Fransızlar geçmişte estetik -aslında çoğu ülkeden böyle araçlar çıkıyordu, Fransızlar biraz daha "farklıydı" sadece-, göze hitap eden araçlar üretiyordu. Günümüzde çoğu marka estetik anlayıştan uzak. Şu an Fransızlar -başta DS markasıyla- biraz daha farklı tasarımlar ortaya çıkarsa da eskisi kadar şık araçları kalmadı. Çevrede nereye baksak sert bakan (keen look) araçlar görüyoruz. Konu İtalyanlar ve Fransızlar olunca hâliyle görsellik de akla geliyor.
Üstte de yazıldığı gibi Fransızlar denenmeyeni denemeyi, yapılmamışı yapmayı seviyor ancak maalesef sonuçları genellikle pek başarılı sonuçlanmıyor. Son 20 yıldan günümüze doğru gelince dizel motorlarıyla öne çıkan markaları görüyoruz. Ve tabii güvenlik olarak öne çıkıyorlar. İnsanlar biraz önyargıyla, biraz başka nedenlerle markaları "teneke" diye adlandırmayı seviyor ancak 2000 lerin ortasından itibaren çoğu Fransız aracı sınıfının başarılı araçlarından (work horse tabir ettiklerimiz bu genellemenin dışında). Elektronik sorunları herkesin malumuydu, son yıllarda bildiğim kadarıyla o konuda o kadar sorunlu değiller.
Eskiden Pöjo sahibiydim, çevremde de kullanıcıları vardı. Parçaları hakkında söylenenler doğru değil, pahalı değildi. Benim ve çevremde gözlemlediğim en büyük sorun İstanbul gibi bir şehirde bile iyi ve güvenilir ustasının bulunmamasıydı. Yetkililerin kalitesi iyi değildi, zaten bir çoğu sırayla kapandı.
Benim gibi dizel sevmeyen, ihtiyacı olmayan sürücüler açısından Fransızların en büyük eksiği düzgün benzinli motor üretememeleri. Teoride iyiler ancak iş pratiğe gelince sayfa sayfa sorunlar karşımıza çıkıyor. Röno'nun 1.2tce motoru hakkında olumsuz bir sürü şey yazılıyordu, kalktı yerine 1.0tce ve 1.3tce geldi akıbetleri ne olacak göreceğiz. PSA cephesinde 1.2 puretech var, 208 vb. araçlarda kullanılan 110'luk değil ancak 130'luk olanlarında sorunlar yazılıp çiziliyor, motor sorunundan yolda kalan 308'ler mevcut (THP vs. tek tek girmeye gerek yok). Tabii Röno'nun 0.9tce'si gibi veya PSA'nın kullandığı 1.2 VTi gibi hakkında olumlu yorumlar olan motorlar da var ancak diğerlerinin yer aldığı araçlarla karşılaştırılınca -benim açımdan- pek tercih edilesi durmuyorlar. Hâl böyle olunca dizel tercih edenler dışında gönül rahatlığıyla alınacak araçlar değiller diye düşünüyorum. Konu başında şanzıman teknolojisi atılımı denmiş ancak ürettikleri tek şanzıman Röno'nun EDC'si. PSA tam otomatikleri, Röno CVT şanzımanları başka şirketlerden alıp kullanıyor.
Şirket aracı olarak kullanılma ve kiralama şirketleri tarafından sevilme nedeni iktisatlılığı (301, c-elysee gibi araçlar çok az yakan ve bildiğim kadarıyla sorunu olmayan modeller).