Aklıma gelen nedenler (daha da vardır), yoğun olarak Japonlardan konuşulduğu için onların üstünden gideceğim:
1- Ülkeye girişleri. Bu ülkeye iyi ilişkilerimiz olduğu için Amerikan araçları ve coğrafi konum nedeniyle Avrupa araçları giriş yaptı. Japonların ülkelerinden çıkışı tam anlamıyla 70'li yıllara denk geliyor, 90'lara doğru iyice hız kazandı. Arada geyiği yapılan (klasik Japon neden yok) klasik Japon aracı bulunmaması sürpriz değil, çünkü 90'lara kadar Amerika dışında yaygın olarak yoktu bile.
2- İnsanların önyargısı, tek düze düşünceler, farklılığa açık olmama, milletin düşüncesine göre tercih yapma. Bu durumlardan sırf Japonlar ve Alfa değil, zaman zaman diğer Avrupa markaları da nasipleniyor. İlk maddedeki ülkeye geç girmeleri, farklılığı kabul etmeyenlerin ve onların yetiştirdiği kişilerin mesafeli olmasına neden oldu.
3- Yıllardır oturmuş bir sistem var. Avrupa'da Avrupa markaları (nadiren yaygın Japon araçları olsa da), dünyanın geri kalanında Japon markaları (nadiren bazı yerlerde başka yaygın araçlar olsa da) hakim konumda. Japonlar hiçbir zaman Avrupa'ya agresif stratejiyle girmedi. Hatta pazarlama faaliyeti olarak herhangi bir yere agresif olarak girmediler. Dünyanın bir çok yerinde anlanan kalite ile Avrupa (özellikle Alman) markalarının anladığı kalite aynı değil (ki Avrupa'dan ABD'ye giderken motor-şanzıman değişmeleri gerekiyor). Markalar için biz de Avrupa'da bulunduğumuz için onlardan farklı bir muameleyle karşılaşmamız olası değil.
4- Üstteki durumun getirdiği servis ve bayi yaygınlığı eksikliği. Ulaşması daha zor olduğu, daha az bulunduğu, daha az adetli getirildiği için daha pahalı yedek parçalar (hemen her sınıfta bu durum görülüyor, Japonlar sorunsuzdur vs. ama yılı gelen, değişmesi gereken bir parça diğer markalardan daha pahalıdır).
5- Yine üstteki durumun getirdiği motor hacimlerinin ülkeye uymaması. Avrupa ülkelerinin vergi sistemlerine göre araç üretmiyorlar. Adamların ürettiği 3.0 hibrit motorun emisyon değerleri trafikte gördüğümüz 1.2 turbo araçlardan düşük. Motor hacmine değil tüketim ve emisyonlara önem verilen yerlerde çok rahat satarlar.
Bugün alacağınız bir Lexus ES 3.0h ile 1.2 turbo motorlu herhangi bir b-c sınıfı araçtan daha az tüketime ve daha az emisyon salınımına sahip olacaksınız, ancak ödeyeceğiniz vergi birinde 8.5 bin lirayken diğerinde bin lira seviyelerinde olacak.
@mcb hangi araçlar özelinde yazdığınızı bilmiyorum ancak Suzuki ve Mazdalar çok yakan araçlar değil, hatta hacimlerine göre az yakarlar. Japonların dünyadaki bu yaygınlığının başlıca nedeni "iktisatlı olmaları ve sorun çıkarmamaları"dır.