Yerli otomobil kapıda, beklentiler neler?

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
Bakanlar otomobilleri üretmek için babayiğitlerin bulunduğunu, 4-5 ortaklı bir proje olduğunu söylüyorlar. Bu ay içerisinde de geniş çaplı bir lansman yapılacakmış.

Beklentiler neler?
Valla malum videoyu biliyorsunuz. Kamuflajlı Saab 9-3, 9-7 ve Cadillac BLS'leri medyanın gözüne sokarak ''yerli otomobil'' dediklerini de biliyorsunuzdur. Sonraki açıklamalarda ise aracın dış görünümünün değişebileceğini söylediler. Ben Otopark.com forumu sakinlerinin beklentilerini merak ediyorum. Buradaki çoğu insan, otomobille yatıp otomobille kalkıyor. Peki, yerli otomobil için beklentileriniz nedir?

Benimkiler:
NEVS firmasından alınan 9-3 ve 9-7 çok hafif makyajlarla sunulacak. Otomobilin aslında motorunun yerli olduğunu ve pillerinin çok başarılı olduğu söylenecek. Tamamen elektrikli bir model de olacak, hibrit de olacak. Fiyat 60 bin TL civarlarından başlayacak.

Bu lansman sürecine dair beklentilerimdi. Gelelim sonraki sürece. Otomotiv endüstrisi ilerlerken aslında doğru bir zamanda yapılan ''Devrim'' projesi, saçma sapan nedenlerle bitirilmişti. Elektrikli otomobil trenini kaçırmak istemeyen Türkiye'nin ilk şansı işte bu otomobiller. Fakat maalesef geç kalındı bile.

Tübitakla ilgili şüphelerim var maalesef. Ben bu tarz bir projede Otosan, Tofaş, Hexagon Studio (Karsan) gibi AR-GE çalışmalarına yıllarını vermiş firmaların yer almasını isterdim. Sonuçta Otosan'ın güncel olan Courier, Tofaş'ın Egea-Doblo, Karsanın ise Jest-Atak gibi otomobilleri var. Bu firmaların hepsi de aslında elektrik veya hibrit ünitelerle haşır neşir durumdalar. Daha hiç otomobil çıkarmamış Tübitak'tan beklentim pek yüksek değil. İnşallah yanılıyorumdur, inşallah mükemmel bir otomobil çıkarıp beni mosmor ederler. Çünkü Türkiye'nin gerçekten böyle bir otomobile ihtiyacı var.

Bunun dışında 9-3 çok güzel bir otomobil. Yeni donanımlar ve güzel bir elektrik motoru ile belki de piyasaya çok iyi bir alternatif olabilir.

Mesela servis ağı ile ilgili şüphelerim var, yıllardır Türkiye'de olan markaların bile her ilde servisi yok. Elektrikli otomobil gibi bakımı zor olan taşıtlarda durum ne olacak acaba?


Siz neler düşünüyorsunuz?
 
İhale kazanılsaydı, New York için yüksek sayıda bir taksi üretimi olacaktı ve hepsi satılacaktı. Satılıp satılmama gibi bir kaygı olmayacaktı.
Şu an Karsan bu riski ülkemiz için alamıyor diye düşünüyorum. Bu kadar hazır, dünyanın belki de en büyük taksi ihalesine girmiş bir otomobili üretmemenin başka bir açıklaması olamaz :( Babayiğit dediğim o yani :D
Aslinda bence bi risk yok, hukumet karsan a garanti verip belediye, kamu araclarini, veya birkac sehirdeki taksileri ayni sekilde aldirabilir, ama gercekten neden yapmiyorlar bilmiyorum, firsatim olsa gercekten sorup ogrenmek isterim
 
Karsan jest in işçiliğini genel olarak sevmem ama istihdam sağlıyor olması açısından ve katmadeğerli iş yaptığı için mutluyum. İşçiliğini şuna dayandırıyorum, taponsuz bir jest görmüş iseniz içerisi direk demir profillerden bir dörtgen olmuşturulmüş üstünü boyayıp basit bir plastik ile kapatmışlar resmen. Tasarımına lafım yok çirkin değil ve koltuk yerleşimi çok tutarlı; ağırlık merkezi aşağıda tutulmaya çalışılmış, ayakta yolçu kapatisesi daha yüksek vs vs. Yav bu araçlar ne yakıyorki dolmuşcular dip gaz gidebiliyor dizel mi ? Hayır ataletlide birşey.
 
  • Beğeni
Tepkiler: hakikionur
Aslinda bence bi risk yok, hukumet karsan a garanti verip belediye, kamu araclarini, veya birkac sehirdeki taksileri ayni sekilde aldirabilir, ama gercekten neden yapmiyorlar bilmiyorum, firsatim olsa gercekten sorup ogrenmek isterim
Kesinlikle katılıyorum. Ben de sormak isterim vallahi.
 
  • Beğeni
Tepkiler: saracer
Karsan jest in işçiliğini genel olarak sevmem ama istihdam sağlıyor olması açısından ve katmadeğerli iş yaptığı için mutluyum. İşçiliğini şuna dayandırıyorum, taponsuz bir jest görmüş iseniz içerisi direk demir profillerden bir dörtgen olmuşturulmüş üstünü boyayıp basit bir plastik ile kapatmışlar resmen. Tasarımına lafım yok çirkin değil ve koltuk yerleşimi çok tutarlı; ağırlık merkezi aşağıda tutulmaya çalışılmış, ayakta yolçu kapatisesi daha yüksek vs vs. Yav bu araçlar ne yakıyorki dolmuşcular dip gaz gidebiliyor dizel mi ? Hayır ataletlide birşey.
2.3 litrelik dizel hocam. 150 beygir. 12 litre civarı yakıyor, bu sebeple minibüs şöförlerinin gözdesi. Sınıfının en az yakan aracı olduğu için Jest tercih ediliyor oldukça.
 
  • Beğeni
Tepkiler: Kim?
Piyasaya sürülse bile pek bir beklentim yok. Bunun kendimce bir kaç nedeni var. Umarım haksız çıkarım :)

1.Bildiğim kadarıyla bu araçlar elektrikli ve hibrit olarak piyasaya çıkacak. Araba piyasaya çıkmadan önce ülkemizdeki bütün şehirlere bunun altyapısı sağlanması lazım.Her hafta şehrin merkezinde elektrikleri kesilen canım Malatya'm da bununla ilgili bir çalışma var mı bilmiyorum ama şimdilik ortalıkta bir şey yok. Kayısı heykellerinden sıra gelirse olacaktır eminim.

2. Servis ve bayii. Şuan bu forumda bir anket açıldığı zaman. Üst sıralarda olan marka her zaman Mazda oluyor. Herkes beğeniyor ama bir çok kişi bu sebepten dolayı tercih etmiyor. Bununla ilgili bir çalışma hala yok.

3. Kullanılan şasi. Ben gm epsilon platformunun kalitesini filan değerlendirmeyeceğim. Sonuçta dünyanın en sıkıcı arabalarında vectra da bu şasinin ürünü çok sevilen saab 9-3 de.

1.Maliyet: Bu kullanılan şasi d sınıfı otomobillerde kullanılıyordu. Şimdi d sınıfı bir araba altyapı olarak nispeten a-b-c sınıfına göre yapımı daha pahalı oluyor. Şuan vag grubu dünya da en çok kazanan gruplardan biri hatta 1. de olabilir. Bunun en büyük sebebi maliyetlerden kısmayı başarması. Şimdi mqb platformundan b-c-d-mpv-suv-pickup gibi bir sürü varyasyonlar çıkarabiliyorsunuz. Bide bu maliyetin bize yansıması. Sonuç olarak ilk fiyat yükselecek ve alıcı olarak bu da bize yansıyacak.

2. Seçenekler: D sınıfı bir platform da hatchback,mpv,ticari,suv gibi sınıfları yapmak. İmkansız veya maliyeti sedana göre çok daha yüksektir. Bide şuana kadar benzinli motorlarla ilgili bir şey duymadım. Veya yine forumdan örnek vermek gerekirse. Şuan forumda en iyi d sınıfı diye anket yapılsa en üst sıralara oynayacak 2 araba mondeo ve mazda 6 dır ama bu arabalar neden satmıyor derseniz bir neden olarak 1.6 dizel-otomatik yok- Mtv si yüksek diyebilirsiniz.

4. Vergi teşviki. Bundan çok pek değillim ama benim bakış açımdan bakarsanız böyle bir şeyin olması imkansız. Şöyle düşünün siz bir ülkeye araba satıyorsunuz ve oranın hükümeti rakibiniz için sırf o ülkenin malı diye vergi teşviki yapıyor bu yapılan marka için çok büyük bir avantaj. Sonuçta bu iş bir rekabet. Eminim siz buna karşı çıkardınız veya başka bir örnek vermek gerekirse diyelim ki Almanya bunu fark etti. Onlar o zaman ben de Türkiye den ithal edilen mallara özel vergi koyuyorum dese kendi otomobilinizi satacağım derken ufacık olan ihracatınız dan da gidebilir. Yani bu otomobile yapılacak vergi teşviki bütün rakiplerine yapılması lazım

Şuan aklıma gelenler bunlar ekleyeceğim bir şey olursa alıntılar eklerim :)
 
. 4.Vergi teşviki. Bundan çok pek değillim ama benim bakış açımdan bakarsanız böyle bir şeyin olması imkansız. Şöyle düşünün siz bir ülkeye araba satıyorsunuz ve oranın hükümeti rakibiniz için sırf o ülkenin malı diye vergi teşviki yapıyor bu yapılan marka için çok büyük bir avantaj. Sonuçta bu iş bir rekabet. Eminim siz buna karşı çıkardınız veya başka bir örnek vermek gerekirse diyelim ki Almanya bunu fark etti. Onlar o zaman ben de Türkiye den ithal edilen mallara özel vergi koyuyorum dese kendi otomobilinizi satacağım derken ufacık olan ihracatınız dan da gidebilir. Yani bu otomobile yapılacak vergi teşviki bütün rakiplerine yapılması lazım
Şimdi bu kısma kesinlikle katılmıyorum. Birincisi, gümrük birliği denilen bir olay varken Almanya öyle kafasına göre kolay kolay vergi koyamaz. Yani ülke seçemezler, işin belli bir kuralı olmalı. Onlar hak ve hukuk sahibi bir ülke sonuçta. Ayrıca, Türkiye'nin eğer yapacağı bir otomobil ihracatı varsa inanın bu Almanya'ya olmaz. Dünyadaki otomotiv endüstrisinin başrolüne sahip almanlar;servis ağı oturmamış, ilk denemesini yapmış bir otomobili kendi otomobillerinin üstüne tercih etmezler.

Vergi muafiyeti kısmına gelirsek: Türkiye'nin vergilendirmelerinin çok yüksek olmasının asıl sebebi, kendi ürettiği veya katma değer koyamadığı malların yurtdışından ithal sürekli satılması. Cari açığı ciddi derecede büyütecek bir durum olduğu için, otomobil alımlarını vergilendirmeyle durdurmaya çalışıyorlar.

Yani Türkiye, kendi katma değerli malını çok rahat bir şekilde ÖTV'den kısmen muaf tutabilir. Sonuçta üretim burada, satış burada. Dışarıdan alınmış bir parça olmayacak nerdeyse.
 
İşte burada teknik olarak biz kafamıza göre diğer ülkelerin arabalarına vergi koymuş oluyoruz.
Hayır, biz belli bir ülke için vergi koymuyoruz. Biz satılan her otomobil için Özel Tüketim Vergisi alıyoruz. Almanya'dan gelen otomobiller ve Rusya'dan gelen otomobiller arasında farklı gümrük vergisi almıyoruz.

Başka bir deyişle, biz otomobillerdeki sabit ÖTV oranlarını sadece yerli üretimimiz için muaf kılabiliriz. Bu demek değildir ki, yerli olmayan tüm otomobillere vergi koyalım. Olan vergiden yerli otomobili muaf tutacağız sadece.
 
Vergi olarak beklentim sadece kdv olması
Arabadan beklentim ise eh işte konforlu içi düzgün(iscilik olarak)altyapısı sağlam servis ağı yaygın ve parçasının ucuz olması.Bi de düzgün motorlara ve adam akıllı yüzlerine bulaştırmayacakları şanzımanı olsun yeterli.

GT-I9300 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
Hayır, biz belli bir ülke için vergi koymuyoruz. Biz satılan her otomobil için Özel Tüketim Vergisi alıyoruz. Almanya'dan gelen otomobiller ve Rusya'dan gelen otomobiller arasında farklı gümrük vergisi almıyoruz.

Başka bir deyişle, biz otomobillerdeki sabit ÖTV oranlarını sadece yerli üretimimiz için muaf kılabiliriz. Bu demek değildir ki, yerli olmayan tüm otomobillere vergi koyalım. Olan vergiden yerli otomobili muaf tutacağız sadece.

Şimdi aynı şeyi diyoruz ama ters köşeden bakıyoruz. Bende bize otomobil satan diğer ülkelerin gözünden bakıyorum. Senin kendi arabaların için vergi yok ama bizimkiler için özel vergi var. O zaman bizde senin bize satacağın ürünlere özel vergi koyuyoruz deseler ne diyeceğiz. Kendi dediğiniz gibi bu işin bir gümrük birliği var öyle sırf bu ülke de üretiliyor diye vergi indirim yapılabileceğini sanmıyorum. O zaman bütün ülkeler kendi malları için yapardı zaten.
 
Benim söyliyeceğim tek şey şu bende sizin gibi aynı soruları kafamda kendime soruyorum ''servis ağı nasıl olucak ? yedek parça durumu nasıl olucak ?'' gibi gibi bir çok sorun için ne düşünüldü nasıl altından kalkılacak ? hepimiz söylediklerimizde doğru yerlere parmak basıyoruz,haklıyız ama sonuçta bu işte mükemmel olamıyacağımız da su götürmez bir gerçek ama eninde sonunda bizimde bir yerden bir şekilde başlamımız gerek çünkü olmaz yapamayız diyip denememek gene de her sonuçtan daha kabul edilmez bişiy yenilmeyi kabul edebiliriz ama denememeyi asla önceki denemelerimizde çıkan engeller,alengilli işler,bahaneler vs oldu kabul lakin her firma sonuçta en dipten sıfırdan başladı aynı koşullarda olmasada sıfırdan başladı biliyorum bizim için her şey şu rekabetin çıldırmış olduğu ortamda çok daha zor ama bunu avantaja da çevirmek iyi yanından bakmak da sorunlara çözüm üretmekte bizim elimizde teknolojinin,endüstrinin ve inşaat sektörünün fersah fersah gelişim gösterdiği şu yüzyılda showroom açmak,servis ağı kurmak,fabrika inşaa etmek tamam kolay değil bunların sayısı tek tük değil çokça olmalı taleplere yetişmek için özellikle bayii ve servis ağı yurt genelinde olmalı ama bunlar Amerika'yı da yeniden keşfetmenizi gerektirmez anlıycağınız ütopik değil zamana ihtiyacımız var ve zamanıda iy planlamaya bu aşikar ama şu yüzyılda teknolojinin nimetlerinden faydalanmak sektördeki şu geçiş sürecini iyi değerlendirip,yorumlayarak bizde varız demek zorda olsa imkansız değil o yüzden ben bu sefer umutluyum umarım o babayiğit diye bahsedilenler bizim sırtımızı bu sefer yere getirmeden bu güreşte artık bizde varız dememizi sağlayabilirler. ÇÜNKÜ Hepimizin içinde ukte kaldı şu yerli otomobil projesi,Avrupalılarla yarışan Golf'e,E Serisi'ne daha nicelerine kafa tutan yerli otomobillerimizi görmek, bizim kültürümüzün izlerini taşıyan iç ve dış tasarım detaylarına sahip yerli otomobilleri hepimiz istiyoruz artık..
 
yeterki istensin azcık kafa yorulsun. birde paradan haber verilsin ;)
her ilde sanayi sitelerinde pilot yerler seçilir, biraz eğitim verilir. sonra bakım-tamir işini yapacak olan yerlere vergi indirimi, bilmem ne kadar işçisine muafiyet getirilir. bu süreçten sonra zaten bayilik kendisi gelir. insanlar o kadar şeye ölü yatırım yapıyor ki buna atayacak bir sürü insan çıkacaktır. aynı şekilde şarji istasyonu kuranlara bu şekilde vergi indirimleri gelebilir. bunu yapan alışverişmerkezleri, restorantlarada aynı şekilde yapıp muazzam bir genişliğe geçilebilir.
bana kalsa yani devleti ben yönetsem bırakın teşviki ben onu yapacaklardan hiçbirşey istemem. bir kere ben yurtdışından araba ithalatım minimuma inmiş olacak, fosil yakıtlara bağımlılığım azalmış olacak. işin bu yanından her türlü artıya geçmiş olacam yani. ki zaten gelecek bu sektörde.
bu dediğimin yarısını gerçekleşse vag grup arabalarını burda hangi fiyatla satmaya çalışır acaba_?
kendimizide bence küçümsemeyelim. almanların zamanında beetle nasıl çaldıklarını biliyoruz. korelilerin geçmişte nasıl araba yaptıkları ortada
yeterki isteyelim inanalım.
 
yeterki istensin azcık kafa yorulsun. birde paradan haber verilsin ;)
her ilde sanayi sitelerinde pilot yerler seçilir, biraz eğitim verilir. sonra bakım-tamir işini yapacak olan yerlere vergi indirimi, bilmem ne kadar işçisine muafiyet getirilir. bu süreçten sonra zaten bayilik kendisi gelir. insanlar o kadar şeye ölü yatırım yapıyor ki buna atayacak bir sürü insan çıkacaktır. aynı şekilde şarji istasyonu kuranlara bu şekilde vergi indirimleri gelebilir. bunu yapan alışverişmerkezleri, restorantlarada aynı şekilde yapıp muazzam bir genişliğe geçilebilir.
bana kalsa yani devleti ben yönetsem bırakın teşviki ben onu yapacaklardan hiçbirşey istemem. bir kere ben yurtdışından araba ithalatım minimuma inmiş olacak, fosil yakıtlara bağımlılığım azalmış olacak. işin bu yanından her türlü artıya geçmiş olacam yani. ki zaten gelecek bu sektörde.
bu dediğimin yarısını gerçekleşse vag grup arabalarını burda hangi fiyatla satmaya çalışır acaba_?
kendimizide bence küçümsemeyelim. almanların zamanında beetle nasıl çaldıklarını biliyoruz. korelilerin geçmişte nasıl araba yaptıkları ortada
yeterki isteyelim inanalım.
Devlet araba satarken uretenden daha fazla kazaniyor.ustune diger ulkelerden farkli olarak motor hacmine gore vergi alip goz gore gore halki sömurüyor.
Bu baslikta konusulanlar ulkenin nasil uretemedigi degil yanlis anlamissiniz. Neden uretmeye yanasmadigi .
 
ben yanlış anlamadım. yukarda genel ortak fikir artık devletin bu elektrikli motor araç üretim trenini kaçırmama çabası konuşuluyor idi. ötv-mtv zammı başlığı değil herhalde burası
samimi ya da değil bir platform satın alınmış ve üretim tarihleri konuşuluyor. kdv ötv den bir arabadan 3 araba parası aldığı devletin herkesin konuştuğu bir şey zaten @Sailor
 
Son düzenleme:
  • Beğeni
Tepkiler: Sailor
Devlet biraz Optimist olsa, fazlalık veya kullanımı gereksiz ekipmanlardan arınmış, üretimi ucuz, kullanımı ucuz, 6-7 havayastıklı, 1000 motor bir araba yapsa herşeye yeter.
Devletin işi araba üretmek olmamalı, standart yaratıp bunu halkına sunmalı.

Bunu zamanında Adolf Hitler Kaplumbağa tasarımı ile halka sunmuştu. Ozamandan bu zaman halkın ihtiyaçlarında pek bir değişiklik olmadı. 1939 yılında Kafer 1.0 motoru, saate 105 km son hızı, 2 yetişkin 3 çoçuk yolcu kapasitesi taleplerini aynen yansıtacak, sadece çok kaza yaptığımız için ebd, abs, bir çok havayastıkla destekleyecek. Al sana halk arabası. Hatta buna benzer bir arabaya sahibim. :)
 
Günümüze en yakın örneklerden, Opel Corsa C 1,0 Eco Easytronik bu otomobilere örnektir. 2000 yılı küresel ekonomik krizde , opel ve Alman hükümeti ortak ürünlerinden biridir. Kendi dayımda dahil devlet desteği ile satın alınmıştır.
 
  • Beğeni
Tepkiler: Mt.Akina
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...