Yerli otomobil kapıda, beklentiler neler?

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
Bakanlar otomobilleri üretmek için babayiğitlerin bulunduğunu, 4-5 ortaklı bir proje olduğunu söylüyorlar. Bu ay içerisinde de geniş çaplı bir lansman yapılacakmış.

Beklentiler neler?
Valla malum videoyu biliyorsunuz. Kamuflajlı Saab 9-3, 9-7 ve Cadillac BLS'leri medyanın gözüne sokarak ''yerli otomobil'' dediklerini de biliyorsunuzdur. Sonraki açıklamalarda ise aracın dış görünümünün değişebileceğini söylediler. Ben Otopark.com forumu sakinlerinin beklentilerini merak ediyorum. Buradaki çoğu insan, otomobille yatıp otomobille kalkıyor. Peki, yerli otomobil için beklentileriniz nedir?

Benimkiler:
NEVS firmasından alınan 9-3 ve 9-7 çok hafif makyajlarla sunulacak. Otomobilin aslında motorunun yerli olduğunu ve pillerinin çok başarılı olduğu söylenecek. Tamamen elektrikli bir model de olacak, hibrit de olacak. Fiyat 60 bin TL civarlarından başlayacak.

Bu lansman sürecine dair beklentilerimdi. Gelelim sonraki sürece. Otomotiv endüstrisi ilerlerken aslında doğru bir zamanda yapılan ''Devrim'' projesi, saçma sapan nedenlerle bitirilmişti. Elektrikli otomobil trenini kaçırmak istemeyen Türkiye'nin ilk şansı işte bu otomobiller. Fakat maalesef geç kalındı bile.

Tübitakla ilgili şüphelerim var maalesef. Ben bu tarz bir projede Otosan, Tofaş, Hexagon Studio (Karsan) gibi AR-GE çalışmalarına yıllarını vermiş firmaların yer almasını isterdim. Sonuçta Otosan'ın güncel olan Courier, Tofaş'ın Egea-Doblo, Karsanın ise Jest-Atak gibi otomobilleri var. Bu firmaların hepsi de aslında elektrik veya hibrit ünitelerle haşır neşir durumdalar. Daha hiç otomobil çıkarmamış Tübitak'tan beklentim pek yüksek değil. İnşallah yanılıyorumdur, inşallah mükemmel bir otomobil çıkarıp beni mosmor ederler. Çünkü Türkiye'nin gerçekten böyle bir otomobile ihtiyacı var.

Bunun dışında 9-3 çok güzel bir otomobil. Yeni donanımlar ve güzel bir elektrik motoru ile belki de piyasaya çok iyi bir alternatif olabilir.

Mesela servis ağı ile ilgili şüphelerim var, yıllardır Türkiye'de olan markaların bile her ilde servisi yok. Elektrikli otomobil gibi bakımı zor olan taşıtlarda durum ne olacak acaba?


Siz neler düşünüyorsunuz?
 
Siz neler düşünüyorsunuz?
Zor işler.. Tüm çalışmaları tamamlayıp seri üretime geçilse bile ilk modelleri alanlar hep kobay muamelesi görecektir ki araçların eksiklerinin belirlenip bu eksikliklere uygun mühendislik ve üretim anlayışının geliştirilip araçlara uygulanması konusu oldukça zaman isteyen bir süreç. Hele ki otomobil üretme konusunda hiç tecrübesi olmayan bir ülke için daha da uzun süreç anlamına gelir. Bakalım inşaallah hayırlısı olur ama kafada çok soru işareti var. Alanların mağdur olmaması çok düşük ihtimal. Geliri yüksek bir millet olsak araçlarda çıkabilecek potansiyel sıkıntılardan ötürü uğrayabileceğimiz maddi kayıpları sineye çekebiliriz belki ama öyle bir gelire de sahip değiliz.
 
Tek beklentim elektrikli olması. Şimdi başlasalar tam anlamıyla hayata geçmesi minimum 7-8 yıl
Bu arada elektrikli otomobillerin bakımı zor değil. Problem çıkaracak parça sayısı içten yanmalı motora kıyasla çok daha az
Umarım dünyadaki değişimi ve trendleri göz önünde bulundurarak sadece elektrikli bir araç üretirler.
Aksi olursa dünya elektrikli otomobillere geçerken benzinli/dizel motor kullanan ve bununla gurur duyan tek ülke oluruz gibi geliyor
 
Son düzenleme:
  • Beğeni
Tepkiler: kekum34
Ben olaya optimist olarak bakmak istersem, döneminin kaliteli ve başarılı SAAB 9-3 gibi bir aracın altyapısını kullanarak yeni nesil yerli motorlar monte edilebilir eğer ki işin motor kısmını hallederlerse çok iyi olur.Bence SAAB'ın şasisi günümüz araçlarla yarışacak kadar yeterli zaten...
Pesimist olarak bakarsam da sadece seçim öncesi bir ''şov'' olarak orada Saab vs gibi kaliteli araçları gösterip aslında çok daha ucuz kalitesiz ve belki de 3.dünya ülkelerinin ürettiği sedanlardan birinin üstüne üstünkörü hazırlanmış yerli motor seçenekleri görebiliriz.Bana sorarsanız ben eğer o aracın SAAB 9-3 şasili ve altyapılı olduğunu biliyorsam ve sapasağlam az yakan çok kaçan da bir motor görürsem eşime dostuma tavsiye eder destek olurum, sonuçta yerli sermaye fakat eğer ki karşıma 3.Dünya ülkelerine satılan Peugeot 301/C-Elysee, Renault Symbol, Linea gibi araçlara sadece çok az km menzilli elektrikli aküler takılmış elektrikli ''Fluence'' ler üretirlerse o zaman zaten ülkeden bu denli çağın gerisinde geç kalmış bir projenin asla gerçekleşemeyeceğini anlamış olurum.
 
Son düzenleme:
Muhtemelen diger araclarla ayni otv

Yurtdisina farkli donanim (alan olursa) bize farkli donanim (bos)

Arka camda osmanli tugrasi

Vites veya silecekte tespih

Su anda taksilerde olan arac ici konusmalari kayit altina alan cihazlar

Butunlesik gps (takip icin )
 
Bence yaptıkları araba o kadar kötü olacak ki elektriğe teşvik verelim derken millet içten yanmalıyı bırakamayacak, bir nesil elektrikli otomobilden nefret edecek, her köşede yolda kalmış bir yerli elektrikli, mağdur olan binlerce vatandaş, alın duvarınıza asın bu yazdıklarımı, yanılırsam beni asın... Harbiden Tubitak ne ya, karsan otosan zartsan zurtsan varken, sırf kendi adamları ekmek yesin diye iş asıl yapması gerekene verilmiyor. Biz bu kafa yapısıyla bi yere gidemeyiz arkadaş, kız burada tubitakta kâle alınmıyor, gidiyor Amerika’da projesi birinci oluyor, sonra ilgili kişi Avrupa’da orda burda okuyan ajan oluyor diyor. Denilecek söz bırakmadılar artık.
 
Elektrik konusunda bir fikrim yok ama; güzel, verimli bir içten yanmalı motorla ve en önemlisi ÖTV'den muaf şekilde halka sunulursa mükemmel olur.
 
  • Beğeni
Tepkiler: kekum34
Valla Cadillac veya Saab alt yapısıyla bir araba çıkarıp çıkarmamaları fark etmez. Kendi tasarımları da olsa fark etmez. Benim bu işten beklentim sıfır, hatta sıfırın da altı. Neden olarak Tübitak şöyle, proje böyle gibi genel fikirlerden bağımsız bir noktaya değineceğim.

Öncelikle sıfırdan bir araba üretip satma niyeti ciddiyse araba piyasaya sürülmeden önce önce bunun satış ve satış sonrası ağının çok iyi oturtulması gerekir. Özellikle işletme ve endüstri müh. mezunu arkadaşlar söylediğimi daha iyi anlayacaklardır. Bugün Mazda gibi bir markanın ülkedeki satış ve servis ağını yerin dibine sokuyoruz. Sırf bu yüzden arabayı başarılı bulmasına rağmen bir sürü insan tercih etmiyor. Subaru deseniz o da benzer durumda. Sıfırdan yükselen bir marka için piyasaya giriş çok daha meşakkatli olur.
Bu araçlar üretildi diyelim, nasıl satılacak? Şıkır şıkır showroom'lar gerek, makyajlı bayiler gerek. Piyasaya sürülecek aracın reklamı ana haber bültenlerinde ve gazete haberlerinde yapılmaz, maçların devre aralarında yapılır. Daha sonrasında da o şıkır şıkır bayilerde satışı yapılır. Satışlarda kampanyalar için anlaşmalı bankalar ve sigorta firmaları olur.
Haydi araç satıldı, sipariş geçilmesi, siparişin fabrikaya geçildikten sonra üretimden çıkıp gelmesi ne kadar sürecek?
Diyelim sipariş geldi, araç sahipleri var, kullanıyorlar. E bunun bakımı var, kazası var, var oğlu var. Bu arabalar için yetkili servis ağı ne kadar geniş olacak? En azından yerel pazarda bu satış sonrası servis altyapısının çok iyi oluşturulması gerek. Arabayı tanıyan nitelikli ve eğitimli personeli ne zaman hazır edeceksin? Bunun için çalışmaların var mı? Diyelim ki Tübitak'ta 3000 kişi bunun için kapsamlı eğitim alıyor ve bizim haberimiz yok, servislerin ekipmanlarını hazır ettin mi? Arabalar bakım zamanı gelecek, hasarlanacak veya bozulacak ki servise gelecek; arabadan çok yedek parçasının üretilmesi gerekiyor. Parçalar kolayca tedarik edilebilir durumda mı? Yedek parçaların imalat ve lojistik altyapısı hazır mı?

Yukarıda yazdıklarımın hiçbiri hakkında şu ana kadar olumlu bir gelişme görmediğim için kusura bakmayın ama bu proje külliyen balondur benim gözümde.
 
Valla Cadillac veya Saab alt yapısıyla bir araba çıkarıp çıkarmamaları fark etmez. Kendi tasarımları da olsa fark etmez. Benim bu işten beklentim sıfır, hatta sıfırın da altı. Neden olarak Tübitak şöyle, proje böyle gibi genel fikirlerden bağımsız bir noktaya değineceğim.

Öncelikle sıfırdan bir araba üretip satma niyeti ciddiyse araba piyasaya sürülmeden önce önce bunun satış ve satış sonrası ağının çok iyi oturtulması gerekir. Özellikle işletme ve endüstri müh. mezunu arkadaşlar söylediğimi daha iyi anlayacaklardır. Bugün Mazda gibi bir markanın ülkedeki satış ve servis ağını yerin dibine sokuyoruz. Sırf bu yüzden arabayı başarılı bulmasına rağmen bir sürü insan tercih etmiyor. Subaru deseniz o da benzer durumda. Sıfırdan yükselen bir marka için piyasaya giriş çok daha meşakkatli olur.
Bu araçlar üretildi diyelim, nasıl satılacak? Şıkır şıkır showroom'lar gerek, makyajlı bayiler gerek. Piyasaya sürülecek aracın reklamı ana haber bültenlerinde ve gazete haberlerinde yapılmaz, maçların devre aralarında yapılır. Daha sonrasında da o şıkır şıkır bayilerde satışı yapılır. Satışlarda kampanyalar için anlaşmalı bankalar ve sigorta firmaları olur.
Haydi araç satıldı, sipariş geçilmesi, siparişin fabrikaya geçildikten sonra üretimden çıkıp gelmesi ne kadar sürecek?
Diyelim sipariş geldi, araç sahipleri var, kullanıyorlar. E bunun bakımı var, kazası var, var oğlu var. Bu arabalar için yetkili servis ağı ne kadar geniş olacak? En azından yerel pazarda bu satış sonrası servis altyapısının çok iyi oluşturulması gerek. Arabayı tanıyan nitelikli ve eğitimli personeli ne zaman hazır edeceksin? Bunun için çalışmaların var mı? Diyelim ki Tübitak'ta 3000 kişi bunun için kapsamlı eğitim alıyor ve bizim haberimiz yok, servislerin ekipmanlarını hazır ettin mi? Arabalar bakım zamanı gelecek, hasarlanacak veya bozulacak ki servise gelecek; arabadan çok yedek parçasının üretilmesi gerekiyor. Parçalar kolayca tedarik edilebilir durumda mı? Yedek parçaların imalat ve lojistik altyapısı hazır mı?

Yukarıda yazdıklarımın hiçbiri hakkında şu ana kadar olumlu bir gelişme görmediğim için kusura bakmayın ama bu proje külliyen balondur benim gözümde.
Zaten soyle bir nokta var ' biz su tarihte seri uretime geciyoruz ' diyebilmeleri icin tum bu soylediklerinin tek tek coktan planlanmis, halledilmis olmasi gerekir. Seri uretim artik tum bu islerin son noktasi, asamasidir. Dediginle paralel ben yukarida soylediklerin hakkinda ciddi bir calisma yapildigini hic gormedim ki bunlar ciddi para, zaman ve emek isteyen isler. Ileride boyle bir uretim olacaksa da yakin zamanda olabilir gibi durmuyor en azindan saglikli bir uretim, pazarlama ve satis sonrasi hizmet hedefleniyorsa.
 
  • Beğeni
Tepkiler: EmreKRC ve Cussler
Benim merak ettigim bir konu var.
Hemen sivil halkın alacağı bir otomobil üretmek yerine daha dar bir alanda kullanılmak üzere üretim yapsalar, mesela londranın bütün taksilerinin tek marka olması gibi bizde sadece taksi üretelim, bunların servis-satış sonrası hizmetleri vs daha küçük çaplı ve kolay olur.Bu şekilde temel atsalar olmaz mı? Yanlış mı düşünüyorum?
 
Benim merak ettigim bir konu var.
Hemen sivil halkın alacağı bir otomobil üretmek yerine daha dar bir alanda kullanılmak üzere üretim yapsalar, mesela londranın bütün taksilerinin tek marka olması gibi bizde sadece taksi üretelim, bunların servis-satış sonrası hizmetleri vs daha küçük çaplı ve kolay olur.Bu şekilde temel atsalar olmaz mı? Yanlış mı düşünüyorum?
Kesinlikle ben de bunun çok daha mantıklı olduğunu düşünüyorum. İstanbul'da Renault Zoe taksiler çalışmaya başladı mesela. Örneğin Zoe altyapılı, İst trafiğine ve bizim isteklerimize göre düzenlenmiş bir araç bence daha mantıklıydı. Biz daha a,b,c bilmeden, dil bilgisi olmadan hooop Sefiller yazmaya çalışıyoruz.
 
Benim merak ettigim bir konu var.
Hemen sivil halkın alacağı bir otomobil üretmek yerine daha dar bir alanda kullanılmak üzere üretim yapsalar, mesela londranın bütün taksilerinin tek marka olması gibi bizde sadece taksi üretelim, bunların servis-satış sonrası hizmetleri vs daha küçük çaplı ve kolay olur.Bu şekilde temel atsalar olmaz mı? Yanlış mı düşünüyorum?
Ya o yaklaşım doğru yaklaşım. Ama taksiler ciddi bir satış sonrası yükü oluşturacağından ilk etapta çok ağır olur. O yüzden bunun daha doğrusu öncelikli olarak sadece kamuya araç üretmektir. Ne bileyim orta düzey makam aracı olur vs.vs. Belli sayıda araca satış sonrası desteği verilir filan. PR olarak da hem kurumun, hem ürünün büyük reklamı olur. Ama o zaman devlet büyüklerinin akıllarına ümmeti ihalelerle nasıl zengin edecekleri sorusu gelir doğal olarak :)
 
20 senelik bir altyapı var ortada, pilleri nereye koyacaklar? bu araba kaç kg olacak? menzili nasıl olacak? hibrit düşünülüyordu motoru nerden bulacaklar?
Satış sonrası kesinlikle planlanmasığına hatta akıllarına bile gelmediğine eminim.
 
60-70 max 80 bine satılması. Hızlı piyasaya sürülmesi. Arza çıkarmaması. Güvenlik eksiği olmaması (2< hava yastığı, 4<= yıldız ncap). Mtv nin düşük olması. Cıbıl cıbıl ekran istemem ama adam gibi içmekanı olsun. Servisin yaygın olması.
 
Benim merak ettigim bir konu var.
Hemen sivil halkın alacağı bir otomobil üretmek yerine daha dar bir alanda kullanılmak üzere üretim yapsalar, mesela londranın bütün taksilerinin tek marka olması gibi bizde sadece taksi üretelim, bunların servis-satış sonrası hizmetleri vs daha küçük çaplı ve kolay olur.Bu şekilde temel atsalar olmaz mı? Yanlış mı düşünüyorum?
Karsan'ın hali hazırda New York Taxi ihalesine girdiği V1 adlı aracı hazır. Bayağı da güzel bir otomobil. Yine de seri üretime geçirtecek bir babayiğit bulunamadığı için işler hep havada kalıyor.
Güvenlik eksiği olmaması (2< hava yastığı, 4<= yıldız ncap).
O iş öyle kolay değil. Biz burda otomobilleri 4 yıldız aldı diye eleştiriyoruz fakat, yeni bir otomobili 4 yıldız yapmak imkansız olur. Test merkezi yok, bir şey yok. Belki çok küçük bir ihtimal Saab 9-3'ün sağlam platformu yardımcı olabilir. AR-GE'de çalışmış veya gözlemlemiş arkadaşlar dediğimi anlayacaktır.
 
Son düzenleme:
O iş öyle kolay değil. Biz burda otomobilleri 4 yıldız aldı diye eleştiriyoruz fakat, yeni bir otomobili 4 yıldız yapmak imkansız olur. Test merkezi yok, bir şey yok. Belki çok küçük bir ihtimal Saab 9-3'ün sağlam platformu yardımcı olabilir. AR-GE'de çalışmış veya gözlemlemiş arkadaşlar dediğimi anlayacaktır.
Şüphesiz, ama kimse imamkayığına binmek istemez, kuş serisi gibi olmaz umarım.

Wish list e eklemeyi unutmuşum: beyaz araç üretilmesin :)
 
  • Beğeni
Tepkiler: alptamer
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...