da idare etmeye devam et. Al sana hali hazırda ismi olan marka.
 
Bu işin iki samimi çözümü var elektrikli ve otonom araçla olacak şey değil.Tıpkı yukarıda arkadaş yazmış daha bir kaç marka harici adamakıllı bu sistemleri yapabilenler yokken böyle bir riske girmek kesinlikle yanlış olur.

Türkiye eğer gerçekten bu dediğinde samimiyse 1. Seçenek, ihraç etme kaygısı olmadan ilk etapta sadece LPG ile yürümeye endeksli içten yanmalı basit düzeyde atmosferik benzinli-LPG li motorumuzu üretmeliyiz.Şasi olarak B-Sedandan daha iyisi ülkemizde gitmez.Bu aracı üretip sadece yerli piyasaya öncelikli olarak taksiler-polisler diğer devlet araçlarıyla yayılmalı.Devlet bu yeni araç için vergilerini minumum tutmalı atıyorum Symbol 1.2 80 bin ise bu araç 50-60 bin₺ olmalı.Böylelikle öncelikle bu araçtan yola çıkarak belki ihraç edilmeye layık otomobilleri üretecek arge ve marka değerine de ulaşabiliriz.


Bir diğer seçenek ise daha basit onu da yukarıda yazmışlar yılların SAAB’ı Opel’i olsun Lancia’sı olsun pazardan kopup gittiler kimse isim hakkını alıp yaşatmayı düşünmedi.Bir zamanlar ingilizlerin hor gördüğü hintliler şimdi onların Jaguarını üretir oldu.Adının Jaguar olmasının bir ehemmiyeti yok üreten marka değeri hintlilere ait.Keşke biz de böyle yapıp Opel’i ya da Lancia’ı alıp çekip çevirmeye çalışsak, eminim şu saçma sapan projelerden daha çok iş yapar, ve ülkeye daha çok kazandırır.Varsın adı Lancia olsun parasını ben kazandıktan sonra...
 
Son düzenleme:
  • Beğeni
Tepkiler: Bilal ve Cenk
Ford markasinin ismiyle ve imkanlariyla da olsa yerli bir F max cekici uretildi. Teknolojileri, motoru, malzemeleriyle %95 Turk muhendisler uretti. Sanziman zf'ten alindi ama onun da yerli muhendisligi devam ediyor.

Anlatmak istedigim bizim insanimizin bunu uretecek kapasitesi ve donanimi mevcut. Misal ben isterdim ki Fiat Egea gibi bir araci biz uretelim. Bizim olsun. Ismi bize ait olsun. Uretimi bize ait olsun. Oldukca yeterli, makul, guzel bir yerli aracimiz olurdu. Inanin uygun fiyatli olmasi durumunda ben gider tercih ederdim. Yuksekten ucuyoruz, bos salliyoruz her daim.

Teknik kapasitemizin farkındayım. Bunu yapabilecek işçi, şef ve mühendis kapasitesine sahip olduğumuzu da çok yakından biliyorum. Fakat anlatmak istediğim şey şu idi; biz her şeyi beceribilsek ve kendi markamızı yapsak dahi bunu tercih edecek insan sayısı çok çok az olacak. Dediğiniz gibi bir firmanın herhangi bir modelini üstlenirsek kesinlikle daha fazla talep olacaktır.

Aslında asıl anlatmak istediğim yerel faaliyetlerden çok küresel düşünmek zorundayız. Kendi markamız şu açıdan önemli, biz her ne kadar Türkiye'de üretsekte, analizlerini yapsakta parayı know-how sahibi firma kazanıyor. Doğal olarak ülke ekonomisine faydası ne derece olacak bilemeyiz. Ekonomik ama biraz daha ilkel bir otomobil yapma fikri ise sonuçta ölü yatırım olacak. Bundan dolayı da diğer arkadaşların dediği gibi büyük firmaları satın alıp, günün sonunda kazanılan paranın gireceği yeri Türkiye olarak değiştirmek otomobil sektörü için en ideal çözüm. Fakat şöyle bir gerçek var ki, ülke ekonomosine katkıda bulunulmak için otomobil treni çoktan kalktı. Küresel çapta farklı büyük yatırımlar yapılmalı ki, ekonomik olarak devletin halkın vergilerine bu kadar ihtiyaç duymadığı araç fiyatlarının ve döviz kurlarının düşmesi sağlanmalı. Nacizane fikrim bu şekilde, bundan dolayı yerli otomobil furyasının bir balon olduğunu düşünüyorum. Çok farklı alanlarda yatırım yaparak ülke ekonomisine daha fazla katkı sağlarız.
 
Teknik kapasitemizin farkındayım. Bunu yapabilecek işçi, şef ve mühendis kapasitesine sahip olduğumuzu da çok yakından biliyorum. Fakat anlatmak istediğim şey şu idi; biz her şeyi beceribilsek ve kendi markamızı yapsak dahi bunu tercih edecek insan sayısı çok çok az olacak. Dediğiniz gibi bir firmanın herhangi bir modelini üstlenirsek kesinlikle daha fazla talep olacaktır.

Aslında asıl anlatmak istediğim yerel faaliyetlerden çok küresel düşünmek zorundayız. Kendi markamız şu açıdan önemli, biz her ne kadar Türkiye'de üretsekte, analizlerini yapsakta parayı know-how sahibi firma kazanıyor. Doğal olarak ülke ekonomisine faydası ne derece olacak bilemeyiz. Ekonomik ama biraz daha ilkel bir otomobil yapma fikri ise sonuçta ölü yatırım olacak. Bundan dolayı da diğer arkadaşların dediği gibi büyük firmaları satın alıp, günün sonunda kazanılan paranın gireceği yeri Türkiye olarak değiştirmek otomobil sektörü için en ideal çözüm. Fakat şöyle bir gerçek var ki, ülke ekonomosine katkıda bulunulmak için otomobil treni çoktan kalktı. Küresel çapta farklı büyük yatırımlar yapılmalı ki, ekonomik olarak devletin halkın vergilerine bu kadar ihtiyaç duymadığı araç fiyatlarının ve döviz kurlarının düşmesi sağlanmalı. Nacizane fikrim bu şekilde, bundan dolayı yerli otomobil furyasının bir balon olduğunu düşünüyorum. Çok farklı alanlarda yatırım yaparak ülke ekonomisine daha fazla katkı sağlarız.
Katiliyorum size hocam. Dediginizi de anlamistim zaten. Hatta F max uretilirken dediler ki madem biz bunu uretebiliyoruz. Niye kendi markamiz altinda yapmadik da Ford'u kullandik diye. Cevap olarak da hic bilinmeyen, yepyeni markayla ilk kez piyasaya girmek hem pazarlama hem urun acisindan risklidir. Neticede bu arac yerelde olsun uluslararasi olsun satilirken Ford olarak satilacak. Bir ismi, bilinirligi var.

Sizin soylediginizle paralel, bilinen ama iflasa giden bir markanin haklarini, imkanlarini satin alip bunun ustunden kendi muhendisligimizi de gelistirmek daha makul olurdu hem teknoloji acisindan hem pazarlama ve urun yonetimi acisindan.
 
  • Beğeni
Tepkiler: zbetk ve Mt.Akina
Zaten Amerikan Ford'u Almanın Volkswageni ile fiyatları yakın olursa bu olay anlamsız olur.Ucuz ama aynı kalitede düşük vergili bir otomobilden bahsediyorum b sınıfı bir araçtan vergileri çıkarırsak uygun diyemesek de alınabilir fiyatlara satabiliriz diye düşünüyorum.Mobil dünyasına Çinliler nasıl vurduysa aynı gücü otomobil sektörüne biz yapabilmeliyiz diye düşünüyorum.Otomotiv sektörü tabiki telefon satmaya benzemez ama denesek zarar etmeyiz diye düşünüyorum.Madem ki bir şey yapmıyorsun bir şeyler yap arabalar ucuzlasın.
 
Tesla'nın patentleri herkese açık elektrikli otomobil geliştirmek istense ilk bakılacak yer zaten ancak gerçekten bir otomobil geliştirmek derdinde olan var mı yok hoş bu ülkenin otomobil üretmekten daha önemli meseleleri var onları da umursayan var mı yok.
 
  • Beğeni
Tepkiler: dthhasan