Soğuk Çalıştırma (Cold Start) Nasıl yapılmalı?

  • Konuyu başlatan Konuyu başlatan arjin
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi

arjin

Profesör
261
Marka
Ford
Merhaba 0'ın altında derecelerde özellikle dizel araçlar nasıl çalıştırılmalı?
Yanlış hatırlamıyorsam Octavia'nın kullanım kılavuzunda Dizel Ön Isıtma ışığı söndükten sonra 30 sn marş basılmasını motor çalışmadıysa 30 saniye beklenip aynı prosedürün tekrarlanması ve eğer 5 döngüden fazla çalışmazsa 5 dk beklenilmesini ve tekrar denenmesini söylüyordu.
Youtube'dan izlediğim bir kaç video da ışık söndükten sonra marş basmak yerine kontağı kapatıp tekrar açıyorlar bence bunun bir faydası yok hatta zararı var ömürden yiyor,ışık söndükten sonra zaten optimum sıcaklığa ulaşmış oluyor bujiler,siz ne düşünüyorsunuz?
 
  • Beğeni
Tepkiler: Basri Amca
Merhaba 0'ın altında derecelerde özellikle dizel araçlar nasıl çalıştırılmalı?
Yanlış hatırlamıyorsam Octavia'nın kullanım kılavuzunda Dizel Ön Isıtma ışığı söndükten sonra 30 sn marş basılmasını motor çalışmadıysa 30 saniye beklenip aynı prosedürün tekrarlanması ve eğer 5 döngüden fazla çalışmazsa 5 dk beklenilmesini ve tekrar denenmesini söylüyordu.
Youtube'dan izlediğim bir kaç video da ışık söndükten sonra marş basmak yerine kontağı kapatıp tekrar açıyorlar bence bunun bir faydası yok hatta zararı var ömürden yiyor,ışık söndükten sonra zaten optimum sıcaklığa ulaşmış oluyor bujiler,siz ne düşünüyorsunuz?
Yanlış mı yazdınız? Işık sönünce 30 saniye mars basilmamasini yazıyor diyordur bence. 30 saniye mars basilmaz hiç bir araca çünkü. Garanti olsun diye ışıklar sönünce 15 20 saniye daha bekleyip çalıştırabilirsiniz.
 
  • Beğeni
Tepkiler: 2jzihtiyar
upload_2018-12-12_23-33-55.png

Evet haklısınız yanlış hatırlamışım 10 saniye marş yapın 30 saniye bekleyin diyor ama lamba söndükten sonra marş yapılır diyor 3-5 defa yeniden aç demiyor
 
Evet bilgiler doğru lakin fazla abartı bence.Normal prosedür şöyle işler;

1-Kontağı açarsınız.(hava atıyorum -20 derece)
2-Kızdırma buji ışığının sönmesini beklersiniz.
3-Söndükten sonra tekrar kontağı kapatıp birdaha açarsınız,aynı işlemi tekrarlarsınız.(yaklaşık 2-3 kere muhtemelen yeni nesil kızdırma bujileri sağlam bir motor için yeterli olacaktır.)
4-Araba çalışınca gaz vermeden 2-3 dk rölanti devrinde bekleyip,sonra yola çıkarsınız.
5-Yolda ilerlerken hararet 70 dereceye gelmeden kickdownlardan,2500 devir üstünden kaçınırsınız.

Ekli dosyayı görüntüle 16496
Evet haklısınız yanlış hatırlamışım 10 saniye marş yapın 30 saniye bekleyin diyor ama lamba söndükten sonra marş yapılır diyor 3-5 defa yeniden aç demiyor

3-5 defa yeniden aç dememesinin sebebi yeni nesil motorlarda artık buna fazla gerek olmamasındandır.Sağlam akü ve sağlam kızdırma bujileriniz varsa zaten ilk beklemeden sonra eğer dışarısı da insancıl bir sıcaklıktaysa (-10 ve daha sıcak dereceler) motor çalışacaktır.3-5 defa kontağı aç kapa olayını yaparak kızdırma bujilerini tekrar tekrar ısıtmış olursunuz,bu da daha garanti bir marş vadeder.Bahsedeceğimiz tek handicapı eğer akünüz çok zayıfsa,bu işlemi çok tekrarlarsanız akünüz tamamen bitebilir,çünkü kızdırma işlemi voltaj çeken bir işlem aynı zamanda.

Soğuk havalarda dizel araba çalıştırırken,hava sıcaklığına göre 3-5 defa kontağı açıp kapıyorum ki motor daha kolay çalışsın.Aynı şeyi 2-3 defa da benzinli motorlu araçta yapıyorum ama kolay çalışması için değil(zaten etki de etmiyor) tamamen psikolojik olarak rahatlamamı sağlıyor :D aynı zamanda boğaz kelebeği konumunu 2-3 defa ayarlıyor,sistemleri 2-3 defa kontrol ediyor.Tabii buna gerek yok benzinli araçta.Ama ışıkların sönmesini beklemek her iki motorlu araç içinde en iyisidir.
 
Ben genelde 2 kere bujileri ısıtıp öyle mars basıyorum gerçi gördüğüm en soğuk hava şimdiye kadar 0 yada -1 fln anca oldu..
 
-29 dizel aracımı nasıl çalıştırdığımı söyleyeyim :D

-Öncelikle MOTORİN DONAN bir yakıttır bunu herkes bilir diye düşüyorum :D , mazot katkınız varsa sıkıntı olmuyor bizzat kullanıyorum şarttır!
-Aracı MAR pozisyonuna 4 kez alıp bırakılır , 5. MAR da AVV ye alınır araç rahat rahat çalışır :) ECU bağlantınız varsa motor su sıcaklığını seyredersiniz , yoksa bırakın çalışsın araç , rahat çalışmaya başlayana kadar kımıldamayın , o süre zarfında motoru , lastiklerinizi , camlarınızı , yol durumunu , araç kilitlerini , silecekleri , cam suyunuzu , ağır hareketlerle ve teker teker kontrol edin , o esnada zaten 8-10 dakika yemiş olursunuz , vitesi takın çok çok yavaş seyir haline koyulun , motorunuzun sıcaklığı normal seviyelere gelince ( yarıya yaklaşınca ) kalorifer sistemini devreye alın , yolunuz açık olsun :)

Edit ; unutmadan motorun ön kısmını duvara yakın , yada rüzgarın tersi tarafında bırakıyoruz , mümkünse önü kapatıyoruz (karton olur , battaniye olur).
 
Son düzenleme:
Çok içimde kalmasın karbüratörlü lpg li tanusumu nasıl cold start yaptığımı anlatayim.
Yataktan kalkıyoruz



Binerken hadi oğlum yüzümü kara çıkartma diyoruz kontağı çevirdiğimiz gibi marşı çeviriyoruz. Herşey Allaha emanet. Biraz benzin bulundurunuz deponuzda burası önemlidir.
Benim araba ilk marsta çok iyi de 2 3 km sonra gaz beyni donuna sapıtıyor ya, tekleme gaz yememe gibi şeyler oluyor. Benzin önemli hocam
 
Çok içimde kalmasın karbüratörlü lpg li tanusumu nasıl cold start yaptığımı anlatayim.
Yataktan kalkıyoruz



Binerken hadi oğlum yüzümü kara çıkartma diyoruz kontağı çevirdiğimiz gibi marşı çeviriyoruz. Herşey Allaha emanet. Biraz benzin bulundurunuz deponuzda burası önemlidir.
Benim araba ilk marsta çok iyi de 2 3 km sonra gaz beyni donuna sapıtıyor ya, tekleme gaz yememe gibi şeyler oluyor. Benzin önemli hocam
@denizyenilmez_ 2 sene evvel yaşadıklarımı anlattın resmen.:)Yalnız bizim düldül benzinde de çalışmıyordu.İlk başta marşı alır, sonra araba motoru ısınana kadar, gaz yemeyip istop ederdi.O sebepten motor sıcaklığı azıcık yükselene kadar akla karayı seçerdim.:)Hatta bir ara gaz beyni donmasın diye havlu sardığım da olmuştur, ama bir işe yaramadı, havlu da dondu.:)
 
@denizyenilmez_ 2 sene evvel yaşadıklarımı anlattın resmen.:)Yalnız bizim düldül benzinde de çalışmıyordu.İlk başta marşı alır, sonra araba motoru ısınana kadar, gaz yemeyip istop ederdi.O sebepten motor sıcaklığı azıcık yükselene kadar akla karayı seçerdim.:)Hatta bir ara gaz beyni donmasın diye havlu sardığım da olmuştur, ama bir işe yaramadı, havlu da dondu.:)
Gaz beyni diyafram patlak büyük ihtimalle. Yazın komple cozcem o isleri
 
Evet bilgiler doğru lakin fazla abartı bence.Normal prosedür şöyle işler;

1-Kontağı açarsınız.(hava atıyorum -20 derece)
2-Kızdırma buji ışığının sönmesini beklersiniz.
3-Söndükten sonra tekrar kontağı kapatıp birdaha açarsınız,aynı işlemi tekrarlarsınız.(yaklaşık 2-3 kere muhtemelen yeni nesil kızdırma bujileri sağlam bir motor için yeterli olacaktır.)
4-Araba çalışınca gaz vermeden 2-3 dk rölanti devrinde bekleyip,sonra yola çıkarsınız.
5-Yolda ilerlerken hararet 70 dereceye gelmeden kickdownlardan,2500 devir üstünden kaçınırsınız.



3-5 defa yeniden aç dememesinin sebebi yeni nesil motorlarda artık buna fazla gerek olmamasındandır.Sağlam akü ve sağlam kızdırma bujileriniz varsa zaten ilk beklemeden sonra eğer dışarısı da insancıl bir sıcaklıktaysa (-10 ve daha sıcak dereceler) motor çalışacaktır.3-5 defa kontağı aç kapa olayını yaparak kızdırma bujilerini tekrar tekrar ısıtmış olursunuz,bu da daha garanti bir marş vadeder.Bahsedeceğimiz tek handicapı eğer akünüz çok zayıfsa,bu işlemi çok tekrarlarsanız akünüz tamamen bitebilir,çünkü kızdırma işlemi voltaj çeken bir işlem aynı zamanda.

Soğuk havalarda dizel araba çalıştırırken,hava sıcaklığına göre 3-5 defa kontağı açıp kapıyorum ki motor daha kolay çalışsın.Aynı şeyi 2-3 defa da benzinli motorlu araçta yapıyorum ama kolay çalışması için değil(zaten etki de etmiyor) tamamen psikolojik olarak rahatlamamı sağlıyor :D aynı zamanda boğaz kelebeği konumunu 2-3 defa ayarlıyor,sistemleri 2-3 defa kontrol ediyor.Tabii buna gerek yok benzinli araçta.Ama ışıkların sönmesini beklemek her iki motorlu araç içinde en iyisidir.
Tamam da kontak açıldıktan sonra bujiye elektrik gidiyor buji yeterince sıcaklığa ulaşınca sönüyör (örneğin 600 derece) ve ışık söndükten sonra akım kesilmiyor motor çalışanana kadar bujiler o sıcaklıkta kalıyor hatta bazı araçlarda artçıl ısıtma yapmak adına motor çalıştıktan sonra da devrede kalıyor.Kontağı kapatınca bujiye giden akım kesiliyor buji soğumaya başlıyor (örneğin 550 derece) tekrar açınca yeniden 600 dereceye geliyor ve hiç bir farkı olmuyor çünkü ilk seferde de eğer buji yeterince ısınmamışsa ışık sönmüyor bence.
 
artçıl ısıtma yapma olayı Mercedes'in CDI motorlarında görülür mesela,ama ışık söndüğü zaman çoğu araçta bujilerin ısıtılması durur.çünkü dediğim gibi,epey akım çeken bir olay,sürekli devrede kalsa neden motor çalıştıktan sonra sönsün o zaman ? motor ideal sıcaklığına gelene kadar da açık kalırdı.
 
artçıl ısıtma yapma olayı Mercedes'in CDI motorlarında görülür mesela,ama ışık söndüğü zaman çoğu araçta bujilerin ısıtılması durur.çünkü dediğim gibi,epey akım çeken bir olay,sürekli devrede kalsa neden motor çalıştıktan sonra sönsün o zaman ? motor ideal sıcaklığına gelene kadar da açık kalırdı.
Söndüğü zaman akımın kesildiğini varsayalım,peki neden arabaya marş basmak yerine kapatıp açıyoruz ikinci seferde ne değişiyor?
 
  • Beğeni
Tepkiler: M.Shadows
Söndüğü zaman akımın kesildiğini varsayalım,peki neden arabaya marş basmak yerine kapatıp açıyoruz ikinci seferde ne değişiyor?
Benim anladığım kadarıyla @GeneralCevdet de sizin yukarıda dediğiniz gibi bujiler ilk seferde ısınıyor ikinci seferde kontağı geri kapatınca soğumaya başlıyor yani tekrar tekrar yapmanın anlamı yok demek istemiş..
 
  • Beğeni
Tepkiler: M.Shadows
Eskiden Iveco kamyonetin altına ateş yakardık motoru ısıtmak için.

Tek seferde çalıştırım motoru ondan sonra buz kazıma vs. işle bir kaç dakika oyalanır sonra yola çıkarım. Çalışmazsa 30 sn bekler tekrar denerim. 3-5 defa kontak açıp kapatma ilk kez duydum.
 
  • Beğeni
Tepkiler: bt ve Basri Amca
Söndüğü zaman akımın kesildiğini varsayalım,peki neden arabaya marş basmak yerine kapatıp açıyoruz ikinci seferde ne değişiyor?

Birdaha açıp kapadığımız zaman bujilerdeki voltajı ışık yanma süresi boyunca tekrar kazanmış oluyoruz yani,soğuma minimum oluyor.Aslında bujiyi bir süre daha sıcak tutmak için açıp kapıyoruz yani.

Yine de emin konuşmak istemiyorum,bende yanlış biliyor olabilirim bu durumu,müsait zamanımda tekrar araştıracağım.Benim bildiğim ışık sönünce akımın gitmesi,akım gidince soğuma olmasın diye tekrar kontağı kapatıp açıp ısınmayı devam ettirmek.
 
Benzinli motor icin yaptigim sey , arabanin kontagini yarim cevirip gostergeleri canlandirmak , biraz bekleyip arabayi calistirmak 2 3 dk bosta calismasini bekleyip devrin dustugunu gorunce yola cikmak , motor sicakligi ideal oluncaya kadar lineer kullanmak.benzinli motorlar icin daha farkli birsey yapmaya gerek yok.
 
Son düzenleme:
Uzun süreli marş basmak aküyü bitirebilir. Makul olan ışıklar söndükten sonra çalıştırmaktır. Eğer çalışmadıysa kontak kapatıp biraz daha bekleyip tekrar marş basmaktır. Çalıştıktan sonra da ben motorun sesinin normale dönmesini bekliyorum sonra da fazla devir çevirmeden hareket ediyorum. Soğuk çalıştırmadan sonra motorun sesi kalın çıkıyor. Onun incelmesini bekliyorum.