Selamlar... Bu paylaşımım kendi aracım için hobi amaçlı uğraştığım arduıno projesi hakkındadır. Elektrik veya elektronik mezunu değilim. Bu yüzden hem uğraşırken birçok detaya hakim olmam gerektiği. hemde mevcut kıyas veya örnek teşkil edecek bir proje bulamamamdan ötürü çok çok fazla araştırma ve deneme yanılma yapmam gerekiyordu.
Aslında böyle birşey aklımda yoktu... taaki fan müşürü arızalarından bıkmam ve aracımın fabrikasyon fan açma değerlerine uygun fan müşürü bulmakta zorlanmama kadar. Parçacılardan aldığım birçok fan müşürünün de bozuk çıkması ayrı bir olay.
Yani ısınan bir şeyi soğutmak günümüz koşullarında bu kadar zor olmamalı.. Beni sanayide elinde minicik parça ile dükkan dükkan gezen eski araba kullanıcıları gayet iyi anlayacaklardır. Hayır birde aradığınız parça için muhattap olmak zorunda kaldığınız insan kalitesi çok düşük....
neyse yıl olmuş 2025 neden dedim bunu bir arduıno ile çözmeyeyim.. fan müşürü yan sanayi 500-600 tl, orjinal (2 sene dayanıyor) 1500 tl... arduno 200 tl..
bana lazım olan tek şey motordaki suyun sıcaklığını stabil şekilde okuyabilmek.
bunun için c20xe de 2 adet hararet müşürü mevcut. bunlardan biri ecu ya bağlı diğer değil.
ecu ya bağlı olan 5 volt ile çalışıyor ve bu tam olarak arduıno için biçilmiş kaftan.. ancak bu sensör o kadar önemli ki buna paralel bir bağlantı yapmam okuma verilerini etkileyebilir, hatta en ufak hatamda ecu zarar görebilir. Geri dönüşü imkansız bir hatalar başlangıcı.. hiç sevmem...
diğer sensör ile kadrana bağlı hararet çubuğunun sensörü... evet hiçbirşeyle bağlantısı yok.. orada kendi halinde bişeyler yapıyor.. ama büyük bir sorun var ki burada 12 volt mevcut. arduıno nun hassas girişleri için burası ne yaparsam yapayım uzun vadede sıkıntı çıkarabilir.
Öncelikle birkaç deneme yapıyorum... bir dönem öğrenmeye çalıştığım ve basit şeyleri yazdığım c++ uzun aradan sonra hiç bir şey hatırlamadığımı anlıyorum.
Ama bunları hatırlamak/öğrenmek ile zaman kaybedemem.. chatgpt ile birkaç sn de halloluyor...
evet arduıno uno ve röle modülüm düzgün çalışıyor.
Mevcut sensörleri kullanamıyorsam sisteme boşta ve sadece arduınonun kullanacağı bir sensör takabilirim. bunun için zaten işime yaramayacak ve sürekli bozulan fan müşürünün yuvasını kullanıcam.
Bir tornacıya bozuk bir fan müşürü vererek istediğim parçayı aynı dişlerden tornada yapmasını rica ediyorum. içine ise kadran sıcaklığı okumak için kullandığımız ve hemen her parçacıda uygun fiyatlı olan tek tırnaklı ntc sensörünü yerleştiriyorum.
artık 3. bir sıcaklık sensörümüz var
Hazır radyatör çıkmışken de banyoda iyice çitiliyorum.. temiz temiz takalım...
Araba kapının önünde yatarken boş durmuyor arduıno için bir kap tasarlayıp 3d yazıcıdan çıktı alıyorum. birçok noktayı düşündüğümü sandığım ve 1 gün uğraştığım bu kap 1 hafta sonra küçük kızlarıma beşik olarak hizmet verecek...
ilk denemeler.. patlıcakmı diye bekliyorum.. ancak istediğim sonucu alamıyorum.. ölçümler tutarsız, tepkiler yeterli değil... evde bir bardak sıcak bir bardak soğuk su ile onlarca ve onlarca denemeler yapıyorum... gpt ile birçok kez kodlarla oynuyoruz...
uzuuunn denemelerden sonra artık tutarlı sıcaklık verisi akışı alabiliyorum... Elini yüzünü biraz daha toparladıktan ve 12 volt / sensör bağlantılarını ayırdıktan sonra araca takmaya karar veriyorum.
bir süre bu şekilde gezip hem sıcaklık, hemde kalibrasyon ayarlarını halletmem gerekiyor.. yani ısınıyormu ? ne kadar ısınıyor.. neresi ısınıyor.. kodun çalışmasında bir sorun olacakmı.. dc dc düşürücü aracın tutarsız voltajı ile ne kadar başedebiliyor..
sensör ve müşür bağlantı kablolarını idareten hava sirkülasyon kapaklarından çektim. elektriği ise + yı sigorta panelinden - yi kapı lamba swicinden aldım.
2 adet dc dc düşürücü bulunuyor.. 1 i arduıno ya 9 volt, diğeri röle kartına 5 volt veriyor.
sisteme radyatör üzerindeki sensör dışında birde sabit olmayan bir sıcaklık sensörü taktım.. amacım bununla kaput altındaki sıcaklığı ölçmek ve yaz kış ve fırın etkisine dayalı kaput içi sıcaklığa göre de fan açma kapatma değerlerine müdahale etmek. o çalışıyor ama şimdilik boşta... 2. sensör kalorifer peteğinin borularından da bir sıcaklık değeri okuyabilir ve sisteme 2. güvenlik amaçlı bilgi paylaşımı yapabilir.. mesela ntc den sinyal alamazsan 2.sensöre göre geç.. gibi.. bu kombinasyonlar arttırılabilir.
yaklaşık 2 hafta boyunca yoğun trafikte ve uzunda denemelerim sonucu uygun bir sıcaklık aralığı oluşturdum ve fanın fabrikasyon değerlerde eskiden olduğu gibi açıp kapatma olayını halledebildim.. artık istediğim zaman istediğim sıckalıkta fanı açabilir kapayabilirim..
sistem direk müşür soketine müdahele ettiği için aracın kendi röle ve sigorta sistemi kullanılmış oluyor. yani orjinale dönmek için tek yapmam gereken eski müşürü takmak...
sensör için bir soket tasarlıyorum.. soketleri kapatacak sağlam tutacak ve sensör boşta gözükmeyecek..
3d yazıcının toleransları ve filamentin erime donma anındaki çap değişimleri bu konuda bana hiç destek olmasada deneme yanılma ile bir soket yapıyorum.
bu iş sırasında bambu p1s bana inanılmaz yardımcı oluyor.. çünkü yazıcının hiçbirşeyi ile uğraşmak zorunda olmadığım için işime odaklanabiliyorum. tam bir görev adamı.. işi ver yapsın sana versin...
ölçüler ve toleranslar bambu studıo da oturduktan sonra petg ile bir çıktı alıyorum ve sensörü takıyorum.. takması kolay, istemeden çıkarması ise imkansıza yakın olan aparat ilk 1 hafta hizmet verdikten sonra, motor sıcağına dayanamayıp genleşip büyüyecek.. henüz haberim yok
sistemi daha fazla soket bağlantısı olacak şekilde büyütmek istiyorum.. neden ? çünkü taktığımda çalıştı.. kısa devre yapmadı.. arduıno evet çok güçlü bir denetleyici değil ama benim basit isteklerimi yapabilecek kabiliyette... ayrıca evet rahat battı... bir fan açma isteği az geldi...
mesela yine benim yapacağım sensörler vasıtası ile farları açsa, kapatsa... emniyet kemer ikaz ışıkları ve sesli bildirimler verse... biraz iç ambiyansa katkı sunsa... hatta biraz da konuşsa ve bir ekranı olsa... arıza okusa mesela...
yapabilirsem güzel olur... yapamazsamda denedim olmadı derim...
araçdan gelen 12 voltu 9, 5 ve 3,5 volta düşürmek için ayrı düşürücüler... daha fazla soket ve küçük alan için 2. bir arduıno nano... oktokuplör bağlantı devresi... 20 den fazla soket ve bağlantı ucu... ayrı sigortalar... aydınlatma için 2 çıkışlı bir sürücü... lazım olur diye ayrı bir röle kartı... sesli geri bildirim için mp3 çalar devresi... 1 hoparlör... arduınoların ayrı çıkış ve girişleri derken çorba olan bir kutu daha...
ve ayrı bir çalışma odam olmadığı için 2 el on parmak başladığım işe ilk dakikadan itibaren 4 el 20 parmak devam ediyoruz... çikolata ter ve cips baharatı da bize eşlik ediyor...
bu soketleri burada sağlam, sabit ve çalışabilecek şekilde tutmak için baya uğraştım
foto o yüzden...
çok sevdiğim arduıno nano nun son görüntüsü
kısa devre sonucu regülatörü yandı ve sadece 5 voltta çalışabiliyor artık... ch 340 sürücüsü istemeden çalışıyordu...
daha diğer parçalar bile gelmeden fazlası ile karışık bir hal almaya başladı.. hatamı anlıyorum ama şuan yapabileceğim birşey yok.. sistemi genel hatları oturtmak için devam ediyorum....
Aslında böyle birşey aklımda yoktu... taaki fan müşürü arızalarından bıkmam ve aracımın fabrikasyon fan açma değerlerine uygun fan müşürü bulmakta zorlanmama kadar. Parçacılardan aldığım birçok fan müşürünün de bozuk çıkması ayrı bir olay.
Yani ısınan bir şeyi soğutmak günümüz koşullarında bu kadar zor olmamalı.. Beni sanayide elinde minicik parça ile dükkan dükkan gezen eski araba kullanıcıları gayet iyi anlayacaklardır. Hayır birde aradığınız parça için muhattap olmak zorunda kaldığınız insan kalitesi çok düşük....
neyse yıl olmuş 2025 neden dedim bunu bir arduıno ile çözmeyeyim.. fan müşürü yan sanayi 500-600 tl, orjinal (2 sene dayanıyor) 1500 tl... arduno 200 tl..
bana lazım olan tek şey motordaki suyun sıcaklığını stabil şekilde okuyabilmek.
bunun için c20xe de 2 adet hararet müşürü mevcut. bunlardan biri ecu ya bağlı diğer değil.
ecu ya bağlı olan 5 volt ile çalışıyor ve bu tam olarak arduıno için biçilmiş kaftan.. ancak bu sensör o kadar önemli ki buna paralel bir bağlantı yapmam okuma verilerini etkileyebilir, hatta en ufak hatamda ecu zarar görebilir. Geri dönüşü imkansız bir hatalar başlangıcı.. hiç sevmem...
diğer sensör ile kadrana bağlı hararet çubuğunun sensörü... evet hiçbirşeyle bağlantısı yok.. orada kendi halinde bişeyler yapıyor.. ama büyük bir sorun var ki burada 12 volt mevcut. arduıno nun hassas girişleri için burası ne yaparsam yapayım uzun vadede sıkıntı çıkarabilir.
Öncelikle birkaç deneme yapıyorum... bir dönem öğrenmeye çalıştığım ve basit şeyleri yazdığım c++ uzun aradan sonra hiç bir şey hatırlamadığımı anlıyorum.
Ama bunları hatırlamak/öğrenmek ile zaman kaybedemem.. chatgpt ile birkaç sn de halloluyor...
evet arduıno uno ve röle modülüm düzgün çalışıyor.

Mevcut sensörleri kullanamıyorsam sisteme boşta ve sadece arduınonun kullanacağı bir sensör takabilirim. bunun için zaten işime yaramayacak ve sürekli bozulan fan müşürünün yuvasını kullanıcam.

Bir tornacıya bozuk bir fan müşürü vererek istediğim parçayı aynı dişlerden tornada yapmasını rica ediyorum. içine ise kadran sıcaklığı okumak için kullandığımız ve hemen her parçacıda uygun fiyatlı olan tek tırnaklı ntc sensörünü yerleştiriyorum.

artık 3. bir sıcaklık sensörümüz var


Hazır radyatör çıkmışken de banyoda iyice çitiliyorum.. temiz temiz takalım...

Araba kapının önünde yatarken boş durmuyor arduıno için bir kap tasarlayıp 3d yazıcıdan çıktı alıyorum. birçok noktayı düşündüğümü sandığım ve 1 gün uğraştığım bu kap 1 hafta sonra küçük kızlarıma beşik olarak hizmet verecek...

ilk denemeler.. patlıcakmı diye bekliyorum.. ancak istediğim sonucu alamıyorum.. ölçümler tutarsız, tepkiler yeterli değil... evde bir bardak sıcak bir bardak soğuk su ile onlarca ve onlarca denemeler yapıyorum... gpt ile birçok kez kodlarla oynuyoruz...

uzuuunn denemelerden sonra artık tutarlı sıcaklık verisi akışı alabiliyorum... Elini yüzünü biraz daha toparladıktan ve 12 volt / sensör bağlantılarını ayırdıktan sonra araca takmaya karar veriyorum.

bir süre bu şekilde gezip hem sıcaklık, hemde kalibrasyon ayarlarını halletmem gerekiyor.. yani ısınıyormu ? ne kadar ısınıyor.. neresi ısınıyor.. kodun çalışmasında bir sorun olacakmı.. dc dc düşürücü aracın tutarsız voltajı ile ne kadar başedebiliyor..
sensör ve müşür bağlantı kablolarını idareten hava sirkülasyon kapaklarından çektim. elektriği ise + yı sigorta panelinden - yi kapı lamba swicinden aldım.
2 adet dc dc düşürücü bulunuyor.. 1 i arduıno ya 9 volt, diğeri röle kartına 5 volt veriyor.
sisteme radyatör üzerindeki sensör dışında birde sabit olmayan bir sıcaklık sensörü taktım.. amacım bununla kaput altındaki sıcaklığı ölçmek ve yaz kış ve fırın etkisine dayalı kaput içi sıcaklığa göre de fan açma kapatma değerlerine müdahale etmek. o çalışıyor ama şimdilik boşta... 2. sensör kalorifer peteğinin borularından da bir sıcaklık değeri okuyabilir ve sisteme 2. güvenlik amaçlı bilgi paylaşımı yapabilir.. mesela ntc den sinyal alamazsan 2.sensöre göre geç.. gibi.. bu kombinasyonlar arttırılabilir.
yaklaşık 2 hafta boyunca yoğun trafikte ve uzunda denemelerim sonucu uygun bir sıcaklık aralığı oluşturdum ve fanın fabrikasyon değerlerde eskiden olduğu gibi açıp kapatma olayını halledebildim.. artık istediğim zaman istediğim sıckalıkta fanı açabilir kapayabilirim..
sistem direk müşür soketine müdahele ettiği için aracın kendi röle ve sigorta sistemi kullanılmış oluyor. yani orjinale dönmek için tek yapmam gereken eski müşürü takmak...

sensör için bir soket tasarlıyorum.. soketleri kapatacak sağlam tutacak ve sensör boşta gözükmeyecek..
3d yazıcının toleransları ve filamentin erime donma anındaki çap değişimleri bu konuda bana hiç destek olmasada deneme yanılma ile bir soket yapıyorum.
bu iş sırasında bambu p1s bana inanılmaz yardımcı oluyor.. çünkü yazıcının hiçbirşeyi ile uğraşmak zorunda olmadığım için işime odaklanabiliyorum. tam bir görev adamı.. işi ver yapsın sana versin...

ölçüler ve toleranslar bambu studıo da oturduktan sonra petg ile bir çıktı alıyorum ve sensörü takıyorum.. takması kolay, istemeden çıkarması ise imkansıza yakın olan aparat ilk 1 hafta hizmet verdikten sonra, motor sıcağına dayanamayıp genleşip büyüyecek.. henüz haberim yok


sistemi daha fazla soket bağlantısı olacak şekilde büyütmek istiyorum.. neden ? çünkü taktığımda çalıştı.. kısa devre yapmadı.. arduıno evet çok güçlü bir denetleyici değil ama benim basit isteklerimi yapabilecek kabiliyette... ayrıca evet rahat battı... bir fan açma isteği az geldi...
mesela yine benim yapacağım sensörler vasıtası ile farları açsa, kapatsa... emniyet kemer ikaz ışıkları ve sesli bildirimler verse... biraz iç ambiyansa katkı sunsa... hatta biraz da konuşsa ve bir ekranı olsa... arıza okusa mesela...
yapabilirsem güzel olur... yapamazsamda denedim olmadı derim...

araçdan gelen 12 voltu 9, 5 ve 3,5 volta düşürmek için ayrı düşürücüler... daha fazla soket ve küçük alan için 2. bir arduıno nano... oktokuplör bağlantı devresi... 20 den fazla soket ve bağlantı ucu... ayrı sigortalar... aydınlatma için 2 çıkışlı bir sürücü... lazım olur diye ayrı bir röle kartı... sesli geri bildirim için mp3 çalar devresi... 1 hoparlör... arduınoların ayrı çıkış ve girişleri derken çorba olan bir kutu daha...
ve ayrı bir çalışma odam olmadığı için 2 el on parmak başladığım işe ilk dakikadan itibaren 4 el 20 parmak devam ediyoruz... çikolata ter ve cips baharatı da bize eşlik ediyor...

bu soketleri burada sağlam, sabit ve çalışabilecek şekilde tutmak için baya uğraştım



çok sevdiğim arduıno nano nun son görüntüsü

daha diğer parçalar bile gelmeden fazlası ile karışık bir hal almaya başladı.. hatamı anlıyorum ama şuan yapabileceğim birşey yok.. sistemi genel hatları oturtmak için devam ediyorum....
