Sarsıntısız vites değiştirme

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...

cptntsubasa

Asfalt Kurutucu
8 Eyl 2016
40
56
635
Selamlar forum, ehliyetimi yeni aldım ve trafiğe alışmaya çalışıyorum. Ancak vites değişimlerini trafiğin içinde bazen sorunsuz bazense sarsıntılı gerçekleştiriyorum. İşin kötüsü bunun mantığını kavrayabilmiş değilim. Vitesi attıktan sonra kavrama noktasında 2-3 sn tutup ayağımı çekiyorum ama buna rağmen sarsılıyor araba. Bununla ilgili youtubedan yüzlerce video izledim ama herkes başka bir şey söylüyor. Ayağını serbest bırak debriyaj kendisini itecektir diyen var, kavramada daha uzun tut diyen var. Açıkcası trafikte bunları denemekten biraz tedirginim. Öte yandan birkaç sorum daha var.
1) Viteslerin sarsıntılı olması kavrama noktasında ne kadar tuttuğumla mı yoksa ayağımı kavrama noktasından sonra nasıl bıraktığımla mı alakalı ?
2) Sarsıntılı vites attığımda arabanın stop etme ihtimalı var mı ? Mesela 2 den 3 e yükseltirken,o hızlarda araba stop eder mi ?
3) Ben genelde vitesim ne olursa olsun önce debriyaja sonra frene basıyorum durmak için. Bi yerde bunun fren mesafesini daha çok uzattığını duydum bu doğru mu ? Yani önce tamamen frene sonra tam duracak yavaşlığa geldiğimde mi debriyaja basmalıyım ?
4) Bir de araba dizel olduğu için 2000 devirlerde sesi yükseliyor ve ekrandan vites yükselt uyarısı geliyor ama ben 2500-3000 devirlere kadar o viteste kalıp önüm üst vites için uygunsa vitesi yükseltiyorum. Bunun araba için bir zararı var mı ?
Şimdiden teşekkür ederim. Vallahi otomatiğin rahatlığı denen olay doğru sanırım. Yeni öğrenmeye başladığımdan olsa gerek, manuel zorluyor. Ama halledicem :D
 
10 Mar 2017
3,246
4,058
4,820
25
Antalya isparta aydin
Marka
Ford
Sarsintisiz değiştirmek istiyorsan debriyaja çok narin davranıp sanki ilk kalkışmış gibi her viteste gaz vermek lazım. Bu da kavramayi erken bitiriyor.
Dizel için 3000 devir ideal fazla alt devirde tutmamak lazım tabi motor soğukken devir çevirmenin anlamı yok.
Fren yaparken ben önce motor freniyle yavaşlatırım ondan sonra debriyaja ve frene basarim. Yani söyle, 3. Vites 1800 devir gidiyorum mesela kırmızı isik var 2 ye atarım araba bir yüke biner sonra debriyaja ve frene basarım. Alışkanlıkla alakalı bir olay
 

Mustafak

Panpa
8 Eyl 2016
1,652
4,709
3,770
31
Afyonkarahisar
Marka
Toyota
1) şimdi şöyle anlatmaya çalışayım debriyajı yay gibi düşün yayı sıktın diyelim bıraktığın zaman kendi eski haline dönebilir ama senin ayağın dönüş esnasında hep üzerinde olsun. Destekli bir şekilde serbest bırak kavrama noktasında çok az bekle sonra destekli şekilde bırakmaya devam et çıkabileceği noktaya çıktıktan sonrada ayağını çek.
2) aracın herhangi bir sorunu yoksa hareket halinde kolay kolay stop etmez. 5 km hızla 4. 5. vitese takmaya çalışmazsan stop etmez
3) bunu şehir içi hızlarda yapabilirsinde bayır aşağı yada yüksek hızlarda fren mesafeni ciddi anlamda artırabilir ben genelde yol durumuna göre önce viteste yavaşlayıp 20 30 40 gibi nispeten güvenli hızlara düşünce debriyaja basıyorum
4) buda yol durumuna göre kullanım durumuna göre değişir genel olarak 2500-3000 arası değiştirmenin pek bi zarari olacağını düşünmüyorum
İlaveten şunuda söyleyim trafik tecrübesi su an senin için sarsıntısız vitesten arabanın baskı balatasindan daha önemli sen güvenli bir şekilde sürde varsın debriyajın 10 bin erken bitsin çok önemli değil
 

furkankaya585597

Profesör
8 Eyl 2016
1,778
1,064
2,420
Kavramada çok tutmana gerek yok. Vites değiştirme işlemi ortalam 1 saniye civarında bitecektir. 2-3 saniye her vites atmada kavramada tutarsan kötü bir koku duyarsın ve baskıya zarar vermiş olursun. Vites attıktan sonra bir yandan debriyajı bırakırken aynı anda da gaza basman gerekiyor. Aynı filmlerde mayın imha ederken yaptıkları gibi. Debriyajdan kaldırdığın anda gazı aynı ayarda doldurman gerekli.
 
  • Beğeni
Tepkiler: cptntsubasa

bt

Takipçi
Destekçi
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,030
7
51,359
6,820
Kocaeli
Marka
Opel
Selamlar forum, ehliyetimi yeni aldım ve trafiğe alışmaya çalışıyorum. Ancak vites değişimlerini trafiğin içinde bazen sorunsuz bazense sarsıntılı gerçekleştiriyorum. İşin kötüsü bunun mantığını kavrayabilmiş değilim. Vitesi attıktan sonra kavrama noktasında 2-3 sn tutup ayağımı çekiyorum ama buna rağmen sarsılıyor araba. Bununla ilgili youtubedan yüzlerce video izledim ama herkes başka bir şey söylüyor. Ayağını serbest bırak debriyaj kendisini itecektir diyen var, kavramada daha uzun tut diyen var. Açıkcası trafikte bunları denemekten biraz tedirginim. Öte yandan birkaç sorum daha var.
1) Viteslerin sarsıntılı olması kavrama noktasında ne kadar tuttuğumla mı yoksa ayağımı kavrama noktasından sonra nasıl bıraktığımla mı alakalı ?
2) Sarsıntılı vites attığımda arabanın stop etme ihtimalı var mı ? Mesela 2 den 3 e yükseltirken,o hızlarda araba stop eder mi ?
3) Ben genelde vitesim ne olursa olsun önce debriyaja sonra frene basıyorum durmak için. Bi yerde bunun fren mesafesini daha çok uzattığını duydum bu doğru mu ? Yani önce tamamen frene sonra tam duracak yavaşlığa geldiğimde mi debriyaja basmalıyım ?
4) Bir de araba dizel olduğu için 2000 devirlerde sesi yükseliyor ve ekrandan vites yükselt uyarısı geliyor ama ben 2500-3000 devirlere kadar o viteste kalıp önüm üst vites için uygunsa vitesi yükseltiyorum. Bunun araba için bir zararı var mı ?
Şimdiden teşekkür ederim. Vallahi otomatiğin rahatlığı denen olay doğru sanırım. Yeni öğrenmeye başladığımdan olsa gerek, manuel zorluyor. Ama halledicem :D
Arkadaşların yazdıklarına ekleme yapayım:
1- Sarsıntı durumu arabayla ilgili bir sıkıntı olabilir. Baskı balata değiştikten sonra volanda işlem yapılmadığı için şu an benim arabam da kalkışlarda titreme sarsıntı yaptırmaya çok meyilli. Ayağımın alışması çok uzun sürdü, biraz da gaz vererek kalkar oldum bu sorunu bertaraf etmek için. Başka arabalarda da kalkış yapmayı deneyin. Sorun sizde mi değil mi onu anlarsınız.
2- Seyir halinde arabayı stop ettirmek çok çok zordur. Stop etse bile debriyajdan ayağı çekip kavramayı sağladığında arabayı vurdurarak çalıştırmış gibi olursun. Bir şekilde yakıt kesilmedikçe veya motor kilitlenmedikçe motor seyir halinde stop etmez.
3- Bu şekilde frenaj ancak ani panik frenlerde avantaj sağlar. Standart aheste aheste ilerideki ışıklar için yavaşlanacağı zaman vites küçülterek yavaşlamak sürüş konforunu da arttırır, arabanın kontrolünü de kolaylaştırır, balataların ömrünü de uzatır. Tabii bu vites küçültme işi doğru devirlerde değil de yüksek devirde yapılırsa motorun trigerine filan aşırı yük bindirir, tekerlekleri kilitler, öyle yapmamak lazım. Vites küçültürken de debriyajı yavaş yavaş çekmek gerekir. Yeterince mesafe yoksa da bu lükse kalkışmamak gerekir, vitesi küçülterek duracağım diye öndekinin tamponu yardımıyla durmaya gerek yok. =)
4- Vites yükseltme uyarıları her senaryoda doğru tavsiye vermez. Şimdiki arabalarda genellikle tüketimi (haliyle emisyonu) düşürmek için markaların emisyon denetleyici kuruluşlara karşı ürünlerindeki iyi niyet göstergeleri diyebiliriz. Sportif modellerdeki shift light'lar haricinde sürücü sanıldığı kadar umurlarında değil. :) Dizel araçta yüksek devirden korkmayın. Tamam devir kesici seviyelerinde seyretmeyin ama motorun ses yapmasından korkmayın. Şu anda yaptığınız gibi kullanım sırasındaki senaryoya bağlı olarak devir çevirmeye devam edin, dikkatinizi onun için dağıtmaya, aman motor bağırmasın diye güvenliği tehlikeye atmaya değmez. Belli devirlerden sonra zaten dizel motor sağırlaşır, çekişi düşer, tatsızlaşır; tavırlarıyla sürücüyü vitesi büyütmesi için yönlendirir.
 
  • Beğeni
Tepkiler: cptntsubasa

cptntsubasa

Asfalt Kurutucu
8 Eyl 2016
40
56
635
Sarsintisiz değiştirmek istiyorsan debriyaja çok narin davranıp sanki ilk kalkışmış gibi her viteste gaz vermek lazım. Bu da kavramayi erken bitiriyor.
Dizel için 3000 devir ideal fazla alt devirde tutmamak lazım tabi motor soğukken devir çevirmenin anlamı yok.
Fren yaparken ben önce motor freniyle yavaşlatırım ondan sonra debriyaja ve frene basarim. Yani söyle, 3. Vites 1800 devir gidiyorum mesela kırmızı isik var 2 ye atarım araba bir yüke biner sonra debriyaja ve frene basarım. Alışkanlıkla alakalı bir olay
Tesekkur ederim hocam cevap için. Motor soğukken zaten çok devir çevirmiyorum bu bahsettiğim -nispeten- yüksek devirler hızlanmak isteyip gaza yüklendiğim zamanlar için geçerliydi. Yani hızlanmak istediğim zaman 2000 devirde bir vites yükseltmek yerine duruma göre 2500-3500 gibi devirlerde seyredip vites atmak gibi. Zaten 4000 den sonra boş çeviriyor 4000 e kadar işimi halletmiş oluyorum
 
  • Beğeni
Tepkiler: denizyenilmez_

cptntsubasa

Asfalt Kurutucu
8 Eyl 2016
40
56
635
Sarsintisiz değiştirmek istiyorsan debriyaja çok narin davranıp sanki ilk kalkışmış gibi her viteste gaz vermek lazım. Bu da kavramayi erken bitiriyor.
Dizel için 3000 devir ideal fazla alt devirde tutmamak lazım tabi motor soğukken devir çevirmenin anlamı yok.
Fren yaparken ben önce motor freniyle yavaşlatırım ondan sonra debriyaja ve frene basarim. Yani söyle, 3. Vites 1800 devir gidiyorum mesela kırmızı isik var 2 ye atarım araba bir yüke biner sonra debriyaja ve frene basarım. Alışkanlıkla alakalı bir olay
he bir de motor freni dediğimiz olay, frene basmayıp ayağımızı gazdan çektiğimizde arabanın yavaşlaması olayı değil mi ?
 
  • Beğeni
Tepkiler: denizyenilmez_

cptntsubasa

Asfalt Kurutucu
8 Eyl 2016
40
56
635
1) şimdi şöyle anlatmaya çalışayım debriyajı yay gibi düşün yayı sıktın diyelim bıraktığın zaman kendi eski haline dönebilir ama senin ayağın dönüş esnasında hep üzerinde olsun. Destekli bir şekilde serbest bırak kavrama noktasında çok az bekle sonra destekli şekilde bırakmaya devam et çıkabileceği noktaya çıktıktan sonrada ayağını çek.
2) aracın herhangi bir sorunu yoksa hareket halinde kolay kolay stop etmez. 5 km hızla 4. 5. vitese takmaya çalışmazsan stop etmez
3) bunu şehir içi hızlarda yapabilirsinde bayır aşağı yada yüksek hızlarda fren mesafeni ciddi anlamda artırabilir ben genelde yol durumuna göre önce viteste yavaşlayıp 20 30 40 gibi nispeten güvenli hızlara düşünce debriyaja basıyorum
4) buda yol durumuna göre kullanım durumuna göre değişir genel olarak 2500-3000 arası değiştirmenin pek bi zarari olacağını düşünmüyorum
İlaveten şunuda söyleyim trafik tecrübesi su an senin için sarsıntısız vitesten arabanın baskı balatasindan daha önemli sen güvenli bir şekilde sürde varsın debriyajın 10 bin erken bitsin çok önemli değil
Cevabınız için teşekkür ederim. Yokuş aşağı olayı için doğru söylüyorsunuz. Debriyaja sonuna kadar bastığımızda bir nevi boşa almış gibi olduğumuz için sanırım araç tüm ağırlığıyla öne doğru daha da hızlanıyor. Bunun için yokuş aşağı durumlarda önceden uygun hız ve vites tercihini yapıp, debriyajla çok haşır neşir olmamalıyız diye düşünüyorum.
 
  • Beğeni
Tepkiler: Mustafak

cptntsubasa

Asfalt Kurutucu
8 Eyl 2016
40
56
635
Kavramada çok tutmana gerek yok. Vites değiştirme işlemi ortalam 1 saniye civarında bitecektir. 2-3 saniye her vites atmada kavramada tutarsan kötü bir koku duyarsın ve baskıya zarar vermiş olursun. Vites attıktan sonra bir yandan debriyajı bırakırken aynı anda da gaza basman gerekiyor. Aynı filmlerde mayın imha ederken yaptıkları gibi. Debriyajdan kaldırdığın anda gazı aynı ayarda doldurman gerekli.
Sanırım sorun bundan kaynaklanıyo olabilir. Çünkü vites yükseltirken sol ayağım kavrama ve ağır ağır kaldırma noktasındayken gaza o sırada dokunmadığımı, debriyajla işim bittikten sonra bastığımı fark ettim. İkisini de senkronize bir şekilde yapmak lazım
 

cptntsubasa

Asfalt Kurutucu
8 Eyl 2016
40
56
635
Arkadaşların yazdıklarına ekleme yapayım:
1- Sarsıntı durumu arabayla ilgili bir sıkıntı olabilir. Baskı balata değiştikten sonra volanda işlem yapılmadığı için şu an benim arabam da kalkışlarda titreme sarsıntı yaptırmaya çok meyilli. Ayağımın alışması çok uzun sürdü, biraz da gaz vererek kalkar oldum bu sorunu bertaraf etmek için. Başka arabalarda da kalkış yapmayı deneyin. Sorun sizde mi değil mi onu anlarsınız.
2- Seyir halinde arabayı stop ettirmek çok çok zordur. Stop etse bile debriyajdan ayağı çekip kavramayı sağladığında arabayı vurdurarak çalıştırmış gibi olursun. Bir şekilde yakıt kesilmedikçe veya motor kilitlenmedikçe motor seyir halinde stop etmez.
3- Bu şekilde frenaj ancak ani panik frenlerde avantaj sağlar. Standart aheste aheste ilerideki ışıklar için yavaşlanacağı zaman vites küçülterek yavaşlamak sürüş konforunu da arttırır, arabanın kontrolünü de kolaylaştırır, balataların ömrünü de uzatır. Tabii bu vites küçültme işi doğru devirlerde değil de yüksek devirde yapılırsa motorun trigerine filan aşırı yük bindirir, tekerlekleri kilitler, öyle yapmamak lazım. Vites küçültürken de debriyajı yavaş yavaş çekmek gerekir. Yeterince mesafe yoksa da bu lükse kalkışmamak gerekir, vitesi küçülterek duracağım diye öndekinin tamponu yardımıyla durmaya gerek yok. =)
4- Vites yükseltme uyarıları her senaryoda doğru tavsiye vermez. Şimdiki arabalarda genellikle tüketimi (haliyle emisyonu) düşürmek için markaların emisyon denetleyici kuruluşlara karşı ürünlerindeki iyi niyet göstergeleri diyebiliriz. Sportif modellerdeki shift light'lar haricinde sürücü sanıldığı kadar umurlarında değil. :) Dizel araçta yüksek devirden korkmayın. Tamam devir kesici seviyelerinde seyretmeyin ama motorun ses yapmasından korkmayın. Şu anda yaptığınız gibi kullanım sırasındaki senaryoya bağlı olarak devir çevirmeye devam edin, dikkatinizi onun için dağıtmaya, aman motor bağırmasın diye güvenliği tehlikeye atmaya değmez. Belli devirlerden sonra zaten dizel motor sağırlaşır, çekişi düşer, tatsızlaşır; tavırlarıyla sürücüyü vitesi büyütmesi için yönlendirir.
Çok teşekkür ederim. Açıkçası her ne kadar anlamasam da henüz :D arabayla iligili bir sorun olduğunu düşünmüyorum daha 8bin km de ilk bakımı geçen hafta yapıldı. Zaten öyle bir sıkıntı olsa babam söyler diye düşünüyorum. Frenleme konusunda dediğiniz gibi yapmaya dikkat edicem. Şu sıralar açıkçası vites düşürerek yavaşlama olayından çekiniyorum çünkü olaya daha hakim olamadım. Bunun yerine ışıklarda vs yavaşlarken boşa atıp öyle duruyorum. Biraz daha hakim oldukça arabanın huyundan anladıkça dediğiniz gibi araçla doğru iletşim kurabilirim
 
  • Beğeni
Tepkiler: bt

emreblk99

Asfalt Kurutucu
29 May 2018
72
12
520
Kavramada çok tutmana gerek yok. Vites değiştirme işlemi ortalam 1 saniye civarında bitecektir. 2-3 saniye her vites atmada kavramada tutarsan kötü bir koku duyarsın ve baskıya zarar vermiş olursun. Vites attıktan sonra bir yandan debriyajı bırakırken aynı anda da gaza basman gerekiyor. Aynı filmlerde mayın imha ederken yaptıkları gibi. Debriyajdan kaldırdığın anda gazı aynı ayarda doldurman gerekli.
Kavrama noktasinda gaza basacağız doğrumudur?
 

Reddington

Panpa
15 Eki 2016
1,809
1
4,132
3,770
İstanbul
Marka
MINI
debriyaj ayarı için konular görecelidir, arabanın kavrama noktasından tut, debriyaj sertliğine kadar herşeye bağlıdır. Arabanın gücü bile etkiler o yüzden bu zamanla kazanılacak bir alışkanlık.
Fren meselesine gelince, vites küçültme olayını ben de yapıyorum alışkanlıktan ama pek tavsiye edilmez. Fren balatası kolay değişir, ucuzdur. Ani vites küçültmeler daha çok yük bindirir, baskıyı harcar, daha fazla masraf açabilecek noktalara zarar verir.
debriyaja basmadan frenle yavaşlayıp, o vitesin en düşük devirlerine yaklaşırken vites küçültmek daha mantıklı geliyor bana.
Panik fren yapılacaksa, aniden durmak gerekiyorsa mutlaka debriyajla frene basılmalı ki, motorun devam eden gücü tamamen tahrikten ayrılsın, frenler arabayı durdursun.
 

emreblk99

Asfalt Kurutucu
29 May 2018
72
12
520
debriyaj ayarı için konular görecelidir, arabanın kavrama noktasından tut, debriyaj sertliğine kadar herşeye bağlıdır. Arabanın gücü bile etkiler o yüzden bu zamanla kazanılacak bir alışkanlık.
Fren meselesine gelince, vites küçültme olayını ben de yapıyorum alışkanlıktan ama pek tavsiye edilmez. Fren balatası kolay değişir, ucuzdur. Ani vites küçültmeler daha çok yük bindirir, baskıyı harcar, daha fazla masraf açabilecek noktalara zarar verir.
debriyaja basmadan frenle yavaşlayıp, o vitesin en düşük devirlerine yaklaşırken vites küçültmek daha mantıklı geliyor bana.
Panik fren yapılacaksa, aniden durmak gerekiyorsa mutlaka debriyajla frene basılmalı ki, motorun devam eden gücü tamamen tahrikten ayrılsın, frenler arabayı durdursun.
Vites degistirirken gaza nerede basiyorsunuz?
Ben kavramada biraz tutarım tam debriyaji bırakacağım anda kavramada gaza basip debriyaji birakirim
 
Son düzenleme:

emreblk99

Asfalt Kurutucu
29 May 2018
72
12
520
Debriyajın boşluğunu gazla tamamlamak gerekiyor. Debriyajı bırakırken aynı kuvvette gaza basmak gerekli. Zamanla oturur. Ben de ilk seferlerde sarsıyordum arabayı ama zamanla düzelttim.
Yani hocam debriyajı bırakırken gaza kavrama noktasinda basmiyormusun? Ben kavrama noktasında biraz tutup, tam debriyaji birakecekken, kavramada gaza basip debriyaji birakiyorum.
 

TuncYcl

Profesör
8 Eyl 2016
731
1,070
2,320
28
İstanbul
Marka
BMW
2 yi ve 3 ü sorduğuna göre manuel vitesin ve motorun çalışma sistemini tam bilmiyorsun, onları kavrayınca zaten sarsıntı kesilir sana burda şunu yap bunu yap dememizin bir anlamı yok, debriyaj neden var? vitesler neden var? devir aralığı neden var gibi soruları "lan bu da sorumu bu nedenle işte" diye cevapladığında vites düzgün geçecek. He istersen ezberden de yaparsın taksiciler abilerimiz babalarımız yıllardır bunu yapmış ama, bu forumda olduğuna göre amaç makine olmak değil.
 
  • Beğeni
Tepkiler: emreblk99

Reddington

Panpa
15 Eki 2016
1,809
1
4,132
3,770
İstanbul
Marka
MINI
Vites degistirirken gaza nerede basiyorsunuz?
Ben kavramada biraz tutarım tam debriyaji bırakacağım anda kavramada gaza basip debriyaji birakirim
kavramada tutmayı pek tercih etmem. baskı balatayı harcıyor. Fiesta varken sabit volant olduğundan sert çektiğimde sarsıntı yapardı. Focus hareket ettikten sonra torkun da etkisi ile vites değişirken hiç gaza basma ihtiyacı ekstra gerektirmiyor. Çoğu zaman gazı tam bile çekmeden hızlı vites atıp debriyajdan direk çekerim. Tabi uzun süre böyle ani debriyaj bırakırsanız bu sırada da agresif olursanız bu defa volant gider.
 
  • Beğeni
Tepkiler: emreblk99

emreblk99

Asfalt Kurutucu
29 May 2018
72
12
520
kavramada tutmayı pek tercih etmem. baskı balatayı harcıyor. Fiesta varken sabit volant olduğundan sert çektiğimde sarsıntı yapardı. Focus hareket ettikten sonra torkun da etkisi ile vites değişirken hiç gaza basma ihtiyacı ekstra gerektirmiyor. Çoğu zaman gazı tam bile çekmeden hızlı vites atıp debriyajdan direk çekerim. Tabi uzun süre böyle ani debriyaj bırakırsanız bu sırada da agresif olursanız bu defa volant gider.
Vitesi değiştirirken gaza kavramada mi basiyorsun?
 
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
AdBlock Tespit Edildi!

OTOPARK.COM Forum'u Adblock ile kullanmanız bizi üzdü

Değerli ziyaretçimiz/üyemiz, OTOPARK.COM Forum ücretsiz bir oluşum olup, maliyetlerin karşılanması için reklamların yayınlanması gerekmektedir. Lütfen Adblock'u OTOPARK.COM'dan hariç tutunuz.

Tamam, AdBlock'u devre dışı bıraktım